PILGRIMS

PILGRIMS

8.0

Rozprávková jednohubka z Česka

Mám rád hry od českej Amanity, lebo sú iné a svojské. Je to najmä tým, že štúdio tvoria umelci, takže ich hry sú výtvarne zamerané, ale bokom nie je ani hrateľnosť. Tá je síce dosť jednoduchá, ale stále chytľavá. Navyše robia hry pre každého. Dokážu si ich zahrať nehráči, dokážete si ich zahrať spolu s deťmi. Dokážu si k nám však sadnúť aj starí adventúristi a užiť si tých pár chvíľ príjemnej hry. Avšak aj keď sú hry od Amanity trochu iné, titul Pilgrims je ešte viac odlišný a vyniká v rámci tvorby tohto známeho českého štúdia.

Pilgrims síce nie je úplná novinka, ale teraz prichádza už aj na Nintendo Switch. Hra pôvodne vyšla pred dvoma rokmi a vyšla na Apple Arcade v spolupráci s Apple a taktiež na PC, avšak štúdio samotné hru nechcelo veľmi „hajpovať". Je to menší projekt a svojím spôsobom experiment. Vďaka tomu si autori okolo Jakuba Dvorského dovolili skúsiť netradičné veci a nie úplne štandardný koncept. Hra vychádza z kartovej minihry v Samoroste 3. tá bola založená na princípe kombinovania kartičiek a tu sa autori rozhodli na tom postaviť celú hru,

Pilgrims je vlastne tradičná česká rozprávka. Tematicky aj vizuálne. Zaujímavé je, že jej dokáže porozumieť naozaj každý. Príbeh je jednoduchý, typicky rozprávkový a vyrozprávaný výhradne obrazom. Či už dianím, alebo aj piktogramami, ktorými postavy komunikujú namiesto dialógov. Pre nás ponúka ešte bonus v tom, že si postavy síce väčšinu času mrmlú, ale dokážete tam zachytiť zrozumiteľné slová. Tie slúžia len na doplnenie kontextu a vznikli improvizáciou hercov pri dabovaní postáv. Nešťastná babička tak nenápadne zašomre „Nemám“, keď od nej niekto chce mince, aby jej dal iný predmet.

Pilgrims
Pilgrims Hra má rozprávkové čaro
Hra má rozprávkové čaro

Pilgrims Ovládanie je naozaj intuitívne
Ovládanie je naozaj intuitívne

Pilgrims Nezdá sa to, ale svet je pomerne rozsiahly
Nezdá sa to, ale svet je pomerne rozsiahly

Hra začína pri partičke kariet v krčme, kde sa stretnú ústredné postavy. Ide pritom o rozprávkové archetypy – tulák, babička, zbojník, čert. Začínate s tulákom v jeho stane niekde v lese, ale postupne pozbierate aj ďalšie postavičky a stretnete mnohé iné, ktoré sú rozosiate po hernom svete. Každá postavička tu má nejakú svoju agendu a musíte jej splniť to, čo je jej cieľom. Keď jej to splníte, opustí vašu partiu a tým aj prídete o jej schopnosti. Je to naozaj zaujímavý koncept, ktorý sa v hrách často nevidí. Je jednoducho pochopiteľný aj uchopiteľný. A, čo je hlavné, je prostriedkom k znovuhrateľnosti.

Tulák je vlastne taká neutrálna postava, ktorá sa dokáže baviť s každým. Zbojník je zase silný, takže dokáže spustiť most do hradu. Taktiež dokáže skoliť draka. Takto to pokračuje ďalej a aj keď to nie sú veľké rozdiely, rozhodne v hre majú zmysel. NPC, na ktoré narazíte, tiež inak interagujú na vaše rôzne postavy. Napríklad tu musíte rozosmiať jedného nešťastníka. Záleží ale na tom, s ktorou postavou k nemu prídete. Kým pri tulákovi to je jedna sada interakcií, pri babičke zase úplne iná. Hra chce, aby ste skúmali postavy a interakcie. Stačí len ťahať karty na každej obrazovke, aby ste videli, čo predstavujú v konkrétnej situácii.

Aj preto tu majú situácie rôzne možnosti riešenia. Ku koncu sa tak dokážete dopracovať rôzne. Ten síce je len jeden, ale cesty k nemu sa rôznia. Napríklad zbojník chce poklad, aby ste uzavreli jeho príbeh. Dokážete ho dostať, ak porazíte draka. Ale drak chce zase princeznú a ak ju dostane, tiež vám sľúbi poklad. Vyberiete sa jednoduchšou cestou alebo to skúsite zložitejšou? Niekedy sa náročnosť jednotlivých ciest naozaj líši. Zároveň situácie dokážete riešiť nielen silou, ale aj pacifisticky. Ak máte mak, možno z neho dokážete uvariť výluh, ktorý niekoho zloží bez toho, aby ste sa museli pustiť do boja.

A aj keď je hrá zábavná, vtipná a plná nápadov, úplne to nestačí. Je totiž krátka. Hry od Amanity sú síce známe tým, že nie sú práve dlhé, ale aj v porovnaní s nimi je Pilgrims extrémne krátka hra. Dokážete ju prejsť za nejakých 40 minút a to je veľmi málo. Bude to však len prvé prejdenie a môžete ísť na ďalšie. Môžete skúšať iné veci, iné postupy, aby ste dostali trochu iný herný zážitok. To musím kvitovať, ale stále je faktom to, že je hra kratšia ako epizóda nejakého seriálu. Aspoň to autori vyvažujú nižšou cenou, ktorá je len 4,99€.

Rovnako ako ostatná tvorba od Amanity je Pilgrims naozaj pekná hra, za ktorou vidieť cit a talent jej autorov. No a keďže je hra rozprávková, tak jej zodpovedá aj rozprávkové vizuálne spracovanie. To mi veľmi pripomína tvorbu českého umelca Josefa Ladu, ktorú pravdepodobne tí starší z vás poznajú. Je to jednoduché, ale veľmi ľúbivé. Pekne tomu zodpovedá aj audio stránka, kde okrem už spomínaného podareného dabingu započujete aj príjemnú hudbu. Tá je na každej obrazovke iná a využíva pestré spektrum nástrojov, ale vždy sa ku hre hodí. Aj v tomto prípade za ňou stojí Floex.

Pilgrims je naozaj hra pre každého. Je nielen pre vás, ale aj pre vašu mamu, babku, deti, jednoducho pre kohokoľvek. Je zábavná, intuitívna, vtipná a naozaj dobre navrhnutá vzhľadom na svoj unikátny koncept. Na Switchi navyše osloví aj možnosťou výberu spôsobu hrania vertikálne alebo horizontálne. Pohodlne hru dokážete ovládať dotykom, ale aj gamepadom. Jej najväčším nedostatkom je naozaj dĺžka. Ani sa nenazdáte a máte za sebou prvé prejdenie. Môžete hru potom prejsť zas, ale bude to ešte rýchlejšie (aj keď iné).

Pilgrims
Pilgrims Inventár sa vám postupne pekne naplní
Inventár sa vám postupne pekne naplní