SOMERVILLE

SOMERVILLE

9.0

Sám uprostred invázie

Somerville je už dlhoročný projekt dizajnéra Chrisa Olsena, ktorý začal niekedy v roku 2014 a postupne ukazoval zaujímavé dizajny na prvých animáciách. Nasledujúce roky sa spojil s Dinom Pattim z Playdead štúdia a založili firmu Jumpship. Dino priniesol svoje skúsenosti z hier ako Inside a Limbo a spojil to s Chrisovým pôsobivým dizajnom a výsledok teraz máme tu.

Ak ste nehrali Inside ani Limbo hry, sú to atmosférické tituly, ktoré vás prevedú zaujímavým svetom s puzzle prvkami, a síce neponúknu žiadne slová, všetko vám vysvetlia a ukážu prostredníctvom vizuálu svojho sveta. Tu to nebude iné, len to bude viac v 3D a viac dynamické v puzzle prvkoch. Mimochodom, pôvodné koncepty boli aj tu ešte 2D. Nakoniec sa autori zhodli na vykreslení sveta low-polygónovým štýlom, temnými farbami sveta, ale výraznými farbami ohrozenia. Vzniklo niečo pôsobivé.

Podobne ako v iných podobných hrách ani tu nečakajte veľkú dĺžku, aj keď konkrétne tu bude dĺžka závisieť od toho, ako rýchlo prejdete puzzle prvkami a posuniete sa vpred. Ja som ju prechádzal niečo cez 5 hodín, ale ak vám to pôjde odruky, za 3 hodiny to viete prejsť.

Somerville
Somerville Ocitáte sa vo svete, v ktorom začala invázia.
Ocitáte sa vo svete, v ktorom začala invázia.

Somerville Dokážete utiecť?
Dokážete utiecť?

Somerville Puzzle prvky sú zaujímavo riešené. Nie je to jednoduchý nasledovník Inside.
Puzzle prvky sú zaujímavo riešené. Nie je to jednoduchý nasledovník Inside.

Príbeh sa odvíja  počas jedného dňa, kedy ste si vyšli s rodinou na chatu so snahou o príjemne strávený víkend. Aspoň ste v to dúfali. Ale nič tento víkend nebude príjemné. Niečo prišlo navštíviť planétu Zem a nemá to dobré úmysly. Zvláštne útvary sa čnejú z oblohy. Žiari z nich smrtiace svetlo a prostredie zaplavila zvláštna látka a podivné mechanické monštrá naháňajú ľudí, ktorí prežili.

Vy sa do tohto všetkého preberáte a začína sa vaša cesta zničeným svetom. Na jednej strane budete utekať, na druhej skúmať, čo sa tu vlastne deje. Všetko je to bez slov. Len s pôsobivou hudbou, zvukovými efektmi a vizuálom. Nechcem veľa z príbehu prezrádzať, ale aby som to mohol aspoň ako tak opísať, musím povedať, že získate zvláštne zariadenie, ktorým budete môcť upravovať prostredie okolo vás. Na ňom budú založené aj všetky puzzle prvky v hre.

Totiž spolu s mimozemšťanmi na Zem spadli aj akoby živé kovové materiály, ktoré vám často stoja v ceste, a to ako modré, tak červené, ktoré musíte pomocou svojho zariadenia upravovať. Modré sú dynamické a viete ich spojením zariadenia s elektrinou roztopiť alebo spevniť - zmeniť na červené, ktoré sú pevné. Viete ich medzi sebou meniť a tento systém tak využívať, aby ste si vytvárali cestu. K ich zmene však potrebujete aj elektrinu, a preto autori do hry pripravili fyzikálny systém káblov, ktoré budete musieť ťahať a presúvať, kam potrebujete. Všetko je dobre vymyslené a navyše nakoniec aj previazané s celým príbehom.

Príbeh, mimochodom, nič nerozpráva a musíte sa v ňom snažiť nájsť zmysel sami. Nakoniec podobne ako pri Inside. Vidíte len to, čo sa deje a sami si musíte spraviť závery. Respektíve aj finálny záver, kde nie je len jeden koniec. Myslím, že sú tri. Zároveň hru môžete hrať aj znovu, keďže v leveloch sú zrejme skryté veci, ktoré môžete objaviť.

Puzzle scény sa budú striedať aj s útekmi, v ktorých pôjde o šikovnosť a nervy, keďže musíte sledovať okolie, nesmiete vyjsť z cesty, spomaliť a prípadne musíte nájsť určitý úkryt. Do toho vás bude ešte stresovať ovládanie. To je vec, na ktorú si bude potrebné v hre zvyknúť.

Na PC viete hrať ako klávesnicou, tak spojením klávesnice a myši a, samozrejme, aj gamepadom. Ovládanie v priestore je viac-menej štandardné. Postava ide tam, kam chcete, ale rátajte s tým, že tu bude veľa obmedzení v pohybe v prostrediach a pre meniacu sa kameru budete musieť často meniť smer ovládania. Špeciálne na klávesnici to nie je ideálne. Zároveň rátajte s tým, že hra vám nepovie, čo v danej scéne sa dá použiť, posunúť, zatlačiť. Často s tými posúvaniami musíte skúšať, a to z rôznych strán. Autori nedávajú náznaky a hra je postavená aj na objavovaní toho, čo vlastne máte spraviť. To však môže viesť k frustrácii.

Ostatné je však veľmi pekne spracované, aj keď príbeh je niekedy zvláštny, možno príliš akcelerovaný. Svet okolo vás sa prekvapivo rýchlo zmení, ale práve vďaka tomu vás môžu autori previesť rozmanitými lokalitami na zemi, v podzemí, budovách a ponúknuť ukážky z rôznych vecí, ktoré sa dejú na planéte. Zároveň postupne vás posúvať k riešeniu celej situácie. Ako si to celé vysvetlíte, však už bude na vás.

Somerville
Somerville Cinematická kamera bude často prepínať pohľad. Ovládanie klávesnicou zrejme nebude ideálne.
Cinematická kamera bude často prepínať pohľad. Ovládanie klávesnicou zrejme nebude ideálne.

Somerville Trochu to tu roztopíme.
Trochu to tu roztopíme.

Somerville Útekové scény nebudú chýbať.
Útekové scény nebudú chýbať.

Vizuálne je to lahoda. Nie je to čisto 2D, respektíve len zafixované 3D s pohľadom zboku, ale je tu väčšia voľnosť v 3D prostredí. Môžete chodiť po rozsiahlejších územiach ako v Inside. To však niekedy veci komplikuje, ale robí to hru zaujímavejšou a hlbšou. Samotná grafika je low-polygónová, ale nie príliš a celé to sadne k svetu a udalostiam okolo. Hlavne vďaka mimozemským materiálom v prostredí, ktoré sú vytvorené z kociek a dynamicky sa menia, je to celé veľmi pôsobivé.

Na hre vidieť spojenie parádneho artu a kvalitného kódera, ktorý to dokázal celé rozanimovať a vytvoriť scenérie, ktoré sa budú dynamicky vašim pôsobením meniť. Látky v prostredí sa menia ako tvarovo, tak majú aj dynamické nasvietenie, ktoré je ďalšou kapitolou vizuálu.

Doplnili to pomalými a temnými zvukmi v pozadí a aj náležitou hudbou, ktorá k celej pos-apokalyptickej atmosfére dobre sadne. Možno škoda, že absentujú hlasy, ale to už patrí k tomuto štýlu hry a nebudú vás aspoň rušiť.

Somerville
Somerville Čo sa stane, keď sem zasvietim?
Čo sa stane, keď sem zasvietim?

Somerville Mohol to byť taký príjemný víkend...
Mohol to byť taký príjemný víkend...

Somerville Svet bol prekvapivo rýchlo zničený.
Svet bol prekvapivo rýchlo zničený.

Celkovo je Somerville pôsobivá adventúra, ktorá posúva žáner Inside ešte ďalej. Vďaka 3D grafike dokáže lepšie zachytiť svet, ponúkne viac voľnosti, hlbšie puzzle prvky, aj keď ovládanie mohlo byť lepšie dotiahnuté a môže sťahovať príjemný pocit z hrania hry. Váš zážitok z hry bude definovaný hlavne tým, ako rýchlo si na prístup k ovládaniu zvyknete. Stále však ponúkne jedinečnú atmosféru a znovu niečo iné ako ostatné hry.

napísal saver 15.11.2022
Páči sa mi! (+2)
9.0