RAILBOUND

RAILBOUND

8.5

Relax na farebných železniciach

Jeseň je opäť raz silná na kvalitné veľké hry a to bez ohľadu na platformu, na ktorej hrávate. Ak hrávate na viacerých, problém je o to väčší, lebo chcete, aby vám rukami prešli takmer všetky, aj tie exkluzívne pre jednotlivé z nich. Chcete si zahrať Ragnarok, chcete vyriešiť záhadu v Pentiment, chcete ovládnuť rebríčky vo WRC, strieľať nepriateľov do hláv v Call of Duty, loviť Pokémonov, sekať démonov v Bayonette alebo objavovať podivný hororový svet Scornu. To všetko si môžete užiť, ale pravdou je, že to dokáže byť dosť unavujúce. Mnohé z tých hier som si užil, ale už sa na ne neviem ani pozrieť.

Chcem si oddýchnuť a hraním sa naozaj zabaviť. Chcem hru, pri ktorej nemusím stráviť desiatky hodín. Chcem hru, ktorú si môžem na 5 minút zapnúť a po vypnutí mať dojem, že som sa v nej niekam posunul a niečo mi dala. Síce som to vopred nevedel, ale chcel som Railbound. Lebo táto drobná puzzle hra z Poľska všetko toto spĺňa a pridáva k tomu ešte niečo navyše. Ak to teda cítite podobne, nájdite si Railbound na platforme podľa svojho gusta a skúste dať hre šancu. Po tých 5 minút denne ju budete hrať naozaj dlho.

Ak máte podobné hry radi, autori zo štúdia Afterburn pre vás nebudú neznámou. Na konte totiž majú úspešný puzzle titul Golf Peaks, ktorý sa niesol v podobnom duchu a tiež priniesol vysokú kvalitu. Viac ako golf to bol sled hádaniek, ktoré ste mali vyriešiť v určitom množstvo ťahov. Rovnako ani Railbound priamo nie je hra o vlakoch, ale je to ďalší sled hádaniek, ktoré máte vyriešiť, no tentoraz v správnom poradí jednotlivých dielov, z ktorých sa každá hádanka skladá. Je to jednoduché na pochopenie, ale kompletné zdolanie hry dokáže potrápiť. Dostanete teda presne to, čo chcete.

Railbound
Railbound Hru zvládne naozaj každý
Hru zvládne naozaj každý

Railbound Dôležité je poradie vozňov
Dôležité je poradie vozňov

Railbound Postupne pribúdajú aj zložitejšie mechanizmy
Postupne pribúdajú aj zložitejšie mechanizmy

Je tu aj nejaký pokus o minimalistický naratív v podobe statických obrazoviek so zvieracími hrdinami. V nich spoznáte dvojicu hrdinov, ktorí musia spolu vypravovať vlaky, no najskôr musia postaviť železnicu tak, aby vozne boli správne zoradené za parnou lokomotívou. Ale o to tu vôbec nejde. Naozaj je to len akési lepidlo medzi 8 kapitolami, na ktoré sa hra delí. A aj tie sú tu iba preto, aby vizuálne a tematicky odlíšili jednotlivé sety levelov/hádaniek. Každá kapitola totiž pridá niečo nové a k tomu vás prenesie do inak vyzerajúceho sveta.

Je to síce malá logická indie hra, ale v skutočnosti nie je až taká malá. Minimálne nie z hľadiska obsahu. Celkovo totiž obsahuje viac ako 150 levelov, čo je veľmi slušné číslo. Niektoré vyriešite hneď, iné vás potrápia aj na pár minút, prípadne sa k nim radšej vrátite na ďalší deň, keď si ich necháte trochu prejsť hlavou. To je číslo aj vrátane bonusových, ktoré si musíte odomknúť, ale nie je to nič náročné. Bežným hraním dokážete prejsť 100% hry a nemusíte sa nikde zdržiavať a ani sa snažiť nájsť nejaké skryté cestičky.

Základ je naozaj jednoduchý. Niekde na mape máte lokomotívu, inde vozeň. V inventári je obmedzený počet dielikov koľajníc a musíte ich položiť tak, aby ste spojili lokomotívu s vozňom. Neskôr sa to, samozrejme, komplikuje, takže musíte počítať s viacerými vozňami, pričom majú stanovené poradie, v ktorom majú byť zoradené za lokomotívou. Potom sa pridajú povinné body, ktorými musíte prejsť, tunely, cestujúci na staniciach, výhybky a mnoho ďalšieho. Hra vás tak udržuje neustále v stredu a každý nový koncept zavádza pomaly, aby vám pripravila na náročné hádanky na konci kapitoly.

Nové mechaniky pritom pôsobia organicky a nie silene vložené do hry. Na jej konci si už ani nespomeniete, že ste na začiatku ešte nemuseli riešiť výhybky na to, aby ste prepínali aktívne koľaje na križovatkách. Každým novým mechanizmom je tak hra o niečo náročnejšia, ale vždy sú prvé levely v danej kapitole tak dizajnované, aby ste sú nové mechanizmy hladko osvojili. Aj vďaka tomu je hra naozaj príjemným relaxačným zážitkom a to nielen pre hráčov, ale aj pre nehráčov. Toto si pokojne zahrá aj vaša mama/žena/dcéra/babka, keď niekde pár minút čaká alebo si chce spestriť čas.

Výhodou je tiež intuitívne ovládanie a platformy, kde hra vyšla. PC verzia s ovládaním myškou mi príde asi taká najmenej zaujímavá. Na mobiloch a Switchi hru viete pohodlne ovládať prstom na displeji a je badať, že práve na to bola hra stvorená. Jednoducho potiahnete a ťaháte železnicu zvoleným smerom. Hra rozpozná aj zákruty, oblúky a podobne. Takže dokážete ťahať všetky krkolomné trasy, ktoré od vás hra vyžaduje. Ak ale predsa len spravíte chybu, dá sa to jednoducho vrátiť späť a diely sa vám vrátia do inventára. Viac k ovládaniu nepotrebujete. Snáď už len ikonku na reset celého levelu.

Hra vie zabaviť, ale aj potrápiť. Hlavne posledná kapitola obsahuje rozsiahlejšie a komplexnejšie levely, kde máte k dispozícii desiatky dielov, takže už asi tušíte, že trate budú neraz poriadne zložité. Zároveň tam autori vsadili na váš dôvtip, keďže do nich umiestnili aj slepé uličky. Respektíve prvky, ktoré nemusíte využiť, aby ste sa dostali do cieľa a majú vás len priviesť na nesprávnu stopu. Vyžadujú si tak viac skúšania, ale nakoniec na to vždy prídete. Ak náhodou nie, hra obsahuje aj postupný systém pomôcok. Ak si neviete poradiť, len kliknete/ťuknete na ikonku a hra vám naznačí krátky úsek trate.

Railbound
Railbound Každá kapitola prináša nový mechanizmus a nové prostredie
Každá kapitola prináša nový mechanizmus a nové prostredie

Railbound Občas dokáže aj trochu potrápiť
Občas dokáže aj trochu potrápiť

Railbound Hru sprevádza jednoduchý príbeh
Hru sprevádza jednoduchý príbeh

Celkovo skvelej atmosfére pomáha aj audiovizuálne spracovanie hry. Grafický štýl je inšpirovaný komiksami, takže sa celá hra nesie v cel-shade štylizácii a naozaj jej to pristane. Okrem toho je ale aj pekne rozpohybovaná, aj keď stále teda pôsobí veľmi jednoducho. Ale bohato to stačí na to, aby vám ihneď padla do oka. Hranie sprevádzajú naozaj príjemné zvukové efekty, ktoré ku hre pekne sadnú. No asi najlepšia je aj tak hudba. Je veľmi nenápadná, jednoduchá, ale skvele hru dopĺňa a pomáha tomu, že pri nej koniec koncov odpočívate, aj keď sa vám možno neraz varí mozog.

Zároveň je Railbound jeden z tých vzácnych prípadov hier, kde vlastne nie sú problémy a nedá sa povedať, že má nejaké chyby. Naozaj sa hrá dobre, dokáže ju hrať každý a príjemne pri nej vypnete po ťažkom dni či iných ťažkých chvíľach. Nie je to ani krátka hra, takže vám vydrží dlho. Problém ale vidím v dvoch veciach a tou prvou je cena. Tá oproti Golf Peaks výrazne poskočila a hra už tak súperí s inou konkurenciou, ktorú možno uprednostníte viac. No a aj keď ju neprejdete za jeden večer, po prejdení už neexistuje dôvod, aby ste sa k nej vrátili. Znovuhrateľnosť tu prakticky nie je, takmer všetky levely majú len jedno riešenie.

napísal matus_ace 1.12.2022
8.5
RAILBOUND