THE LAST OF US PART I (PC)

THE LAST OF US PART I (PC)

Jedinečná hra v rozpačitom PC porte

Mala to byť bomba roka, ale niečo sa pokazilo. Veľmi pokazilo. Tlak na čo najrýchlejšie vydanie The Last of Us Part 1 na PC spôsobil, že premiéra dopadla mimoriadne zle, SONY si pošramotila povesť a bude mať čo naprávať. Hráči sú frustrovaní, sťažujú sa, nadávajú a iste právom, ale verte, že nakoniec sa ukáže, že táto famózna značka si po ošetrení defektov a záplatách aj na tejto platforme získa veľkú popularitu. A oprávnene.

Je PC port naozaj až taký zlý?

The Last of Us Part 1 som predtým nehral. Vedel som, že je to pozoruhodná hra, ale dúfal som, že časom príde na PC, pretože je to silná univerzálna platforma, kde sa najmä v posledných rokoch objavujú aj vyleštené klasiky, ktoré boli kedysi iba výsadou konzol. Stalo sa, ale príchod je to neslávny. Negatívne reakcie komunity aj niektorých recenzentov sú však až prehnané, i keď je v nich aj kus pravdy. Celá pravda však je, že ak máte radí post-apokalyptické akcie a hrávate primárne na PC,  The Last of Us Part 1 tam skrátka musíte mať, lebo je to napriek všetkým kazom parádna hra. Iste, zážitok je momentálne znepríjemňovaný predovšetkým technickými problémami, ale aj napriek tomu „Poslední z nás“ zanechajú hlboký dojem. Atmosféra a hrateľnosť je totiž veľmi dobrá a nedá sa zabiť ani nešťastnými shadermi, ktorých spracovanie je najväčšou kalamitou PC portu.

Hoci hra zaberá na HDD veľa miesta, s bežným internetom ju stiahnete a nainštalujete pomerne rýchlo. To však neplatí o shaderoch, ktoré sa môžu po spustení TLOU vytvárať celé hodiny! Nebráni vám to síce hrať, ale dôsledky sú veľmi nepríjemné. Nie je to síce jediný kaz, ale vedzte, že zle vykreslené alebo úplne chýbajúce textúry, dlhé nahrávanie pri spustení, ale často aj doťahovanie dát každých pár minút priamo počas hrania, majú hlavnú príčinu práve v shaderoch a zlej optimalizácii. Môže dochádzať až k sekaniu, padaniu, či mrznutiu hry, ale s týmto som ja osobne žiadny problém nemal. A po zdĺhavom doťahaní shaderov a prvom hotfixe už odpadla aj väčšina ostatných neduhov.

The Last of Us Part I (PC)
The Last of Us Part I (PC) Dvojica ústredných hrdinov si musí pomáhať a občas sa pridajú aj posily.
Dvojica ústredných hrdinov si musí pomáhať a občas sa pridajú aj posily.

The Last of Us Part I (PC) Joelov život visí na vlásku.
Joelov život visí na vlásku.

The Last of Us Part I (PC) Jedna zo zaujímavých pasáži v hre je tlačenie auta, kde začne byť veľmi rušno.
Jedna zo zaujímavých pasáži v hre je tlačenie auta, kde začne byť veľmi rušno.

Hra mi po celý čas (s výnimkou rušivého načítavania sprevádzaného upozornením) bežala plynule a stabilne, bez pádov. Moje nastavenia pritom boli väčšinou vysoké a treba povedať, že súčastí, ktoré môžete upravovať v hre je obrovské množstvo. Či už sa týkajú grafiky, HUD, haptiky, ozvučenia, titulkov, pomôcok pre hendikepovaných, asistencií, alebo ovládania, pre ktoré je pripravené osem predvolených schém! Podľa spôsobu ovládania a zariadenia (klávesnica, Dualsense, DualShock, Steam Deck, ovládač Nintendo Switch Pro a ďalšie) a navyše si viete prestaviť aj tlačidlá na myši a klávesnici, ak si zvolíte tento výber.

Pri úprave grafiky sa vplyv všetkých nastavení priamo zobrazí v schéme využitia VRAM, aby ste vedeli, čo si s vašou zostavou môžete dovoliť. Aj keď som prekročil odporúčané maximum, moja zostava (RTX 2080 Super, 16 GB RAM pri rozlíšení 2560x 1440) to bez problémov zvládala a ako som už spomenul, väčšinou som mal v nastaveniach vysoké parametre. To zahrňuje detailné voľby v kategóriách animácie, geometria, textúry, svetlá a tiene, odrazy, post-efekty, vizuálne efekty a škálovanie. Verím tomu, že hru vďaka bohatým voľbám viete optimalizovať pre akýkoľvek bežný hardvér, i keď, bohužiaľ, zatiaľ len teoreticky, keďže reálna optimalizácia, ako vieme, je nateraz zlá. Ale určite to v praxi časom, po vyladení portu, bude fungovať.

Kvalita portu je teda nateraz pochybná, ale skutočne môžeme očakávať postupné zlepšenie, k čomu sa zaviazali aj samotní vývojári, ktorí si chcú očistiť svoje meno. A Naughty Dog si túto šancu zaslúžia.

Napriek všetkému pôsobivá hrateľnosť a atmosféra

Ak je The Last of Us Part 1 na PC váš prvý osobný kontakt s touto hrou, teraz si ju trochu priblížime. Je to príbeh z post-apokalyptického sveta, ktorý je plný infikovaných. Hra ani seriál ich ale zásadne neoznačuje známym pomenovaním začínajúcim na  „Z „ a vyhýba sa tomuto výrazu. Dej plný akcie sa zameriava na putovanie ústrednej dvojice -  Joela, ktorý musí chrániť dievča Ellie. Tá je veľmi dôležitá, ale ak ste už inde nezachytili prečo, neprezradím vám to ani ja teraz, aby ste neprišli o prekvapenie. Hoci možno až také prekvapivé to nebude, lebo podobný námet sme už videli vo viacerých filmoch. Každopádne, je to zaujímavá cesta, na ktorej budete väčšinou ovládať Joela. Samostatne fungujúca Ellie vás bude poslušne sprevádzať a niekedy vám aj pomáhať.

Budete čeliť kreatúram, pričom okrem bežných infikovaných sú to najmä nebezpečnejší clickeri, ktorí síce veľa nevidia, ale majú o to citlivejší sluch. Preto je o niečo ťažšie ich zabiť a treba popri nich kráčať opatrne, najlepšie  v prikrčení. Ale často sa konfrontujete aj s preživšími ľuďmi. S niektorými sa dá dohodnúť a dokonca aj spolupracovať, i keď sú často nedôverčiví. Iní nemajú zľutovanie a zabíjajú každého, kto nepatrí do ich agresívneho spoločenstva. Bežný postup zahrňuje stealth, pomocou ktorého sa dá aj úplne vyhnúť protivníkom. Okrem skrčenia, krytia za objektmi a vyhľadávania obchádzok zahrňuje aj odlákanie cieľov pohodením fliaš či tehly a vnímanie postáv v okolí sluchom. To často umožňuje aj tiché zabíjanie prikradnutím k nepriateľovi odzadu a následne jeho udusením alebo bodnutím nožom.

Inak používate nablízko údery, palice a iné predmety, ktoré sa ale rýchlo rozbijú. No hlavne strelné zbrane, ako sú pištole, pušky, luk, plameňomet, ktoré vyžadujú muníciu a so súčiastkami sa dajú pri dielenských stoloch vylepšovať. Popritom sú ešte doplnky, ako dymovnice, molotov a hlavne lekárničky, ktoré si dokážete kedykoľvek vyrobiť, ak máte potrebné suroviny. Tie nájdete v exteriéroch, ale aj domoch s detailne spracovanými interiérmi. Občas tam objavíte aj pilulky na vylepšovanie postavy Joela.

Spestrením bežných prestreliek, preliezania chodieb, posúvania vecí, šplhania a stealth pasáží sú aktivity, kde musia postavy spolupracovať. Napríklad Joel vyloží Ellie na kontajner a ona mu podá rebrík. Inokedy je to lata položená medzi dve strechy, ktorú treba nájsť, podávať si, uložiť a potom po nej prejsť. Alebo Joel pláva po drevenú dosku na ktorej prepraví Ellie cez vodu, lebo dievča nevie plávať. Hra má miestami tendenciu skĺznuť do stereotypu, ale vtedy sa objavujú nové postavy, ktoré sa nachvíľu držia pri vás, takže je postup hneď trochu iný a aj oživený komunikáciou. A pomáhajú a špecifické pasáže, napríklad s roztláčaním a ochranou nepojazdného auta, snajperská sekvencia, jazdenie na koni a podobne. Pekne to dotvárajú vydarené prestrihové scény a vnímate aj postupné budovanie vzťahu a dôvery postáv a ich vývoj.

The Last of Us Part I (PC)
The Last of Us Part I (PC) Ellie nevie plávať, ale vždy sa nájde riešenie, ako ju dostať cez vodu.
Ellie nevie plávať, ale vždy sa nájde riešenie, ako ju dostať cez vodu.

The Last of Us Part I (PC) Aj v temnom post-apokalyptickom svete je občas priestor na oddychové scény.
Aj v temnom post-apokalyptickom svete je občas priestor na oddychové scény.

The Last of Us Part I (PC) Tam sa musíme dostať.
Tam sa musíme dostať.

K slabším stránkam patrí AI nepriateľov, ktorí síce majú určité funkčné taktiky, ale bežne si vás nevšimnú, keď tesne vedľa nich škrtíte ich kamaráta. A občas sa mi stalo, že som sa niekde zasekol a nevedel sa odtiaľ vymaniť. Alebo sa spolupracujúca postava zakliesnila v aute. Ešte by sa hodil nejaký ukazovateľ polohy Ellie, ktorá je síce samostatná a väčšinou sa drží nablízku, ale občas niekam zalezie a vy nemáte tušenie kam. Ak sa chcete o samotnej hre dozvedieť ešte viac, prečítajte si  naše predošlé konzolové recenzie na PS3, PS4 – Remastered a minuloročnú PS5.

Pri PC verzii ešte rozhodne treba trochu priblížiť ovládanie. Ako už bolo spomenuté, môžete to hrať pomocou rôznych ovládačov a zariadení. Osobne uprednostňujem klávesnicu a myš a musím povedať, že sa to hralo pohodlne. Myškou si polohujete kameru a výhľad a, samozrejme aj zameriavanie pri streľbe. Dá sa využiť popri klávesových skratkách aj pri vylepšovaní výzbroje, výrobe predmetov, ako aj ich rýchlom vyvolaní na obrazovke. I keď tam je pomalšie prehadzovanie zbraní rovnakého typu. Napríklad keď v slote na pušku meníte brokovnicu za ostreľovačku. Pohyb, beh, skrčenie a spustenie rôznych činností je intuitívne. Možno otváranie a zatváranie okien pri detailnom prehliadaní predmetov a čítaní listov mohlo byť trošku praktickejšie. Hlavne kláves backspace pri zatváraní ma trochu mýlil, lebo je trochu od ruky. Ale to je len malý detail. Celkovo som však s ovládaním spokojný a rýchlo som si zvykol.

Počas progresu sa hra frekventovane automaticky ukladá, takže pri úmrtí, prípadnej chybe alebo padnutí hry, sa nevrátite ďaleko. Okrem toho môžete použiť manuálne ukladanie pozície. Cloud mal menšie problémy so synchronizáciou, ale to už by malo byť odstránené hotfixom. Ďalším pozitívom je česká lokalizácia, ktorá síce sem-tam nie je úplne presná, ale inak nie je zlá. Nebojí sa občas používať vulgarizmy, hodia sa titulky pri veľmi dobre nadabovaných anglických dialógoch, ako aj preklady nájdených listov a opisov.

The Last of Us Part I (PC)
The Last of Us Part I (PC) Vylepšovanie zbraní rozhodne pomôže.
Vylepšovanie zbraní rozhodne pomôže.

The Last of Us Part I (PC) Úvodné vytváranie shaderov môže trvať veľmi dlho a v hre sa to prejaví bizarnými scénami.
Úvodné vytváranie shaderov môže trvať veľmi dlho a v hre sa to prejaví bizarnými scénami.

The Last of Us Part I (PC) Keď do Colorada, tak na koni!
Keď do Colorada, tak na koni!

Hrať či nehrať - to je otázka

Aké je napokon konečné zhodnotenie? Veľmi individuálne, a preto ťažko vyjadriteľné známkou. Určite malo zmysel priniesť tento herný klenot na PC, aj keď sme si to predstavovali bez rušivých súčastí. Na druhej strane, na rozdiel od Resident Evil IV remaku, je tu hneď kompletný obsah aj s prídavkom Left Behind. Môžete to teraz vidieť veľmi čierne, ale keď opadnú prvé búrlivé emócie a prejavy hnevu a vývojári sa postarajú o nápravy, začnete sa na to pozerať úplne inak. Dúfajme, že sa pohľad na PC port časom naozaj zmení a autorov tento smutný prípad neodradí od toho, aby nám raz na PC priniesli aj The Last of Us Part 2. Bola by obrovská škoda, keby sme sa na tejto platforme nedočkali pokračovania.

The Last of Us Part 1 je unáhlený port, ktorý pri prvom kontakte môže pôsobiť ako katastrofa. Spoločnosť SONY chcela vyťažiť z popularity značky, ktorá je momentálne vďaka úspešnému TV seriálu na vrchole, a tak vypustila hru na PC priskoro, čo sa ukázalo ako veľmi nešťastné rozhodnutie. Na základe úvodných negatívnych ohlasov môžete zvažovať, že do toho nejdete, lebo je to zlý port. Lepšie však urobíte, ak si poviete, že do toho pôjdete, ale neskôr, keď už bude PC verzia vyladená a dostanete tak vyššiu kvalitu za nižšiu cenu, ktorá, prirodzene, časom klesne. Počkajte niekoľko mesiacov, na jeseň by tento produkt mal byť už akosťou úplne inde, ako je dnes a ak si ho doprajete až na Vianoce, môže byť už perfektný. Ďalšou alternatívou je výber overenej konzolovej verzie hneď teraz.

napísal uni 31.3.2023
Páči sa mi! (+4)
THE LAST OF US PART I (PC)