TERRA NIL

TERRA NIL

8.5

Plán B ľudstva na planéte B

Hranie Terra Nil patrilo medzi tie najpríjemnejšie zážitky počas minuloročného Gamescomu. Po 10 hodinách na nohách, kedy utekáte z jednej haly do druhej, robíte rozhovory s vývojármi a v obmedzenom čase sa musíte venovať ich hrám, aby ste následne utekali na ďalšie stretnutie, prišla bodka v podobe hrateľného dema Terra Nil. Netreba žiadne školenie, nikto vám nestojí za chrbtom a nemá potrebu ukazovať všetky komplikované funkcie. Je to úplne intuitívne, bez akéhokoľvek tlaku a pritom také pútavé. Pol hodina hrania Terra Nil na Gamescome bola ako mentálna relaxačná masáž po ťažkom dni. Teraz máte možnosť si toto potešenie dopriať v plnej verzii na PC a na mobile.

Terra Nil je budovateľská stratégia od juhoafrického štúdia Free Lives, ktorá však úplne otočila koncept tohto žánru. Namiesto budovania miest v nej totiž obnovujete ekosystém. Náplň hry je ukrytá v jej názve. Budete teraformovať zničenú planétu od nuly. Vaše nástroje sú 100-percentne obnoviteľné a namiesto peňazí budete na stavanie budov potrebovať body zelene, ktoré získavate za každý meter štvorcový pokrytý zeleňou či pitnou vodou. Nepotrebujete preto kontrolovať rozpočet ani sa nemusíte snažiť o spokojnosť stromov či koralov. V tejto hre na vás nebude vyvíjaný tlak a na vyriešenie úloh máte toľko času, koľko potrebujete. Nepríde žiadne tornádo, ktoré by vám krásne ekosystémy zničilo. Napriek tomu hra vyžaduje, aby ste trochu pohli mozgovými závitmi.

Na zdevastovanej planéte nájdete štyri regióny, ktoré je potrebné obnoviť. Pozriete sa do mierneho podnebného pásma, na tropické ostrovy, do polárnej oblasti a budete obnovovať aj kontinentálnu časť, na ktorej niekedy v minulosti stáli výškové budovy. Keď pristanete s vašim vesmírnym plavidlom na súši, vo vašom zošite so základmi obnovovania ekosystému sa objavia tri základné úlohy. V prvej vždy obnovíte základnú zeleň a vodu do určitého percenta, v druhej sa budete venovať ďalším biotopom a na záver odstránite všetky svoje budovy, aby nekazili obnovenú prírodu a identifikujete živočíchy, ktoré by v nej mohli bývať.

Terra Nil
Terra Nil Kontrolovaného požiaru sa netreba báť
Kontrolovaného požiaru sa netreba báť

Terra Nil Hľadanie vhodných podmienok pre zvieratá je ďalšou výzvou
Hľadanie vhodných podmienok pre zvieratá je ďalšou výzvou

Terra Nil Flóru a faunu môžete obdivovať aj zblízka
Flóru a faunu môžete obdivovať aj zblízka

Vo veľmi jednoduchom rozhraní budete mať na výber zopár budov a až keď sa vám podarí splniť prvotné úlohy, potom sa odomknú ďalšie nástroje na obnovu ekosystému. Hráč vďaka tomu nie je zahltený veľkým rozsahom možností a postupne sa učí, ako využívať všetky budovy aj bez nejakého tutoriálu. Základom je vždy elektrina vytváraná pomocou vetra alebo vody, nasleduje odstraňovanie toxínov a premena zeme na úrodnú pôdu. Pomocou zavlažovača pôdu pokryjete trávou a postupne sa naučíte vytvárať rieky, skaly, lesy či pláže. Spravidla však na vytvorenie niečoho nového živého potrebujete základ z iných zdrojov. Všetky vaše budovy majú určité podmienky, na čom môžu byť postavené a čo na oplátku produkujú.

Hrateľnosť Terra Nil je založená na tom, ako čo najrozumnejšie rozmiestniť budovy a nástroje tak, aby vytvoril dokonalú harmóniu viacerých biómov. Autori hry prejavili veľkú dávku invencie, keď navrhovali všetky budovy a nástroje, ktoré v hre použijete. Synergický efekt všetkých nástrojov vás ohromí a každá náhodne generovaná mapa sa s pod vašimi rukami môže premeniť na nepoznanie. Aj keď už len správne otočenie zavlažovača na pokrytie čo najväčšej plochy môže byť umenie, skutočná výzva príde, keď bude treba rozmýšľať nad tým, ako vytvoriť dostatok lesov na úkor tundry a ako sa bude šíriť kontrolovaný požiar, ktorý je pre vybudovanie arboréta nevyhnutný. Budovy v hre neviete predať a hra vám dovolí vrátiť vždy iba jeden posledný krok späť, ak s ním nie ste spokojní. To, ako budovy rozmiestnite, je preto definitívne a rozlúčite sa s nimi až v momente, keď ich budete v závere recyklovať.

Hra okrem troch základných úloh, ktoré musíte splniť v štyroch regiónoch, ponúka aj akési čiastkové úlohy spočívajúce vo vytvorení ideálnych podmienok na rôzne meteorologické javy či rast určitej flóry a fauny. Dajú sa dosiahnuť ďalšou súpravou nástrojov, ktoré ovplyvňujú teplotu a vlhkosť podnebia. Aj keď tieto čiastkové úlohy nie sú povinné pre vašu misiu, vyvolanie dažďa či sneženia môže byť váš najmocnenejší nástroj, pretože v tom momente sa z každej voľnej plochy stane úrodná pôda a čistá voda. Na niektorých mapách preto vyvolanie správnych teplotných a hydrologických podmienok môže byť kľúčom k zaručenému úspechu.

Odmenou za všetku túto námahu je následný pohľad na vaše nádherné dielo. Mokrade, koraly, kvety aj lesy sú plné života a ak sa budete venovať aj klíme, vo vašich biómoch nájdete čoraz viac detailov v podobe kvetov, machu či drobných živočíchov. Netreba však zabúdať aj na tie väčšie, ktoré sa vo vašom prostredí objavia, ak pre ne nájdete ideálne podmienky. Kým napríklad také tučniaky potrebujú k životu len vodu a ľad, predátori, ako sú ľadové medvede, potrebujú mať vo svojom okolí aj nejaký zdroj potravy. Vyhľadávanie živočíchov sa tak stane ďalším špecifickým typom úlohy, pri ktorej jednoducho chcete zachytiť všetky druhy, ktoré sa dá.

Po tom ako obnovíte štyri základné regióny, sa vám odomknú alternatívne mapy k týmto regiónom, čiže ďalšie štyri výzvy. Úloha na alternatívnych mapách je rovnaká ako v pôvodných, no mení sa prostredie a tiež nástroje, ktoré vám hra ponúkne na riešenie zadania. Budete preto musieť rozmýšľať trochu iným spôsobom a v niektorých situáciách sa vynájsť. Asi najväčším hlavolamom je opustený lom, v ktorom je potrebné nechať vyrásť stromy, no na prvý pohľad nie je jasné ako to dosiahnuť. Použitím správneho nástroja však dokážete vytvoriť pôdu aj pre les a dokážete sa postarať aj o tak napínavé situácie, ako je sledovanie kontrolovaného požiaru počas zrážok, ktoré vám cennú vypálenú pôdu nechtiac obnovujú na zeleň.

Je len škoda, že v hre nie je viac podobne náročných máp, ktoré by predstavovali skutočnú výzvu. Keď sa naučíte vyvolať zrážky, vypaľovať budovy, vytvárať skaly a ťahať elektrické stĺpy, nič sa vám už nebude zdať nemožné. Záverečné recyklovanie, kedy pomocou člnov, jednokoľajovej železnice či dronov musíte odstrániť všetky budovy, začne byť trochu otravnou bodkou za perfektne splnenou výzvou. No možno práve prvok recyklácie je ďalšou pripomienkou, že nič nie je zadarmo a za každou obnovou prírody musí byť aj množstvo tvrdej práce. Je mimoriadne sympatické, že tvorcovia hry nemajú environmentálny aspekt hry iba ako marketingový nástroj a časť z výťažku predaja hry putuje na účet neziskovej organizácie Endangered Wildlife Trust, ktorá ochraňuje ohrozené druhy zvierat či pracuje na zachovaní biodiverzity.

Terra Nil
Terra Nil Každá budova má svoju jedinečnú funkciu aj podmienky, za ktorý sa dá postaviť
Každá budova má svoju jedinečnú funkciu aj podmienky, za ktorý sa dá postaviť

Terra Nil V ideálnych podmienkach vyvoláte aj polárnu žiaru
V ideálnych podmienkach vyvoláte aj polárnu žiaru

Terra Nil Nakoniec si po sebe musíte vždy upratať a budovy recyklovať
Nakoniec si po sebe musíte vždy upratať a budovy recyklovať

Vďaka audiovizuálnemu spracovaniu je radosť sa na Terra Nil pozerať. Jednoduchý art štýl je dokreslený množstvom drobných detailov a animácií, ktoré prinášajú do vášho malého eko raja život. Okrem foto režimu sa môžete kochať vaším dielom po dokončení mapy a oceníte všetky rastliny a zvieratá prechádzajúce sa po zeleni a plávajúce vo vode. Každá teraformácia začína v tichu iba za zvukov jemného vánku v pozadí. Čím viac života do regiónu prinesiete, tým sa postupne pridajú aj ďalšie tóny soundtracku a doplnia idylickú scenériu, ktorú budete mať pred očami. Hra ponúka tri druhy obťažnosti a Zen mód dokonca vymaže akúkoľvek potrebu míňania zdrojov a dokážete sa v ňom bezstarostne ponoriť do svojho pieskoviska.

Kým mnohé budovateľské stratégie vás nútia načítavať uložené pozície niekoľko hodín dozadu, pretože ste v nejakom bode zlyhali, v Terra Nil vždy existuje riešenie na dosah ruky a odpadá stres z mikromanažovania každého aspektu. Ak ste napríklad očakávali oddych od Planet Zoo a zistili ste, že manažovanie zoo skutočne nie je med lízať, skúste sa preorientovať na environmentálne aktivity v Terra Nil. Pre predplatiteľov streamovacej služby Netlix je hra dostupná prostredníctvom Netflix aplikácie na mobilných zariadeniach a vo vašich ekologických dobrodružstvách tak môžete pokračovať kedykoľvek aj na cestách. Aj keď nejde o príliš dlhú kampaň a hra by si zaslúžila viac náročnejších máp, Terra Nil prináša originálny a neskutočne upokojujúci zážitok, aký dokáže vyvolať snáď len reálny pobyt v čistej prírode.

napísal Tanya 21.4.2023
Páči sa mi! (+2)
8.5