EA SPORTS PGA TOUR

EA SPORTS PGA TOUR

7.0

Hole in one pre EA Sports?

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Golf je parádny relax. Nie ten skutočný, nikdy by som loptičku neodpálil, zničil by som trávnik a zlomil palice. Ani ten televízny, to je nuda a radšej by som asi pozeral na stenu, ako na nech pomaly schne štuková omietka. Ale ten videoherný, to vždy bola paráda. Už od čias NESu si golfové hry tu a tam zahrám. Skôr teda to arkádové spracovanie, ale keď si spomeniem, koľko desiatok hodín som kedysi strávil so Sierra Golf, raz za čas si to chcem pripomenúť aj nejakým realistickým videoherným golfom. No a na to je teraz fajn príležitosť, keďže sa po dlhoročnej pauze EA opäť dostala k PGA licencii a prináša svoje moderné spracovanie virtuálneho golfu.

EA Sports PGA Tour je prvou golfovou hrou od EA Sports of roku 2015. Nová hra síce vychádza bez známej tváre na obálke a rovnako bez známeho mena v podtitule, ale to jej neuberá nič z jej autenticity. Dokonca je to prvá hra v sérii bez známeho mena od PGA Tour 98. Ale možno práve to jej pomohlo. Hra sa nemusí sústrediť na prezentáciu jedného golfistu, ale na šport ako taký. Ponúka rozsiahlu kariéru, desiatky známych ihrísk, najznámejšie a najprestížnejšie turnaje na svete, no a nechýbajú ani licencie na známych golfistov, aby ste si mohli predsa len zahrať aj s nejakými známymi tvárami – mužskými aj ženskými. Slovenský reprezentant Rory Sabbatini v hre, bohužiaľ, nie je.

Nová hra z veľkej časti zahadzuje všetko, čo ste mohli poznať z tých starých. Je postavená na vašom vlastnom hernom zážitku a to sa odráža na hre v hneď niekoľkých rovinách. Napríklad to sú možnosti nastavení a ich prispôsobenie, ktoré je naozaj rozsiahle. Môžete si naozaj široko nastavovať obťažnosť, ale to je len jedna z oblastí. Taktiež si viete detailnejšie nastaviť ovládanie, pomôcky, herný štýl a celkovo hru. To tak, aby vyhovovala vášmu štýlu hrania, vašim preferenciám a vašim schopnostiam. Aj keď stále sa budete musieť poriadne zlepšovať, ak sa chcete dostať na Masters turnaje.

EA Sports PGA Tour
EA Sports PGA Tour Hra nie je určená neskúseným
Hra nie je určená neskúseným

EA Sports PGA Tour Nová PGA Tour je o vašej vlastnej kariére
Nová PGA Tour je o vašej vlastnej kariére

EA Sports PGA Tour Neznalých môže zahltiť kopou informácií
Neznalých môže zahltiť kopou informácií

Taktiež je ťažiskový herný režim – kariéra – postavený na vašej vlastnej ceste hrou. Vytvoríte si vlastného golfistu (alebo golfistku) a vydáte sa s ním na trávniky golfových klubov v rôznych kútoch sveta. Môžete ale zabudnúť na to, že sa hneď vyberiete na Masters turnaje. Čaká vás dlhá kvalifikačná cesta od amatérskych turnajov až po tie vrcholové, pričom vždy čelíte desiatkam virtuálnych golfistov a ich skóre, cez ktoré sa musíte dostať ďalej. Možno vám to na prvý-druhý-tretí pokus nevyjde, ale postupne sa do toho dostanete a postúpite ďalej.

Nie je to pritom nejako príbehovo zamerané. Nečakajte tak napríklad štýl, aký predviedla FIFA v ére s Alexom Hunterom. Jediné predpripravené scény sú v hre akurát predstavenia golfových ihrísk. Inak je to len o postave, ktorú si vytvoríte, a ako postupne prechádzate turnajmi na čoraz vyššie priečky. Môže to pôsobiť fádne, ale nie je to tak. Ako sa postupne zlepšujete, tak pred vás hra kladie postupne väčšiu výzvu, ktorú musíte prekonať. Motivuje vás samotný postup, ale aj túžba zlepšovať sa. No a tiež zahrať si aj na prestížnejších podujatiach, ktoré so sebou prinášajú aj krajšie prostredia. Amatérske turnaje vás totiž na karibské pobrežia nezoberú.

Nezlepšujete sa len vy ako hráči, ale vylepšujete aj svoju postavu. Či sa vám darí alebo nie, za všetko dostávate skúsenosti. Keď ich máte dostatok na skok do ďalšieho levelu svojej postavy, dostanete skúsenostný bod. Skúsenostné body následne môžete podľa vlastného uváženia (a potreby) investovať do rozvoja schopností v rámci niekoľkých kategórií, aby ste zlepšili svoju silu, presnosť, falše a rôzne ďalšie atribúty, ktoré vám časom pomôžu. Taktiež získavate herné kredity, ktoré môžete využiť aj na vizuálne zmeny. Svojho virtuálneho športovca oblečiete viac štýlovo, dáte mu značkové vybavenie a podobne. Upravovať môžete aj svojho caddyho, aj keď len dosť obmedzene.

Zdá sa, že sa v EA Tiburon pokúšali z hry spraviť vlastne športovú RPG. Nejde len o rozsah parametrov, ktoré môžete postupne vylepšovať, ale nájdete tu dokonca aj úlohy, ktoré môžete postupne plniť. Pritom to nie sú misie, ale skôr výzvy, ktoré nie sú časovo obmedzené a môžete ich plniť bežným hraním, čo ešte trochu spestruje samotnú hrateľnosť. Okrem kariéry sú tu aj rýchle režimy, kde si môžete vybrať z niekoľkých rôznych pravidiel. Môžete hrať len proti ihrisku, ale aj proti ostatným hráčom, lokálne pokojne vo štvorici. Máte na výber z pestrej palety pravidiel a sami si potom už len nastavíte detaily a dĺžku. Môžete si zahrať aj turnaje a výzvy.

Online je trochu komplikovanejšia oblasť a to hlavne kvôli tomu, že hra vyžaduje online pripojenie. Hrať ju síce dokážete aj offline, ale ponúkne len veľmi oklieštený zážitok s rýchlou hrou a žiadne ďalšie režimy. Pritom podľa mňa napríklad kariéra nutne nepotrebuje online pripojenie, rovnako ani výzvy či lokálne turnaje. Online režimy pritom nie sú zlé, ale táto nutnosť z hry trochu kazí dojem. Môžete si zahrať hodnotené zápasy, skôr uvoľnené Social zápasy (s hráčmi na podobnom ranku) a sú ti aj súkromné online hry, ak by ste si chceli zahrať len s priateľmi a bez toho, aby vám niekto iný ovplyvňoval pravidlá. Zamrzí aj to, že hra zatiaľ nepodporuje crossplay, čo by pomohlo poolu hráčov.

Obsahovo to vôbec nie je zlé. Jednak je tu naozaj kopa režimov a možností hrania, no taktiež tu nájdete 30 golfových areálov z celého sveta a to od tých obyčajnejších až po naozaj špeciálne a exotické, kde ak si nedáte pozor a prepálite, môže loptička skončiť až niekde v oceáne. 28 je reálnych, 2 sú vymyslené. Všetky sú spracované realisticky, detailne a to vďaka skenovaniu dronmi, fotogrametrii a iným technológiám. K tomu sú tu teda aj už spomínané oficiálne turnaje (Masters, PGA Championship, U.S. Open Championship a The Open Championship). To je dostatok obsahu na pekných pár desiatok hodín online aj lokálne. Okrem toho tu nájdete aj viac ako 20 skutočných športovcov na výber.

EA Sports PGA Tour
EA Sports PGA Tour Hrateľnosť je veľmi príjemná
Hrateľnosť je veľmi príjemná

EA Sports PGA Tour Pocit z dobre zahratej loptičky je veľmi dobrý
Pocit z dobre zahratej loptičky je veľmi dobrý

EA Sports PGA Tour Zahráte si aj na tých najviac exotických ihriskách
Zahráte si aj na tých najviac exotických ihriskách

A ako je na tom vlastne virtuálny golf? Veľmi dobre a rozhodne tu je čo chváliť. Je tu skvelá fyzika loptičky, ktorá vás ale neraz bude vytáčať, keď sa vám z okraja greenu skotúľa až do bunkra a vy sa musíte vyhrabávať z piesku. Ale naozaj je spracovaná veľmi dobre. odrazy, kotúľanie, celkovo pohyb pôsobia veľmi realisticky. Dokonca vidíte aj to, ako presne sa otočí po dopade. Môžete aj ovplyvňovať, kam ju trafíte. Taktiež na let loptičky sa podpisuje vietor, ktorý musíte brať do úvahy.

Musíte si dávať pozor ale aj na odpaly – na techniku, presnosť, rýchlosť, rotácia, celkové odpálenie loptičky a podobne, aby ste ju dostali tam, kam chcete. Nehovoriac o paliciach. Musíte si tiež dobre naštudovať, kam loptička dopadne – aký je tam terén, aký je tam sklon a podobne. Hlavne pri puttovaní budete skúmať sklon terénu, tvar, prevýšenie, aby ste to už na greene zahrali na jeden úder. Ale ten pocit, keď niekde ďalej z fairway odpálite loptičku, kamera sa spomalí, zaostrí na ňu a sledujete, ako vám padne presne do jamky a zahráte to 1 pod par, to je na nezaplatenie. Autorom sa podarilo naozaj pekne vystihnúť ten dobrý pocit s kvalitne zahratých loptičiek. Ale aj frustráciu, keď to zahráte zle a loptička skončí v jazierku.

Jednu vec ale musím veľmi skritizovať a to je prístupnosť a otvorenosť. Nastavení je tu halda a do hry sa môžu pustiť aj nováčikovia. Ale nebudú vedieť, čo majú robiť. Hra absolútne nevie vysvetliť golf ako taký, čo keď si porovnám napríklad s nedávnym MLB, je obrovský rozdiel. Sú tu nejaké tréningové úlohy a tak, ale to je vám na nič, ak neviete, čo máte robiť. Jeden tréning vás napríklad chce naučiť chipovať a dostanete hviezdy za to, keď chipom dostanete loptičky na green. Čo je to chip a ako ho zahrať? To vám už hra neukáže a nepovie. Ja mám aspoň nejaké povedomie o golfe, ale musím sa priznať, že pri niektorých komplexnejších pojmoch a pravidlách som už bol stratený a hra odpoveď neponúkla.

EA Sports PGA Tour
EA Sports PGA Tour Nechýbajú známe tváre, aj keď by mohli vyzerať lepšie
Nechýbajú známe tváre, aj keď by mohli vyzerať lepšie

EA Sports PGA Tour Musíte si dôkladne naštudovať ihriská
Musíte si dôkladne naštudovať ihriská

EA Sports PGA Tour Je tu naozaj obrovská kopa nastavení
Je tu naozaj obrovská kopa nastavení

Poďme ale od jednej dosť negatívnej stránky k veľmi pozitívnej – prezentácia je tu na špičkovej úrovni a začína pri predstavení ihrísk. Pričom už pri ňom vás sprevádzajú hlasy profesionálnych komentátorov, ktorých je viacero a pekne reflektujú dianie. Dokonca, ak sa napríklad na dvoch jamkách po sebe zahrabete do piesku, okomentujú to tak, že s tým aspoň máte skúsenosti. V rámci športových hier patrí nová PGA Tour k tým s lepším komentárom. Časom sa síce začne opakovať, ale variabilita je tu aj tak slušná, dianie vystihuje dobre a počúva sa príjemne. To isté platí aj o hudbe, ktorá je skôr nenápadná a nehrá všade. Výraznejšia hudba sa totiž ku golfu ani nehodí.

Grafika je trochu rozporuplná. Globálne je nová PGA Tour veľmi pekná hra, ale sú tu niektoré nekonzistentné prvky, ktoré kazia dojem. Ihriská sú spracované dosť dobre, rovnako ponúkajú aj kopec detailov, krásne je spracovaná napríklad aj voda. Športovci sú na tom už trochu horšie a nekorešpondujú s pekným okolím. Dojem z vizuálu je však dobrý, pomáha mu aj rôzne nastavenie dennej doby a efekty ako mraky a tak. Nečakajte ale dynamickú dennú dobu či dynamické počasie. Je to len na dotvorenie atmosféry ihrísk, ale funguje to.

EA Sports PGA Tour je dobrým návratom k virtuálnemu golfu pre EA. Avšak je tu niekoľko ALE. Je to live service hra a aj keď je tu už pomerne dosť obsahu, niekde to stále pôsobí nedotiahnuto. Hrať síce máte čo, no tu a tam to škrípe. A napríklad aj napriek tomu, že sú tu golfistky, chýba tu LPGA Tour. Hra má taktiež jedno z najpomalších a najhorších rozhraní, aké si za poslednú dobu pamätám. Menu je také pomalé a zasekané, že sa vám bude chcieť plakať. Rovnako sú niektoré prvky v ňom riešené dosť neintuitívne. Ak sa v golfe neorientujete, nie je to hra pre vás. Chýbajú tutoriály, vysvetlenia, návody či iné pomôcky, ktoré by vás so športom zoznámili. Ak ale golf poznáte, prídete si tu na svoje a časom toho v hre bude oveľa viac.

napísal matus_ace 28.4.2023
7.0
7.6