REDFALL

REDFALL

6.5

Kooperačný masaker úpírov

Arkane je známe svojimi hrami v netradičných svetoch, prinieslo nám Dishonored, Deadhloop, Prey a ani s Redfall to nie je iné. Teraz však autori hru koncipovali ako kooperáciu. Nie je to síce ich prvá, ale je to ich najväčšia kooperácia doteraz. Už si to skúšali ako v Mooncrash expanzii, tak v Wolfenstein Youngblood. Zdá sa však, že to stále nemajú „zmáknuté".

Teraz nás zavedú na ostrov s mestečkom Redfall. Práve tu sa totiž objavili upíri, zatienili slnko, odtlačili vodu z od pobrežia, a všetkých ľudí tu uväznili. A nie je to náhodou. Bolo sem privedené dievča so zvláštnou krvou a šialený vedec, ktorý s ňou experimentoval, to celé vytvoril. Vy sa to budete snažiť zastaviť a oslobodiť ostrov. Prejdete dvomi veľkými prostrediami, splníte desiatky misií, aby ste sa dostali až k jadru problému.

Tu je dôležité vedieť, že je to od základu online hra. Nie je to Dead Island 2 ani Far Cry, ktoré fungujú štandardne offline s možnosťou pripojenia ďalšieho hráča. Tu ste stále online, pred hrou si len vyberáte, či budete hrať sólo, alebo s priateľmi. Treba zároveň rátať s tým, že hra nemá save systém a vždy po smrti sa objavíte v najbližšej bezpečnej lokalite a teda ak hráte sám, nachodíte sa. Pri kooperácii sa môžete oživovať a ušetrí to čas a aj nervy.  Zároveň rátajte s tým, že ak padne spojenie, misia sa hneď zruší.

Redfall
Redfall Vitajte v krajine upírov. Tí zastavili vlny a uväznili ľudí na ostrove.
Vitajte v krajine upírov. Tí zastavili vlny a uväznili ľudí na ostrove.

Redfall Hra ponúkne dve prostredia, jedným z nich bude mesto, druhé bude vidiek.
Hra ponúkne dve prostredia, jedným z nich bude mesto, druhé bude vidiek.

Redfall Duchom neprítomné postavy vám budú priebežne ponúkať informácie o svete.
Duchom neprítomné postavy vám budú priebežne ponúkať informácie o svete.

V samotnej hre preberáte postavu jedného z ľudí, ktorým sa nepodarilo z ostrova utiecť. Upíri zdvihli vlny okolo ostrova práve vtedy, keď ste plávali preč a teraz tu zostávate uväzneným. Neostáva vám nič iné, len bojovať. Dostávate sa na hasičskú stanicu, ktorá je hlavným stanom miestneho odboja a odtiaľto budete vyrážať na misie po ostrove. Najskôr vás čaká samotné mestečko so sériou štvrtí, neskôr v polovici hry zmeníte lokalitu a pôjdete ďalej na vidiek. Budú to veľké a zaujímavé prostredia, pričom Arkane ukazuje, že dizajn netradičných prostredí má v malíčku. Zvyšok hry už však v rôznych častiach zaostáva.

Od hry nečakajte looter shooter, ale ani Far Cry. Je to na kooperáciu dizajnovaná hra, ale s príbehovými misiami, a teda každá misia vás posúva v príbehu vpred a nedá sa opakovať.  Budete tak postupne prechádzať štvrťami, mestami, plniť či už väčšie alebo menšie misie. Miestami bude stačiť vystrieľať budovu a niečo získať, inokedy len niečo niekam doniesť. Väčšie misie budú vyžadovať viac príbehových eventov, kde musíte nájsť film a pustiť si ho v kine, aby ste videli, čo sa dialo pred nákazou, alebo hľadať bábiky, aby ste otvorili detský domček, ktorý je portálom do inej dimenzie. Niekedy idú pekne hlboko do tajomstiev tohto sveta, inokedy budete len pobehovať a veľa času strácať hľadaním malých vecí v leveloch, ktoré ste prehliadli.

Popritom budete zabíjať ako ľudí, ktorí patria ku kultu pomáhajúcemu upírov, tak samotných upírov, ich menších a aj väčší bossov. Zatiaľ čo okultisti nie sú problém a viete sa ich zbaviť rýchlo, upírov musíte zabíjať postupne a nakoniec ich ešte prepichnúť kolom. Ak hráte sám, budú boje proti viacerým upírom ťažšie. Všeobecne proti väčšiemu počtu nepriateľov sa zapotíte a keďže vás nemá kto oživovať, vždy sa objavíte až v najbližšom bezpečnom dome alebo pri najbližšom teleportovacom mieste. Často je to minúta - dve od boja, a tak sa nabeháte, hlavne ak vás zo 10-20-krát zabijú.

Vy si na začiatku hry vyberáte jednu zo štyroch postáv, pričom každá ma tri špeciálne možnosti, ktoré môžete počas bojov využiť. Napríklad jedna postava má neviditeľnosť a  havrana, ktorý ukáže, kde sú nepriatelia a s upgradmi vie na nich aj útočiť. Ďalšia má robota a C4 nálože a podobné doplnky. Aj keď základ robia štandardné zbrane, ktoré postupne nachádzate. Bude tu ponuka od pištole až po snajperku, pričom väčšie zbrane viete vybaviť aj kolom. Na boj proti upírom sa pridáva aj UV zbraň alebo vrhač kolov. Pritom rátajte s tým, že všetky zbrane majú svoj level a postupne musíte zbierať kvalitnejšie, aby ste sa vyrovnávali nepriateľom.

Samotné zbrane nevyrábate, a všeobecne tu výroba chýba. Síce zbierate každú blbosť, ktorú nájdete v prostredí, ale tá sa hneď mení na peniaze. Za tie viete v hlavnom stane kupovať ako nové zbrane, tak lekárničky a náboje. Zdá sa, akoby autori plánovali v tejto oblasti viac, ale nakoniec to výrazne zjednodušili. Aspoň zhotovenie lekárničiek a nábojov mohli pridať, keďže všetko je tu drahé. Pokiaľ vás často zabíjajú, bude hra stále ťažšia. Špeciálne ak idete proti bossom.

Bossov stretnete priebežne pri väčších misiách, ale hra má aj systém vedľajších misií, kde plníte úlohy pre jednotlivé safe house a tam pre zmenu ničíte menších underbossov.  Budete ich musieť zničiť, keďže na oboch mapách budú potrebné ich lebky na postup vpred. K tomu sa z vedľajších možností pridávajú hniezda upírov, ktoré sa pohybujú rôzne po meste a pre ich zničenie budete musieť dverami prejsť do inej dimenzie a zničiť hniezdo tam. Dopĺňa to ešte zvláštna červená hmla v uliciach, ktorej sa musíte vyhýbať alebo nájsť cestu, ako ju zničiť. Prostredia ešte miestami dopĺňajú náhodné hliadky okultistov alebo upírov, ale napriek tomu sa hlavne mesto bude stať prevažne prázdne. Je škoda, že ho autori nedokázali lepšie zaplniť.

Samotná hra ponúkne okolo 20 hodín základných príbehových misii s tým, že spĺňanie všetkého vyjde približne na 30 hodín. Obsahu je dostatok, problém je však samotné spracovanie a detaily. Arkane väčšinou zvládne pekne spojiť netradičný svet, hrateľnosť a aj všetky detaily. Tu to však tak nie je.

Redfall
Redfall Mesto bude vizuálne pekné, ale až na hliadky a upírov prázdne.
Mesto bude vizuálne pekné, ale až na hliadky a upírov prázdne.

Redfall Boje s bossmi budú dobre spracované.
Boje s bossmi budú dobre spracované.

Redfall Upírky si vás podajú.
Upírky si vás podajú.

Vizuálne je hra ako vystrihnutá z Arkane štýlu. Je netradičná, podivná a pritom pekná, pričom zaseknuté vlny vo vzduchu pôsobia zaujímavo a nezvyčajne. Rovnako ani budovy a svet nie je štandardný, aj keď rovno si povedzme, že prázdny. Špeciálne sa to ukazuje na prázdnych uliciach, ktoré sú jednoduché a kreslený štýl detailom nepomáha. Prírodná mapa je lepšia a vegetácia parádna, ale tiež žiadne oživenie prostredia nečakajte. Jediné čo sa v ňom hýbe, sú vrany a tiene, keďže svet ponúka plynulú zmenu dňa a noci.

Čo sa týka výkonu, na Xboxe hra prekvapivo má teraz len 30 fps režim, pričom 60 fps ešte len príde. Na PC sa nemôžem sťažovať, hra mi išla pekne plynule, na RTX 4080 ide okolo 70-80 fps v 4k na maxime s DLSS a s pridaným DLSS3 a generovaním snímok ide cez 120 fps. Miestami síce v otvorenom svete trhá pri načítavaní dát, ale problémy boli minimálne.

Čo je veľká škoda a čo hre nepomáha, sú len jednoduché statické prestrihové scény rozpovedajúce príbeh. Keď už autori za hru chcú toľko peňazí (ak nehráte cez gamepass), mohli si dať niekomu vytvoriť aspoň predrenderované prestrihové scény. Je to škoda, lebo vtiahnutie do hry to nezlepšuje. Akoby rozpovedanie príbehu brali len ako taký doplnok k akcii a nechali na hráčov, čo si z toho zoberú. Je tak na vás, ako budete dávať pozor na rôzne správy a lístočky. Podobne rozhovory s inými postavami sú ako z roku 2000, tie sa na vás ani nepozrú. Podobné zjednodušenia sa dajú nájsť na viacerých miestach v hre. Ak ste hrali predtým Dead Island 2, budete si mať na čo zvykať. Celé je to ako rozdiel generácie, niekedy až dvoch.

AI a animácie nepriateľov sú ďalšia vec. Tí síce vedia útočiť v skupinách a efektívne vás likvidovať, ale ich správanie a zachytávanie vašej prítomnosti je často otázne. Niekedy sa spamätajú, až keď ste blízko pri nich. Niekedy ani to nie. Rovnako ich animácie sú miestami sekané, bez plynulosti a postavy akoby tam ani neboli. Veľmi to pripomína nekoordinovaných človiečikov z Just Cause. Od Arkane sme čakali viac.

Redfall
Redfall Niektoré misie budú komplikované a budete musieť splniť ďalšie, aby ste sa pohli vpred.
Niektoré misie budú komplikované a budete musieť splniť ďalšie, aby ste sa pohli vpred.

Redfall Príbeh bude rozprávaný aj priamo v misiách cez duchov a to bez hlbších animácii. Veľa veci z rozpovedania príbehu sa zdá ako orezaných.
Príbeh bude rozprávaný aj priamo v misiách cez duchov a to bez hlbších animácii. Veľa veci z rozpovedania príbehu sa zdá ako orezaných.

Redfall Červenej hmlovine bude lepšie vyhýbať sa.
Červenej hmlovine bude lepšie vyhýbať sa.

Od Redfallu čakajte mix dobre navrhnutého sveta, decentnej hrateľnosti a dostatok obsahu, pričom si viete zahrať aj single, aj kooperačne. Musíte len rátať s tým, že pri hraní musíte byť online a aj s tým, že hru si hocikde neuložíte. Problém je však z orezaním prakticky všetkého v hre - svet je prázdny, AI je zlá, prestrihové scény sú na indie úrovni a pri loote chýba crafting. Možno keby hre dali ešte polroka až rok, mohlo by to siahať oveľa vyššie. Celé to akoby zapadalo do poslednej série hier, ktoré autori nestíhali dokončiť a spravili si skratky v rôznych oblastiach, či už v oblasti optimalizácie, alebo v tomto prípade hĺbky prepracovania.

napísal saver 2.5.2023
Páči sa mi! (+3)
6.5