STRANDED: ALIEN DAWN

STRANDED: ALIEN DAWN

8.5

Skupinový survival na exotickej planéte

Sú hry, ktoré strávia vo verzii s predbežným prístupom celé roky. Survival záležitosť Stranded: Alien Dawn sa tam ani poriadne nezohriala, v Early Access vyšla koncom minulého roka a teraz tu už hodnotíme kompletný produkt. Ukážková práca, z ktorej by si mohli brať ostatní vývojári príklad a týka sa to aj kvality, ktorú Haemimont Games ani pri rýchlom tempe vývoja nepodcenili. Fanúšikovia žánru dostali, čo chceli.

Stranded sa nezameriava na prežitie jednotlivca, ale viacerých postáv, ktoré sa ocitli na exotickej planéte a musia čeliť náročným podmienkam aj nepriateľským kreatúram. Prvý scenár, ktorý mal premiéru pri štarte Early Access,  mal také klasické príbehové pozadie – stroskotala vesmírna loď a preživší bojujú o holé životy. Postupne sa prepracujú k moderným technológiám, ktoré im umožnia kontaktovať posádky vo vesmíre, ktoré ich prídu zachrániť. Hoci možno nie všetkých naraz. Autori ale pridali ďalšie dve alternatívy.

Najskôr pribudol scenár s obchodnou základňou, kde vaša skupinka úmyselne pristane na planéte, ktorú si chce kúpiť. Na to však potrebuje dostatok finančných prostriedkov, ktoré získa po rozvoji svojej základne, ťažbe surovín a výrobe žiadaných predmetov, ktoré môže predávať. Komu a ako? Lodiam z vojenskej federácie, vzdialenej kolónie federácie, pašerákov a Galaktickej obchodnej ligy, s ktorými komunikuje prostredníctvom svojho obchodného modulu. Po dohode sa otvorí menu s dopytom a ponukou, preživší vymieňajú a kupujú, čo im chýba a predávajú, čo chce druhá strana. Taká planéta je ale veľmi drahá vec, takže biznis sa natiahne na dlhú dobu a stále treba myslieť aj na to, že samotné prežitie vyžaduje značné úsilie.

Pri oficiálnom vydaní hry tvorcovia doplnili scenár vojenskej základne s najväčšou skupinou preživších vysadených v teréne. Začínajú už s čiastočne rozvinutými technológiami a ich úlohou je vybudovať komunikačné relé a brániť ho dovtedy, kým nenadviažu kontakt. Asi netreba prízvukovať, že k tomu vedie dlhý vývoj spojený s prieskumom planéty, získavaním zdrojov a nákladnou výrobou. A, samozrejme, treba čeliť aj útokom miestnych živočíchov, ktoré sú značne agresívne.

Stranded: Alien Dawn
Stranded: Alien Dawn Výber postáv je zaujímavý, určite si treba všímať ich vlastnosti a schopnosti.
Výber postáv je zaujímavý, určite si treba všímať ich vlastnosti a schopnosti.

Stranded: Alien Dawn Výskum umožní získať množstvo inovácií, ale závisia od toho, čo spoznávate na planéte.
Výskum umožní získať množstvo inovácií, ale závisia od toho, čo spoznávate na planéte.

Stranded: Alien Dawn Zimná pohodička vo vlastnom domčeku.
Zimná pohodička vo vlastnom domčeku.

Hra je zaujímavá už pri spustení zvoleného scenára. Začína sa voľbou náročnosti, regiónu (zelená oblasť so zmenou ročných období jar- leto- jeseň -zima alebo púšť), Mesiaca, ktorý ovplyvňuje podmienky na planéte a prípadne doplnkových pravidiel (bez útokov kreatúr, postavy začínajú so zvýšenou úrovňou šťastia, ich schopnosti sú  hneď na maxime alebo naopak a podobne.) Takto sa dá nastaviť optimálna hrateľnosť pre každého, či už je to začiatočník alebo veterán survival hier.

Nasledujúcim krokom je výber preživších v úvode scenára – ďalší sa neskôr dajú zachrániť pri expedíciách balónom, ku ktorým sa dopracujete neskôr. Na výber sú desiatky ľudí s vlastným portrétom a životopisom, ale hlavne s rozmanitými črtami a rôzne rozvinutými schopnosťami. Niekto sa viac hodí na boj, iný na varenie, výskum alebo manuálne práce. Na jednej strane sú bonusy, na druhej postihy. Plusom môže byť rýchlejší pohyb alebo regenerácia, talent na upokojovanie rozrušených spoločníkov, negatívom potreba viac oddychovať, úplná neschopnosť vo vybraných odvetviach, náchylnosť na choroby a podobne. Treba preto vyberať s rozvahou.

Pobyt na planéte sa spravidla začína s veľmi obmedzenými počiatočnými surovinami, ale krajinou bohatou na nové zdroje. Tie treba spoznávať a analyzovať, čím sa sprístupnia nové technológie, ktoré potom musia postavy skúmať pri vedeckom stole. A objavené rastliny sa dajú pestovať na vlastnoručne pripravených a obrábaných políčkach. Základnými stavebnými surovinami sú kovové trosky so zvyškov spadnutých vesmírnych lodí, z ktorých sa dajú vydolovať aj nejaké užitočné predmety, vrátane modernejších zbraní. Ďalej treba rúbať stromy a stínať kríky, aby bolo drevo a triesky, dolovať kameň, zbierať rôzne rastliny a plody, ale v správnom čase, keď sú zrelé.

Môžete loviť zver a prerastený hmyz kvôli mäsu, ale aj inému využitiu. Optimálne to potom uvariť a pripravovať rôzne pokrmy. Pribudla už aj možnosť skrotiť niektoré druhy kreatúr a stanú sa z nich maznáčikovia, chovné zvieratá, ale niekedy pomôžu aj pri obrane. Neskôr využijete a naučíte sa spracovať kovy, vyrobiť cement, tehly, elektroniku. Veľký krok dopredu je získanie elektrickej energie z veterných mlynov, solárnych panelov, ale aj paliva a energetických článkov.  Na elektrinu fungujú pokročilé úžitkové zariadenia, ale napríklad aj obranné ploty, či automatické veže. Pribúdajú inovácie, výrobné stoly a produkty, posúvate sa stále dopredu. A ak chcete, môžete využiť zrýchlenie času, aby to ubiehalo svižnejšie, prípadne pauzu na premyslenie ďalšieho postupu.

Popritom treba myslieť na potreby jednotlivých preživších. Mali by mať strechu nad hlavou a namiesto tvrdého ležadla čo najskôr pohodlnú posteľ, aby sa dobre vyspali. Treba si všímať teploty v exteriéri aj budovách a regulovať ich krbmi, elektrickými ohrievačmi, ventilátormi, ale aj otvorením alebo zatvorením okien. Ľuďom treba zabezpečiť niekoľko druhov oblečení, od topánok a nohavíc až po bundy a čiapky. Prispôsobiť ich obdobiu a nahradiť vynosené šatstvo novým a účinnejším. Dôležitá je aj nálada, ktorú ovplyvňuje komfort, vzájomné vzťahy, choroby, ktoré, samozrejme, treba liečiť, či už obväzmi, lekárničkami alebo antibiotikami. Pomáha výroba predmetov, ktoré zlepšujú relax, ako je kreslo, terč na šípky, hudobné nástroje, okrasné sochy.  Ľudia môžu mať zranenia, depresie, v amoku ničiť výbavu, v zúfalstve plakať. A každý v tábore je dôležitý.

Súčasťou manažmentu postáv je nastavenie tabuľky s činnosťami, ktoré budú vykonávať, ako aj ich individuálneho denného režimu - v ktorých hodinách budú pracovať, oddychovať, spať alebo robiť čokoľvek chcú. A vykonávaním rôznych činností sa tieto osoby zlepšujú v danom odvetví, či už je to farmárčenie, varenie, opravy, výskum alebo iné aktivity. Pritom ale neovládate priamo ľudí, tí sú prakticky samostatní, i keď nie vždy konajú rozumne (napríklad sa sťažujú, že moknú, ale stoja na daždi a nevstúpia do blízkej zastrešenej budovy). Namiesto toho označíte objekty a určíte, čo s nimi treba vykonať (zber úrody, stínanie, zapnutie, otvorenie, výroba vecí podľa vášho výberu a nastavenia, konštrukcia domu, ktorý ste sami navrhli...). Skôr či neskôr sa niekto nájde, čo sa do toho pustí a automaticky vykonáva danú činnosť.  Ak však chcete niečo prednostne, viete dať pokyn konkrétnemu človeku, aby robil presne to, čo chcete a kedy chcete.

Stranded: Alien Dawn
Stranded: Alien Dawn Keď je o ľudí dobre postarané, ich spokojnosť bude rýchlo rásť.
Keď je o ľudí dobre postarané, ich spokojnosť bude rýchlo rásť.

Stranded: Alien Dawn V jednom zo scenárov budete obchodovať s vesmírnymi loďami.
V jednom zo scenárov budete obchodovať s vesmírnymi loďami.

Stranded: Alien Dawn Každej osobe môžete nastaviť denný režim a činnosti, ktorým sa má venovať.
Každej osobe môžete nastaviť denný režim a činnosti, ktorým sa má venovať.

Výnimkou sú boje, kde môžete po prepnutí prebrať plnú kontrolu nad ľubovoľnými, pokojne aj všetkými postavami. To znamená, že im určujete, kam sa majú presunúť a zostanú tam, kým im nestanovíte inak alebo nevypnete bojový režim. Pritom automaticky strieľajú na ciele v dosahu, ak majú luk, pušku či inú zbraň na diaľku, alebo sa bránia zblízka oštepom a inými prostriedkami. Teraz už sa dajú vyrobiť a použiť aj bojové mechy, s ktorými je to paráda. Takto si viete vhodne pripraviť obranu pred bojom, pričom vás hra vopred upozorní na plánovaný útok agresívnych kreatúr aj z ktorej strany sa blížia.

V bitke určite pomôžu obranné múry, veže, ale aj nášľapné pasce a míny. Po skončení nebezpečenstva jednoducho postavy uvoľníte a idú si po svojom - tam kde ich treba alebo oddychovať a liečiť si rany. Kolóniu môžu ohrozovať aj poveternostné podmienky. Búrka sa dá využiť na zachytávanie energie z blesku, ktorý ale môže zasiahnuť človeka a spôsobiť mu trvalé zdravotné následky. Tuhé mrazy alebo priveľká horúčava majú vplyv na zdravie ľudí, výboje dočasne znefunkčnia elektrické zariadenia alebo sa zvýši ich spotreba, nepríjemná je piesočná búrka alebo padanie toxického popola.

Globálne je to všetko fajn, ale stále mi tu prekáža jedna vec, ktorú som kritizoval už vo verzii s predbežným prístupom a autori s tým nič neurobili. V survival hrách zameraných na fyzickú kondíciu patria k hlavným potrebám jedlo a pitie. Stranded ale úplne ignoruje nutnosť prijímať vodu. Postavy nikdy nie sú smädné a nevyhľadávajú zdroje vody alebo alternatívnu tekutinu. Môže im hroziť zápal pľúc, podchladenie, rozhorúčenie, infekcia a sťažujú sa, keď majú staré špinavé oblečenie, ale netrápi ich dehydratácia ani to, že sa neumývajú. Nápoje sa v hre objavujú až v neskoršej fáze, ale káva, čaj, pivo či víno slúžia len na pridávanie bonusov, nie sú nevyhnutnosťou. Pritom by sa tak pekne dalo zakomponovať zachytávanie dažďovej vody do sudov, postavenie studne a pokojne aj sprcha. No škoda. Odhliadnuc od toho ale celkový manažment v hre funguje veľmi dobre a je to aj zábava.

Stranded: Alien Dawn
Stranded: Alien Dawn Už základná verzia bojového mecha je účinná pri obrane, ale aj likvidovaní hniezd kreatúr.
Už základná verzia bojového mecha je účinná pri obrane, ale aj likvidovaní hniezd kreatúr.

Stranded: Alien Dawn Expedície balónom prinášajú rôzne nálezy a niekedy aj nových preživších.
Expedície balónom prinášajú rôzne nálezy a niekedy aj nových preživších.

Stranded: Alien Dawn Výbava sa postupne opotrebuje, ale náš cieľ je už blízko. Ešte treba zastaviť tieto potvory.
Výbava sa postupne opotrebuje, ale náš cieľ je už blízko. Ešte treba zastaviť tieto potvory.

Graficky je to príjemné. Síce tam ťažko hľadať nejaké špeciálne efekty, ale dôležitejšie je, že je všetko prehľadné a intuitívne. Dobre navrhnuté užívateľské rozhranie, praktické ovládanie, zoom a možnosť ľubovoľnej rotácie a polohovania kamery. K prehľadnosti pomáhajú aj filtre so zapnutím a vypnutím rôznych ikon, napríklad postáv, predovšetkým je to však zobrazenie interiérov budov so zastrešením alebo bez. Pekné sú pohľady na rozvinutú základňu, rozkvitnuté plodiny na farme, ale aj ľudí, ktorí relaxujú a napríklad v zime sa guľujú a stavajú snehuliakov. Ozvučenie je decentné, hudba dobrá, ale časom omrzí. Súčasťou hry je aj mod manager a editor, takže si môžete upravovať jej obsah a prejaviť svoju kreativitu.

Stranded: Alien Dawn je výborná hra v štýle RimWorld, ale s lepšie zvoleným grafickým štýlom. Je zábavná, prináša boj o prežitie s rôznymi cieľmi podľa jednotlivých scenárov. Vďaka individuálnym nastaveniam je vhodná pre hráčov s akoukoľvek vyspelosťou a šikovnosťou. Všetko je pekne premyslené, funkčné, príjemné -  len kde je voda ako jeden zo základných prvkov prežitia? No nič, poslúžim si ako Limonádový Joe z vlastných zásob a potom sa vrátim k hre, lebo ma inak naozaj veľmi baví. A vás zrejme bude tiež.

napísal uni 5.5.2023
8.5
8.1