MIASMA CHRONICLES

MIASMA CHRONICLES

8.0

Tajomstvo sily post-apokalyptickej pustatiny

Tím The Bearded Ladies nie je žánri taktických hier nováčikom. V roku 2018 nám priniesol titul Mutant Year Zero: Road to Eden, ktorý síce vzbudil záujem, ale ukázal aj určité rezervy. Zdá sa, že sa autori poučili a odvtedy aj kadečomu priučili, pretože Miasma Chronicles kvalitatívne poskočila vyššie nie o jeden, ale hneď o niekoľko levelov a pekne rozvíja to, čo mutantovi chýbalo.

Úvod patrí obligátnemu nastaveniu obťažnosti. V ponuke sú štyri a s výberom by teoreticky mali byť spokojní začiatočníci aj veteráni. Prečo to tak úplne neplatí, to si povieme trochu neskôr. Za zmienku stojí aj voľba ľahkého alebo pokročilého taktického režimu, čo ovplyvňuje najmä presnosť streľby a bonusy v boji. Potom už sa prenesiete do post-apokalyptického sveta s Elvisom. Nie nepojedol som halucinogénne huby – Elvis je meno hlavného hrdinu, ktorého dostanete na začiatku hry a rovno aj s jeho plechovým sprievodcom a priateľom, ktorý sa volá Diggs.

Tento Elvis síce nevie spievať a tancovať, ale dokáže bojovať a používať rôzne schopnosti a robot v ničom nezaostáva. Postavy už dostanete do rúk sformované a nadizajnované, čo môže trochu mrzieť hráčov, ktorí sa radi pohrajú aspoň so vzhľadom svojho hrdinu, ale v tomto prípade to nepovažujem za nevyhnutné. A počítajte s tým, že táto dvojica je len základ partie, ktorá sa postupne rozrastie.

Elvis sa ako dieťa ocitol v banskom meste Sedentary so starostom, ktorý je vlastne len hlavou človeka v sklenenej nádobe napojenej na robotickú konštrukciu. Autori zrejme majú radi Futuramu... Tam chlapca zanechala jeho matka, ale do vienka mu dala mechanickú rukavicu, ktorá sa v dospelosti v nebezpečnom svete hodí. Dokáže totiž absorbovať neobvyklú surovinu miazmu z vírov prúdiacich na rôznych miestach zdevastovanej krajiny. Miazma vlastne vládne tomuto svetu, pretvára ho a tomu, kto ju vie použiť, dáva rôzne sily, ktoré sú v podstate obdobou mágie. Len namiesto many na ňu budete potrebovať energiu, ktorá je tu reprezentovaná hodnotou výkonu v kilowattoch. Elvis potom dokáže na diaľku odhodiť nepriateľa, použiť blesky, vyvolať kreatúry a podobne. Sily miazmy sa ešte dajú vylepšovať čipmi.

Miasma Chronicles
Miasma Chronicles Post-apokalyptický domov.
Post-apokalyptický domov.

Miasma Chronicles Zoznámte sa so starostom...
Zoznámte sa so starostom...

Miasma Chronicles Tentoraz sú na muške ľudia, ale na rad prídu aj iné druhy nepriateľov.
Tentoraz sú na muške ľudia, ale na rad prídu aj iné druhy nepriateľov.

Okrem toho každý člen družiny má individuálnu výzbroj, doplnkovú výbavu a rozvoj schopností. Každá postava môže mať dve zbrane a tie sa navyše dajú zlepšiť vkladaním zbraňových modifikácií, ktoré zvýšia presnosť, dostrel, kritický zásah a podobne. Výzbroj je možné nahradiť inou, ktorú často objavíte medzi korisťou nájdenou v ruinách civilizácie, po padlých nepriateľoch alebo kúpite v obchodoch. Veci sa pritom zhromažďujú v spoločnom tímovom inventári, kde sú aj batohy určené na konzumovateľné predmety používané hlavne v boji. Ďalej sú súčasťou výbavy podporné silové jadrá a prípadne outfit.

Všetky  postavy zbierajú skúsenosti a levely, pričom každá úroveň prináša 5 permanentných bodov života a jeden skúsenostný bod. Majú svoje individuálne Skill decky, kde investujete do štyroch druhov schopností. Tých síce celkovo nie je veľa, ale sú o to viac efektívnejšie a neraz budete premýšľať, ktorú z užitočných možností uprednostniť. Niekedy sú to pasívne bonusy, ako je výrazné navýšenie života, väčší rozsah pohybu v boji a podobne. Inokedy akcie použiteľné v boji, napríklad klasický hliadkovací režim overwatch, výpad, ktorý omráči protivníka atď. Pokročilé schopnosti stoja viac bodov, ale v prípade potreby viete strom schopností resetovať a všetko prerozdeliť inak.

V hre v reálnom čase postupujete cez oddelené sektory, ktoré sú stredne veľké a precízne spracované. Pritom si viete prepínať postavy a ostatné vás automaticky nasledujú. Ale dá sa aj vydať pokyn, aby čakali. Môžete aktivovať vôdzku, ktorá vám pekne čiarou vyznačí cestu k aktuálnemu cieľu. Ten hlavný je zvýraznený žltou značkou, a to aj na kompase v hornej časti obrazovky. V sektoroch okrem toho natrafíte aj na vedľajšie úlohy s modrou značkou a najčastejšie sa aktivujú vstupom na určité miesto alebo rozhovorom s NPC postavou.

Oplatí sa prehľadávať húštiny, základne a ruiny budov, lebo v nich často nájdete korisť rôznej akosti, ako aj rozličné informácie a kuriozity. Niektoré priestory sú síce uzamknuté, ale zvyčajne niekde v okolí viete získať prístupovú kartu alebo kód. Natrafíte aj na špecifické miesta, kde môže niečo vykonať len presne určená postava z vášho tímu. Napríklad Diggs prerazí doskami zatarasené vstupy, iná postava komunikuje cez terminály. Z preskúmaných sektorov sa môžete prostredníctvom mapy s rýchlym transportom okamžite premiestniť do mesta. A podobne sa môžete okamžite premiestniť späť do sektorov, kde ste už predtým boli. Odpadáva teda zdĺhavé prechádzanie predošlých oblastí.

Boje nastávajú pri stretnutí s nepriateľmi. Odohrávajú sa priamo v teréne s tým rozdielom, že sa hra prepne do ťahového režimu. Základy boja vám budú povedomé, ale sú tu aj veľmi špecifické súčasti. Ovládate tri osoby –Elvisa a Diggsa plus jedného vybraného pomocníka. Pred bitkou môžete nenápadne pri skrčení rozmiestniť svoje postavy na rôznych miestach v okolí. Kým nevstúpite na pole, kde by vás zahliadol nepriateľ, nevyvoláte žiadny rozruch. A keď máte všetko pripravené a tím rozmiestnený, môžete spustiť prepadnutie. Okrem výhodnej pozície máte aj prvý ťah.

Každá z vašich postáv má dva akčné body, ktoré sa dajú použiť na pohyb, útok, nabitie zbrane (inak je munícia neobmedzená), použitie aktívnej schopnosti alebo vstup do batohu s použitím konzumovaného predmetu.  Pomáha čiastočné alebo úplne krytie za objektmi a máte oveľa väčšiu šancu na spôsobenie väčšieho zranenia, keď protivníkov obídete zozadu alebo na nich útočíte zboku. Tým sa zvýši aj šanca na kritický zásah, podobne ako pri streľbe z výšky na nižšie umiestnený cieľ. Efektívne je zasiahnutie výbušných nádob blízko protivníkov. Výbuch býva devastačný.

K ďalším zaujímavým a dôležitým súčastiam boja patrí tiché zabíjanie pred zalarmovaním nepriateľov. Napríklad postava Jade je ostreľovačka, ktorá dokáže potichu zabíjať svojou puškou. Ak odstráni cieľ jednou ranou a nevidí to iný protivník, plnohodnotný ťahový boj sa nespustí. Takýmto spôsobom sa dá pred otvorenou prestrelkou pekne oslabiť skupina nepriateľov, keď ich je viac roztrúsených v okolí. Často však postupujú vo dvojiciach, takže nie vždy je to možné aplikovať. Ale pomáha odlákanie pohodenou fľašou. Keď sú na ťahu nepriatelia, viete ich akcie urýchliť stlačením príslušného klávesu, takže nemusíte dlho vyčkávať.

Proti vám stoja rôznorodí protivníci – ľudia, humanoidné jaštery, roboty, kreatúry miazmy a vedia vcelku slušne taktizovať. Postavám v boji rastie zúrivosť a keď sa naplní na maximum, získajú bonus ku kritickému zásahu pri nasledujúcom útoku. Ak niekto z družiny padne v boji, viete ho oživiť hodeným medikamentom a znovu sa zapojí do bitky. Ak nemáte liečivo, musíte si vystačiť so zvyškom tímu a dúfať, že to ustojíte. Po boji sa automaticky padlí kamaráti znovu oživia. Úroveň doliečenia závisí od nastavenej obťažnosti.

Miasma Chronicles
Miasma Chronicles Potešia obchodníci so zbraňami, konzumovateľnými doplnkami aj čipmi. Platí sa plastom.
Potešia obchodníci so zbraňami, konzumovateľnými doplnkami aj čipmi. Platí sa plastom.

Miasma Chronicles Každá postava v tíme má strom schopností. Nie je ich až tak veľa, ale sú o to viac efektívnejšie a dajú sa resetovať.
Každá postava v tíme má strom schopností. Nie je ich až tak veľa, ale sú o to viac efektívnejšie a dajú sa resetovať.

Miasma Chronicles Máš to spočítané a bude to v zábere pekne zblízka.
Máš to spočítané a bude to v zábere pekne zblízka.

Je to na veľmi dobrej ceste, ale nejaké rušivé nedostatky tam sú

Priznám sa, že hra spočiatku na mňa veľmi zapôsobila, no pri dlhšom hraní prvotné nadšenie trochu opadlo. Nie však úplne. S mnohými nedostatkami z minulosti si autori dobre poradili, ale stále je čo zlepšovať. Hlavný problém je nevyváženosť bojov a zle nastavená náročnosť nepriateľov v sektoroch. Hlavne v prvej fáze hry sa bežne stáva, že vstúpite do oblastí, kde natrafíte na protivníkov, ktorí aj o niekoľko levelov prevyšujú váš tím. Chceli by ste preto získať nejaké skúsenosti a úrovne plnením ľahších vedľajších úloh alebo likvidovaním slabších nepriateľov v iných častiach mapy. Lenže aj tam vás často súperi prevyšujú a nielen levelom, ale viacnásobne aj svojím počtom. Pritom sa bežne po odstránení jedného zhŕkne dav protivníkov zo širokého okolia, pretože fungujú ako prepojené skupiny.

Nemáte teda veľmi na výber, musíte sa púšťať do nerovných bojov, kde napríklad váš tím má úroveň štyri, nepriatelia osem a proti vašim trom postavám ich je pokojne aj desať. Čiastočným riešením je zníženie celkovej obťažnosti hry či úprava výbavy, ale aj tak sú to neférové potýčky. Lepšie si s tým poradíte, keď si uvedomíte, že v Miasma Chronicles musíte ísť na boj inak. Priamy útok je len krajným riešením. Predchádzať by mu malo izolovanie jednotlivých nepriateľov a ich likvidovanie tichým postupom a následne dorazenie zvyšku už zmenšenej skupiny. Využívanie stealth postupu je teda mimoriadne dôležité. Dokážete nepriateľov obísť, vyhnúť sa ich pohľadu, nenápadne uvoľníte cestu tichým zabitím osamelého strážcu. Pritom hliadky dokážete odlákať pohodenou fľašou alebo zapnutím rádia v okolí. Ale nie vždy a všade sa to dá aplikovať.

Ďalším bodom sú dialógy s voľbami, ktoré ale skoro nikdy nevedú k nejakému posunu a už vôbec nemajú dôsledky ani neovplyvňujú dej. Obvykle získate nejaké všeobecné informácie, bez ktorých sa ale zaobídete, alebo len tak naprázdno poklebetíte. Zvlášť pri separovaných rozhovorov s členmi družiny zamrzí, že rozhovormi s nimi si nebudujete dôveru ani nič podobné, čo je v iných RPG bežné. Aj tu to k tomu smeruje, lenže akoby tvorcovia už nemali čas, aby to dotiahli do konca, a preto je systém budovania vzťahov nefunkčný.

Ovládanie myšou a klávesnicou síce nie je zlé, ale mohlo byť jednoduchšie a môže mýliť. Často sa mi stávalo, že som omylom vyplytval jeden akčný bod postavy len preto, že som nechtiac klikol na bojisko, napríklad pri preklikávaní povelov a hrdina sa bez potvrdenia pohybu rozbehol. Alebo ma zmiatlo, že mi hra ukázala zameranie nepriateľa, ale po potvrdení akcie som zistil, že je nastavený pohyb.

Miasma Chronicles
Miasma Chronicles Navštívite zaujímavé miesta s rozličnými obyvateľmi, vrátane robotov.
Navštívite zaujímavé miesta s rozličnými obyvateľmi, vrátane robotov.

Miasma Chronicles Hra sa odohráva v temnej budúcnosti v Amerike, ale niekedy to tak vôbec nevyzerá.
Hra sa odohráva v temnej budúcnosti v Amerike, ale niekedy to tak vôbec nevyzerá.

Miasma Chronicles Počas príprav prepadu sa dajú pekne rozmiestniť postavy z tímu.
Počas príprav prepadu sa dajú pekne rozmiestniť postavy z tímu.

Grafika hry je zaujímavá, síce nie úplne najmodernejšia a miestami až zrnitá, ale dobre to pasuje do špinavého a pochmúrneho post-apokalyptického sveta. Na stredne výkonnej zostave to pobeží na ultra nastaveniach, ale nečakajte pokročilé funkcie, maximálne anti aliasing a post processing. Dizajn sektorov je výborný a niektoré situácie, ako aj ruiny civilizácie sledované z izometrického pohľadu, neraz pripomínajú nostalgické výjavy z prvých Fallout hier. Prostredie sa dá pri bežnom postupe v reálnom čase pekne otáčať, no z nejakého dôvodu po prepnutí na ťahový boj je už terén statický a nenašiel som možnosť, ako si ho natočiť kvôli lepšej prehľadnosti. Niekedy sú pritom zle viditeľné určité objekty a prvky, ktoré by sa dali takticky využiť. Pri bežnom postupe sa postavy z tímu, ktoré vás nasledujú, občas zaseknú o dvere alebo na schodisku. To chce rozhodne záplatu.

Dabing je slušný, i keď niekedy znel trochu tlmene. Zvuky sú priliehavé a hudba sa úspešne snaží byť tajomná, v istých chvíľach strohá a bezútešná. Nie je to pastva pre uši, ale pasuje k post-apokalyptickému prostrediu. Recenzovali sme novinársku verziu, kde sa počíta s určitými chybičkami, ale pomerne časté padanie hry počas bitiek dosť naštve. Hlavne po štvrťhodine boja tesne pred dorazením posledných nepriateľov. Hra sa síce automaticky ukladá, ale nie  počas boja. Preventívne preto používajte spoľahlivejší manuálny save – pokojne aj počas dlhších bitiek.

Ak sa vám páčil Mutant Year Zero, určite vás ešte viac bude baviť Miasma Chronicles. Ak máte radi klasické izometrické Fallout hry, zrejme si tiež prídete na svoje. Autori urobili veľký skok dopredu a vylepšili väčšinu toho, čo sme kritizovali pri mutantovi (slabá interakcia s okolím, biedny vývoj postáv, obmedzený sortiment a dostupnosť predmetov, limitované možnosti). Škoda, že niektoré nedostatky ešte pretrvávajú – predovšetkým boje sú stále nevyvážené, aj keď svojimi možnosťami určite zaujímavé. Dialógy obsahujú voľby, ktoré ale nemajú vplyv na ďalší postup ani budovanie vzťahov. Ale to sú rezervy, na ktorých môžu vývojári ešte zapracovať v ďalšej hre. Tentoraz však môžeme s čistým svedomím ich najnovšie dielo ohodnotiť zaslúženou vysokou známkou.

napísal uni 25.5.2023
8.0
7.7