FOOTBALL CUP 2023

FOOTBALL CUP 2023

2.0

Poučili sa autori z chýb?

Recenzia na Switch verziu

Čo je vlastne náročné na futbale? 11 panákov na každej strane kope do lopty a snažia sa ju dostať do brány na opačnom konci ihriska. Veď to je jednoduché, to sa nedá pokaziť. Aj napriek tomu sa ale vyskytlo už niekoľko prípadov, kedy to tak dobre nevyšlo. O to viac zabolí na srdci, že posledné z týchto prípadov pochádzajú práve zo Slovenska, konkrétne z dielne skúseného štúdia Inlogic Games. To robí hry už roky, sú úspešné, ale zdá sa, že už úplne rezignovalo na snahu spraviť dobrý futbal. Každý rok prináša len rovnakú katastrofu bez snahy sa posunúť. Najskôr na mobily, potom na Switch. a my tu tak teraz máme Football Cup 2023.

Už som recenzoval ročník 2021 a bola to katastrofa. Naozaj som dúfal, že odozva zo sveta autorov nakopne k tomu, aby sa poučili a ďalšie hry vylepšili. Minulý ročník mi ušiel, ale 2023 som chcel vyskúšať, aby som zistil, či sa moje nádeje aspoň nejako pretavili do reality. Nemá zmysel dlho chodiť okolo horúcej kaše, na známke vyššie vidíte, že to je zase úplný prepadák. Autori neopravili absolútne nič. Dokonca by som povedal, že je 2023 ešte o niečo horší ako 2021. Funguje tu tak akurát menu a všetko ostatné je jednoduché celé zle.

A vlastne ani to menu nie je žiaden zázrak. Funguje a to je tak všetko. Nie je zaujímavé, nie je až tak prehľadné, nie je ani bohaté a vďaka tomu si všimnete, čo všetko vlastne v hre chýba. A prečo sa vlastne venujem menu? Lebo to je tak všetko, čo vás tu z hľadiska prezentácie čaká. Raz za čas na vás vyskočí nejaký efekt pri získaní novej trofeje, hra pekne cinkne, keď získate nové odmeny, ale tam to končí. Mobilné korene sa zaprieť nedajú, ale aj na ne je to veľmi chudobné. Takto nezaujímavé futbalové hry sa nerobili ani na začiatku série FIFA.

Football Cup 2023
Football Cup 2023 Ovládanie je ťarbavé
Ovládanie je ťarbavé

Football Cup 2023 Košice prekvapia kvalitou kádra
Košice prekvapia kvalitou kádra

Football Cup 2023 Dianie v hre nemá veľa spoločného s reálnym futbalom
Dianie v hre nemá veľa spoločného s reálnym futbalom

Ono na prvý pohľad hra možno aj buduje dojem, že tu toho obsahu nie je málo, ale nakoniec zistíte, že je to vlastne všetko to isté dookola. A rozhodne to nie je zábavné. Hra sa vám snaží dať nejaký cieľ a to je zbieranie trofejí do vašej virtuálnej zbierky. Ale ak sa aj do toho pustíte, až tak veľa času s tým nestrávite, minimálne teda s niektorými trofejami. No a potom môžete ešte plniť výzvy, niektoré sa menia každý deň. Po ich splnení budete získavať dukáty a za ne si budete nakupovať špeciálne dresy.

To je veľmi málo. Dokonca je to málo aj na free to play mobilnú hru, lebo je to jednoducho príliš plytké. V takejto premium konzolovej hre je to pomaly až smutné. Možno by to až tak neprekážalo, ak by ten futbal bol zvládnutý dobre a zábavne, ale nie je. Takže si možno Majstrovstvá sveta v Katare zapnete len kvôli tomu, aby ste tú trofej získali. Zaberie vám to tak hodinku a to aj s úvodnými výzvami (ktoré musíte splniť na to, aby ste sa dostali k zápasom). Ale ak majú hry byť hlavne o radosti, tak táto zlyhala na celej čiare. Radosť z hrania tu prakticky úplne absentuje.

Aké sú tu teda ďalšie režimy? Môžete si zahrať rýchly zápas. Môžete tiež rozbehnúť svoju klubovú kariéru, čo je prakticky liga, kde musíte splniť niekoľko cieľov – umiestniť sa do určitého miesta, nastrieľať nejaké góly a podobne. Sú tu už spomínané denné questy, aby vás hra motivovala zapnúť ju každý deň. Po splnení série úloh si odomknete ďalšie špeciálne dresy. No a potom sú tu už len Eventy. Tam nájdete denné výzvy s online rebríčkami, čo je aspoň drobný náznak online možností hry. Bohužiaľ to nimi aj končí.

Ďalej tu nájdete Ligu majstrov, EURO, Pohár osloboditeľov a Majstrovstvá sveta v Katare. Aj keď teda tie boli už minulý rok. Ako som už spomenul, mohlo by sa zdať, že toho nie je málo, ale v zásade je to stále o tom istom a zmenu režimu pocítite len v tom, že vám hra obmedzí tímy, ktoré si môžete vybrať. V Pohári osloboditeľov tak logicky nenájdete európske reprezentácie. Samozrejme, žiadne z týchto súťaží nie je oficiálne licencovaná, takže zabudnite na nejaké oficiálne prvky. Rovnako tak aj oslavy titulu vyzerajú tak, že dostanete jednu krátku a trápnučkú animáciu.

Rovnako nečakajte licencie ani v rámci klubov, reprezentácií a hráčov. Nie sú tu reálne mená, názvy ani tváre. V tíme „Madrid R“ tak budete márne hľadať Viniciusa, Modriča či iné hviezdy. Namiesto toho sú tam navymýšľané iné mená a ani sa nepodobajú na skutočné. Ale je tu editor, takže si môžete každého hráča manuálne upraviť a aspoň takto do hry dostať reálne mená. Ale je to viac času, ako je ktokoľvek ochotný takejto hre venovať. Pikoškou je, že hra obsahuje tím „Košice Tigers“ a vôbec nie je zlý, len pár bodov zaostáva za Wolfsburgom. Lokálpatrioti tak môžu hre pridať pol boda.

Tomu najhoršiemu som sa doteraz vyhýbal – samotnému futbalu. Je to fakt príšerný zážitok, ktorý so skutočným futbalom nemá nič spoločné. Beautiful game, joga bonito – tak futbalu hovoria fanúšikovia v rôznych kútoch sveta, pričom tým poukazujú na to, že futbal je krásna hra. Z tohto ma boleli oči. Je to ťarbavé, nepresné, ťažkopádne, zbytočne krkolomné a neintuitívne. Základ ovládania sa až tak nelíši od toho, čo poznáme z FIFA, ale prevedenie je vo výsledku veľmi zlé. Hráči stoja, zasekávajú sa, pohyby sú nerealistické a hlavne neautentické. Občas som mal dojem, že rýchlejšie otočím lietadlovú loď ako hráča v tejto hre okolo svojej osi.

Football Cup 2023
Football Cup 2023 Oproti predchodcom sa vylepšení nedočkáte
Oproti predchodcom sa vylepšení nedočkáte

Football Cup 2023 Mnoho reálnych futbalových situácií v hre nájdete len ojedinele
Mnoho reálnych futbalových situácií v hre nájdete len ojedinele

Football Cup 2023 Umelá inteligencia je tragická
Umelá inteligencia je tragická

Ťažko to písať slovami, to jednoducho treba vidieť. Nie je to tak zlé ako glitche vo FIFA. Je to zlé úplne iným spôsobom, kedy vidíte, že toto naozaj s futbalom nemá nič spoločné. Navyše to nie je len glitch, ale celý gameplay. Napríklad sa tu neprihráva. Mnohokrát aj vás súper dá za celý zápas len 5 prihrávok. To je žalostné. Doplnené je to príšernou umelou inteligenciou, ktorá sa nevie hýbať, postáva na mieste. Veľa gólov dáte tak, že obídete brankára. Alebo si súperi dajú vlastný gól. Fyzika je tiež príšerná, lopta nemá zotrvačnosť, hýbe sa divne a napríklad v hre vďaka tomu takmer vôbec nie sú rohy. Za niekoľko dní hrania som videl 4. Ofsajd ani jeden. Faul na kartu tiež žiaden. A ak vo futbalovej hre chýbajú tak tradičné futbalové prvky, je to veľká bieda.

No, grafika, ako by som to len...Vracajú sa mi spomienky na FIFA 2004. tá hra oslávi túto jeseň 20 rokov a v niečom sú si s Football Cup 2023 veľmi podobné. Aspoň sa to ale hýbe dobre. Viac k tomu asi ani niet čo dodať, jednoducho to vyzerá zle. Zvuk je na tom o máličko lepšie. To znamená, že kým z obrazu vás bolia oči, zo zvuku vás aspoň nebolia uši. Ale je tu len hŕstka zvukových efektov a asi jedna dookola sa opakujúca skladba v slučke.

Nájdem tu aspoň niečo dobré? Asi nie. Ale napríklad sú tu rôzne modifikátory zápasov, ktoré upravujú rýchlosť, gravitáciu a tak. Treba si ich odomknúť a dá vám to trochu iný zážitok. Nie lepší, ale aspoň iný. Navyše tu chýba multiplayer. Ja už odmietam takto trpieť sám. Síce by mi kamoši nadávali, ale aspoň by som to nemusel hrať sám. Football Cup 2023 zlyháva vo všetkom, o čom má byť videoherný futbal. A najhoršie na tom je, že autori zjavne rezignovali na to, aby to skúsili spraviť lepšie. Chcete futbal na Switch? Počkajte na FC 24, zoberte staré FIFA ročníky alebo takmer čokoľvek iné.

napísal matus_ace 9.10.2023
2.0
FOOTBALL CUP 2023