FOOTBALL CUP 2021

FOOTBALL CUP 2021

2.5

To sa takto nerobí, do psej matere

Recenzia na Switch verziu

Slovenský herný priemysel rastie každým rokom. Len si pozrite každoročné správy našej SGDA, ktorá zverejňuje štatistiky slovenského herného biznisu. Rastie počet štúdií, rastie počet hier, rastie aj počet vývojárov, ktorí u nás na hrách pracujú. No a každým rokom tie hry zarábajú viac a viac. Taktiež si osobne myslím, že vznikajú čoraz zaujímavejšie hry a to ak od menších tímov, ktorým sa podarilo nájsť nielen odvahu a nápady, ale hlavne investorov. Už to nie je len o väčších tímov, ale Vaporum, YesterMorrow, Blood Will be Spilled, Workers & Resources a ďalšie ukazujú, že aj menší tím vie priniesť dobrú hru. Ale nie vždy to vyjde.

Inlogic už patrí medzi stálice medzi slovenskými štúdiami. Mobilné hry robia od doby, čo ste si ich ešte mohli kupovať zo zadných strán časopisov a sťahovať do svojich tlačidlových telefónov. Na trhu sú naozaj dlho a majú za sebou obrovskú kopu hier. Našli si svoj štýl, svoje trhy a aj keď nerobia veľké hry, asi sa im darí. Inlogic Sports je jedna z ich súčastí, ktorá sa sústredí na športové hry. No a teraz s pomocou poľských 7Levels prešli aj na Nintendo Switch s Football Cup 2021, čo však dopadlo veľmi zle.

Tých lepších športových hier na Switchi až tak veľa nie je a navyše mne osobne dosť chýba niečo, ako bol kedysi Sensible Soccer. Jednoducho niečo rýchle, arkádové, zábavné. Nemusí tam byť licencia, dôležitá je okamžitá zábava. Tajne som dúfal, že by to mohla byť táto hra a to som ani nevedel, že je zo Slovenska. To vám naznačí aj podozrivo vysoké hodnotenie slovenskej reprezentácie v nej a keď si rozkliknete autorov, už je jasné, prečo je naša repre v hre medzi tými lepšími. Bohužiaľ trvalo len pár zápasov, kým som si uvedomil, že toto nebude žiadna náhrada Sensible Soccer, ale jedna z najhorších hier, aká sa mi za poslednú dobu do rúk dostala.

Football Cup 2021
Football Cup 2021 Slovenská repre je v hre poriadne silná
Slovenská repre je v hre poriadne silná

Football Cup 2021 Reálne mená hráčov by ste tu hľadali márne
Reálne mená hráčov by ste tu hľadali márne

Football Cup 2021 Individuálne disciplíny patria k tomu málu, čo je na hre zábavné
Individuálne disciplíny patria k tomu málu, čo je na hre zábavné

Ak by sme na to išli čisto papierovo, šanca na nejaký obstojný futbalový titul by tu bola. Hlavne pre tých starších, ktorí si pamätajú futbalové hry z éry, kedy sa po virtuálnom trávniku naháňalo len pár pixelov, prípadne neskôr veľmi jednoduché modely hráčov. Nepotrebovali sme megalomanskú prezentáciu, nepotrebovali sme licenciu. Stačil len naozaj kvalitný virtuálny futbal. Ani tu nie sú licencie, prezentácia titulu je tiež fádna a okrem nastúpenia na zápas a nejakých oslavných ceremónií po zisku trofeje tu nič zaujímavejšie nenájdete. To naozaj trochu zamrzí, ale samo o sebe to ešte neznamená, že musí byť hra automaticky zlá.

Rovnako ani to, že v hre nenájdete licencované mená alebo tváre hráčov. Sú tu len nahodené nejaké generické modely, ktorým autori vymysleli mená a hráte s nimi. Kapitánom našej repre je tak nejaký Petrík, v bránke je Lacko a v útoku asi nejaký nevlastný brat Laca Molnára. Nejaké prepojenie na realitu tu ale je a kapitán má napríklad na drese číslo 17, dresy sa relatívne podobajú a podobné. A ak by ste tu predsa len chceli mať skutočné mená hráčov, dajú sa jednoducho zmeniť v prehľadnom editore. Takto môžete meniť mená a aj čísla hráčov, meniť kapitána a podobne. Detailnejšie editovanie nečakajte, ale toto stačí.

Na virtuálnom trávniku to už ale nestačí. Chcete sa rýchlo s hrou zoznámiť, tak si pustíte prvý zápas a ovláda sa to dosť ťažkopádne. Skontrolujete ovládanie a stláčate dobré tlačidlá, len je to celé dosť ťarbavé. Prihrávky lietajú kade tade a lopta podlieha divných fyzikálnym zákonom, keď sa zrazu zastaví ako na piesku. Nepôsobí to úplne dobre, no dá sa na to zvyknúť. Jednoducho sa buď budete po ihrisku viac naháňať za loptou, alebo sa vykašlete na niečo, čo vyzerá ako futbal. V hre som časom odohral dosť zápasov a väčšinu už skončila v záverečných štatistikách tak, že som mal za celý zápas 2 prihrávky. Jednoducho je to cesta najmenšieho odporu a najmenšieho trápenia s hrou. Zoberiete loptu, s jedným hráčom prejdete pokojne aj celé ihrisko a zakončíte do brány. A toto opakujete dovtedy, kým zápas neskončí. No a idete na ďalší.

Ani toto ale nie je to najhoršie na hre. Respektíve sa stále neviem úplne rozhodnúť, či mi viac prekáža absolútne antifutbalové ovládanie, alebo umelá inteligencia v hre, ktorá je stále prakticky príšerná. Navyše v hre neexistuje možnosť si ju nejako nastaviť. Stále je rovnako zadubená, nepredstavuje výzvu, zasekáva sa, zakopáva lopty aj bez napádania a podobne. Nie sú ojedinelé situácie, keď má súper loptu, chystáte sa ho napadnúť, no je to zbytočné, lebo ju sám odkopne do autu. Alebo ju stratí, prípadne k nej nepobehne a podobne. Zápas čo zápas čelíte takto absurdným situáciám a čakáte, či sa objaví niečo ešte absurdnejšie.

A to sú tu ešte brankári. Ich umelá inteligencia je na jednej strane nepredvídateľná a na tej druhej až príliš. Respektíve nikdy neviete, ako sa zamotajú v hre. Napríklad to pri odkope trafia rovno do vášho hráča a od neho sa lopta pomaly kotúľa do bránky. A prejde, lebo brankár nezasiahne. Alebo sa potom rútite dvaja na nikoho, už sa vidíte v parádnom zakončení, no brankár sa vám o také dva kroky teleportuje rovno pod nohy a loptu chytí. A chytí každú jednu strelu, ktorú naňho vyšlete bez ohľadu na silu. Nevyrazí ju, ale chytí. No potom nájdete spôsob, ako ho jednoducho zaseknúť a zápasy začnete vyhrávať 10:0, pričom všetky góly padnú úplne rovnako – prídete na kraj šestnástky, počkáte si na pohyb brankára a obehnete ho veľkým oblúkom. On sa na malú chvíľu zasekne, čo vám dáva hromadu času na to, aby ste pred skórovaním ešte zašli na teplé pivo a studené párky do bufetu.

Poviete si okej, na futbal sa to veľmi neponáša, neovláda sa to práve najlepšie a umelá inteligencia je fakt veľmi zlá, ale s priateľmi to pri pive môže byť sranda. Hľadáte a hľadáte, ale multiplayer nikde. Nielen online, ale ani lokálny. Pritom pre akúkoľvek športovú hru je priam kľúčové, aby sa dala hrať s niekým. Ideálne vedľa vás na gauči, ale ak nie to, tak aspoň online. Tu nie je nič z toho.

Football Cup 2021
Football Cup 2021 Ukážkové rozostavenie AI
Ukážkové rozostavenie AI

Football Cup 2021 Animácie sú fakt dosť zlé
Animácie sú fakt dosť zlé

Football Cup 2021 Hra obsahuje pomerne dosť režimov
Hra obsahuje pomerne dosť režimov

Ja rozumiem, že napríklad to ovládanie možno na mobiloch fungovalo (keďže toto je port mobilnej hry) a že tam sú hráči spokojní aj s niečím iným (koniec koncov na mobiloch majú tieto ich športové hry kopu hráčov a nie najhoršie hodnotenia od nich), ale Switch port si predsa len žiadal aj niečo navyše. Ako tak to celé z úplného dna ťahá obsah, ktorého nie je málo a sú tu aj zaujímavé súčasti. Napríklad pravidelné výzvy, ktorými si odomykáte alternatívne pravidlá do zápasov. Potom sú tu rôzne prekážkové dráhy alebo rôzne individuálne zručnosti. Podobné, ako si trénujete vo FIFA hrách pred naloadovaním zápasu. Na tom sú tu založené celí režimy a keď vás netrápi umelá inteligencia a ide len o získavanie bodov, tak to vie byť aj zábava. Okrem toho tu nájdete obligátne turnaje, sezóny a podobne. Tie sú tu a tam tiež poprepletané zručnostnými výzvami.

Čo sa týka grafiky, už som sa tejto témy dotkol v úvode a viac asi dodať netreba. Pozrite sa na obrázky navôkol. Pozitívom je aspoň to, že hra beží svižne, neseká sa, loaduje sa bleskovo a pri takto zvolenej kamere sa na to v handheldovom režime dá pozerať. Ešte sú tu dosť zlé animácie pohybu, ale to najmä tie pri nástupe. Zvuk je štandardný, bez komentára, ale ten ani nechýba. Efekty počas zápasu sú fajn a hudba v menu nepôsobí otravne ani po pár hodinách, aj keď to nie je tiež žiadne terno.

Istým spôsobom ma bolí, keď z našich končín vyjde takto zlá hra. Sú oblasti, v ktorých je Football Cup 2021 možno priemernou hrou. Napríklad v tých herných režimoch, ktoré sú pestré a niektoré vedia zabaviť. Bohužiaľ ale vrchovate prevažujú negatíva a jediná vec, ktorá hru drží od úplne nehrateľných poschodí je to, že sa dá hrať. Nemyslím tým, že by zabavila, ale dá sa zapnúť, odohrať zápas a zase vypnúť. Nepadá, nemrzne, neseká. Jednoducho funguje. Akurát to jej fungovanie nie je veľmi zábavné, s futbalom to veľa spoločné nemá a umelá inteligencia je učebnicovou ukážkou toho, ako to jednoducho fungovať nesmie. To sa takto nerobí, do psej matere.

napísal matus_ace 15.3.2021
2.5
FOOTBALL CUP 2021