ATLAS FALLEN

ATLAS FALLEN

8.0

Získajte meno, slobodu a poriadne veľké trofeje

Hry v štýle Monster Hunter pribúdajú a na lov veľkých kreatúr sa zameriava aj Atlas Fallen. Má čo ponúknuť a osloví aj nováčikov v tomto žánri, ktorí sa pripravujú na veľké výzvy, ale nemala by ich odradiť priveľká náročnosť. A obzvlášť v našom regióne záujemcovia ocenia aj české texty a titulky, takže dobrodružstvo na púšti môže byť pre nich o to viac lákavé.

Úvod nepôsobí veľmi vábne či mimoriadne a mal som obavy, že hra rýchlo skĺzne do podpriemeru. Našťastie, po  lacnom začiatku sa Atlas Fallen začal ukazovať v lepšom svetle, a to ako po stránke hrateľnosti, tak aj grafiky. Možno ten pocit vyvolala aj zahmlená nevýrazná lokalita pri štarte, ktorú čoskoro vystriedala púštna oblasť s výrazne lepším spracovaním aj detailmi. A vôbec nie taká prázdna a pustá, ako by sa od teritória s masami piesku dalo očakávať. Práve naopak, je tam čo obzerať a obdivovať, preliezať a prekutávať – či už sú to duny s ukrytými pokladmi, skalnaté vyvýšeniny so striedmym porastom, ale aj vysoké bralá, ruiny civilizácie, no aj menšie, stále žijúce sídla s výrečnými a úlohy núkajúcimi postavami.

A v naoko pokojných miestach sa z hlbín vynárajú veľké agresívne stvorenia, prízraky s nebezpečnými pazúrmi a hnátmi či dlhými krkmi. Alebo prilietajú kreatúry zo vzduchu. Na tie menšie, ktoré ale útočia v skupinách, stačia bežné útoky a uhýbanie, na tie masívnejšie treba ísť špecifickým spôsobom. Sú totiž odolnejšie, šikovnejšie, s nebezpečnými výpadmi aj pomocníkmi a dá sa im útočiť na rôzne časti tela, ktoré ale bývajú chránené katalyzátormi. Odmenou za zabitie týchto húževnatých potvor je okrem iného jadro esencie, ktoré je dôležité pri výrobe kameňov esencie, ale k tým sa ešte vrátime.

Atlas Fallen
Atlas Fallen Úvod je trochu fádny a aj vizuálne slabší, ale potom hra začne byť zaujímavá aj krajšia.
Úvod je trochu fádny a aj vizuálne slabší, ale potom hra začne byť zaujímavá aj krajšia.

Atlas Fallen Toto monštrum má ochrany po stranách, ktoré zabraňujú priamemu útoku. Ale nebude to také ťažké.
Toto monštrum má ochrany po stranách, ktoré zabraňujú priamemu útoku. Ale nebude to také ťažké.

Atlas Fallen Tu už dá prerastená potvora zabrať oveľa viac.
Tu už dá prerastená potvora zabrať oveľa viac.

Spočiatku sa môžu zdať beštie nad vaše sily, ale chce to len čas, trochu trpezlivosti a optimálne plnenie vedľajších úloh, ktoré naučia a posilnia vašu postavu, ako má postupovať v boji a využívať pribúdajúce schopnosti. Tie sú prepojené s neobyčajnou rukavicou, ku ktorej sa dostanete vlastne nechtiac, ako bezmenný a spočiatku bezvýznamný člen karavány vo svete pod útlakom zvráteného boha a pod dohľadom monumentálneho pozorovateľa na oblohe. Navyše sa prostredníctvom rukavice prepojíte aj s duchom Nyaala, vznešenej bytosti, respektíve toho, čo z nej zostalo. Najskôr počujete len jeho hlas, ktorý vás učí, čoskoro ho môžete aj vídať, ale len pri aktivovaní nákov, ktoré sú roztrúsené po celej krajine. Ale sú nenápadné, ukryté v pieskových dunách, takže si ich musíte vyvolávať. Našťastie, jedna zo základných schopností rukavice vám umožní vytiahnuť ich z hlbín na povrch a podobným spôsobom dokážete aj aktivovať vybrané kamenné plošiny a schodiská, aby ste sa dostali na vyvýšené miesta. Alebo zdvihnete mreže blokujúce vstup cez bránu a podobne.

Ďalšia dôležitá schopnosť rukavice je trysk vo vzduchu. Veľmi často totiž budete prekonávať priepasti a úseky, ktoré vyžadujú viac ako obyčajný skok. Osvojíte si kombo dvojskoku s prepojením na trysk a dostanete sa aj na miesta, kde to dovtedy nešlo. Ale v pokročilej fáze ani to nebude stačiť a musíte rukavicu a jej schopnosti vylepšovať hľadaním úlomkov, ktoré potom ukujete pri spomínaných nákovách. Pre tie nájdete aj ďalšie využitie. Pri nákovách vylepšujete rukavicu, ale aj zbroj a takzvané momentum, investujete body do výhod, doplníte si zdravie, môžete aplikovať rýchle cestovanie medzi všetkými už aktivovanými nákovami a manuálne si uložiť hru. Inak sa progres bežne ukladá automaticky.

Zbroj v hre predstavuje jedno celistvé brnenie na celé telo. Ako odmenu alebo nákupom u obchodníka získate odev s predvolenými parametrami (obnova života, útok, obrana, šťastie, roztrieštenie) a môže mať bonusovú vlastnosť alebo aj jedinečnú, ktorá sa odomkne po vylepšení tejto výzbroje. Vylepšenie brnenia je možné opakovane na maximálny povolený stupeň prostredníctvom nazbieraného prachu esencie. Pritom sa súčasne vylepšujú všetky atribúty odevu.

Momentum je energia, ktorá rastie v boji a mimo neho klesá. Využíva sa hlavne na používanie schopností a dá sa celá obetovať naraz za ničivé útočné kombo označené ako roztrieštenie. Vaša postava môže používať primárnu a sekundárnu zbraň a v celej hre sú vlastne dokopy len tri, čo je dosť málo, ale každá má vlastné kombá s istými kombináciami tlačidiel a úkonov. Rukavicu si viete nastavovať a priraďovať jej rôzne schopnosti používaním kameňov esencií. Podľa kvality sa delia do troch tried (bronzová, strieborná, zlatá) pričom kosoštvorcové kamene predstavujú aktívne schopnosti použiteľné v boji a štvorcové sú pasívne a závisia od aktuálnej úrovne momenta.  Môžete ich surovinami (rastliny, nerasty, prach esencie) vylepšovať, ľubovoľne nakombinovať a meniť, ale viac pasívnych slotov treba odomknúť pri nákove (vylepšenie momentum).

Kamene esencie ukoristíte, kúpite alebo si vyrobíte zo surovín a receptúr. Spravidla máte vďaka tomu tri aktívne schopnosti, po jednej z každej triedy, ktoré by ste si mali zvoliť tak, aby vyhovovali vašej taktike. Môžu to byť špeciálne útoky s omráčením, vyvolaním tornáda a podobne, ale aj extra liečenie či iný podporný efekt. Okrem toho používate takzvané idoly, čo sú okrúhle artefakty s jedinečnými účinkami, ale všetky majú základnú vlastnosť doliečovanie. Aktívny môže byť len jeden idol.

Všetko uvedené a aj niečo navyše využijete pri postupe krajinou a hlavne v boji. Pri bitkách vám okrem iného pomôže schopnosť piesočná koža, ktorá je formou obrany. Keď ju aktivujete tesne pred útokom nepriateľa a ten vás zasiahne, nielenže odoláte, ale nachvíľu aj ochromíte protivníka. Premiestňujete sa chôdzou, behom a výskokmi predĺženými tryskom. Zrejme si obľúbite kĺzanie po piesku ako na skateboarde, ktoré si osvojíte v prvých hodinách hry. Nyaalove zmysly zas umožnia prepnúť nakrátko pohľad tak, že vidíte v krajine zvýraznené značky úloh a zaujímavých miest.

Atlas Fallen
Atlas Fallen Kombinovanie kameňov esencií je pozoruhodný spôsob nastavenia schopností.
Kombinovanie kameňov esencií je pozoruhodný spôsob nastavenia schopností.

Atlas Fallen Kĺzanie po piesku je dobrá metóda ako rýchlejšie prekonávať veľké vzdialenosti.
Kĺzanie po piesku je dobrá metóda ako rýchlejšie prekonávať veľké vzdialenosti.

Atlas Fallen Nyaal sa ukazuje len pri všestrannej nákove. A vzadu svietia aktivované pečatiace totemy. A pozorovateľ.
Nyaal sa ukazuje len pri všestrannej nákove. A vzadu svietia aktivované pečatiace totemy. A pozorovateľ.

Výzvu predstavujú nielen samotné kreatúry, ale aj prostredie a interaktívne objekty v ňom. Napríklad narazíte na pečatiace totemy. Niekedy sú dobrovoľné, inokedy nevyhnutné na ďalší postup v príbehu. Najskôr vidíte len jeden a keď ho aktivujete, ukáže sa neďaleko ďalší aj s prepojeným lúčom. Musíte sa k nemu rýchlo dostať a tiež ho aktivovať. Tak to trvá dovtedy, kým neaktivujete celú reťaz totemov. Ak to nestihnete včas, musíte začať od začiatku. Inokedy natrafíte na Thelosov oltár, ktorý treba rozbiť zasiahnutím všetkých puklín na jeho povrchu. Je to vysoký objekt a niekedy treba k citlivým miestam vyskákať. Môžete aj pohľadať skryté poklady, ktorých polohu získate pozorovaním pasúcich sa zvierat a vykopaním mapy.

Vaša postava mocnie a ak je niečo nad vaše sily, zvyčajne stačí ísť do inej časti otvoreného sveta, pobiť nejaké slabšie potvory, splniť pá menších úloh, čosi upgradovať a vrátiť sa späť. A potom je tu ešte skvelá možnosť kooperácie s ďalším hráčom, ktorá vám to uľahčí ešte viac. Len škoda, že spojiť sa dá len prostredníctvom kódu alebo IP adresy, takže s náhodným online hráčom dvojicu nevytvoríte.

Do grafiky sme už trochu zabŕdli na začiatku, takže ešte raz – v úvode vyzerá slabšie, potom sa to podstatne zlepší. Nastavenia sú bohaté, hoci najmodernejšie technologické vymoženosti vám môžu čiastočne chýbať. Viete si nastaviť snímkovú frekvenciu, zapnúť VSync,  AMD FidelityFX FSR2, použiť dynamické rozlíšenie, motion blur či upraviť chromatickú aberáciu. Ak chcete z hry pekné momentky, použijete fotorežim. Trochu prekvapivé je sekanie videa slúžiaceho ako podklad v menu hry, pričom počas hrania všetko funguje svižne a plynulo aj pri vysoko nastavených parametroch.

Atlas Fallen
Atlas Fallen Menu s vybavením, úlohami a ďalšími súčasťami hry je prehľadné.
Menu s vybavením, úlohami a ďalšími súčasťami hry je prehľadné.

Atlas Fallen Meniť môžete iba celú zbroj, ale každá sa dá vylepšiť a aspoň kozmeticky poupraviť.
Meniť môžete iba celú zbroj, ale každá sa dá vylepšiť a aspoň kozmeticky poupraviť.

Atlas Fallen Toto dokážete rozbiť iba vy.
Toto dokážete rozbiť iba vy.

Ozvučenie má dobrú kvalitu, hudba je miestami heroická, alebo nenápadne znie v pozadí. Veľmi poteší český preklad všetkých textov, ktorých je dosť pri rozhovoroch a uľahčia vám aj orientáciu pri úlohách, vývoji postavy a rozoznávaní schopností. Nechýba ani podrobný beštiár. Na PC môžete okrem gamepadu použiť aj dobre  navrhnutú schému klávesnica + myš a prípadne si zmeniť klávesy.

Atlas Fallen vie ako loviť veľké monštrá a pridáva k tomu kombinované skoky a parkourové prvky pri objavovaní krajiny a jej ťažko dostupných zákutí. Nastavenia obťažnosti poskytujú patričnú výzvu ako nováčikom s uľahčenými bojmi, tak aj ostrieľaným hráčom, ktorých bavia náročnejšie bitky. Systém používania schopností formou vkladania kameňov esencií je zaujímavý, príbeh obstojný a keď to navyše máte v zrozumiteľnej češtine, prípadne aj s kamarátom v kooperácii, Atlas Fallen určite nie je zlá voľba.

napísal uni 10.8.2023
Páči sa mi! (+3)
8.0