TURBO OVERKILL

TURBO OVERKILL

8.5

Nostalgická akčná jazda, ktorú si vychutnáte

Nostalgia je v kurze, čo sa nám opätovne potvrdzuje každú chvíľu. Len nedávno sme mali skúsenosť s remasterom legendárneho Quake 2 a tešíme sa na vylepšený Half-Life 2 s podporou Ray-tracingu. Síce je pravda, že vznikajú aj úplne nové hry, ktoré cielia na nových mladších hráčov, ktorí si FPS tituly pre starších hráčov z 90. rokov nepamätajú. Ale trh s počítačovými hrami je už tak široký, že je tu priestor aj pre špeciálnu kategóriu – hanlivo nazvanú „boomershooter“ medzi, ktoré spadajú všetky tie Doom, SeriousSam, DukeNukem 3D a podobne. Nuž a práve pre túto cieľovku vznikajú aj nové hry, ktoré akoby z oka vypadli koncom minulého tisícročia. V Čechách sa preslávila v tomto smere FPS Hrot, ale vo svete ju dobieha s pokojným svedomím aj práve recenzovaná záležitosť.

Privítajte JohnnyhoTurba, ktorý sa práve vrátil na svoju domovskú planétu Paradise a je nútený spraviť poriadok. Domoviny sa totiž zmocnila umelá inteligencia zvaná SYN. Ovládla všetko, čo sa dalo a na vás je napraviť to. Pomsta začína a hlavný hrdina je veľmi nahnevaný. Namiesto nohy má motorovú pílu a nebojí sa ju použiť – toto bude masaker! A tak aj je. Celá hra je jedna divoká horská dráha, z ktorej sa dá vystúpiť len veľmi ťažko a to aj tak až potom, čo vás bolia všetky prsty a ste nútení vymeniť hernú myšku. Takýto nabrúsený klenot tu už veľmi dlho nebol. Navyše v kontraste s parádnym vizuálom a hudbou, ktorá doslova vymýva mozog.

Treba začať pekne poporiadku – titul nie je len obyčajnou strieľačkou ale žmurká aj na fanúšikov Super Meat Boya – miestami sa naskáčete pomedzi ozubené kolesá, krvi bude dostatok, ale aj stratenej trpezlivosti. Pre slabších hráčov, alebo menej trpezlivých, nie je problém dostať sa k populárnym cheatom, ktoré uľahčia prechod najťažšími pasážami. Tie však neuľahčia prechod práve platformovými časťami, ktoré sú napriek všetkému veľmi zábavné a nebude vám vadiť ich opakovať. Niekedy aj veľakrát dookola. Odmenou je podobne ako v soulsovkách hormón šťastia a pocit výhry nad nepriateľom. Lebo všetko zlé, čo sa udeje , je len vaša neskúsenosť alebo chyba.

Už dlho sme nezažili taký bezstarostne a dokonale spracovaný pohyb v hre a celkové ovládanie. Dopadnete presne tam, kam chcete skočiť, streľba spraví presne to, čo ste od nej chceli, zastavíte vtedy, keď potrebujete. Veľa FPS hier, najmä novších, má práve s týmto problém, a preto nedokážu byť dokonale zábavné – tu je to inak, tu je všetko presne také, aké má byť.

Lenže to nie je pre každého, najmä v neskorších častiach je to doslova bláznivá hra, keď nepriatelia nevedia, kedy majú prestať prúdiť. Stále je to zábavné, baví vás nachádzať kľúče a dostávať sa na nové miesta, zabíjať stále tie isté potvory, ktorých je neúrekom, len je to už smrteľne nebezpečné pre epileptika a dokonca príliš aj pre masochistu. Napriek všetkému je stále radosť objavovať nové zbrane alebo sa zlepšovať s tými, ktoré už poznáte. Na rôznych protivníkov fungujú iné fígle a vašou úlohou je prísť na to aké. Základom je byť neustále v pohybe a nezabúdať ani na sekundárnu funkciu zbraní. Žmurká sa aj na UnrealTournament, hoci bez hry pre viacerých hráčov. Čo je, mierne povedané, chyba.

Veľkým plusom je spomínaná motorová píla namiesto nohy. To je perfektná vec, ktorá vám pomôže zo šlamastiky a neopatrným pohybom vás môže priviesť do ďalšej. Miestami dostanete do rúk aj vozidlá. Vesmírne auto, ktorým putujete po priestore a ako inak kosíte potvory, alebo motorku, ktorá je úžasná a navyše sa veľmi dobre ovláda. Vidieť, že túto hru robili skúsení borci z nezávislého štúdia Trigger Happy Interactive.

Hra je primárne rozdelená do troch častí, ktoré vznikali postupne v predbežnom prístupe. Autori spolupracovali s hráčmi, ktorí ju pomáhali zdokonaľovať. Perličkou pre pôžitkárov môže byť možnosť vytvárať vlastné úrovne a takisto naopak zdolávať tie, ktoré iní fanúšikovia vytvorili. Táto hra je robená s láskou a je to na nej vidieť. Možno aj preto má úžasné hodnotenia na Steame a je veľmi obľúbená. Hoci nie je bez chybičiek. Tie sa týkajú technických nedostatkov – prepadávali sme sa do textúr, jednu úroveň sme prešli spadnutím do textúry a objavením sa skoro v cieľovej rovinke. Stalo sa to ale ešte v čase, kedy sme mali recenzentskú verziu a hra ešte oficiálne nevyšla.

Grafické prevedenie je síce zámerne robené v retro štýle, ale nemám mu čo vytknúť. Zaujme v pohybe a plynulosti a v kreatívnych momentoch s efektmi – všeličo rôzne bliká, hýbe sa a animácie príjemne prekvapujú. Nemysleli sme si, že nás môže aj v tomto smere takáto hra ohúriť, ale stalo sa. Ťažko sa to opisuje a ešte ťažšie sa to dá pochopiť pri pozeraní na video z hry. Toto si musíte vyskúšať na vlastnej koži.

Zvuková stránka pracuje v rôznych rovinách a odporúčam hrať s headsetom – rôzne úrovne zvukov a hudby v parádnom mixe vyrábajú neskutočnú atmosféru a z vášho mozgu sa bude snažiť vytvoriť guláš. Je neskutočné, čo sa autorom podarilo. Takéto techno sme tu už pekne dlho nemali.

Tomuto titulu svedčí bláznovstvo a totálna akcia, ktorá sa ani na stotinu sekundy nezastaví. Zabavia aj arkádové pasáže plné skákania a manévrovania vzduchom – len v určitom momente si to pýtalo brzdu a tej sme sa nedočkali. Pre tých, ktorým nevadí šialená akcia, ktorá sa ale veľmi dobre ovláda, je Turbo Overkill dokonalou hrou. Odporúčame.

napísal Possol 4.9.2023
8.5
9.3