HIGHRISE CITY

HIGHRISE CITY

6.0

Mesto pre skromnejších architektov

Relax vo forme výstavby mesta a jeho infraštruktúry aspoň z času na čas príde vhod. Očakávaným favoritom tohtoročnej jesene je Cities: Skylines 2, ale zatiaľ môžete vyskúšať a dať šancu aj trochu skromnejšej alternatíve vo forme Highrise City. Neprináša nič revolučné, ale má trochu špecifické herné mechanizmy a hodí sa minimálne na skrátenie čakania na niečo výraznejšie.

Po otvorení ponuky s novou hrou uvidíte sériu niekoľkých scenárov v rôznych lokalitách sveta. Každý z nich môžete hrať na jednej z troch obťažností alebo v pohodovom sandboxe a dokonca si smiete aj upraviť individuálne parametre (počiatočné financie, úroveň ekonomiky, požiadavky populácie atď.). Zvolíte si teda mapu, pomenujete svoje mesto a starostu a pred vami sa objaví neobývaná krajina, nanajvýš s nejakými stromami a v blízkosti oceánu. Môžete využiť tutoriál, čo nie je najhorší nápad, keďže niektoré prvky výstavby sú netradičné. Základné princípy hry a jej štruktúra však neprekvapia, nijako nevybočujú z bežných koľají tohto žánru.

Môžete zastavať vyhradenú časť oblasti a ak budete chcieť viac, dajú sa prikupovať vedľajšie parcely. No s tou úvodnou si nadlho vystačíte. Potrebujete cesty, ktoré prepájajú úžitkové budovy. Okolo nich môžete vytvoriť zóny pre rôzne kategórie obyvateľov alebo na vybudovanie kancelárií. Na to síce treba suroviny, ale samotné domy sa už postavia automaticky a ľudia sa hneď zabývajú. Aby boli spokojní a ochotne platili dane, ktoré im môžete regulovať, treba vyjsť v ústrety ich požiadavkám. Základná trieda remeselníkov potrebuje elektrinu, vodu, odvoz odpadu, potravu vo forme rýb a zeleniny, medicínske zabezpečenie a obchodné centrum.

Highrise City
Highrise City Mestečko ožíva, ale stále je tam kopa práce.
Mestečko ožíva, ale stále je tam kopa práce.

Highrise City Jazda z pohľadu tretej osoby je nedotiahnutá, napríklad voľne prechádzate cez iné autá a objekty.
Jazda z pohľadu tretej osoby je nedotiahnutá, napríklad voľne prechádzate cez iné autá a objekty.

Highrise City Dosiahnuté míľniky prinášajú nové budovy a možnosti.
Dosiahnuté míľniky prinášajú nové budovy a možnosti.

Vyššie kategórie obyvateľstva už chcú väčší sortiment jedla, oblečenie, nábytok, chrám, parky, vzdelanie a ochranu vo forme hasičov a polície. A ďalej sa to stupňuje. Takže musíte stavať príslušné budovy a vytvárať siete, aby ste nimi pokryli plochu rastúceho mesta. Dôležité sú aj továrne, dielne a lomy, ktoré zabezpečujú suroviny a produkujú stavebný materiál. Napríklad z vyrúbaného dreva sa robia dosky, z vyťaženej hliny tehly atď. Na všetko potrebujete odvoz, ktorý zabezpečujete prepravnou spoločnosťou. Zvláštna je výstavba polí a záhrad, ktoré sa dajú umiestniť iba v priestore, ktorý zo všetkých strán ohraničíte cestami. Tam potom vložíte centrálnu budovu a všetko naokolo sa automaticky zmení na pôdu, kde rastú plodiny alebo chováte zvieratá.

Po umiestnení mestskej haly už viete sledovať štatistiky a lepšie riešiť potreby osídlenia a jeho obyvateľov. Čo si sami nevytvoríte a nedopestujete, dokážete získať obchodovaním po vybudovaní prístavu. Tam sa dajú predávať aj prebytky, čo sa hodí, keď budete mať problém s financiami, čo zrejme skôr či neskôr nastane. Vybalansovanie ekonomiky totiž nie je úplne jednoduché a s daňami to nemôžete preháňať, inak ľudia budú nespokojní a začnú odchádzať. Počas progresu sa zobrazujú písané správy, ktoré vás informujú o situácii a sú prakticky jediným náznakom príbehu a ten sa dá navyše aj deaktivovať.

Vás budú zaujímať predovšetkým míľniky, ktoré potrebujete dosiahnuť, aby sa vám odomykali nové pokročilé budovy, zóny, misie a časom aj výskum. Stane sa tak vždy po získaní určeného počtu obyvateľov rôznych skupín. Spomenutý výskum po výstavbe patričnej budovy dáva možnosť za výskumné body, ktoré získate aj v misiách a po splnení určitých požiadaviek, vybrať si bonusy v niekoľkých odvetviach. Napríklad pri jedle zlepšíte účinok fariem alebo sa zvýši produkcia rýb. V doprave pridáte viac transportov, zrýchlite prepravu a podobne.

Mesto sa postupne zväčšuje, po malých domčekoch nastupujú mrakodrapy, vytvoríte autobusovú dopravu, ktorá dopĺňa voľne jazdiace autá a, samozrejme, to nie je zďaleka všetko. Ulice sú automaticky označené. Budovy sa dajú upgradovať a plnením menších požiadaviek, napríklad na výstavbu konkrétneho objektu, získate finančné bonusy alebo vylepšenia.

Máte aj možnosť vyvolať si auto, ktoré priamo ovládate po priblížení a zmene kamery na pohľad tretej osoby.  Pohodlne si tak prehliadnete celé mesto. Okrem toho sa občas objavujú jednoduché misie, kde máte nákladiakom previezť nejaký tovar na určené miesto cez pár checkpointov. Tu sú však značné rezervy a nedostatky, ktoré nepôsobia dobre. Predovšetkým okamžite zistíte, že môžete prechádzať cez stĺpy, domy a iné objekty a taktiež cez ostatné autá, ktoré jazdia naokolo. Jednak je to hlúpe a navyše to aj graficky vyzerá dosť zle. Autori mali túto súčasť buď poriadne vyladiť, alebo radšej úplne vynechať. Takto je to naozaj dosť výrazný kaz.

Celkovo je grafika pomerne slabá a nevábna, obzvlášť pri priblížení, kedy zjavne chýbajú detaily. Z výšky je to určite lepšie, ale aj tak by to chcelo výraznejšie efekty a lepšie spracovanie. Paradoxne, autori zakomponovali do hry foto mód, ale ani s tým je výsledok pomerne škaredý. Samotné nastavenia grafiky sú pritom vcelku obstojné, okrem iného obsahujú Anti Aliasing, Foliage Density, nastavenie snímkovania a podporu DLSS. V praxi sa to ale veľmi neprejavuje a ani na epických nastaveniach hra skrátka údiv pri pohľade na ňu nevyvolá. Aj ozvučenie je skôr slabšie, skromné, hudba ležérna.

Highrise City
Highrise City Neskôr si odomknete aj výskum s užitočnými vylepšeniami.
Neskôr si odomknete aj výskum s užitočnými vylepšeniami.

Highrise City Požiadavky obyvateľov sú čoraz väčšie a ak ich nesplníte, sú nespokojní.
Požiadavky obyvateľov sú čoraz väčšie a ak ich nesplníte, sú nespokojní.

Highrise City Netreba zabúdať na rôzne suroviny.
Netreba zabúdať na rôzne suroviny.

Užívateľské rozhranie je prijateľné, s menu výstavby v dolnej časti obrazovky a hore sú po stranách základné údaje a nastavenie spomalenia alebo zrýchlenia času, v strede základné zdroje, po rozkliknutí aj ostatné. Hra obsahuje aj editor, takže si môžete vytvárať a upravovať scenáre, vkladať tam budovy a objekty a svoje výtvory zdieľať. A ak vás zaujíma, čo plánujú vývojári ďalej, je v menu aj preklik na roadmapu.

Highrise City síce pôsobí pomerne komplexne, ale súčasne akosi úsporne. Akoby tvorcovia šetrili v každom smere a báli sa jemnejšieho spracovania, ísť viac do hĺbky, vytvoriť väčší komfort pre hráčov, ako aj krajší vizuál a príbeh je vyslovene odfláknutý. Ale to môže byť skrátka aj tým, že na hre pracuje malý vývojársky tím a je to nad jeho sily. Môže to stačiť, ak sa uspokojíte so solídnou, i keď trochu svojskou výstavbou, ktorej určité špecifické prvky sme už naznačili a neočakávate od hry nič iné ako vytvorenie funkčnej infraštruktúry mesta bez väčších príkras. Ale obávam sa, že sa pomerne rýchlo začnete nudiť. Na dlhodobé hranie a zábavu to veru nie je.

napísal uni 28.9.2023
6.0
n.u