ROBIN HOOD - SHERWOOD BUILDERS

ROBIN HOOD - SHERWOOD BUILDERS

8.5

Najvierohodnejší Robin posledných rokov

Napriek tomu, že Robin Hood je vďačná téma, je ťažké nájsť nejakú naozaj dobrú hru s týmto legendárnym zbojníkom. Najmä v posledných rokoch. Pritom sa aj nedávno objavili minimálne dva tituly, ktoré mali ambície, ale neboli dostatočne pútavé a zapadli v šedivom priemere. Teraz je tu ale Sherwood Builders a nemali by ste nad touto hrou ohrňovať nos len preto, že je distribútorom PlayWay. Tento Robin totiž vyčnieva z radu a rozhodne prekonáva svojich menej vydarených predchodcov.

Hra prináša pekný žánrový mix, ktorý kombinuje RPG so survival prvkami, pokročilou výrobou a výstavbou a pridáva aj nejaké hlavolamy.  Škoda, že je to všetko zabalené v zastaranej grafike, kvôli ktorej niektorí hráči možno ani nedajú Sherwood Builders šancu. Ale tým sa pripravia o naozaj zaujímavý a komplexný zážitok. Áno, aj ja som zo začiatku trochu frflal, ale napokon pútavá hrateľnosť úplne zatienila ten menej atraktívny vizuál a kráľovsky som sa bavil.

Príbeh hry je, samozrejme, spojený s osudom Anglicka a krutým šerifom z Nottinghamu. Ten využíva neprítomnosť kráľa Richarda - Levie srdce, ktorý je na križiackych výpravách, na posilnenie svojej moci a tyranizovanie ľudu. Aby ste ho mohli poraziť, musíte oslobodiť štyri regióny v krajine a získať si v každom z nich dostatočnú podporu obyvateľov. A to plnením ľubovoľných úloh, výziev a udalostí, ktoré sa dejú v okolí. Po zvýšení reputácie v regióne aspoň na 40% potom môžete plniť hlavné príbehové zadanie, ktoré vedie k oslobodenie tejto oblasti. A podobne postupujete vo všetkých štyroch sektoroch. Hra vám tak dáva úplnú voľnosť pri objavovaní otvoreného sveta a keď budete pripravení, sústredíte sa na dejovú linku. Je to veľmi dobrý kompromis, kde hra balansuje medzi sandboxom a kampaňou a vy si sami regulujete ďalší postup.

Robin Hood - Sherwood Builders
Robin Hood - Sherwood Builders V osídlení v lesoch sa Robin nielen naučí základy, ale aj všetko zveľaduje a rozširuje, čím si otvára nové možnosti.
V osídlení v lesoch sa Robin nielen naučí základy, ale aj všetko zveľaduje a rozširuje, čím si otvára nové možnosti.

Robin Hood - Sherwood Builders V otvorenej krajine je mnoho nepovinných hlavolamov, ktoré otvoria prístup k cenným truhliciam.
V otvorenej krajine je mnoho nepovinných hlavolamov, ktoré otvoria prístup k cenným truhliciam.

Robin Hood - Sherwood Builders Niektoré cennosti môžete vrátiť správcom za reputáciu. Alebo ich namiesto toho dobre speňažíte.
Niektoré cennosti môžete vrátiť správcom za reputáciu. Alebo ich namiesto toho dobre speňažíte.

V úvode sa ocitnete v malom osídlení s niekoľkými  budovami v lese, kde vám dá základné rady a ponaučenia páter Tuck. Toto je miesto, kam sa budete neustále vracať, váš domov a hlavné sídlo, ktoré budete postupne rozširovať a otvorí vám nové možnosti. Ovládate Robina, ktorý sa musí preukázať nielen v boji a pri lúpení, ale aj pri hľadaní obživy, zbieraní bylín, rúbaní dreva, ťažbe nerastov a iných manuálnych činnostiach, ktoré sú nevyhnutné na vylepšovanie a ďalší progres. Poďme si  teraz rozobrať jednotlivé zložky a napokon zhodnotiť, ako spolu ladia.

S prázdnym žalúdkom sa ťažko robí čokoľvek, takže v prvom rade treba myslieť na zabezpečenie vody a potravy. S pitím je to jednoduché – stačí mať nejaké prázdne fľaše a hocikedy si ich dopĺňať v studniach. Jedlo bežne nájdete v osídleniach a táboroch a možno je trošku škoda, že ho ľuďom môžete uchmatnúť priamo pred očami a nik vás neobviní z krádeže a nebude agresívny. Neraz získate potravu aj ako korisť z bojov či truhlíc, ktoré obsahujú aj zaujímavejšie kúsky, ale často ich treba otvoriť šperhákom. Potom sú tu obchodníci, ktorí predávajú aj liečivé nápoje a rôzne ingrediencie. No v prvom rade by ste mali osobne priložiť ruku k dielu, vyraziť na lov laní či inej zveriny, z ktorej získate kožu a mäso, k tomu pridáte soľ a pri ohni si pripravíte chutné jedlo.

Robin má nejaké základné vybavenie, ale to mu dlho stačiť nebude a najlepšie je vyrobiť si, čo potrebujete, svojpomocne. Prakticky už od začiatku dokážete zhotoviť v osobnom inventári postavy jednoduchý luk a drevené šípy, plus kamennú sekeru a krompáč. Porúbete tenké borovice, pozbierate alebo naťažíte kameň a s tým si chvíľu vystačíte. K drevu pridáte tetivu - ktorú neskôr tiež viete vyrobiť - a luk, šípy sú hotové raz-dva. Ale pozor, všetko sa používaním opotrebúva a ničí.

Väčšinu ďalších vecí, ktoré budete potrebovať, už dokážete zhotoviť len v špecializovaných budovách, ktoré ale tiež treba najskôr postaviť a potom optimálne aj upgradovať. Takže ťažíte a zbierate čoraz viac surovín, ktoré vkladáte do skladovacej truhlice vo vašom osídlení. Potom pristúpite k pracovnému stolu a vyberiete si konštrukcie, ktoré chcete zhotoviť. Ak máte dostatok materiálu, umiestnite priamo od stola s výhľadom v blízkom hájiku požadovanú stavbu. Pričom niekedy treba uvoľniť miesto odstránením stromov. Konštrukciu a odlesnenie však neuskutočníte vy, ale osadníci. Urobia to automaticky, ak im najskôr pripravíte dostatok príbytkov, ktoré zvýšia kapacitu ľudí a uložíte pre nich dostatok jedla v skladovej truhlici. Je to zaujímavá zmena oproti bežným survival hrám, kde si aj domy staviate výlučne s použitím vašej postavy.

Medzi objektmi na výstavbu je príbytok, huta, dielňa, kuchyňa, tkáčovňa, strelnica, tréningová hala, chatrč pre lovca, krčma a dekoračné chodníky a doplnky. Keď  ich osadníci na váš pokyn postavia, môžete tam chodiť a už sami si vyrábať tehly, pokročilé nástroje a zbrane z medi, železa, striebra či zlata, spracovať kože, utkať látky, ukuť jednotlivé časti brnenia, uvariť lepšie jedlá a podporné nápoje, zmajstrovať opravárenské náradie a kadečo iné. Potrebné suroviny väčšinou nájdete v rozličných kútoch regiónov.

Okrem toho ale v týchto budovách môžete použiť aj skúsenostné body na odomknutie nových Robinových aktívnych schopností. Sú to nové útoky a techniky s lukom a mečom, čo sú vaše hlavné zbrane. Okrem toho však aj rôzne lovecké znalosti, ktoré zlepšia Robinove zmysly v špeciálnom režime videnia, schopnosť stopovania, vnímania zvierat rastlín a nepriateľov.  Pozoruhodná výstavba, čo poviete? A to ešte môžete zhotoviť farmu či lom, kde pre vás priradení osadníci budú v pravidelných intervaloch ťažiť nerasty a získavať plodiny alebo ich pošlete na lov.

Po krajine sa skutočne môžete pohybovať voľne a bez obmedzení, natrafíte tam však aj na nepriateľov a nebezpečenstvá, na ktoré by ste mali byť pripravení, kým pôjdete príliš ďaleko. Pri objavovaní sveta je veľmi praktická mapa, kompas a systém rýchleho cestovania. Na mape sa pekne zobrazujú osídlenia, ruiny, miesta úloh, pozície baní aj s druhom nerastov, ktoré tam sú, značky. Kompas so svetovými stranami a symbolmi je pri pohybe vašej postavy v hornej časti obrazovky. Na rýchle cestovanie  a návrat domov alebo presun na známe vzdialenejšie miesta slúžia značky s tabuľkami pri cestách a stajne v osídleniach. Je ich veľa po celej krajine a súčasne fungujú ako checkpointy s automatickým ukladaním progresu. Postup si môžete uložiť aj manuálne pri posteli vo vašej domovine, ale aj na vybraných miestach v krajine. Spánkom tam sa doliečite a okrem iného si pritom nastavíte aj fázu dňa, v ktorej sa chcete prebudiť.

V krajine, v jednotlivých regiónoch, natrafíte na mnoho úloh, ktoré vám zadávajú NPC postavy. Často im treba niečo priniesť, alebo niekoho máte oslobodiť, eskortovať, čosi vystopovať. Dopĺňajú to udalosti a výzvy, na ktoré neraz natrafíte aj náhodne. Ich plnením rastie vaša reputácia a súčasne si aj finančne prilepšíte. Môže to byť prepadnutie kuriéra či konského povozu, ktorý preváža niečo cenné. Vtedy musíte čo najskôr zlikvidovať vyberača daní alebo pohoniča a potom, už bez časového stresu, treba doraziť ochranku. Fantastickou obdobou je záchrana ľudí pred popravou sťatím alebo obesením, kedy treba rýchlo zabiť kata so sekerou alebo šípom prestreliť lano, na ktorom visí odsúdený. A opäť doraziť stráže. Je to veľmi nápadité a pekne to ladí s povahou zbojníckej legendy.

Okrem toho môžete v krajine prepadávať a vyčistiť malé tábory, ale aj opevnenia plné vojakov, za čo sa tiež aj zvyšuje prestíž. Nepovinným, ale príjemným spestrením je prehliadanie ruín, kde sú vždy nejaké puzzle s mechanizmom, ktorý otvorí prístup k truhlici s pokladom. Môže to byť polohovanie stĺpov, ktoré odrážajú svetlo,  stláčanie vysunutých kvádrov v správnom poradí, zahranie melódie podľa podkladu, otáčanie kamenných kruhov a podobne. Niekedy sú to kombinácie viacerých z nich. Tieto hlavolamy skutočne môžete ignorovať, ak vás rébusy nebavia, ale určite sú v hre prínosom. Naopak je škoda, že hoci natrafíte aj na postavičky, s ktorými si môžete zahrať o peniaze, je to iba veľmi jednoduchá hra s kockami. Môžete si tým síce prilepšiť, ale je to nuda a táto minihra mohla byť trochu viac rozvinutá. Tu je badateľná určitá podobnosť s objavovaním sveta v štýle Zaklínača alebo hier od Ubisoftu.

Robin Hood - Sherwood Builders
Robin Hood - Sherwood Builders Robin dokáže lukom zostreliť prilbu z hlavy ozbrojencov, ktorí sú potom zraniteľnejší.
Robin dokáže lukom zostreliť prilbu z hlavy ozbrojencov, ktorí sú potom zraniteľnejší.

Robin Hood - Sherwood Builders A opakovane zažijete aj parádnu scénu, kde môžete zachrániť obesenca prestrelením lana.
A opakovane zažijete aj parádnu scénu, kde môžete zachrániť obesenca prestrelením lana.

Robin Hood - Sherwood Builders Inokedy prepadnete povoz s ozbrojenou ekortou, kde musíte zlikvidovať predovšetkým pohoniča.
Inokedy prepadnete povoz s ozbrojenou ekortou, kde musíte zlikvidovať predovšetkým pohoniča.

Bojov si užijete veľa, či už budú proti vám stáť šerifovi vojaci, alebo pohanské kmene z lesov.  Na výber sú dva režimy boja, ktoré sa dajú počas hrania prepnúť – precízny a dynamický. V druhom prípade máte väčšiu voľnosť pohybu, čo  zrejme oceníte, hoci ten rozdiel nie je až taký zásadný. Proti vám totiž bežne stojí aj niekoľko nepriateľov a pokojne na vás útočia v tej istej chvíli viacerí z rôznych strán. Takže je dobré byť často v pohybe a v správnej chvíli zasadiť pár rán a znovu trochu odbehnúť. V krajnom prípade utiecť, ale protivníci vás na pomerne veľkom úseku prenasledujú, kým sa znovu stiahnu. Na útoky potrebujete energiu, ktorá sa v pokoji dopĺňa, bez nej sa Robin zastaví a zadýcha.

Pri súboji zblízka používate meč, s ktorým zvládnete viac druhov útokov po odomknutí schopností vo svojom sídle. Môže medzi nimi byť aj špeciálny výpad alebo kop, ktorý zhodí súpera na zem. Pôsobivé je príležitostné zakončenie protivníka jeho prebodnutím a ešte efektnejšie je, keď mu zotnete hlavu, čo v hre pekne vidieť. Luk má veľký dostrel aj presnosť, hlavne keď chvíľu zameriavate, mieridlá sa pekne zúžia. Dobrou taktikou je aj ustupovať pred presilou a páliť šípy, potom nepriateľov doraziť mečom. Šípy, ktoré minuli alebo sa zabodli napríklad do stromu, sa dajú pozbierať.

Nepriatelia niekedy používajú štíty a vedia pekne odrážať výpady mečom aj šípy. Treba vystihnúť správny okamih a zamerať sa na nekryté miesta. Najcitlivejšia je hlava, ale keď pálite do nôh, niekedy súper kríva. Najúčinnejšia je rana odzadu. Protivníci niekedy majú prilby,  ktoré ich síce účinne chránia, ale po dobrých zásahoch im ich viete z hlavy zostreliť, čo je  pekná vychytávka. Pohanskí bojovníci používajú rôzne jedy a omamné látky, ktoré po vás hádžu a vtedy sa vám napríklad  krúti obrazovka alebo chvíľu všetko vnímate hore nohami. Vtipné je, že nosia hlavne vlčie pokrývky hlavy a tela a ak potrebujete kožu z týchto šeliem, získate ich práve z týchto bojovníkov, nepotrebujete na to živého vlka.

Ak sú pre vás bitky náročné, môžete si ich použitím príslušného tlačidla nakrátko spomaliť. Ak ani to nepomôže,  je lepšie vrátiť sa neskôr s lepšou výbavou a posilnenou postavou. Prinajhoršom v menu hry znížite obťažnosť. Otvorenému boju sa dá niekedy vyhnúť. Hra má aj systém zakrádania. Dá sa prikrčiť, k protivníkovi prísť odzadu a ak má nižší level, použiť priamo stealth kill. Silnejších aspoň ťažko raníte. Dočkáte sa aj súbojov s bossmi, čo sú v tomto prípade väčšinou páni hradov, ktoré tu aj dobýjate. Nerozbíjate síce priamo brány (i keď v hre je aj možnosť použiť katapulty v táboroch), ale po úsekoch sa prebojujete k veliteľovi hradu, ktorý je sám osebe pomerne silný. No okrem toho ho podporujú lukostrelci, čo po vás pália z okolia a bývajú tam aj pasce, či už v podobe ohnivých bariér, ostňov alebo padajúcich lustrov.  V najzaujímavejšom dueli je cieľom Guy of Gisbourne, kde sa vzájomne ostreľujete, musíte pritom skákať po vysúvacích plošinách a môžu vás omámiť a deformovať vám výhľad otrávené šípy.

Robin Hood - Sherwood Builders
Robin Hood - Sherwood Builders Výstavba v osade je veľmi komplexná, ale pritom zrozumiteľná.  Potrebujete nové budovy aj ich upgrady.
Výstavba v osade je veľmi komplexná, ale pritom zrozumiteľná. Potrebujete nové budovy aj ich upgrady.

Robin Hood - Sherwood Builders Vrcholom kováčšskeho umenia je možnosť vyrobiť si napríklad aj legendárny meč Albion.
Vrcholom kováčšskeho umenia je možnosť vyrobiť si napríklad aj legendárny meč Albion.

Robin Hood - Sherwood Builders Robin nie je na manuálne práce sám. Niektorými činnosťami môže poveriť osadníkov.
Robin nie je na manuálne práce sám. Niektorými činnosťami môže poveriť osadníkov.

Robin sa dosť svižne pohybuje, vie sa presúvať aj po strmých kopcoch, prípadne strechách. Viete nájsť rôzne cestičky a skratky, nástenky poskytujú informácie o okolí. K niektorým dverám a truhliciam potrebujete nájsť kľúče, dôvtipom alebo napríklad šípom aktivuje nenápadný mechanizmus. Vybrané truhlice otvoríte pakľúčmi, čo je síce jednoduché, ale niekedy ja tam viac zámok, a tak aj väčšia spotreba pomôcok. Ešteže si aj tie viete vyrobiť.   Súčasťou rozširovateľného osobného inventára je aj maketa postavy, kam vkladáte výstroj a zbrane.  Fajn je, že úlohové predmety sa ukladajú do druhého inventára na špeciálne objekty, takže ich neblokuje často preplnený základný úložný priestor. Ďalším pekným detailom sú plagáty na stromoch, kde je vypísaná odmena na Robinovu hlavu. Tá sa na nich neustále zvyšuje spolu s tým, ako napredujete a robíte šerifovi čoraz väčšie problémy. Doslova suma pomaly stúpa po každej bitke či splnenej úlohe.

Robinova obratnosť a talenty sa zlepšujú po investovaní skúsenostných bodov za každý nový level a zo zvitkov a kníh. Na to máte talentový strom, či skôr masívne talentové pole, ktoré obsahuje stovky hexagónových políčok s vylepšeniami. Vy si vyberáte ľubovoľné z nich, len musia susediť s predošlými odomknutými talentmi. Krásne sa tu viete zamerať na to, čo oceníte najviac. Jedným smerom sú prevažne vylepšenia zdravia, inde hlavne zlepšenia zbraní či stealth techniky alebo remeselné zručnosti. Takže si napríklad priebežne zvyšujete účinok meča či luku a ich kritický zásah, pridávate body života, energiu, odomknete viac slotov v inventári alebo zvýšite maximálnu nosnosť. Ďalej si viete znížiť hlučnosť, predĺžiť čas špeciálneho loveckého pohľadu, či skrátiť jeho dobíjanie, zlepšíte zručnosť pri výrube dreva alebo ťažbe. Určite fajn je aj zníženie potreby prijímať vodu alebo potravu. Skrátka parádny sortiment všestranných schopností, ktorým si krásne nadefinujete Robina podľa svojich predstáv.

Pri hraní Sherwood Builders si treba uvedomiť, že musíte akceptovať ako RPG zložku s príbehom a bojmi, tak aj survival s komplexnou výstavbou a výrobou prakticky všetkého, čo budete pri potulkách a bitkách potrebovať. Čo napríklad znamená aj to, že koristi je síce hojne, ale je to hlavne potrava, suroviny a ingrediencie, nie zbrane a výstroj. Tie si musíte vyrobiť sami, lebo ani u obchodníkov ich, s výnimkou naozaj základnej výzbroje pre stav núdze, vôbec nenájdete. A zbraň ako odmena je tiež len veľmi ojedinelý jav. To je zásadný rozdiel oproti tradičným RPG , kde síce vyrábate nejaké odvary, upgraduje zbrane, prípadne aj nejaké vyrobíte, ale je to skôr sekundárny doplnok. Mnoho ďalšej výbavy sa totiž povaľuje všade naokolo a nie ste tak nútení si ju sami vyrábať. No v Robinovi platí, že čo si nevyrobíte, skrátka nemáte.

Na druhej strane je tu systém prežitia a výroby, ktorý je zmysluplnejší ako u väčšiny bežných survival hier. V nich je vaša postava obvykle sama na ostrove, pod morom, v Antarktíde alebo niekde inde a popri zhotovovaní objektov hľadá spôsob úniku z daného miesta. V Sherwood Builders nielenže nie ste stroskotancom, ale krajina sa hemží ľuďmi, do výroby môžete nasadiť aj osadníkov a čo zhotovíte, to je použité na boj proti neľútostnému panovníkovi. A je to pekne zasadené do zmysluplného, hoci možno nie vyslovene unikátneho príbehu, ktorý navyše korešponduje so zbojníckou legendou. A po finále, kam sa dopracujete po desiatkach hodín, môžete ešte dlho pokračovať plnením toho, čo ste nestihli. Za toto rozhodne palec hore.

Pri tom všetkom ale zamrzí, že nedostali priestor aj členovia Robinovej družiny a niektorí sa v hre dokonca neobjavili vôbec. Páter Tuck, Marion a Malý John len postávajú v osade, prípadne vám poskytnú nejaké menšie rady v úvode, ale to je všetko. Je škoda, že nemôžete aspoň jedného z nich zobrať so sebou na potulky. Hlavne v boji by to bola skvelá pomoc aj rozšírený zážitok. Pritom občas sa stáva, že vám asistujú nejakí spojenci pri úlohách, ale svojich verných medzi nimi nenájdete.

Robin Hood - Sherwood Builders
Robin Hood - Sherwood Builders Vývoj postavy je riešený bohatou ponukou bojových aj remeselných talentov a schopností, kde si sami volíte priority.
Vývoj postavy je riešený bohatou ponukou bojových aj remeselných talentov a schopností, kde si sami volíte priority.

Robin Hood - Sherwood Builders Mapa otvoreného sveta so štyrmi regiónmi obsahuje množstvo osídlení, ruín, baní, pokladov, hlavolamov, udalostí, úloh a značiek na rýchle cestovanie.
Mapa otvoreného sveta so štyrmi regiónmi obsahuje množstvo osídlení, ruín, baní, pokladov, hlavolamov, udalostí, úloh a značiek na rýchle cestovanie.

Robin Hood - Sherwood Builders Nechýbajú súboje s bossmi, väčšinou veliteľmi hradov. Gisbourne je asi najzaujímavejší a najviac ľstivý protivník.
Nechýbajú súboje s bossmi, väčšinou veliteľmi hradov. Gisbourne je asi najzaujímavejší a najviac ľstivý protivník.

Graficky hra trochu zaostáva, čo je škoda, lebo kvôli tomu jej niektorí hráči ani nedajú šancu. Pritom v určitých lokalitách ani nevyzerá tak zle, ale celkovo skrátka vidíte, že v tomto smere nedosahuje súčasné štandardy. Naproti tomu je ozvučenie celkom dobré, zvuky v poriadku, hudba dotvára dobovú atmosféru a uznanie si zasluhuje dabing. Nahovorenie síce nie je úplne profesionálne, ale ozvučené sú úplne všetky dialógy v hre, plus nejaké pokriky, napríklad keď sa strážcovia upozorňujú, že sa objavil Robin. Užívateľské rozhranie je solídne,  hoci spočiatku mi v hre chýbala tradičná lišta na schopnosti niekde v dolnej časti obrazovky. Tu priraďujete veci z inventára k slotom s číslami a optimálne ich počas postupu aplikujete vyvolaním kruhového menu. Na obrazovke bežne vidíte status postavy s úrovňou hladu, smädu života, energie a utajenia. V menu výstavby po prístupe k stolu sa otvorí ponuka pracovníkov a budov so záložkami a stavby umiestnite alebo upgradujete po nastavení polohy v blízkom lesíku.

Robin Hood - Sherwood Builders je väčšinou prezentovaný ako RPG, či dokonca akčná RPG, ale ak budete očakávať len tradičnú hru na hrdinu v tomto štýle, čaká vás sklamanie. Hru treba vnímať predovšetkým ako survival s výstavbou a výrobou, ktorý sa prelína s RPG zložkou a bojmi. Aby ste Robina dokázali oceniť, musíte mať pozitívny vzťah k obom žánrom, inak budete rozčarovaní. Lebo Robin musí bojovať i manuálne pracovať a aj preto pôsobí ako uveriteľná postava, zbojník - ľudový hrdina, ktorý si dokáže získať srdcia utláčaných. A ak budete túto jeho podobu akceptovať, môže si získať aj vás a strávite s ním desiatky príjemných hodín.

napísal uni 13.3.2024
Páči sa mi! (+2)
8.5