KILLER KLOWNS FROM OUTER SPACE: THE GAME

6.0

Hororové béčko z 80. rokov už aj v hre

Toto veľmi nie je recenzia pre tých mladších z vás. Respektíve je, možno vás aj hra zaujme, ale nebudete mať z toho ten správny úžitok. Ale ak vás po futbale s kamarátmi bolia kolená a ráno pri vstávaní zas kríže, asi ste v tom správnom veku, aby ste si užili nejaké to hororové béčko z 80. rokov. Aj keď je šanca, že práve o tomto ste nevedeli. Pirátske kazety z tržnice boli u nás plné Predatorov, Piatkov trinásteho, Lesných duchov, Texaských masakrov a podobných filmov. Ale Klauni zabijaci? To teda v našich končinách veľmi nefičalo. Všetky vyššie spomínané značky už boli spracované do formy asymetrických hororových multiplayeroviek, niektoré dokonca práve týmto štúdiom, ale teda už treba prechádzať na trochu obskurnejšie značky.

Mucha je super, ale veľmi sa nehodí. Trávnikár by bol divný, ale možno aj zaujímavý. Obchodík hrôzy je zhruba podobná kategória ako Killer Klowns, minimálne teda v oblasti produkčných hodnôt a efektov, aj keď menej známy. Predsa len sa ale viac hodí na to, aby podľa neho vznikla akčná hra, kde na jednej strane máme predátorov a na druhej mladú korisť. Kto vyhrá? To je už len a len na vás. Killer Klowns from Outer Space: The Game je presne o tom a vychádza z rovnomenného hororu z roku 1988, kde sa uprostred lesa zrazu objaví netradičné šapito s ešte netradičnejšími klaunmi. No a ďalej to už poznáte z podobných filmov – klauni sú vlastne mimozemšťania, chcú ovládnuť Zem a ľudí chcú využiť ako potravu. Pár tínedžerov pri tom zahynie, ale hrdinská trojica im v tom zabráni.

Výhoda hry je v tom, že tu to nebude len na trojici, ale hneď na sedmičke mladých ľudí. Nevýhodou je, že aj keď má film status kultu, u nás by fakt pomohlo, keby hra viac využila jeho príbeh, nejaké scény a podobne. Ale nie. Chcete príbeh? Tu ho nehľadajte. Pritom to isté štúdio prinieslo Ghostbusters: Spirits Unleashed, čo je prakticky rovnaká hra, ale aj s pekne využitým príbehom. Nemusí ho byť veľa, aby to vydalo na román, ale aspoň niečo. Ale tu nič. Respektíve skoro nič. O tomto divokom svete sa viac dozviete z audio kaziet, ktoré sú po mapách a môžete ich zbierať. Ak vám to pôjde, v recenzentskej verzii sú tam zatiaľ bugy a kazety mi nešlo zobrať.

Takže po príbehovej stránke je to trochu prepadák, ale hej, je to multiplayerovka, tak nehádžme flintu do žita. Od ostatných hier v tomto žánri sa líši tým, že mení pomery síl. V zásade je to stále o tom, že ľudia sú tá slabšia korisť a musia utekať pred zabijakmi, ale už to nebude žiadne 4v1 či 5v1. Toto je už hra pre 10 hráčov naraz, pričom sily sú rozdelené tak, že na strane klaunov je trojica hráčov a na strane ľudí až sedmička. To oproti ostatným podobným hrám prináša úplne nové taktické aj gameplay možnosti. Už ich len teda využiť.

Killer Klowns from Outer Space: The Game
Killer Klowns from Outer Space: The Game Cukrová vata bude vašou najsilnejšou zbraňou
Cukrová vata bude vašou najsilnejšou zbraňou

Killer Klowns from Outer Space: The Game Ľudí sa oplatí zbierať v kokónoch
Ľudí sa oplatí zbierať v kokónoch

Killer Klowns from Outer Space: The Game Postupne si odomknete kopu postáv, zbraní a ďalších vecí
Postupne si odomknete kopu postáv, zbraní a ďalších vecí

Ale možno trochu predbieham. Ešte kým sa dostanem k ostreľovaniu cukrovou vatou, mal by som vám prezradiť, aká je vlastne herná ponuka. No, je pomerne strohá. Máte tu rýchle zápasy a súkromné hry. Teda v prvej možnosti vám hra nájde súperov aj spoluhráčov a v druhej si ich musíte nájsť a pozvať sami. A tam to končí. Chcete tutoriál? Je tu niekoľko obrazoviek s textom, ktoré vám popíšu, ako sa hrá za ľudí a klaunov. To je všetko. Žiaden tréningový režim, dokonca ani žiadne boje proti botom. To si síce viete nastaviť v súkromnej hre, ale nenájdete tu žiadne nastavenia botov a vlastne ani nedokážete hrať za ľudí, keďže súkromná hra potrebuje vždy aspoň jedného hráča v koži klaunov.

Lenže vy v multiplayerovkách nechcete hneď od začiatku dostávať na frak. Chcete si ich vyskúšať, natrénovať, osvojiť si pokročilejšie mechaniky a aj akcie. Zostáva vám len sa dať dokopy s kamošmi a skúšať si to sami v týchto súkromných hrách. Ale teda aspoň si to natrénujete za obe strany, niečo málo z vybavenia a customizácií si tiež odomknete, takže budete lepšie pripravení na ostré boje proti ostrieľaným klaunom/tínedžerom. Len teda škoda, že tu nie je niečo viac. Fakt by autorov nezabilo dať tu tréning, aby si to mohli hráči vyskúšať. Zvlášť, keď hra pre predobjednávateľov už vyšla. Takže kým sa ku hre dostanú bežní hráči a začnú od nuly, predobjednávatelia už budú mať level 50 a odomknuté všetko.

Ale poďme teda na pozitívnejšie veci, kam sa, našťastie, radí aj samotná hrateľnosť. A to dokonca za obe strany. Každá má svoje výhody aj nevýhody a rovnako aj podmienky na výhru. Povedal by som, že klauni môžu vyhrať o niečo jednoduchšie, ale ľudia sú zase silnejší. A hlavne rýchlejší. Kým tínedžer s nábehom na športové štipendium bude utekať, koľko mu pľúca stačia, obézny klaun v gumovom obleku je predsa len už trošku ťarbavejší a pomalší. A nebojte sa, vyskúšate si obe strany. Je tu nejaká možnosť nastaviť si preferencie, ale v zásade sa hra vždy snaží boje vyvážiť, takže ak je málo klaunov, pôjdete medzi nich, aj keď nechcete.

To je ale dobré, už teraz je hľadanie zápasov pomerne rýchle, pričom v hre ešte ani zďaleka nie je veľa hráčov. Ale pomáha aj crossplatform matchmaking, takže už teraz nájdete v jednom zápase hráčov z PC, Xboxu aj PlayStation. A to je super, už by to mala robiť každá hra. Krásne sa ukazuje, ako crossplatform multiplayer dobre funguje a hlavne pomáha spájať hráčov, takže tie čakačky na zápasy sú krátke. Je tu aj in-game chat, ak ho chcete používať. Ten je založený aj na blízkosti a je radosť skočiť z kríkov na nič netušiaceho človeka a potom počuť, ako v strachu uteká, jeho hlas sa pomaly zoslabuje, lebo ho jednoducho nedobehnete. Nabudúce sa treba koordinovať s ešte aspoň jedným klaunom.

Zápasy sú relatívne rýchle a časovač je 15 minút. Teda toľko trvajú najviac, kým nastane Klaunokalypsa a teda aj koniec kola. Klaunokalypsa zmetie z povrchu všetko a zabije posledných živých ľudí. V gumových oblekoch klaunov ju chcete buď zrýchliť, alebo zabiť čo najviac ľudí skôr ako vôbec začne. V ľudskej koži ale potrebujete utiecť z mapy, alebo môžete skúsiť likvidovať klaunov, prípadne sa skryť pre výbuchom. Je super, že každá strana má viac možností na výhru, ale nie je to vôbec jednoduché.

Tak napríklad ľudia. Začínajú prakticky bež ničoho a všetko si musia postupne niekde nájsť – oplatí sa prehrabávať tašky, kufre, dokonca aj domy. Postupne získate také mocné pomôcky ako napríklad loptu či nanuk. Možno nevyzerajú nebezpečne, ale tu sa fakt hodia. Napríklad presným hodom lopty do nosa jedného z klaunov ho paralyzujete. No a nechýbajú ani klasické zbrane, akurát munície je na mapách fakt minimum, takže na ne sa spoľahnúť nemôžete. Navyše klauni sa vedia respawnovať. Síce to trvá, ale nakoniec sa vrátia. Dôležitejšie je tak hľadať únikové body, bojovať len v krajných prípadoch.

Ľudia sú síce rýchli, ale zas vtedy vydávajú hluk, takže ich klauni ľahšie odhalia. Preto je lepšie sa zakrádať a postupovať nenápadne. Hlavne spolupracovať s ostatnými. Možností úniku je vždy niekoľko a ak nájdete meeting point na mape, tam sa vám ukážu. Zároveň sa môžete stretnúť s ďalšími hráčmi a prebrať taktiku. Dvaja hráči jedného klauna zbijú ako nič aj palicami, takže taktika a spoločný postup sú naozaj dôležité. Potom si len vyberte najlepší spôsob úniku. Napríklad čln potrebuje sviečku do motora a benzín. Takže sa musíte vybrať na mapu hľadať tieto veci a vrátiť sa s nimi späť. Ak čln opravíte, môžete počkať na ostatných hráčov a spoločne utiecť. Alebo sa na nich vykašlete a ujdete sami.

Opravenie si navyše vyžaduje splnenie rýchlych QTE. AK sa vám v nich nebude dariť, robí to hluk, čo zase priláka klaunov. Rovnako klauni môžu dôležité súčasti únikových ciest dolepiť od cukrovej vaty, takže ak chcete uniknúť, musíte najskôr prejsť cez cukrovú vatu. To samozrejme tiež láka klaunov a vám to poriadne sťažuje postup. Takže ľudia síce majú celkom pestrú paletu možností na boj aj útek, ale rovnako je tu aj veľa prekážok. Na druhú stranu, k výhre stačí, ak ujde viac ľudí ako klauni zabijú. A ak vás aj klauni zabijú, po smrti sa ešte neodpájajte. Môžete hrať minihry, z nich získate predmety a tie môžete darovať spoluhráčom. A taký nôž niekedy naozaj padne vhod.

Killer Klowns from Outer Space: The Game Ľudia si musia zbrane nájsť, ale potom stačí už len dobre mieriť na nos
Ľudia si musia zbrane nájsť, ale potom stačí už len dobre mieriť na nos

Killer Klowns from Outer Space: The Game Graficky a hlavne artovo to vôbec nie je zlé
Graficky a hlavne artovo to vôbec nie je zlé

Killer Klowns from Outer Space: The Game Spolupráca v tímoch je kľúčová
Spolupráca v tímoch je kľúčová

To klauni sú už od začiatku poriadne vyzbrojení. Majú dve zbrane, jedna na diaľku a druhú nablízko. Ale je vlastne na vás, ako si postavy prispôsobíte. Klauni sú tak v boji na väčšiu vzdialenosť silnejší, ale nevedia rýchlo bežať, vôbec skákať a aj musia toho robiť viac. Na mape majú 4 harvestovacie stanice, kam umiestňujú kokóny. Niekoľko kokónov je už na mape, ďalšie získate tým, že človeka obalíte v cukrovej vate. Následne musíte zaniesť kokóny do harvestera a ten vám začne vyrábať prisluhovačov. Tí hliadkujú po mape a dokážu aj trochu bojovať, aj keď veľa nevydržia. Ak sa vám podarí nazbierať dokopy 16 kokónov, klaunokalypsa odštartuje okamžite.

Klauni majú navyše aj niekoľko špeciálnych schopností, ktoré si tiež môžete upravovať a taktiež vám pomôžu v boji. Dokážu sa teleportovať po mape, taktiež vedia dočasne hypnotizovať ľudí, prípadne získať dočasnú nezraniteľnosť a zrýchlenie. Veľmi zaujímavou schopnosťou je stopovací pes z balónov. Mapy sú pomerne rozsiahle a 10 hráčov zase nie je až tak veľa, aby ste pravidelne na niekoho narazili, takže vám pomôže ľudí vystopovať. Schopnosti síce majú veľký dopad, ale aj veľký cooldown, takže je to dobre vybalansované. Ľudia sa vám navyše budú snažiť zmiasť tým, že niekde pustia niečo, čo vydáva hluk. Takže aj na to si musíte dávať pozor.

Čím lepšie poznáte mapy, tým lepšie si zahráte. Pritom veci sa na mapách rozmiestňujú náhodne, ale napríklad budete vedieť, že čln je vždy na nábreží. Takže za ľudí sa tam idete skúsiť zachrániť, za klaunov tam zas idete poľovať na ľudí. Ak už aj začína klaunokalypsa, stále je možnosť na záchranu pre ľudí – na mieste je jedno miesto, kde je možný útek. Akcia sa tak intenzívne sústredí len na jedno miesto. Je to trochu ako v Battle Royale, keď sa mapa zmenší, takže môže prísť na posledný trest medzi ľuďmi a klaunmi v snahe ujsť.

A dojmy z toho celého? Neviem, ako to na vás pôsobí z textu, ale ono je to zábava. Hlavne teda s dobrými spoluhráčmi, ale aj protihráčmi. Hrateľnosť je variabilná a každá strana má niečo do seba, pričom tu nechýba ani výzva. Akcia je  úplne iná ako v ďalších hrách. Koniec koncov, na jednej strane strieľate cukrovú vatu a na druhej sa zase klaunov snažíte trafiť do nosa, čo je ich slabé miesto. Akurát neviem, aká bude životnosť a ako sa vyvinie meta. Pätica máp sa tematicky rôzni a reflektuje predlohu, sú tiež rozdielne členité a dizajnované. Ale časom to bude trochu málo. Celé to tak bude závisieť od toho, ako sa autori budú o hru starať.

Killer Klowns from Outer Space: The Game Ľudia pred vami budú utekať a schovávať sa
Ľudia pred vami budú utekať a schovávať sa

Killer Klowns from Outer Space: The Game Klauni majú aj špeciálne útoky
Klauni majú aj špeciálne útoky

Killer Klowns from Outer Space: The Game Ani po smrti to pre vás nemusí skončiť
Ani po smrti to pre vás nemusí skončiť

Zatiaľ je tu 5 typov klaunov a 5 archetypov amerických tínedžerov. Môžete si tak vybrať presne postavu, ktorá zodpovedá vášmu herného štýlu, čo sa týka rýchlosti, výdrže, sily a podobne. Na strane klaunov veľkú rolu zohrávajú schopnosti a zbrane. To všetko si postupne odomykáte, rovnako aj kozmetické predmety, aby ste si postavu upravili podľa seba. Nechýbajú kozmetické predmety z filmu a rovnako ani postave, ktoré ste v ňom videli. Klaunom viete priradiť aj akési zakončovacie útoky, takzvané klaunality, ktorými dorazíte človeka, ale nezískate tak kokón.

Ak ste hrali nejakú z predchádzajúcich hier od Illfonicu, asi už viete, ako to celé vyzerá. Alebo vám k tomu stačia obrázky navôkol. Technologicky to nie je žiadna hitparáda, ale zase nevyzerá to ani zle a nasvietenie je slušné, niektoré časti prostredia sú zničiteľné a atmosféra je fajn. Nie je to ani tak náročné. Umelecky je to veľmi dobre spracované, dobre navodzuje 80s atmosféru a zostáva to verné filmu. Toto sa vývojárom pekne podarilo. Zvuk je tiež fajn, využíva filmové motívy, hlasy, efekty aj zvuky. Akurát toho teda veľa nie je a napríklad ústrednú filmovú skladbu si veľmi neužijete. Čo sa týka autenticity, tam však hra funguje dobre a naozaj vzdáva hold svojej predlohe. Možno na ňu pri hraní aj dostanete chuť.

Ale, čo si budeme hovoriť, známku hore ste videli a mnohí ste asi ani nečítali všetok text vyššie, takže neviete, čo všetko tu je dobre spracované a ako to funguje. Viete ale, že niečo tu nefunguje. Napríklad tie bugy. Snáď do oficiálneho vydania v hre nebudú, ale zatiaľ vedeli pokaziť zážitok. Akcia je síce zábavná, ale trochu ťarbavá a musíte až nepekne presne mieriť, keď chcete niečo poctivo zasiahnuť. To vás bude občas frustrovať. Matchmaking a ani spawnovanie tiež nefungujú ideálne. Raz ma hneď po začiatku hry naspawnovalo ako človeka kúsok od dvoch klaunov. Zahral som si celých asi 12 sekúnd. Podobných menších chýb je tu viac a kazia celkový zážitok. Dobré tak je, že hra v koncepte nemá žiadne závažné chyby a autori teraz musia len malých vecí iterovať a ladiť. Zlé je, že autori teraz musia iterovať a ladiť milión malých vecí, ktoré hrateľnosť ťahajú dole.

napísal matus_ace 29.5.2024
6.0
6.0