WARCRAFT REMASTERED BATTLE CHEST |
WARCRAFT REMASTERED BATTLE CHEST |
Blizzard sa rozhodol oprášiť celú sériu stratégií zo sveta Warcraftu. Už v roku 2020 priniesol vylepšenú verziu Warcraft III s podtitulom Reforged, hoci to nedopadlo úplne ideálne. Teraz, pri príležitosti tridsiateho výročia značky, nielenže upgradoval trojku, ale priniesol aj remastery Warcraft I a II. Pozreli sme sa na každý jeden diel a zhodnotili, ako sa populárnemu vývojárovi a vydavateľovi podarilo priblížiť kompletnú kolekciu súčasným hráčom.
Celá vynovená zbierka má označenie Warcraft Remastered Battle Chest. Môžete si teda kúpiť všetky tri tituly naraz, navyše s tým, že ak už niektorú z obsiahnutých hier vlastníte (pravdepodobne Warcraft III: Reforged), cena sa má automaticky znížiť. Kolekcia obsahuje aj pôvodné verzie Warcraft: Orcs & Humans a Warcraft II: BattleNet Edition. Okrem toho sa dajú remastrované Wacrafty zakúpiť aj jednotlivo. Battle Chest stojí 39,99€ a je cenovo výhodnejší, ako keď kupujete každý kus osobitne. No ak chcete vyslovene iba prvé dva diely, respektíve niektorý z nich, ich cenovky sú nastavené rozumne (9,99€ a 14,99€). Warcraft III: Reforged stojí 29,99€ a tam by bola sympatickejšia cenovka znížená o tretinu – v Battle Chest vychádza určite rozumnejšie. Ale ako sa nakoniec rozhodnete, je, samozrejme, na vás. Oplatí sa však využiť akcie, ako je Black Friday, kedy aj Blizzard poľaví z finančných nárokov.
Blizzard má na svoje hry vlastný launcher. Potrebujete teda nainštalovať Battle.Net a online pripojenie, aby ste mohli Warcraft Battle Chest a jednotlivé hry hrať. A ako sa nám teda pozdávajú aktuálne remastrované verzie? Každá časť je dosť špecifická, takže si ich postupne rozoberieme.
Warcraft: Remastered
Keď som si pred niekoľkými rokmi na GOG kúpil pôvodný Warcraft, kvôli niektorým zastaraným mechanizmom som ho nedohral. Predovšetkým možnosť ovládať jednotky len po jednej je vyslovene otravná. Remaster mi v tomto smere ulahodil, pretože pridal možnosť výberu skupiny maximálne deviatich jednotiek a s praktickým potiahnutím a označením celku myšou. Navyše sa hra teraz lepšie ovláda s používaním pravého tlačidla myši. Ďalej funguje označenie všetkých rovnakých druhov jednotiek v dosahu dvojitým kliknutím na niektorú z nich. A skvelé je vytváranie a zapamätanie zostavených skupín s použitím kombinácie ctrl +číslo, ktoré si potom príslušnými číslicami viete rýchlo prepínať. Tieto novinky určite potešia a prispejú k lepšiemu komfortu pri hraní, ale dalo sa urobiť trochu viac.
Skvelá by bola voľba plánovania a stavania niekoľkých budov okamžite za sebou na predvolených miestach. Pomohlo by to napríklad pri farmách. Taká možnosť tu nie je, takže na zhotovenie každej stavby musíte dať robotníkovi nový príkaz. Nepočítajte ani s tým, že sa bude stavať rýchlejšie priradením ďalších postáv. Taktiež zamrzí, že vo vojenských budovách nie je možné nastaviť plán výroby s viacerými jednotkami v poradí. Opäť na produkciu každého jedného vojačika či čarodejníka musíte použiť nový príkaz. Rýchlejšie posily tak dosiahnete len postavením viacerých stavieb rovnakého druhu, napríklad kasární, medzi ktorými preklikávate. A tam by sa hodilo aj určenie miesta, kde budú vychádzať. Sympatická by bola ikona na vyhľadanie osadníkov, ktorí nič nerobia. Tieto veci sú pritom už štandardnou súčasťou súčasných stratégií, vrátane Warcraft III: Reforged, takže mohli byť pridané aj v prvých dvoch remastrovaných Warcraftoch.
Informačné panely na ľavej strane obrazovky obsahujú ikony jednotiek, základné príkazy, aktivovateľné schopnosti a je pri nich aj minimapa. Nie sú tam však detaily, ako je úroveň poškodenia, ktoré postava môže spôsobiť, úroveň brnenia a podobne. Inak si ale môžete v menu prepínať UI – fixované, klasické alebo automatické.
Dynamiku hry zlepšuje možnosť zvýšiť rýchlosť, takže všetky procesy a boje sú svižnejšie. Pri mnohých misiách to oceníte, niekde je však lepšie ubrať tempo, aby ste stíhali manažment a obranu svojich základní. Náročnosť je totiž veľmi vysoká a navyše nie dobre vybalansovaná. Vo všeobecnosti je o niečo ľahší postup s ľuďmi, ktorým výdatne pomáhajú najmä liečitelia. Ale aj s tými sa neraz natrápite, kým uspejete. Určite využívajte možnosť ukladania pozície.
Niektoré archaické súčasti, ktoré sa zachovali, budú hlavne pre mladších hráčov veľmi nekomfortné. Napríklad môžete mať len jedno hlavné centrum, takže ku vzdialeným surovinám musia osadníci chodiť niekedy aj cez celú mapu neustále tam a naspäť. Našťastie, mapy nie sú priveľké. Veľmi obmedzujúce je stavanie budov výlučne pri cestičkách, ktoré síce viete pristavovať, ale musia byť spojené so základňou.
Ďalej si všimnete pomerne slabú umelú inteligenciu. Nepriatelia síce vedia využiť slabiny vo vašej obrane a prichádzajú z miest, ktoré máte najslabšie chránené, ale predovšetkým u vašich jednotiek vidíte ich obmedzenosť. Bežne sa stáva, že protivníci ničia vaše katapulty a vaši vojaci stojaci len malý kúsok od nich nezareagujú. Musíte ich poslať na cieľ. Keď presúvate vojsko cez terén niekam ďalej, úplne bežne sa niekde zaseknú a buď úplne zastanú, alebo sa hodnú chvíľu motajú. Platí to aj pri osadníkoch. Pathfinding je skrátka nedotiahnutý.
Najvýraznejšia je nová grafika. Naďalej všetko sledujete zhora, ale celé je to výrazne krajšie, bez hrubých pixelov. Pôsobí to stále ako retro, ale dobre sa na to díva, hlavne vo vysokom rozlíšení. K tomu si môžete zvoliť pôvodnú alebo remastrovanú hudbu, ktorá je fajn, len čoskoro omrzí. No a nechýba možnosť kedykoľvek si cez ikonu alebo kláves F5 prepnúť pôvodnú grafiku, napríklad aby ste porovnali rozdiely – a tie sú veľmi zjavné.
Celkovo vzaté je Warcraft: Remastered viditeľne krajší a vďaka čiastočne vylepšenému užívateľskému rozhraniu a novým funkciám svižnejší. Pre veteránov zaujímavá voľba, pre mladších hráčov však stále nie kvôli až frustrujúcej obťažnosti a pretrvávajúcim archaickým mechanizmom.
Warcraft II: Remastered
Tu už budem stručnejší, pretože veľa vecí z remasteru jednotky platí aj v dvojke. Je tu rovnaký spôsob produkcie a výstavby po jednej budove alebo jednotke, označovanie do skupín, voľba zrýchlenia alebo spomalenia hry. AI má podobné nedostatky a do istej miery problém s pathfindingom. Avšak budovy už môžete stavať kdekoľvek, obmedzuje vás len nerovnosť terénu. Jednotkám môžete dať pokyn na hliadkovanie s prechádzaním po určitom úseku. Sú tu obranné veže, ktoré uľahčujú obranu základne a celovo je náročnosť nižšia ako v prvom Warcrafte, ale s výnimkou prvých misií nie priveľmi. Skrátka taká akurát. Pri paneli jednotiek už ale vidíte aj ich parametre a detaily. Na mapách dvojky sa prechádzajú neutrálne ovečky, tulene a ďalšie zvieratá.
Dvojka je pre všetky kategórie hráčov zaujímavejšia, lebo má o niečo väčší sortiment budov aj sa lepšie umiestňujú, upgradovanie jednotiek aj hlavnej budovy a ďalšie súčasti, ktoré s minimálnymi zmenami stále rovnako fungujú aj v moderných RTS. Unikátnou súčasťou Warcraft II je ropa ako tretia surovina popri zlate a dreve, ktorá, bohužiaľ, v trojke vypadla. Ropa so sebou prináša námorníctvo, lebo sa ťaží vo vode a preváža tankermi. Samozrejme, tým pádom pribudli aj vojnové lode a dokonca ponorky, čo je ojedinelé aj v súčasných stratégiách.
Warcraft II: Remastered obsahuje dve kampane pôvodnej hry Tide of Darkness a ďalšie dve z rozšírenia Beyond The Dark Portal. Celkovo to predstavuje bezmála 60 misií a to je veľká paráda. Okrem toho môžete hrať samostatné mapy aj multiplayer.
Aj tu je vylepšená grafika, ale prekvapivo riešená úplne iným štýlom ako v remasteri Warcraft 1. Možno by bolo fajn, keby obidve remastrované hry mali rovnaký nový vzhľad. Na druhej strane, musím povedať, že nový vzhľad jednotky mi bol sympatickejší. Hoci totiž remaster dvojky má oveľa jemnejšie detaily a animácie, mne osobne pripadal menej štýlový až gýčovitý. Spôsob vykreslenia postavičiek a objektov so základným farebným spektrom mi totiž silne pripomína mobilné hry. Tie síce už majú tiež slušnú úroveň grafiky, ale jednoducho z toho cítiť určité zjednodušenie. Vám to však možno prekážať nebude. Čo je ale určite škoda, hra obsahuje pomerne veľa prestrihových scén a tie sú v pôvodnej kvalite spred desiatok rokov. Vyzerajú veľmi nevábne a v porovnaní s dizajnom a grafikou pri hraní je to ako päsť na oko. Už len dodám, že opäť si môžete zvoliť pôvodnú alebo remastrovanú hudbu.
Warcraft II: Remastered je vďaka svojmu pôvodnému, už pokročilému obsahu, optimálnej náročnosti a určitým vylepšeniam vhodný prakticky pre každého fanúšika žánru. Grafika je vyspelejšia, aj keď je niekde úplne inde ako v remasteri jednotky. A tí, čo s touto časťou doteraz nemali tú česť, možno pochopia, aká bola unikátna už len tým, že zahrnula tretiu surovinu, o ktorú sa bojuje na vode. Je to zrejme najzaujímavejšia časť série pre veteránov, teraz sa na ňu lepšie pozerá, ale dalo sa urobiť ešte trochu viac.
Warcraft III: Reforged
Tretí diel posunul strategickú sériu do inej roviny. Pridal nové frakcie a kladie veľký dôraz na príbeh, ako aj postavy hrdinov. Tí sú dominantní v boji, získavajú skúsenosti, levely, body na sprístupnenie hŕstky schopností, ktorými disponujú. Navyše zbierajú artefakty, ktoré im zlepšujú atribúty alebo sa dajú konzumovať a postavu doliečia a posilnia.
Hra ponúka všetky možnosti ovládania, ktoré chýbajú v remasteroch prvých dvoch častí a ktoré sme už konkretizovali – naplánovanie viac stavieb naraz, nastavenie produkcie niekoľkých jednotiek v rade za sebou v budove, ikony nič nerobiacich robotníkov... K tomu pribudli nové vychytávky špecifické pre W3, ako sú automaticky aplikované kúzla a schopnosti jednotiek , keď to povolíte, denný a nočný režim, kedy sa znižuje dohľad a niektoré jednotky sú neviditeľné, vedľajšie úlohy za malé bonusy a predmety.
Reforged dal dokopy všetok doterajší obsah trojky, vrátane expanzie The Frozen Throne. Ponúka niekoľko ťažení za rôzne strany (prológ s orkami, ľudia, nemŕtvi, orkovia, noční elfovia, sentineli, aliancia, bonusová kampaň), ktoré vydržia dlhé hodiny. K tomu samostatné mapy a scenáre dostupné aj v multiplayeri (online a LAN), ktorých je skutočne obrovské množstvo v adresároch aj podadresároch.
Warcraft III: Reforged vyšiel už v roku 2020, avšak Blizzard sa uponáhľal a prejavilo sa to na zlom technickom stave a nedorobkoch, vďaka ktorým boli kritiky skôr negatívne. Teraz autori využil príležitosť na nápravu a popri premiére remasterov prvých dvoch častí pripravili aj aktualizáciu 2.0.0 pre Reforged. To je prakticky pokus o reparát, ktorý môžeme vyhodnotiť ako úspešný.
Warcraft II: Reforged 2.0.0 ponúka úpravy používateľského rozhrania, multiplayeru, prostredí, osvetlenia, editora a opravy chýb. Pri hraní mi hra fungovala bez problémov, nebol problém sa do nej dostať, zlepšil sa pathfinding, takže jednotky sa nezasekávali hocikde v teréne.
Najzaujímavejšou súčasťou je možnosť bohatých grafických úprav. Predovšetkým prepínanie grafiky z klasickej HD verzie hry a prepracovanej Reforged verzie. Ale nie je to len jednoduché preklopenie z jednej formy do druhej. Je na to vyčlenená celá obrazovka s nastaveniami, kde si môžete prepínaním jednotlivých položiek skombinovať dizajn oboch spomínaných verzií. To znamená vybrať pôvodné alebo nové spracovanie terénu, jednotiek, hrdinov, budov, ikon a VFX efektov. Takže si napríklad nastavíte klasické prostredie, ktoré je menej gýčovito farebné, ale hrdinovia tam budú pobehovať vo svojej modernejšej podobe. Je to skvelá vec, hoci môžu nastať aj určité kuriózne stavy.
Napríklad keď nové Forged budovy skombinujete so starším HD prostredím. Prvá voľba znamená krásne detailné, i keď trochu gýčovité objekty všetkých plnohodnotných frakcií, ako aj obchodníkov. Druhá zmení terén, stromy, bane, ale aj textúry a formu doplnkových neutrálnych budov. Výsledkom potom môže byť, že v kampani uvidíte vedľa seba stáť pôsobivé stavby, ktoré ste zhotovili vy alebo nepriatelia a vedľa nich vizuálne biedne domčeky nezávislých osadníkov, ktorí sú napríklad súčasťou nejakej úlohy. Každopádne, prepínanie jednotlivých súčastí grafík ako také je dobrý nápad.
Warcraft III: Reforged je teda konečne v uspokojivom stave a pekne dopĺňa kolekciu vynovených Warcraft stratégií. Ale je zaujímavý aj ako samostatný kus, ak vás minulé časti nelákajú.
Warcraft Remastered Battle Chest je pekná kolekcia kultových fantasy RTS z dielne Blizzardu. Inovované hry si môžete kúpiť aj jednotlivo, ale v jednom celku je cena jednotlivých položiek určite výhodnejšia. S cenovkami to Blizzard neprehnal, možno samostatná trojka mohla byť trošku lacnejšia (v balíčku je ok), no ak je to pre vás problém, vystriehnite si sezónne akcie so zľavami.
Vylepšenia najviac posilnili prvú časť, ktorej pôvodná verzia bola veľmi ťažkopádna – teraz je krajšia a lepšie sa ovláda. Napriek tomu si ju zrejme zahrajú len veteráni, lebo pre mladých zostáva aj napriek úpravám archaická. Dvojka je na pohľad určite krajšia, ale inak len s minimálnymi úpravami hrateľnosti a pathfindingu. Dalo sa s ňou urobiť viac. Odporúčame ju však zahrať už kvôli stále atraktívnej námornej zložke s dodatočnou surovinou, čo už v trojke, bohužiaľ, nenájdete. Warcraft III Reforged ale má iné prednosti, ktoré sú konečne dotiahnuté a opravené a najpozoruhodnejšie je kombinovanie grafických prvkov z klasickej HD a Reforged verzie.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Blizzard Entertainment / Blizzard Entertainment Štýl: Kompilácia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|