PRIHLÁS

FOREVER SKIES

FOREVER SKIES

6.5

V oblakoch spustošenej Zeme

Recenzia na PC verziu

Forever Skies sme mali nejaký ten mesiac dozadu možnosť testovať v predbežnom prístupe a nebolo to vôbec zlé. Zničená Zem, lietanie po ostrovoch nádeje vo výšinách postavených na troskách posledných zbytkov civilizácie. Idylka. Takmer všetko je zahalené v temnom smogu, všade naokolo poletuje podivná fauna a k tomu všetkému ešte musíte hľadať nejaký liek na šedý mor. Vašim domovom je vzducholoď, ktorú postupne upravujete, zariaďujete a stane sa tak na mnoho hodín vašim útulným domovom. Ako už asi tisícpäťstodvadsaťkrát.

Po slávnostnom opustení predbežného prístupu nastal čas dodatočného ladenia. Po prvej várke patchov sme sa znovu vydali znovu na púť za odhaľovaním tajomných miest. Forever Skies je v mnohom dobre známym bojom o prežitie. Avšak s nádychom pokojného hrania napriek tomu, že znovu musíte piť, jesť, spať a v zamorených oblastiach potrebujete kyslík, tamto nemôžete, pretože je oblasť zamorená a podobne. Lopotíte sa síce za rôznymi surovinami, musíte sa starať o svojho avatara, ale nie je to šprint. Navzdory zaujímavej myšlienke lietania v oblakoch a pátrania po zbytkoch civilizácie, sa ani Forever Skies nevyhla krutá monotónnosť.

Loď, ktorá sa plaví do neznáma

Ale pôjdeme pekne od začiatku. Zem sme si zlikvidovali, pretože takí proste už raz sme. Brnkanie na green deal strunu nefunguje ako výstraha, ale ako konštatovanie. Do absolútnej likvidácie planéty prezentovanej vo Forever Skies síce máme ešte ďaleko, ale vykročili sme viac než rezko a za ministra máme veď viete koho. Zbytky civilizácie sa pred strašlivou smrťou ukrývali nielen čo najvyššie na samotnej planéte (spoiler alert: neúspešne), ale zároveň presúvali aj do vesmíru. Obrovské archy sa stali posledným útočiskom ľudstva. Lenže ako už býva zvykom, čosi pokazilo aj tam hore a na Zem vysielajú hromady záchrancov.

Forever Skies
Forever Skies Pán doktor sa nám znovu kochá.
Pán doktor sa nám znovu kochá.


Forever Skies Farebná paleta je nesmierne rozmanitá.
Farebná paleta je nesmierne rozmanitá.


Forever Skies Nehostinné prostredie všade okolo vás a vy si lovíte potravu akoby sa nič nedialo.
Nehostinné prostredie všade okolo vás a vy si lovíte potravu akoby sa nič nedialo.





Hľadanie lieku na smrteľnú chorobu je nevýraznou súčasťou hry, vlastne ani neberiete svoje posolstvo príliš vážne. Aký to rozdiel oproti druhému System Shocku. Omnoho viac by hre slušala hoci aj amnézia a pátranie po tom, čo sa vlastne stalo ako lietanie od majáka k majáku. Naratívne posúvanie sa vpred prostredníctvom správ v tabletoch a počítačoch je až zúfalo unavujúce a nevyhnete sa odklikávaniu zbytočných správ z denníkov. Hlavne nech sa už môžete presunúť ďalej, nazbierať dostatok surovín, z ktorých vyrobíte komponenty či prístroje, ktoré vám zas uľahčia ďalší priechod hrou.

Po havárií pristávacieho modulu sa teda ocitnete kdesi vo výšinách, všetko okolo vás je nenávratne poškodené. Fúka tu teda riadne a okolo vás je všade nepriestupná žltkastá hmla. Okrem hasenia hladu a smädu sa musíte starať o svoje zdravie a energiu. To vás však na začiatku nebude vôbec trápiť, lebo prvé kroky vedú k hľadaniu špeciálneho prístroja, ktorým budete rozkladať väčšie objekty na elementárne suroviny. Či už tie vznášajúce sa vo vzduchu alebo železné či sklenené steny, plastové nádoby, bariéry a podobne.

Kleptoman na výlete alebo berieme všetko, čo nie je prizvárané

Snorenie po surovinách a súčiastkach sa stane vašim denným chlebom. Hľadenie komponentov je zaujímavé, avšak len prvé hodiny, potom sa nevyhnete opakujúcemu sa vzorcu. Vyslovene strojovo lustrujete všetko čo nájdete, a to všetko iba preto, aby ste sa mohli presunúť vo svojej vzducholodi o kúsok ďalej. Tento stroj si však musíte zaslúžiť. Tak ako vyzerá po hodinách hrania, sa so skromnými začiatkami nedá vôbec porovnávať. Vylepšovať sa dá kadečo, ale jadrovú fyziku tu nehľadajte. Väčší balón, viac motorov, tam okno, tu stena.

Po prvom odlepení sa od pevných základov budete náležite pyšní. Skromné plavidlo zložené z troch blokov, kam ste ledva vtesnali zopár objektov, vám umožnilo pomaly sa presunúť „o dom ďalej“. Ako už býva zvykom, zbieranie surovín sa stane vašim každodenným chlebom, ale postupne sa odbremeníte od monotónnej činnosti vytváraním automatizovaných systémov. K tomu vedie dlhá cesta a plasty, železo a ďalšie predmety budete teda ukladať do inventára. Z nich je možné tvoriť súčiastky a polotovary, ktoré potrebujete pre ďalšie napredovanie.

Schéma postupného odomykania si nových možností je tu s nami dostatočne dlho na to, aby ju poznal už úplne každý. Vynájdenie súčiastky uľahčujúcej hranie, objektu do vzducholode či predmetu, ktorý vám otvorí cestu ďalej – to všetko sa deje akoby automaticky a vy sa len ženiete stále dopredu. Nedá sa povedať, že by to bola vždy zábava, pretože nekonečné opakovanie činností má nepríjemný efekt uspávať a nudiť.

Rovnako nechýba až tradične frustrujúce staranie sa o hlavného protagonistu: musí jesť, piť a spať. A je to značne otravné, pretože ak na to zabudnete, exitus nasleduje v najmenej vhodnej dobe, napríklad pri expedícii na neznáme miesto. Špeciálnym prístrojom, do ktorého musíte vyrobiť membránu, zbierate špinavú vodu, aby ste ju následne v inom prístroji prefiltrovali a môžete piť – ak teda máte fľašky. Rovnako je to s jedlom: máte nástroj na lov motýľov alebo kadejakej, zmutovanej flóry a fauny, ale aby to celé fungovalo, musíte si vyrobiť návnadu, úlovok je lepšie v inom stroji uvariť. Spať budete, prekvapujúco, v posteli.

Dnes ráno vstanem a obarím sa čajom alebo toto som už niekde videl

Všetko by to bolo fajn, no pomerne rýchlo plynúci čas vás núti opakovať donekonečna tieto stereotypné mechaniky. Zábavné to nie je po hodine hrania. Rôznorodosť potravín je tak obmedzujúca, že sa nudnosť celého konceptu starania sa o postavu prejaví takmer okamžite. Penalizáciu za smrť si môžete nastaviť (nemusíte stratiť nič zo svojho batôžku) a zžitie sa s postavou je tak povrchné, že jej exitus vás nebude vôbec trápiť. Smrť býva často skôr vykúpením, pretože sa automaticky objavíte vo svojej vzducholodi.

Forever Skies
Forever Skies Tu to s tým chemickým postrekom niekto trochu prehnal.
Tu to s tým chemickým postrekom niekto trochu prehnal.


Forever Skies Búrka. Prší. Atmosféra by mala hustnúť, ale jediným dôsledkom je to, že nič poriadne nevidíte.
Búrka. Prší. Atmosféra by mala hustnúť, ale jediným dôsledkom je to, že nič poriadne nevidíte.


Forever Skies Skenovanie prostredia nesmie chýbať ani tu.
Skenovanie prostredia nesmie chýbať ani tu.





Poletovanie medzi mŕtvymi ostrovmi šrotu a nepotrebného materiálu ostáva dostatočne pútavým lákadlom. Bude vás to baviť do momentu, kedy precitnete z patetického rozprávania prostredníctvom textových správ, donekonečna sa opakujúceho systému hľadania predmetov, správy surovín a postupne fádneho level dizajnu. Chvíľa, kedy sa ohúrenie z mŕtveho prostredia a divokého sveta vytratí, sa objaví príliš skoro, aby ste sa do hry vracali pravidelne každý deň. Taká víkendovka. Odhaľovanie krajiny je vďaka jej skromnejšej pestrosti občas únavné.

Už tradičnou prekážkou je zúfalo obmedzujúci inventár, ktorý na začiatku stačí, pretože nemáte čo dať do vreciek. Neskôr sa akýkoľvek výlet do nových lokalít stáva orientačným behom medzi vzducholoďou s odkladacím priestorom a zásobou všakovakého bordelu v horizontálnych bludiskách. Samozrejme budete padať, pretože pohyb je všetko len nie prirodzený. Interaface má svoje špecifiká a strácal som sa v ňom aj po hodinách hrania, navyše sú niektoré ikony s popismi zbytočne malé a písmo nečitateľné. Hľadanie položky v menu a podmenu a podpodmenu nie je ani prehľadné, ani efektívne.

Osviežením by mohol byť kooperatívny multiplayer, za ktorého prítomnosť môžeme zdvihnúť palec nahor, avšak či je potrebný, je otázne. Neustále grindovanie surovín a pomalšia hrateľnosť napovedá, že podpora viacerých hráčov do komornejšieho prostredia príliš nepasuje. Hľadanie hráčov je občas zúfalstvom, nájdenie pomocnej ruky štátnym sviatkom a táto možnosť je teda pekným bonusom, ktorý však do atmosféry zdevastovanej planéty akosi nepasuje.

Vnútorná krása

Hoci to nevyzerá vôbec zle a audio je skôr nenápadným podmazom, má technické spracovanie nemilú vlastnosť, a to zbytočnej hardvérovej náročnosti. Je vidieť, že predmety by si zaslúžili precíznejšie spracovanie a detailnejšie textúry, pričom fyzikálny model absentuje takmer úplne. Pozerať sa na to dá, no vzhľadom na vizuál je to železo náročné viac než dosť. Počet snímok za sekundu nezmyselne poskakuje ako divá laň a znižovanie detailov je nutnosťou. Na druhú stranu poteší podpora Steam Decku, na ktorom hra vyzerá vďaka menšiemu displeju o úroveň lepšie a plynulosť je zaručená.

Forever Skies
Forever Skies Temné kúty ukrývajú dávno zabudnutú techniku.
Temné kúty ukrývajú dávno zabudnutú techniku.


Forever Skies Neinteraktívnych objektov na okrasu nájdete hromadu. Ale sú vám na nič.
Neinteraktívnych objektov na okrasu nájdete hromadu. Ale sú vám na nič.


Forever Skies Analýza dokázala viete čo a tu je analyzátor v praxi.
Analýza dokázala viete čo a tu je analyzátor v praxi.




Ako teda s lietaním v oblakoch? Má svojskú atmosféru, ktorá dokáže vtiahnuť práve pre zaujímavý námet a relaxačnú hrateľnosť. Horšie však je, že sú herné princípy ohlodané na kosť a po hodine sa začnete nudiť. Je síce pravdou, že k Forever Skies sa budete (ne)pravidelne s nádejou vracať, no vždy len a len preto, aby ste si potvrdili, že maximálne hodinka hrania stačí. Pohodový survival, ktorý vás nikam neženie, nenúti neustále utekať a už tobôž nie zabíjať, má príjemnú atmosféru, zaujímavý námet, ale inak je hrateľnosťou pomerne plytkým zážitkom. A žiaľ podobných nájdete desiatky.


napísal kordi 11.7.2025
Páči sa mi! (+1)
6.5
Vo svete
6.6
Ohodnotiť
FOREVER SKIES
+ hlavná myšlienka lietania
+ prvé hodiny v spustošenom prostredí
+ množstvo predmetov na objavenie a využívanie
+ pomalá hrateľnosť netlačiaca na rýchle grindovanie
- postupná repetetívnosť a únavné lietanie za zdrojmi
- interface a nešikovné ovládanie
- hardvérová náročnosť a mizerná optimalizácia
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Intel i5-7600 / AMD Ryzen 5 1600, 12 GB RAM, 8 GB VRAM GeForce GTX 1060/RX 580, 31 GB HDD
Doporučená konfigurácia: CPU Intel i7-7700K / AMD Ryzen 7 3800X, 16 GB RAM, 8 GB VRAM GeForce GTX 2070/RX 5700-XT


RECENZIE HRÁČOV
Forever Skies
PC
PS5

Vývoj: Far From Home
Štýl: Managementová / Survival
Web: domovská stránka hry
Early Access od: 22. júna 2023

Dátum vydania: 14. apríl 2025
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Rada pri kúpe qd oled monitora (19)
Čaute, tak ste ma teda presvedčili nech idem do OL...
|Predám: playstation portable +... (0)
PREDÁM Playstation Portable a Prémiové hry LINK...
|Windows 11 inštalácia (7)
Nazdar. Mám problém... Chcem nainštalovať synovcov...
|Problem s pc (2)
Zdravím mam starší PC Komponenty : Amd Ryzen 54650...
|Tainted grail patch 1.05 (1)
Zdravíčko chcem sa opýtať ci je najnovší patch 1.0...
|Sector hraje ... (126296)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Screenshots (63465)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Filmy filmy filmy film... (47487)
O filmoch. Hádam chápete....
|Serialy (16996)
prison break, lost, jericho, battlestar galactica ...
|Hudba (2)
Fórum určené pre hudobné témy...
|Svet, ukrajina, vojny ... (41363)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk