KINGDOM COME: DELIVERANCE II - BRUSHES WITH DEATH |
KINGDOM COME: DELIVERANCE II - BRUSHES WITH DEATH |
Návrat do niektorých herných svetov častokrát pripomína prvú jazdu na bicykli po dlhom čase. V zopár prvých chvíľach nefunguje koordinácia, no zakrátko sa zapojí svalová pamäť a z vás je opäť odborník. Tento pocit poznám práve pri hraní expanzií a rovnako tak nebolo výnimkou ani prvé príbehové DLC pre Kingdom Come: Deliverance 2 – Brushes with Death. Tesne po dohraní akciou prekypujúceho Nightreignu boli pre mňa pomalé české kraje pätnásteho storočia tak trochu uzemňovacou fackou. No autori premýšľajú už od prvého zapnutia po dlhšom čase veľmi ústretovo voči vracajúcim sa hráčom, a tak dostanete nielen pop-up okno o všetkých nových DLC už v hlavnom menu, ale aj priamo v hre sa vám ochotne pripomenie ovládanie či rôzne systémy. No a ja som tak vlastne aj vďaka plynulému opätovnému oboznámeniu s KCD nemal absolútne problém zatiahnuť Jindru organicky do ďalšej spleti staročeských intríg!
Zatúlaný maliar spoznal v núdzi priateľa
Ako to už býva, Jindra v najnovšom rozšírení opäť zachraňuje deň. Začíname v regióne Trosecka, kam sa z Kutnej Hory ľahko dostanete pomocou kočovníka blízko Semínskej pevnosti, ak by ste náhodou zabudli. Po splnení príbehovej misie „Komu zvoní hrana“ sa objaví v lesíku neďaleko Trosiek na mape ikona fialového štítu s červenou lebkou, kde sa toto celé dobrodružstvo začína. Po priblížení k nej sa automaticky spúšťa prestrihová scéna. V nej sa objavuje podivne výstredne naobliekaný postarší muž priviazaný ku stromu, rozprávajúci sa s červenou lebkou, ktorá má na spánkoch namaľovaný vavrínový veniec. Nášmu vždy pripravenému protagonistovi, prirodzene, pripadá tento výjav podivný, no aj tak sa s mečom v rukách vrhne zoťať blížiacich sa vlkov.
Pozoruhodná postavička sa nám predstaví okrem svojho latinského mena aj počešteným Vojtěch a odhalí, že je maliar pracujúci na Troskách, zúfalo pokúšajúci sa o namaľovanie svojho vrcholného diela. Po záchrane ho tak môžete nájsť v podkrovnom priestore jednej z hradných striech, kde sa okrem posunutia v jeho príbehu ukazuje prvá nová mechanika, ktorou je maľovanie štítov, no o tej však neskôr. Baviť vás naprieč expanziou rozhodne bude práve Vojtěch, ktorý nie je len takým obyčajným maliarom, ale tajomstvami zahalenou postavou, ktorá sa každou ďalšou úlohou priateľstva Jindrovi viac otvorí. Pôsobí honosne, je sčítaný, vzhľadom na svoje roky už čo-to pocestoval, mnoho namaľoval a veľmi nerád rozpráva o svojom živote predtým, než sme ho zachránili. A predsa sa mu za očami skrýva akási nevyslovená bolesť, ktorou pomaly na plátne zopár hodín vymaľujeme poriadnu sériu unikátnych fetch questov, nečakaných príbehových zvratov, pestrofarebných vyhrážok a krvavo červených vrážd.
Zakrátko sa však práce pre troseckých pánov končia a Vojtěch sa uchýli do svojho meštianskeho domova v Kutnej Hore, kde už jeho príbeh sledujeme až do konca. A to, či sa mu tu podarí dokončiť jeho dielo, záleží už len na tom, aký ochotný pomáhať váš Jindra bude. No a aj naďalej na mnohých miestach, prirodzene, platí to isté čo v základnej hre. Cestu k cieľu si zvolíte sami, teda je len na vás, ako si pozohýbate morálne zásady či váš virtuálny charakter.
Výpravy za podivnými maliarskymi a maliarovými potrebami
Začne to skutočne pomerne nevinne. Oslobodenie od vlkov, hľadanie stratených štetcov či kociek a hľadanie inšpirácie v lokálnej pohanskej svätyni. No neskôr Jindra hľadá vajce baziliška, korene mandragory, vraždí na objednávku alebo sa pohráva s pekelnými silami! Teda ak sa rozhodnete niečo také vykonať správnymi rozhodnutiami. Vojtěchove nekonvenčné úlohy majú dokonca takú moc, že Jindra sa v istom bode dokáž ponoriť takmer celý pod vodu. Čo je v porovnaní s jeho strachom z hlbokej vody po čo i len omočení členkov v základnej hre veľký pokrok! V každom prípade, zostáva naďalej pravdou to, čo platilo aj o obsahu KCD II samotného, že nielen celé misie, ale aj individuálne interakcie sú náramne kreatívne a majú iba veľmi málo konkurencie v podobne ambicióznych RPG tituloch. Neraz vás tiež ľahko zamotajú do série vedľajších úloh a celkový dojem z hernej doby sa tak ľahko natiahne.
Čo však istotne zaujíma imerziou posadnutých fanúšikov, sú nové mechaniky. Napríklad to spomínané maľovanie štítov. Či už priamo na Troskách alebo v maliarskom dome v Kuttenbergu, dialóg s Vojtěchom vám ponúkne možnosť vizuálne si upraviť akýkoľvek štít v hre. Najskôr si zvolíte vzor podkladu, následne základnú farbu pozadia aj zvoleného vzoru, no a posledným krokom je výber symbolu v jednej z viacerých kategórií. A práve symbol je najkreatívnejšou súčasťou dizajnu každého štítu, pretože kategórie tu neponúkajú len geometrické tvary, ale aj množstvo kvetov, stredovekých symbolov, zbraní, absurdných zvierat alebo dokonca UI prvkov zo samotnej hry (ako je práve zajac ukazujúci Jindrov stav). Každou ďalšou misiou v DLC sa vám postupne odomkne ešte viac farieb, symbolov a aj vzorov.
Avšak aj napriek týmto rozsiahlym možnostiam pomaľovania mi rezonuje v hlave otázka: Prečo? Štít pomaľujete iba z vonkajšej strany a teda ak nepoužívate neustále fotomód alebo nejaký mód pre pohľad z tretej osoby, vaše zmeny sa vlastne nijako viditeľne za hranicou malovacej sekcie neprejavia. Tu mi reálne chýba aj nejaké hlbšie mechanické prepojenie, kedy by rôzne dizajny na štíte zároveň pridávali akési pasívne schopnosti alebo čosi podobné. Dizajnérsky to bolo teda vyšperkované, ale skutočne využiteľnosťou veľmi slabé rozšírenie. Avšak čo nejaké ďalšie novinky?
Virtuálne chlpy, preteky z konského sedla a ten zvyšok
Príbeh okolo tajomného maliara je pomerne pútavý a rozvíja bohatý staročeský svet veľmi organicky. Avšak spolu s unikátnymi zápletkami je základná hra obohatená aj o nové stálice zakomponované priamo do sveta. Už dávnejšie dorazil holičský stánok, kde si z Jindru môžete vyčesať poriadneho pána alebo aj úplneho vandráka. K dispozícii dostanete výber zo širokej škály zostrihov fúzov/brád a účesov. Chcete až slizko vyzerajúceho Jindru s dlhými a mastnými vlasmi a tenkými fúzikmi? Alebo radšej šviháka s poľským zostrihom a kozou briadkou? Kombinácií je veľa a rozhodne ich za atraktívne ceny týchto stredovekých barberov budete chcieť vyskúšať všetky.
Medzi menšie upravené drobnosti v expanzii patrí aj upravená ekonomika, opravy bugov a viacero quality of life updatov, no ďalším väčším ťahákom budú hlavne konské preteky. Rovno však pribudli až dve metódy súťaženia a k obom z nich nájdete prístup v srdci rómskeho tábora. Kumánsky spôsob je asi ten unikátnejší, vyžaduje viac skúseností a ponúka tak aj väčšiu výzvu. Odohráva sa iba na jednom okruhu, ktorý môžete v časovm limite obísť celý, ale nutne nemusíte. Cieľom je však počas obmedzene pomalšieho konského šprintu triafať terče a strašiakov umiestnených po krajoch súťažnej trate. Ak dosiahnete viac bodov ako najlepší jazdec, vyhrávate.
No a potom sú tu tradičné konské preteky, ktoré boli pre mňa zaujímavejšie. Potrebujete na ne iba dobrého a spoľahlivého koňa, nejaký ten obstojný level jazdy a schopnosť sledovať dráhu. Jedna trať sa môže rozťahovať až cez niekoľko dedín a potrebne je neustále byť na pozore, pretože okrem dymu a drevenej konštrukcie označujúcej cieľ tu žiadne navádzacie UI nečakajte. A presne vďaka tomu bol pre mňa tento spôsob výrazne zábavnejší. Na oba typy súťaží sa, samozrejme, prirodzene vzťahujú aj stávky, takže si viete aj slušne privyrobiť.
Ďalšia úspešná výprava?
Vojtěch je zaujímavá postava zapletená v sérii podivných udalostí a maliarskych intríg. Jeho príbeh pridáva do základného balíčku KCD II nové interakcie, zaujímavé doplnkové úlohy a zároveň zachováva identitu, ktorou si hra získala srdcia miliónov hráčov. Táto príbehová expanzia rozhodne nemieri tak vysoko ako Jindrovo februárové dobrodružstvo, no napriek tomu triafa veľmi dobre tón a láka vás spoznať viac. Viackrát ste počas jej hrania nabádaní na prieskum alebo čakanie, a tak predpokladám, že v ideálnom scenári autori očakávajú, že si Vojtěchov príbeh prežijete počas hrania základnej hry. Alebo vás expanzia namotivuje rozohrať celé toto impozantné dobrodružstvo znova. Nechať sa zatiahnuť do podivných výstrelkov a misií je predsa úplne v súlade s tým, čo už od frančízy očakávame.
Okrajové, zdanlivo nesignifikantné vedľajšie úlohy, rozvetvujúce sa do zložitých úloh, sú tým, čo definuje dobrú RPG. KCD II rozhodne takou je a toto rozšírenie potvrdzuje, že autori naďalej vedia čo pridať pre fanúšikov tohto sveta, čo pre RPG nadšencov a čo pre ľudí túžiacich po možnostiach rozsiahlych úprav. Nie všetko v tomto DLC je perfektné a nie každá nová mechanika je taká prepracovaná, aká by mohla byť. Ale vlastne už aj tak veľmi bohatý svet stredovekých Čiech z tohto nového obsahu aj s drobnými nedostatkami iba profituje a návrat doň je prvou z čerešničiek na tomto už i tak jedinečnom zážitku.
RECENZIE HRÁČOV |
![]() |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Deep Silver / Warhorse Studios Štýl: RPG / Akcia
| ||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|