JOTUNNSLAYER: HORDES OF HEL |
JOTUNNSLAYER: HORDES OF HEL |
Približne pred rokom sme spisovali dojmy z hrania rozpracovanej slovenskej rúbačky Jotunnslayer. Roguelike akcia si získala svojich priaznivcov, autori z Games Farm doplnili a rozšírili obsah a kompletný výsledok je teraz na hráčskom stole. A zatiaľ čo deti ešte len nastupujú do školy, Jotunnslayer od nás práve dostáva vysvedčenie.
Zasadenie hry vychádza zo severskej mytológie, čomu zodpovedajú postavy aj božstvá, ktoré ovplyvnia vaše schopnosti v boji. S vybraným hrdinom musíte poraziť neustále prichádzajúce hordy protivníkov a postaviť sa proti mocným Jotunnom, obrovským bytostiam s výnimočnými silami. Postup pritom nie je založený na príbehu a priebežnom objavovaní sveta. Namiesto toho musíte prežiť dostatočne dlho v oblasti, ktorá je vlastne veľkou arénou, aby ste potom mohli vyzvať gigantického bossa a potom prejdete do ďalšej arény s obdobným procesom.
Teraz už ucelená hra ponúka šesť hrateľných postáv, pričom spočiatku sú prístupné len prvé dve. Zúrivec je bojovník so sekerami, ktorý na úvod postačí, ale potom sa k nemu zrejme už nevrátite. Veštica je zaujímavejšia a disponuje rôznymi magickými schopnosťami. Tretí v poradí bude prízrak, zručný lukostrelec, ktorý má navyše duchovné schopnosti. Podpaľačka sa špecializuje na ohnivé kúzla a sily. Rodovrahyňa (slovenský preklad použitý priamo v hre) je vlastne padlá valkýra, zakliesnená medzi životom a smrťou. Zrejme najsilnejšou postavou z výberu jer Strážca, veľmi odolný trpaslík. Dokonca až natoľko, že ako jediný nemá schopnosť uskakovania, ale namiesto toho používa úder do zeme štítom. To je síce dobrá doplnková schopnosť s poškodením nepriateľov, ale pri bežnom obkľúčení nepriateľmi je cennejšie odskočenie, ktorým sa vymaníte zo zovretia a pri bossoch vyhnete ich ničivému výpadu.
Začínate oblasťou Niflheim, rodiskom prvotnej temnoty, mrazu a hmly. Je to jediná mapa s ľahkou obťažnosťou, na zvyšných štyroch začínate na normálnej a všade si postupne odomknete aj ťažkú a šialenú náročnosť s výrazne silnejšími protivníkmi. A okrem toho aj nekonečný režim, kde bojujete do totálneho vyčerpania a s pribúdajúcimi postihmi. Niflheim je chladné, stredne veľké otvorené územie s minimom objektov v okolí, kde sa môžete voľne pohybovať. Podobnú štruktúru, ale so známkami popola a ohňa, má Muspelheim. Tretia oblasť je domovina obrov a trollov a tvorí ju séria malých ostrovov, prepojených mostíkmi, ktoré musíte aktivovať. Nasleduje zaujímavejší labyrint podzemných baní, kde nechýbajú ani vozíky na rudu.
Finále je v Helheime, ponurej ríši hmly. Na rozdiel od predošlých oblastí túto tvorí viacero úrovní, ktoré sú síce neveľké, ale vďaka tomu Helheim nepôsobí tak monotónne ako prvé štyri mapy. Niežeby každá oblasť nemala pôsobivú atmosféru, ale dlhšie boje na poloprázdnej rovine sa skrátka rýchlo zunujú. Skutočne je škoda, že autori nespracovali viac máp v štýle tej poslednej. Kvalitatívne je Helheim o pár levelov vyššie ako zvyšná štvorka a prispieva aj k lepšiemu celkovému hodnoteniu celej hry. Trochu pripomína vstupovanie do čoraz väčších hlbín v Diablo hrách a aj hlavný boss vám bude povedomý. I keď členitosť a dizajn jednotlivých vrstiev sú tu podstatne skromnejšie a jednoduchšie. Za seba musím povedať, že vracať sa k predošlým mapám a hrať ich znovu ma veľmi nebavilo, ale Helheim som si opakovane vychutnal.
A ako sa to teda vlastne hrá? S vybraným hrdinom sa ocitnete na zvolenej mape, kde musíte podľa náročnosti 15 alebo viac minút čeliť neustále prichádzajúcim monštrám. Počas tohto intervalu treba splniť určený počet úloh pričom niekedy sú voliteľné, napríklad vydržať fázu mrazu alebo ohňa, vyzbierať huby či iné predmety, zabiť určený počet kreatúr pri portáloch atď. Potom už môžete vyvolať Jotunna. Súboj s ním už časovo obmedzený nie je. Hoci nemusíte zadania plniť rýchlo, nesmiete sa ani príliš flákať. Časomiera je totiž nastavená tak, že na vyvolanie bossa vám zvyčajne zostanú plus-mínus tri minútky. A občas to nemusíte stihnúť a arénu síce prežijete, ale bez kľúčového zápasu s Jotunnom.
Levely naskakujú rýchlo a často a vašimi výbermi si vyformujete hrdinu podľa vašich predstáv, ktorý okolo seba zosiela pestré kombinácie rôznych útokov a čarov. Všetky takto nadobudnuté schopnosti sa ale po dokončení oblasti (či už to prežijete, alebo nie) vynulujú a v ďalšej aréne začínate znovu len so základnými talentmi vášho hrdinu. Ale pozor, za nazbierané peniaze si môžete v menu hry v obchode s kúzlami nakúpiť permanentné vylepšenia, platné pre všetky ďalšie výpravy. Tie pre jednotlivé povolania mohli byť aj lepšie, ale stále upgrady od bohov (všetkých) vašich hrdinov výrazne posilnia pri každom ďalšom pokuse.
Určite si zaplaťte za extra oživenie, ktoré poskytuje Freya - v arénach tak neskončíte po prvom úmrtí, ale máte život navyše. Veľmi pomôžu pasívne schopnosti, ako je rýchlejšie obnovenie kúzel, zvýšené poškodenie spôsobené vašimi útokmi, rýchlejší pohyb, viac nadobúdaných skúseností či dosah zbierania kryštálov. Zlata vybojujete pomerne veľa, navyše môžete nákupy zresetovať, a tak napríklad presunúť body z už nepoužívaného hrdinu na iného. V menu hry je ešte sieň trofejí, čo sú špeciálne artefakty z bojov, ktoré vymeníte za zlato alebo cenné drahokamy na nákup zbraní - zmena zbrane u zvoleného hrdinu prináša iný bonusový efekt aj zbraňové kúzlo.
Keďže máp nie je veľa a s permanentnými vylepšeniami ich zdoláte pomerne rýchlo, nezostane vám nič iné, len si ich zopakovať, optimálne s iným hrdinom, odomknutými vyššími obťažnosťami a modifikátormi (napríklad máte obmedzené liečenie a nepriatelia zdržia viac). Vybojujete si viac zlata, trofejí aj nové oblečenie pre postavy (niektoré vyžadujú DLC), ktoré je ale len dizajnovou zmenou. Je otázne, ako dlho váš to potom ešte bude baviť, keďže všetko už poznáte a motivácia je už slabšia. Ale snáď do budúcnosti prinesú autori viac máp. Skromnejšiemu obsahu však zodpovedá aj nízka cena produktu.
Mohlo by sa zdať, že Jotunnslayer vlastne prináša všetko, čo od auto battler hry môžete chcieť. Tu sa však výrazne ponúka porovnanie s nedávno vydaným konkurentom. Achilles: Survivor má podobný štýl, ale namiesto severských bohov prináša grécky panteón a hrdinov. Achilles obsahuje oveľa viac hrateľných postáv, predsa len komplexnejší systém permanentných vylepšení s dlhodobejším progresom a k tomu extra prvky samotnej hrateľnosti. Konkrétne pokročilé upgradovanie kúzel a schopností priamo v boji a doplnkovú výstavbu obranných štruktúr. To výrazne obohacuje hru o nové taktické možnosti, ktoré Jotunnslayer skrátka nemá. Navyše Achilles: Survivor kúpite za polovičnú cenu. Má teda jednoznačne navrch. Jotunnslayerovi však nemožno uprieť skvelú atmosféru a dynamiku a niekomu môže plne vyhovovať jeho maximálna jednoduchosť a priamočiare dynamické boje.
Grafika hry je na slušnej úrovni, i keď niektoré dizajnové zmeny oproti Early Access verzii z minulého roka sú trochu diskutabilné. Hlavne čo sa týka kúzel a božstiev. Na terén s izometrickým pohľadom na hrdinu zhora sa ale pozerá dobre, ozvučenie je kvalitné a heroická hudba výborná. Súčasťou grafických nastavení je Ambient Occlusion, Anti- Aliasing a DLSS upscaling. Našincov možno potešia slovenské titulky a texty, ako sa na slovenskú hru patrí. Paradoxne však, odhliadnuc od malých pravopisných chybičiek, musím povedať, že viacerým slovenským popisom kúzel a schopností som len ťažko porozumel. Dobre preložiť zaužívané anglické vyjadrenia v hrách skrátka nie je jednoduché, preto aj mnohí hráči a niektorí recenzenti radšej používajú pôvodné alebo skomolené anglické výrazy, ktorým herná komunita rozumie. V každom prípade, oceňujeme snahu ponúknuť aj slovenskú verziu hry.
Ak si chcete užiť likvidovanie monštier, s bohatým sortimentom útokov aj božských kúzel a niekoľkými rôznorodými hrdinami, a pritom vám neprekáža, že väčšinu úkonov hra urobí za vás, slovenský Jotunnslayer by vás mohol baviť. Aj keď niekde nad ním stojí Achilles: Survivor, ktorý má o niečo bohatší obsah, extra prvky hrateľnosti a polovičnú cenovku. Obidva tituly ale môžu plne vyhovovať priaznivcom auto battler hier. Ďalšou osvedčenou alternatívou sú hry Vampire Survivors a Soulstone Survivors alebo si počkajte na Deep Rock Galaxy: Survivor, ktorý vyjde vo verzii 1.0 tento mesiac.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Slovenské hry Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Grindstone / Games Farm Štýl: Akcia / RPG
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|