WIZARDRY 8

WIZARDRY 8

9.5

Je deň alebo noc? Aký je vôbec deň, dátum? Hmm, tuším sa píše rok 2002, veď len nedávno rušili moje sústredenie akési ohňostroje tam vonku. Tam vonku. Divný pocit, že niečo také ešte stále existuje....
Čo sa stalo, kde to som a prečo? Prečo? Aaah, teraz cítim, že VIEM! Áno, mám to! To je tá odpoveď na všetky otázky. Začalo sa to niekedy na sklonku roka 2001, vtedy ešte svet bol príjemné a relatívne bezpečné miesto. Potom prišlo WIZARDRY 8. Vtrhlo medzi nás hráčov a už nebolo nič také, ako predtým. Svet sa začal meniť a príšerné bytosti, obdarené mágiou a zúrivosťou, prevzali kontrolu. Kde sa tu vzali? Môže za to Dark Savant a jeho légie androidných vojakov? Prišelci z hviezd rozpútali horúčku, honba za artefaktami bohov a boj o božskú vládu nad vesmírom sa začal. Ako to všetko skončí, kto s kým spojí sily a kto napokon prežije? To vedia len ONI, šesť dobrodruhov z hviezd, ktorí prišli naplniť proroctvo...
Wizardry skutočne vtrhlo na RPG herné trhy, veď všetci sme pri každom zazvonení telefónu, pri každej tlačovej správe tŕpli - je to konečne ono? Keď prišlo, tak nesklamalo - na 3 CD, v krásnom šate 3D enginu a so sebavedomým 3D ozvučením, prišlo porozprávať príbeh, nadväzujúci na udalosti z Guardie, kde Dark Savant získal artefakt Astral Dominae. Kto hral, vie o čom to je. Kto nehral, má najvyšší čas začať.

Po inštalácii s búchajúcim srdcom klikám na ikonku na desktope. Hra sa nahráva do pamäti, mojich 256 zdá sa stačí pokryť nároky tejto beštie. Po niekoľkých hodinách hrania však zisťujem, že swapovanie na disk svedčí o inom. Ale nepredbiehajme, preview ste už čítali, po vzhliadnutí intra máte možnosť importovať postavy z Wizardry 7, alebo začať úplne nanovo. Skúšam obe možnosti a rozhodujem sa začať ozajstnú hru s novými (pri pôvodných postavách vám ostanú ich zručnosti a schopnosti aj predmety, ale postavy pomalšie napredujú, dostávajú menej bodov pri level-upe).

Vyberám si z 11 rás (Human, Elf, Dwarf, Gnome, Hobbit, Faerie, Lizardman, Dracon, Felpurr, Rawulf, Mook. Neskôr sa v hre objavia aj iné - Android, Rattkin, Rapax, T'Rang, Umpani, Trynnie. Budete ich môcť aj pribrať do partie). Vyberáte si 6 postáv, každá bude mať povolanie podľa želania (fighter, Lord, Valkyrie, Ranger, Samurai, Ninja, Monk, Rogue, Gadgeteer, Bard, Priest, Alchemist, Bishop, Psionic, Mage). Každé povolanie aj rasa má iné špecialitky, preto vyberajte starostlivo. Tak ako v predošlom Wizardry, aj tu sa postava počas hry môže preškoliť na novú profesiu. Pri tvorbe postáv vyberáte aj pohlavie, tvár a povahu. Povaha (aggressive, chaotic, kindly, intellectual, cunning, laidback, burly, eccentric, loner) má vplyv na to, akými hláškami a hlasom bude postava komentovať a reagovať na rôzne udalosti v hre, ako bude fungovať v interakcii s NPC postavami (každé povolanie v kombinácii s rôznymi povahami dáva iné komentáre, niektoré sú skutočné perly a stávalo sa mi, že som šiel pri hraní do kolien).

Obľuboval som chaotického ninju, pred začiatkom tuhého boja "Ó áno, všetkých nás čaká smrť!" keď sa mu podaril instant kill "Dokonalá vražda, ak sa môžem pochváliť! alebo po úspešnom boji "Prečo si smrť zobrala ich a nie mňa!?"  keď mi zabili človeka z partie "Bola to dobrá a priateľská duša.....ako ho nenávidím!" , "I smell blood, fnfn,  lots of blood!" a iné. Samozrejme, uviedol som tu voľný preklad, správny šmrnc majú v originále a počas hrania. Hlášok je nepreberné množstvo a sú fakt kvalitne nadabované, intonácia a výber hlasov sedia presne do situácií, kedy postava povie svoju repliku. Takýto drobný detail pre mňa vyzdvihol hrateľnosť veeľmi vysoko. Pre ilustráciu, replík pre jeden typ postavy tam je cez 120, pri 9 povahách, každá dva hlasy a ešte dva pre muža a ženu, 15 profesií, to mi po kombinácii dáva spolu, ehm, no jednoducho veľa dabingu, hehe.

Oproti predošlému W7 pribudlo napr. povolanie Gadgeteer - taký malý McGyver, z nájdených vecí dokáže poskladať kadejaké hračky, ktoré vpodstate nahrádzajú kúzla (napr. do krabice s vystreľovacou pružinou vloží bábiku a ajhľa, máme kúzlo strachu!). Jednoznačne odporúčam zahrať si hru so všetkými postavami a povolaniami, objavíte tak nové možnosti.

Postavy majú klasické atribúty (sila, inteligencia apod.), zbierajú skúsenosti a získavajú pri dosiahnutí novej úrovne (level-up) skill body, ktoré môžte rozdeliť podľa toho, ako chcete, aby sa postava vyvíjala (napr. práca s mečom, štít, streľba, moderné zbrane alebo boj zlízka, na diaľku, bez zbrane, mágia apod.). Rozvíjate aj primárne atribúty a pri dosiahnutí čísla 100 napr. pri sile, pribudne postave špeciálna schopnosť (pri sile=100 power strike, zvlášť silné údery), každý atribút má vlastnú špecialitku (speed=100 dáva snake speed, inteligencia=100 dá power cast mágiu atď.)

Wizardry 8
Wizardry 8
Wizardry 8

Postavy sú kapitola sama o sebe, tak detailne prepracovaný systém nenájdete, moje hráčske srdce sa vždy rozbúchalo, keď postava oznámila "I am better and better!". Ale rozvoj postavy nie je len pri level-upe, okrem základných atribútov sa všetky schopnosti postáv rozvíjajú aj počas hrania v závislosti na tom, čo a ako často používa (môj samurai používal hlavne meč a tak bol stále šikovnejší v jeho používaní. V hre môžete aj najať niektoré NPC, maximálne dve naraz, takže o chvíľu hráte s 8 postavami, pričom aj NPC postava sa vyvíja spolu s vašou partiou. Len občas niektoré postavy odmietnu ísť do niektorej lokality (najvernejší bol androidný monk, šiel všade okrem jedného miesta takmer na konci hry, kde ste potrebovali obe miesta pre NPC voľné kvôli questu).

Kúzla vo W8 sú podobne rozdelené ako v predošlej časti, 6 magických elementov (oheň, voda, vzduch, zem, mentálne a božské kúzla). Každé kúzlo môžte vyvolať rôznou silou, čo ovplyvní jeho trvanie alebo účinok. Na stupni rozvoja kúzelných schopností zaáleží aj to, či sa kúzlo vôbec podarí, spočiatku mágovia padajú na zadok a častejšie škodia vlastnej partii ako nepriateľovi (Oops I did it again!). Takéto suicidálne akcie ostatní komentujú napr. "To sa môžme rovno všetci podpáliť, bude to rýchlejšie!". Výber kúzel je vcelku slušný, audiovizuálne efekty pôsobivé. Avšak, pri kúzlach mi jedna vec vadila - v porovnaní s W7 hromadné útočné kúzla mali slabý efekt, môj mág pri maximálnej schopnosti kúzliť a pri použití najvyššej sily kúzla (a s vlastnosťou power cast na maxime), nebol často schopný zlikvidovať skupinu nie až tak silných príšer na jeden krát, ani kúzlom nuclear blast alebo iným masakrom. Cítim tu nevyváženosť medzi HP príšer a silou kúzel. Neskôr v hre stretnete fakt silných nepriateľských čarodejov a vtedy sa moje čarovanie zvrhlo hlavne na ochranné kúzla, vylepšováky, liečenie a nedeštruktívne (silence, freeze all, haste, rest all, heal all apod.). Pri silných ochranných kúzlach som si nelámal hlavu s davom kúzliacich beštií, vtrhol som medzi ne a sekal a rozparoval a mlátil a strieľal až do konca.

Boj prebieha na ťahy, kde zadáte postavám, čo majú robiť, na koho útočiť a pozriete si kolo, potom ďalšie a ďalšie až do konca. Dá sa aj bez ťahov, no to sa mi moc nepáčilo. V hre sú kadejaké uľahčováky ovládania (použi posledné kúzlo, opakuj apod.), takže sa dá celý boj sledovať aj po tisíci krát bez veľkej nudy. Nádherné je, že keď sekáte do nepriateľa, tak sa postupne na ňom prejavujú poškodenia, krvavá hruď, seky cez nohy apod. Takto aj vizuálne vidíte, koľko im ešte treba naložiť, aby konečne zdochli!
Ach, s láskou spomínam na bleskové údery meča Muramasa blade, šesť rýchlych devastujúcich sekov, na zdrvujúce martial arts môjho monka, ruky a nohy ako kladivá, smrteľné kritické údery môjho ninju, oblbujúce a do šialenstva privádzajúce kúzla psionica a na agresívne berserkovsky devastujúce rany môjho Lorda. Nádhera. Idem radšej hrať znova.

Okrem boja a cestovania po krajine budete komunikovať s NPC postavami, môžte len tak kecať a občas si vypočuť trefné hlášky (skúste povedať postavám "fuck", hlavne HeLi v Arnike je cool), obchodovať, kradnúť predmety a prachy, kúzlami čítať myšlienky, napadnúť NPC). V dialógovom okne vpravo vidíte kľúčové slová, na ktoré stačí klikať, nie vždy však stačí toto, niekedy treba napísať aj výraz, ktorý nevidíte vo voľbách, tu sa zíde znalosť jazyka). Obrazovku máte rozdelenú na pohľad, ksichty postáv, radar (samozrejme kúzelný), textové okno a okienko formácie skupiny (kto je vpredu, vzadu apod.).

Wizardry 8
Wizardry 8
Wizardry 8

Vo W8 máte k dispozícii kvantá predmetov, zbrane a brnenia, artefakty, bomby a kúzla, zdanlivé nezmysly (veď načo mi je mikročip z mikrovlnky?) - takže o zábavu s výstrojou postáv máte postarané. Niektoré predmety tiež slúžia ako ingrediencie pre výrobcu zbroje, vtedy vám na objednávku vyrobí fakt kvalitné vecičky (v dialógu sa ho treba spýtať "customs", šité na mieru). Niečo z toho by ste mali vidieť na obrázkoch.

Svet planéty Dominus je rozsiahly a nahráva sa vždy po "mapách", takže občas máte čas sa poškrabkať kde len chcete. V hre nájdete aj automaping, pekne spracovaný s možnosťou zväčšovať alebo zemnšovať pozeraný výsek, tiež môžte písať poznámky priamo do mapy. Automapa je však brutálne pomalá, pri DX sa generuje rozsiahlejšia mapa aj minútu! Pokiaľ však hráte pod OpenGL, tak je to otázka pár sekúnd. Na planéte nájdete mesto Arnika s kozmickým prístavom a s vežou Dark Savanta (má tam bombu, ktorá vie zničiť celú planétu), cudziu rasu Mookov, galaktických prieskumníkov a nadaných psionikov, prejdete močiare, lesy, jaskyne vo vojenskom tábore Umpani Impéria, pevnostný komplex so základňou pavúčích T'Rangov, budete ako potápači s akvalungami plávať v morských tuneloch, prechádzať sa po rozžhavenej láve aj po zelenej lúke... a nájdete tu aj tri DUNGEONY (s hrou súvisia len tak, že tam sú), ktoré otvoríte správnym používaním hlavy. Dungeony sú úplne klasické chodby, tmavé a plné bytostí, ktoré vás chcú brutálne zabiť, plné pokladov ale aj tajomstiev a často budete mať väčší problém sa z nich dostať von ako dnu. V hre je celkovo dosť veľa kadejakých puzzle, záhad apod., nestačí len mávať mečom a hádzať kamienky.

Dobrá RPG stojí na príbehu a na rozvoji postáv. Iste, dôležité sú aj spracovanie grafiky, zvukov a hudby, ovládanie, kúzla, dialógy a aj stabilita programu. Wizardry 8 patrí medzi hry, ktoré sú tak komplexné, že ich môžte hrať viac krát a vždy si to pekne užiť aj napriek linearite príbehu, chce to však more času. Hra a svet Dominus sú rozsiahle, questy a dej vás vtiahnu do herného ošiaľu na pekne dlhú dobu. Netrúfam si otipovať čistý herný čas, človek predsa len občas spí, prípadne chodí do školy alebo do práce, však?

Wizardry 8
Wizardry 8
Wizardry 8

W8 poskytuje na dnešnú dobu všetko, čo si len môžme želať (krátko po vydaní hneď aj pár patchov) a na tento typ RPG veľmi kvalitné grafické spracovanie (určite lepšie ako MM9, ktoré vyšlo viac ako pol roka po W8), ozvučenie, hudba a dabing sú špičkové. Podpora DirectX6 a DirectX7, OpenGL prípadne Software rendering v grafike v rozlíšeniach od 640 x 480(16) do 2048 x 1536 (32), všetky možné 3D interface. Ja som hral na DX7 1024(32) a EAX2 a bol som spokojný, hra šľapala ako hodinky aj pod W2K SP2, AMD 1,3 a GF2 MX, 256 ram a SB Live!. Jedna vec ma však štvala, pri niekoľkohodinovom hraní hra v určitých situáciách  na chvíľu "zmrzla" (jej obľúbené kúzlo bolo magic missile), ťahala dáta z disku, zvuk robil "ta-ta-ta-ta" stále dokola. Takto to strašilo susedov 1-3 sekundy, potom šlo všetko ďalej. Možno to bolo niečo v mojej konfigurácii. Inak technickej stránke alebo spracovaniu nevytýkam nič.

Je toho veľa, čo som tu nespomenul o tejto fantastickej hre, ale budem úprimný, idem radšej hrať a vy si to kúpte tiež a objavte to na vlastnú päsť!

Plusy:
- atmosféra