JAMES BOND 007: NIGHTFIRE

JAMES BOND 007: NIGHTFIRE

7.0

Spolu s oslavou 40 rokov od vzniku legendárneho špióna Jamesa Bonda a 20 filmovou Bondovkou prichádza prvá herná bondovka od EA aj na naše PC a konzoly. Volá sa Nightfire a s ničím si nezadá oproti svojej filmovej konkurencií. Zaujímavým ťahákom na hru je aj samotný predstaviteľ Bonda ktorého aj tu podobne ako v posledných filmoch bude predstavovať Pierce Brosnan.

No Bondovu postavu už nebude hrať Brosnan ale vy. Vy ste teraz James Bond, agent 007 s povolením zabíjať a práve na vás čaká jeden z vašich najťažších prípadov a jeden z najhorších protivníkov. Čaká na vás 9 rozsiahlych misií rozmiestnených na zemi, pod vodou a aj vo vesmíre, ďalej sa tešte na množstvo špeciálnych hračiek, rýchle autá a samozrejme aj pekné ženy.

James Bond 007: Nightfire
James Bond 007: Nightfire
James Bond 007: Nightfire

Vaša misia začína na hrade v Rakúsku kde sa musíte infiltrovať na party zistiť čo má zalubom istý Raphael Drake šéf  Phoenix korporácie, na ktorého má MI6 pozodrenie že ukrýva nukleárne zbrane a práve s nimi niečo chystá. Po kontaktovaní ďalšieho agenta a získaní údajov sa rozpútava boj a vy nenápadne zmiznete preč. Zatiaľ vám to ešte veľa zmyslu nedáva no keď vás požiada o pomoc Alexander Mayhew, spoločník Drakea, začínate niečo tušiť a dozvedáte sa aj o projekte Nightfire. Následne už veci naberajú na obrátkach, a vy musíte infiltrovať hlavné centrum Phoenixu v Tokyu kde na vás čaká obrovský mrakodrap, v ktorom všetko zavírite, zničíte servre a získate údaje o tajnej továrni ktorá slúži ako tréningová základňa pre astronautov. Tam vám to všetko dochádza a viete že Drakeovým cieľom je vesmír odkiaľ budú mať jeho jadrové strely vynikajúcu palebnú pozíciu.  Ďalej na vás ešte čakajú levely na tropickom ostrove, v podmorskej základni a samozrejme aj vo vesmíre.

V hre sa pekne kombinujú akčné levely so stealth a oddychovými arkádovými levelmi. Napríklad je tu pár scén kde len stojíte na veži a sniperkovou len strieľate nepriateľov, ktorí prichádzaju zo strán, alebo  stealth levely kde napríklad vychádzate po oknách mrakodrapu a snažíte sa aby vás nepriatelia spoza okien neuvideli. Alebo poteší pekný statický level kde stojíte na vonkajšom výťahu na mrakodrape ktorý pomaly padá a nepriatelia na vás pália raketometmi zo všetkých strán (ináč vedeli ste že taký výťah veľa striel z raketometu neprežije? :).  Ostatné levely už sú potom klasické kde voľne chodíte po lokáciách a popri plnení úloh likvidujete nepriateľov, zachraňujte priateľov a utekáte. No nie všetkých nepriateľov môžete zabiť ak napríklad v misií stretnete civilistu, alebo strážnika nie je vhodné do neho strieľať a rašej odporúčam inú neutralizáciu buď päsťou alebo vašim uspávacím strieľacím perom, prípadne elektrošokom. To viete máte povolenie zabíjať ale len tých zlých. Pero je jediné čo máte nesmrtiace a dá sa použiť aj na diaľku, takže si ho budete musieť šetriť na situácie, ktoré si to naozaj vyžadujú. Zo špeciálnych hračiek tu máte ešte mobil s vystrelovacím hákom, ktorý vám neskôr v hre zachráni život a často vás dostane na neprístupné miesta. Ďalej je tu potrebný dekóder skrytý v PDAčku, hodinky s laserom s ktorými budete rozbíjať zámky alebo západky, alebo minifoťák v zapaľovači. A nakoniec  absolútne super vec sú vaše nové slnečné okuliare, ktoré nielen že majú mód na nočné videni, ale aj mód s ultrafialovými vlnami a infračerveným, čiže v ultrafialovom móde môžete vidieť cez steny, nájsť tak skryté chodby, alebo včas spozorovať nepriateľov za stenami. Podobný je aj infračervený mód no ten je zameraný hlavne na lokáciu nepriateľov.

James Bond 007: Nightfire
James Bond 007: Nightfire
James Bond 007: Nightfire

Zo zbraní tu máte klasickú pištoľ, útočnú pušku M4 s ďalekohľadom a laserovým zameriavačom, sniperku, dymové granáty, výbušné granáty, ďalej ešte niekoľko klasických pištolí a samopalov. Ďalej je tu raketomet so 4 raketami a sekundárnou možnosťou vystrelenia riadenej rakety ktorú môžete ovládať, alebo kufrík s náložou ktorý môžete položiť a odpáliť na diaľku.  Vždy však môžete niesť len 4 zbrane tak si časom budete musieť preberať, ktoré zahodíte a ktoré nie. Čo sa týka nepriateľov je tu toho dosť, od civilných strážnikov, ktorých nesmiete zabiť, cez mužov v čiernych plášťoch, množstvo špeciálnych jednotiek, ninjnov až po vesmírne jednotky. Z nastražených vecí si však musíte dávať pozor na senzorové nálože, laserové alarmy, a najhoršie sú asi náhodne položené kufríky, ktoré keď zachytia pohyb, samé sa otvoria a vylezie z nich malý rotačák.  Z väčších nepriateľov niečo ako bossov tu budete ničiť jedného MI-24 helikoptéru a dva krát aj samotného Drakeho.

Úlohy v misiách máte vypísane po jednotlivých bodoch podobne ako v NOLFovi, a to vám ešte cez misiu budú pribúdať. Niektoré ciele však budú popísané len veľmi zbežne a keďže Bond nemá žiadnu mapu ani miniradar na ktorom by sa zobrazil kde daný cieľ je musíte ich niekedy dosť obtiažne hľadať. Napríklad budete musieť vyslobodiť všetkých rukojemníkov v rozľahlom dome,  alebo vám vypíše zničiť servre korporácie a infikovať 3 počítače a to ste v 70 poschodovom mradodrape, tak kde ich do čerta máte hľadať? Hlavne ide o to že vám pribúdajú stále nové úlohy a niekoľko starých ostáva, tak potom neviete či ste ich zabudli niekde spraviť, alebo či ešte len prídu. Našťastie vám vo vysielačke vždy hlas oznámi keď ste pri určitom bode a povie vám presnejšie čo by ste mali urobiť.  Niekedy keď naozaj neviete ako ďalej je dobré sa len rozhliadnuť a zistíte že riešenie je často až do očí bijúce .

James Bond 007: Nightfire
James Bond 007: Nightfire
James Bond 007: Nightfire

Z interaktívnych vecí to tu nie je až také ako v NOLFovi, nemôžete tu prehľadávať nepriateľov, ani šuplíky ani brať rôzne papiere. Zbierate len zbrane, a ak už idete niečo použiť musí to byť presne určené. Hra sa snaží pôsobiť aj trochu arkádovo a na konci levelov vždy zbierate body za zabitých a omráčených nepriateľov, za odhalenie tajných miestností alebo za použitie bondovkých ťahov – teda v hre to nazývajú Bond Moves a započíta sa vám to vtedy keď spravíte niečo efektívne čo by vo filme urobil aj Bond. Napríklad prerúčkujete cez prekážku po nejakom lane, použijete hák v mobile a efektívne sa vyšvihnete na nejaké miesto odkiaľ všetkých pozabíjate.

Na rozdiel od PC verzie má konzolová verzia 12 levelov. A možno aj zaujímavých sú tam vsadené hlavne racingové levely kde sa niekoľko krát zajazdíte so svojim Aston Martinom, vyskúšate aj jeho ponorkové prevedenie a zajazdíte si aj so snežným skútrom alebo lietadlom, plus v konzolovej je jedna misia v atómovej elektrárni.  Škoda že tieto levely nie sú v PC verzií, možno na tom hra dosť stráca. A všimol som si že pomedzi levely mi nejako unikal príbeh, buď nebolo dobre vysvetlené prečo som tam kde som, alebo vysvetľovanie úplne preskočili.  A PC verzia má ešte aj dosť nekvalitné medzilevelové videá, ktoré autori orezali tak aby sa im vopchali na jedno CD, pričom konzolové verzie majú DVDéčka.

Grafika v hre je dosť slabá, je tam použitý engine od Valve, teda engine z Half Lifeu. Škoda že sa tento engine na takéto hry vôbec nehodí a je už zastaralý, možno sa snažili spraviť niečo ako Half Life, ale veľmi sa im to nevydarilo. Prostredia síce graficky nie sú zle spravené ale vždy keď prídete k objektom zistíte že sú to len textúry a všetky objekty sú veľmi jednoduché. Akoby to nestačilo engine chodí ešte k tomu aj dosť pomaly. Na 1024x768 a ATI8500 a 1ghz mi to zatrhávalo, však to sa nedá pri takom malom množstve polygónov. Mimochodom v engine nečakajte žiadne moderné záležitosti ako realtimeové tiene, lightingy, shadre a podobné záležitosti ktoré by už zvládla aj Geforce 2. Okrem toho sú levely rozdelené na niekoľko loadovacích zón, kde keď prejdete dverami nahrá sa vám ďalšia časť, čo je síce pekné ale dosť zdržujúce keď niečo hľadáte po dome ktorý je rozdelený na tri časti. Podobne slabo je spravené strieľanie, žiadna krv nič, nepriateľa strelíte a nič nevidíte niekedy sa ani nepohne, akurát keď už ide zomrieť tak sa skláti a po čase ho to vsaje do podlahy. Síce je pravda že v Bondovkách je dosť málo krvi ale aj tak je to na túto dobu dosť podivné streliť nepriateľa a neuvidieť žiadnu krv. Slabé sú aj medzilevelové animácie ktoré sú v AVI formáte a asi až moc skomprimované tak strácajú dosť na kvalite. Síce niekedy vystihujú peknú akčnú scénu myslím že ich na PCečkach mohli kľudne spraviť rovno v engine a nemuseli s nimi zapratať celé druhé CDéčko. Tam radšej mali vopchať tie vynechané racingové levely.

Ináč vedeli ste že Tokyo je hlavným odberateľom Škody Fabia? Teda aspoň sa mi zdalo že podzemné garáže tam boli plné Fabií (síce boli lowpolygónové ale myslím že sa to dalo poznať, niekde na ďalšej stránke nájdete aj obrázok).

Aby som len kritizoval musím veľmi pochváliť titulné intro ktoré sa môže porovnávať s titulkami ostatných Bondoviek, škoda že je trochu krátke a nevsadili do neho aj mená hlavných postáv ale aj tak je tam super hudba a efekty. A aby som nezabudol kvalitne sú vymodelované aj všetky postavy kde napríklad samotný Bond je spravený presne podľa Pierca Brosnana a vo video sekvenciách vyzerá skoro ako vo filme. Podobne veľmi kvalitne sú aj tváre ostatných hlavných hrdinov a hlavne hrdiniek ktoré majú aj veľmi pekne prepracovanú postavu a šaty s hlbokými výstrihmi.

Čo sa týka multiplayeru hra ponúka 3 základné módy a to Combat Trainging, Team Combat Training a Capture the Flag. Väčšinou si ich zahráte na mapách z príbehových misií, ponúkajú sa aj dve extra mapy vo Fort Knoxe a v Rumunsku.

Celkovo vás hra chytí a vžijete sa do prostredia tajného agenta podobne ako to bolo v No One Lives Forever 2. Úlohy sú tak stredne ťažké a aj keď sa niekedy trochu viac nahľadáte keďže nemáte nič na lokalizovanie vášho cieľu a neviete kam skôr ísť, ale vcelku sa všetko dá nájsť a aj prežiť. Možno by som ešte mal spomenúť trochu nižšiu obtiažnosť kde vám nepriatelia ničia veľmi málo vašej nepriestrelnej vesty a keďže žiadnu energiu alebo zdravie v hre nemáte nezbierate ani lekárničky ani nič podobné a stačia vám len vesty.

Plusy:
+ Bond
+ Dobr