VIETCONG

VIETCONG

8.5

Vietnam 1967, všade zúri vojna, džungľa je v ohni, vietnamčíci zalezení v tuneloch a vy so svojou jednotkou si to šiniete v ústrety smrti. Prichádza Vietcong a prináša vám rozsiahle dobrodružstvo uprostred tohto pekla.

"Dobré ráno chlapečci! Tak! V armádě si říkáme křestním jmnénem! A já se jmenuju Seržant! A kto ste kurva vy, vy malí mizerní zmrdi! Představte se hovada!"

Pterodon sa nám po pár rokoch znovu ohlásil a prináša nám ich novú 3D akciu. Firma je známa ich advetnúrou 7 dní a 7 nocí a aj akčnou strieľačkou Flying Heroes. Tentoraz spravili nový 3D engine, vybrali si ešte neobohraný konflikt a Vietcong je na svete. Poďme sa naň pozrieť či bude stáť za to. Mimochodom po vydaní hry v US sa na hru začali objavovať dosť protichodné názory ako od hráčov tak aj v recenziách kde sa hodnotenie hry pohybuje medzi 69% až 96%. Napriek tomu sa hra v Nemecku a Anglicku prebojovala na vrchné miesta rebríčkov.

Vietcong
Vietcong
Vietcong

Vietcong vám ponúkne rozsiahlu singleplayerovú kampaň s 20 misiami, možnosti tréningu,  rýchlu bitku proti botom, zahratia single misií a samozrejme aj multiplayer v niekoľkých módoch. Je tu však spravený systém odomykania vecí, takže ak si chcete hrať Rýchlu bitku s ďalšími zbraňami a vecami, musíte si ich najskôr odomknúť v kampani.

Pred začatím hry si môžete prejsť 4 krátke tréningové misie, kde sa zorientujete v ovládaní postavy, streľbe, ťažkých zbraniach a aj interaktivite s jednotkou. Misie vás zavedú do roku 1960, do času kedy ste spĺňali svoj základný výcvik. A bude to naozaj výcvik, seržant vám bude nadávať, a vy budete potiť krv, aby ste všetko urobili tak ako si to seržant želá.  Celkom pekný úvod hry, najmä keď počúvate nadávky seržanta, dodáva vám to normálne chuť prejsť si tréning aj viac krát :)

"A Hawkins boduje !!!! To neni špatný. To není vůbec špatný! Kurva já sem dobrej, musím se obdivovat, změnil jsem hovno na vojáka! To je zázrak co?!"

V príbehu sa dostávate do kože vojaka Hawkinsa prichádzajúceho do Americkej základne špeciálnych jednotiek Nui Pek vo Vietname. Tu bude vašou prvou úlohou ubytovať sa do vašej kutice, ísť si trochu potrénovať streľbu, poskúšať zbrane a budete musieť aj nájsť veliteľa, ktorý vás hneď pošle na prvú jednoduchú misiu. Zo začiatku vás čakajú ľahšie misie, kde sa dostanete do menších akcií pri dediách, alebo vymlátenie nepriateľských pozícií v džungli. Neskôr pokračujete vystopovaním Hočiminovej stezky, hľadanie základní Vietcongu, užijete si aj obraňovanie vlastnej základne a niekoľko krát poblúdite v podzemných tuneloch. Z ďalších zaujímavých misií sa dostanete do typicky Vietnamských bažín, zaplávate si na loďke kde poodstrelujete nepriateľov okolo, budete šoférovať jeep a samozrejme zastrieľate si aj z helikoptéry. Vo väčšine misií, vás bude sprevádzať váš team, ktorý vám bude poskytovať potrebnú podporu.

V jednotke máte niekoľko typov vojakov s rôznymi možnosťami a schopnosťami. Je tu Radista (radioman), ku ktorému keď prídete vždy keď treba zavolať na veliteľstvo. Ďalej je tu aj Doktor (medic), ktorý automaticky lieči keď sa niekto zraní, Gulometčík (machine gunner) to je odborník na ťažké zbrane,  máte aj Ženistu (enginer) s batohom plným munície a výbušnín, budete ho používať  na dopĺňania streliva, a nakoniec Stopára (pointman) - odborníka na taktiku a vášho vodcu nehostinným terénom. Postavy sú relatívne inteligentné a až na prípady kedy sa zaseknú a ostanú len tak stáť, alebo sa snažia skákať do nejakej steny, vás pekne nasledujú a plnia svoje úlohy. Nepoteší ani keď vám odmietnu nastúpiť do helikoptéry alebo zablokujú vás v tuneloch, vtedy už s nimi nič nespravíte. Čo sa týka ich užitočnosti, vedia aj triafať nepriateľov, síce nie až tak dobre ako vy, ale raz za čas niekoho aj zabijú. Celý váš team môžete ovládať niekoľkými stručnými príkazmi ako útok, ústup, stáť, nasledovať ma. Pri útokoch je tu potom ďalšie menu kde zadávate typ útoku, krytie atď. V misiách má zaujímavé využitie má hlavne Stopár, ktorého môžete nechať hľadať cestu a viesť jednotku a vy sa už budete len poflakovať niekde vzadu. Okrem toho je Stopár dobrý aj na hľadanie nástražných bômb a pascí, takže vám potom nehrozí že by ste na niečo takéto stupili. Jedinú postavu čo v podstate nevyužijete je gulometčík, on vlastne slúži len na streľbu a nič od neho ani nemôžete zobrať ani ho o nič požiadať. Pomôže však na obranných misiách kde sa napríklad musíte na vyvýšenej základni na kopci brániť návalu nepriateľov (skončí to ako Hamburger Hill), alebo v iných miestach kde sa musíte obraňovať pokým nepriletí helikoptéra.

Vietcong
Vietcong
Vietcong

V každej misii máte niekoľko úloh ktoré máte vypísané v menu pod klávesou Tab, úlohy sa vám postupne odškrtávajú, alebo aj pribúdajú ako prechádzate misiou a zisťujete nové skutočnosti. Väčšinou sú to úlohy ako dostať sa na nejaké miesto, nastražiť nálože, vyhladiť územie od nepriateľov, vyslobodiť niekoho ...   Misie sa odohrávajú väčšinou vo vonkajších priestoroch a tu máte zo sebou väčšinou mapu podľa ktorej sa riadite. Mapa je reálne spravená a vidíte ju v rukách postavy, teda napríklad ak chcete lepšie vidieť musíte sa postaviť do svetla. Zorientovať sa na váš aktuálny smer musíte podľa kompasu a potom už len nasledovať šípky a značky na mape.  Po splnení všetkých úloh sa vždy vraciate späť na základňu, kde napíšete hlásenie z misie, pôjdete sa prezbrojiť a rovno pokračujete na ďalší briefing.

V hre je dosť prepracovaná interaktivita, takže môžete nepriateľov prehľadávať, brať im zbrane, zásobníky, alebo iné predmety ktoré majú pri sebe. Tu je to dosť podobné ako napríklad v NOLF kde ste tiež našli pri nepriateľoch rôzne fotky, odznaky a iné prkotiny. Z pohybov môžete vyliezať na rôzne skaly, vyliezať z jám, môžete ísť prikrčený, alebo sa aj plaziť. Ľahnutie a plazenie sa je vhodné hlavne pri bojoch kde takto môžete pekne zameriavať nepriateľov a vy im vtedy poskytujete najmenší možný cieľ. (teda až dovtedy pokým na vás nehodia granát) Pričupený budete chodiť hlavne po temných podzemných chodbách ktoré budú často pripomínať bludiská a nebude ľahké nájsť cestu von. (mimochodom mi dobre dlho trvalo kým som prišiel na to, že postava má aj baterku. Dovtedy som blúdil po chodbách tak že som rozhadzoval svetlice, keď sa minuli, išiel som naslepo :)  Niektoré prekážky budú aj vyššie a nevyskočíte na ne, tu má hra tiež peknú inováciu prevedenú z hier z pohľadom s tretej osoby, a vaša postava na tieto prekážky jednoducho vylezie.

Čo sa týka obtiažnosti, je taká striedavá, niektoré misie sú ľahké niektoré dosť ťažké. Celkovo to však hodnotím na takú strednú obtiažnosť. Zo začiatku sa budete musieť trochu pocvičiť v zabíjaní vietnamčíkov a dostať to do ruky. Budete musieť rozpoznávať kedy nepriateľ umiera a kedy sa len krčí od bolesti, lebo ak ho len postrelíte o chvíľu vstane a strieľa veselo ďalej.  Ich presnosť nie je bohvie aká, ale ak sa k nim priblížite blízko a majú plný zásobník, napália ho do vás za pár sekúnd. Mimochodom s ochranou, alebo zraniteľnosťou vašej jednotky si nerobte starosti, nepriateľská paľba im veľa nespraví. Jedine si musíte dávať pozor, aby ste náhodou nestrieľali po nich, pretože vaša streľba je smrteľá.. V tme sa každý tieň, zdá ako nepriateľ.

Vietcong
Vietcong
Vietcong

Zbrane sú pekne prepracované, a to od detailných modelov, cez nabíjanie až po samotnú streľbu. Tu autori pridali zaujímavú novinku kde keď ste blízko pri nejakej stene alebo postave, zbraň automaticky odsuniete nabok aby nezavadzala. Vtedy však nemôžete aj strieľať. Ďalej môžete zbraňami zameriavať a to kliknutím na pravé tlačidlo myši, kedy sa vám zbraň prisunie až k oku, zmizne zameriavací krížik, a mierite cez skutočné mieritko zbrane. Samotných zbraní je tu dosť. Máte tu tucet US zbraní a približne rovnako Vietcongských zbraní. Sú tu pištole, pušky, samopaly, guľomety, sniperky.  Z ďalšieho vybavenia máte nôž, granáty, niekedy dostanete C4 nálož, pár balíčkov obväzov, a ak idete na misiu sám tak aj vysielačku. Všetko sú to samozrejme reálne zbrane a veci, používané vo Vietnamskej vojne.

Grafika v hre je prijateľná aj keď nie nejako extrémne kvalitná. Povedal by som že Ptero-Engine je trochu slabší a nedá sa porovnávať s novým Unreal enginom a spol. Napríklad džungľa je síce pekne vykreslená, ale len pri pohľade s diaľky, z blízka už vidíte hranaté prostredie, slabšie textúry, a veľmi dobre ani nepôsobí predieranie sa rôznymi trávami ktoré sú pri pohľade z blízka až veľmi kockaté. (napríklad  softenovaný štýl džungle v Line of Sight sa mi trochu viac páčil). Na druhej strane lepšie sú už vymodelované postavy s mimokou a množstvom animácií a úplne najlepšie sú zbrane. Čo sa týka rýchlosti na ATI8500 s 1.3ghz procesorom mi to na niektorých miestach  trochu trhalo v 800x600 na najvyšších detailoch. Scriptovanie misií bolo veľmi pekné a niekedy sa vyrovnalo aj kvalitnému Medal of Honoru. Pekne spracované sú medzilevelové scény, kde ste na briefingu a rozkecávate sa z veliteľom. Väčšinou má každá misia aj úvodnú a konečnú scnénu kde vidíte svoj prílet na miesto, alebo koniec kde sa zase šťastne vraciate späť na základňu.

Zvuky v hre sú tiež kvalitné, a užijete si peknú hudbu, dobré zvuky a aj kvalitné hlasy. Hudba síce hrá len v titulnom menu a v medzilevelových scénach, ale pôsobí celkom pekne. Potom v samotných misiách už vás čaká len hluk zbraní.  Zo zvukov sú celkom pekné šumy prostredia, kde pekne počujete potôčik, špliechanie vody keď cez neho prechádzate, vetvičky pod nohami, oheň, a rôzne iné detaily. Do toho všetkého v boji pribudnú výkriky Vietnamčíkov, hlasy ľudí z vašej jednotky, a často sa pridá aj vaša komunikácia rádiom s velením,. V našom prípade to budú všetko české hlasy a naozaj kvalitne preložené a v samotnej akcií znejú veľmi dobre (až na vietnamské hlasy, tie ostávajú nepreložené). Najmä potešia štedré nadávky v tréningu od výcvikového seržanta, ale aj počas hry je tu naozaj veľké množstvo dialógov a medzi vami a vašou jednotkou, alebo velením cez vysielačku. Mimochodom hra s dabingom pôsobí oveľa lepšie a viac vás vtiahne do atmosféry.

- Zatracení piloti, Pár mráčků na obloze a oni se bojí vytáhnout zadky od piva
- Jo oni si chlastaj a mi tady tancujeme medzi střepinama.

V multiplayeri budete mať klasické módy ako DM, CTF, King of the Jungle (posledný vyhráva), Real War (obsadzujete checkpointy s vlajkami), Assault Team Game (niekoľko rôznych úloh na sérií máp - zničiť všetkých vojakov, záchrana pilota, zničenie rádia).  Vojaci sa delia na Američanov a Vietnamčíkov takže si môžete vybrať koho nakopete do zadku. Samozrejme je tu potom rovnaký výber typov vojakov ako v single playeri takže si môžete zobrať klasického vojaka, guľometčíka, doktora, radistu, alebo ženistu. Nakoniec ak nechcete hrať proti sebe je tu ak kooperatívny mód v ktorom si môžete prejsť niektoré misie zo singleplayeru spolu s vašimi priateľmi.

Celkovo je to zaujímavá hra, pekne príbehom pospájané misie, nascriptované eventy pripomínajúce Meda of Honor. Okrem toho je tu aj pekná kooperácia v rámci jednotky, a hra prináša aj niekoľko inovácií do sveta 3D akčných hier a to ešte nehovorím o kvalitnej atmosfére hry. Na druhej strane je však hra trochu chybami, slabou AI, trochu slabším enginom a slabými textúrami. Možno keď vyjde ďalších pár fixov bude to už lepšie, ale niekedy som toho mal fakt plné zuby, najmä keď sa niektorý môj človek vopchal za mnou do niektorého podzemného tunela, alebo zákopu a nechcel ma pustiť späť. Vtedy mi už ostávala len jediná možnosť zavrieť oči a strieľať :) Celkovo ale myslím, že klady v hre prevyšujú a hra vás určite chytí a nepustí pokým ju neprejdete. Českú verziu si môžete kúpiť aj u nás za 1390 Sk.

Keď sme pri Vietname, hra spolu s Line of Sight Vietnam a stratégiou Platoon odštartovali Vietnamskú sezónu v ktorej všetci autori začali robiť hry s tématikou Vietnamu. Práve je ohlasovaný Operation Flashpoint 2, ktorý tiež bude v tejto vojne a zo známejších firiem sa aj 2015 autori Medal of Honoru  a Dice (Battlefield 1942) chcú v pokračovaní zablúdiť do tejto temnej džungle.

Plusy:
+ atmosféra

+ príbeh