COLIN MCRAE RALLY 3

COLIN MCRAE RALLY 3

7.8

Dlho očakávaný Colin McRae Rally 3 je konečne tu. Pre mnohých rally fanúšikov to bola jediná schopná rally na ktorú sa oplatilo počkať a Codemasters ako keby naschvál vydanie PC verzie dlho odsúval. No, ale už je tu a pozrime sa či sa čakanie oplatilo a či Colin posúva latku kvality rally hier znovu trochu vyššie.

Hra je ďalšou zo série racingoviek od Codemastersu, nedávno priniesli kvalitný Toca Race Driver, teraz tu máme Colina 3 a ešte sa očakáva IndyCar series.  Colin je však iný štýl ako tieto ostatné hry. Je to rally, takže čakajte zablatené lesné cestičky, kombinované s asfaltkami, skokmi a rôznymi inými prírodnými prekážkami. A ešte to najdôležitejšie, rally sa nejazdia jazdci naraz, ale v určitých odstupoch takže budete cez hru prakticky sám, a jediné podľa čoho sa budete môcť riadiť je čas vašich protivníkov. Respektíve len čas toho najlepšieho. A čo sa týka toho času, tak to platí doslovne, žiadne licencované teamy, nič, budete sa vlastne pretekať len s číslami. Jediné dve postavy v hre budú Colin Mcrae, za ktorého budete jazdiť a Nicky Grost váš navigátor sediaci vedľa vás.

Colin McRae Rally 3
Colin McRae Rally 3
Colin McRae Rally 3

Hra vám ponúkne šampionát a stages mód čo sú vlastne samostatné trate. V šampionáte jednoducho jazdíte všetko rad radom presne tak ako v skutočnom rally. V stages móde si zase jazdíte ľubovoľné etapy a to už sám, alebo s maximálne 4 priateľmi v splitscreene, prípadne za sebou. Etapy a autá si však musíte ešte predtým odomknúť v šampionáte, alebo generovanými cheatmi. Šampionát sa skladá z rally závodov v 8 štátoch (Austráliu, Švédsko, Fínsko,  USA, Grécko, Japonsko, Španielsko, Anglicko) kde si vždy zajazdíte dva závodné dni po 3 etapy. Etapy však prechádzate hneď po sebe, čo znamená žiadne opravovanie auta, maximálne vymenenie prasknutého kolesa. Takže sa musíte snažiť jazdiť čo najšikovnejšie bez nejakého väčšieho nabúravania, pretože po troch etapách môže z auta ostať len šrot. Po etapách v každom štáte vás ešte čaká špeciálny okruhový závod. Tu si však na rozdiel od bežných etáp zajazdíte proti jednému nepriateľovi jazdiacemu na vedľajšej paralelnej trati.

Medzi jednotlivými dňami závodov si vždy môžete auto doladiť, nastaviť brzdy, kolesá, motor, karosériu a rôzne iné detaily. Tu to však nebude také detailné ako v Toca Race Driverovi, ale jednoducho na začiatku máte len základné nastavenia, a potom ako postupne postupujete v šampionáte sa vám odomkýnajú stále lepšie a kvalitnejšie komponenty. Nie že by neboli zlé, ale často ich účinok ani nezbadáte. Iné pneumatiky, tlmiče, prevodovka, brzdy, motor atď. Potom si môžete na trati vyskúšať telemetriu, urobiť zmeny, znovu vyskúšať porovnať a až keď budete spokojný pôjdete na vec. Celé mi to pripadalo dosť zbytočné a autori to tam pridali asi len tak, aby sa nepovedalo. Ešte k tomu takým typicky konzolovým spôsobom, ktorý hru ešte viac približuje k ostatným arkádovým rally. Z významnejších nastavení je tu akurát prepnutie si automatickej a manuálnej prevodovky.

Čo sa týka samotných tratí, je ich dosť celkovo 56. Sú rozdelené podľa štátov, v ktorých sa nachádzajú a kopírujú terén a štýl tratí v danom štáte. Síce každá etapa má len zo 3-4 minúty čo sa nedá porovnať s reálnou rally, ale keďže  je to dosť pár etáp v rovnakom prostredí vám určite bude stačiť. V Austrálií si zajazdíte po prašných stepiach, vo Fínsku vás čaká zalesnená úzka cesta kde budete mať čo robiť aby si s vami les nezahral ping pong, v Švédsku čakajte množstvá snehu, snehové záveje okolo trate, do ktorých sa môžete ľahko zapadnúť. USA bolo celkom pekné, tam sa na tých širších cestách aspoň ako tak dalo jazdiť, stíhate vyberať zákruty aj napriek tomu neustálemu kĺzaniu auta, ktoré sa vás asi snaží presvedčiť že smer, ktorým ste sa vybrali určite nie je správny.  Potešilo aj upršané Japonsko kde sa na môj podiv auto šmýkalo rovnako, alebo ešte menej ako na ostatných tratiach.

Colin McRae Rally 3
Colin McRae Rally 3
Colin McRae Rally 3

Obtiažnosť v hre je dosť vysoká. Teda aspoň mne sa zdala, totižto ani na najľahšej obtiažnosti som v žiadnej etape nevyhral, vždy ma predbehli aspoň o 20-30 sekúnd, v horších prípadoch to však robilo až minútu a keď si zoberiete že sa vám to spočítava máte čo robiť aby ste to po niekoľkých závodoch stiahli pod 20 minút. Hlavne na tom mal zásluhu fyzikálny engine, ktorý sa mi vôbec nezdal reálny a auto sa mi medzi stromami odrážalo ako pingpongová loptička, respektíve sa v každej zákrute vám auto až neprirodzene šmýka ako keby tam bol ľad, a to dokonca aj na asfaltkách. Po pár hodinách tréningu sa však na to dá zvyknúť a ako tak to predvídať. Na čo sa však nedá zvyknúť, sú nedostatky pri kolíziách s okolitým prostredím. Tu vás napríklad úplne zastaví, a odhodí niekam úplne preč, aj tenučký pár centimetrov hrubý strom, väčší krík, značka a to ani nehovorím ako vám zdemolujú auto, obrubníky okolo cesty alebo niektoré z reklamných pútačov. Síce je pekné že nejaké zástavky zhodím a roztrhám papierové pásky. Ale zase neviem prečo za takéto zábrany postavia ľudí, ako keby ich nemohli postaviť za niečo pevnejšie. A ako by to nestačilo postavia ich často do zákruty, ako sebevrahov.  Nejaké zrazenie ľudí by mi nevadilo, viac ma trápilo to, že keď do niektorého nabúram hneď auto zmizne a znovu sa objaví na ceste, čo trochu zdrží. Podobne sa auto respawnuje aj keď padnete do vody, alebo idete trochu dlhšie mimo trate, respektíve keď niekde zle odbočíte. Aj v tejto oblasti hra dostáva nádych arkádovosti.

Grafika v hre vyzerá celkom slušne a to hlavne čo sa týka auta a rozmanitosti prostredí.  Auta sú naozaj dosť detailné a vidieť, že sa na ne autori sústredili. Celé auto sa totiž neskladá len z jednej vrstvy, ale z viacerých. Takže môžete pekne vidieť čo je pod plechom, ktorý vám odpadne alebo čo je pod rozbitým svetlom. Uvidíte niekoľko typov uvoľnenia dverí, roztrhnutie pneumatík a jazdenie čisto na disku, a nebude chýbať ani otvorenie a následne odfúknutie prednej kapoty, rozbitie všetkých skiel, dym z motora atď. Všetky tieto dezolácie a demolácie však len minimálne ovplyvnia vašu jazdu, kde si až väčšom rozbití môžete všimnúť mierne vychyľovanie auta do niektorej strany. Teda až na to keď sa vám roztrhne pneumatika, potom už má jazda niečo do seba. By ma aj zaujímalo prečo si to nemôžem vymeniť, a musím bez kolesa dôjsť až do cieľa, kde mi dali nové až na ďalšiu etapu. Inak textúry áut sú tiež veľmi pekné a vidieť na ňom asi každý detail. Škoda že to už neplatí v okolitej krajine, ktorá je síce rozmanito navrhnutá, ale pri bližšom pohľade sú okolo vás dosť  nekvalitné škvrnité povrchy, ktoré majú pripomínať trávu alebo púšť, a ani design stromov a kríkov nebol nič moc.  Podobne autori mohli pochopiť že ľudí sa nemusí skladať s jedného polygónu potiahnutého textúrou, kľudne na nich mohli obetovať aj zo 500 polygónov. Však keď auto má desaťtisíce polygónov, nejako veľmi by to tie 3D karty už nezaťažilo. Ale na druhej strane trate majú pekné pozadia s textúrami kopcov, alebo prostredia danej krajiny, a okolo trate často zbadáte rôzne hrady, domy, mihnú sa dediny, časti mesta, polia, veľké jazerá a niekedy aj malé potôčiky, cez ktoré si to reznete. Grafika však celkovo nie je zlá a v tej rýchlosti sa všetky slabé detaily stratia a ku všetkému to ešte funguje aj celkom rýchlo. Teda na  1.3 ghz a Ati8500 na najvyšších detailoch mi to išlo v úplne pohode v 1024x768.

Colin McRae Rally 3
Colin McRae Rally 3
Colin McRae Rally 3

V samotnom závode si môžete prepnúť niekoľko pohľadov na hry a klasický a asi najpoužívanejší pohľad z tretej osoby spoza auta, pohľad šoféra na volant, a pohľad nad kapotu. Pekný je pohľad spoza volantu, pekne vidíte stierače stierajúce dážď, alebo sneh preč s vášho pohľadu. Škoda však že v tomto pohľade nevidíte dynamiku vozidla, takže sa ťažko určuje jeho kinetická energia odtáčajúca auto mimo cesty a nedá sa presne určiť kedy pribrzdiť, alebo zrýchliť.

Dosť nevýhodou je aj to že celú hru prakticky jazdíte len na Forde Focuse, ak si chcete zajazdiť na ostatných tak jedine v móde stages kde si postupne odomknete Mitsubushi Lancer Evo VII, Citroen Xsara Kit Kar, Subaru Impreza, Ford Pima, Fiat Punto, Citroen Saxo a ďalšie. Zo zaujímavých bonusových odomknete napríklad aj tank, vznášadlo, lietadlo, alebo aj mód áut na vysielačku. No ako som vravel spravili s toho arkádovku, ale je to aspoň niečo iné čo vás odtrhne od stále rovnakých rally závodov. Inak myslím že najlepšie sa mi jazdilo s Citroenom, a nevynášalo ho až tak ako Ford Focus.

Čo sa týka multiplayeru ten tu ani nehľadajte. Teda aspoň v sieťovom poňatí. Jedine je tu už spomínaný split screen, alebo samostatné závody kde jazdíte jeden po druhom. Ale aj tak sa všetky závody odohrávajú osobitne čiže nikdy sa ani nestretnete s protihráčovým autom a teda nemáte žiadnu šancu ho vyblokovať, alebo nabúrať. Teda hrá sa tam len na čas, ktorý si nakoniec porovnáte. Škoda že nespravili normálne závody s viacerými autami naraz, napríklad v takom tankovom poňatí mohli byť zaujímavé :)

Celkovo myslím že hra je dosť slabá na to čo sa od nej očakávalo. Hra neprináša žiadnu revolúciu a ani evolúciu do sveta rally, a zaujme asi len rally fanúšikov. Ostatným veľmi hru nedoporučujem. Ak si ho chvíľu zahrajú tak asi žiadne prekvapenie nezažijú, stále podobné trate, žiadne zmeny, stále to isté auto, žiadna súťaživosť len suché čísla ktorými hra vyhodnocuje vaše výkony. Akurát ten tank alebo vznášadlo potešia. Ak s toho chceli spraviť reálnejší simulátor mohli aspoň tú fyzikálnu stránku dotiahnuť a zrušiť respawnovanie auta, pridať ničenie prostredia a možno aj trochu znížiť demolovanie auta a hlavne vytvoriť nejakú atmosféru lebo tá v hre vlastne nie je.  No uvidíme ako hru vylepšia, alebo zase ešte viac pokazia v štvrtom pokračovaní.

Plusy:
+ grafika
+ rozbíjanie auta