Heroes of Might and Magic 4

PC
pridal peter5number 18.7.2005 o 16:44 pod používateľské recenzie

8.3


Tak a máme tu zatiaľ posledný diel série Heroes a síce päťka je predo dvermi, teraz si pekne opíšeme štvorku. Mohol by som začať podobne ako pri recenzii na Heroes 3 a to znamená, že štýl hry ostal úplne rovnaký, len s pár novinkami. Musím uznať, že vylepšení medzi tretím a štvrtým dielom je viac ako medzi druhým a tretím, z toho vyplýva aj zlepšená hrateľnosť a celkový pocit z hry. No stále je to o tom istom, ide o hru, ktorá za dlhší čas úplne omrzí. Povedzme si však na rovinu, toto sa týka absolútne každej hry, takže teraz by som z toho takú vedu nerobil. Pozrime sa však bližšie na podľa mňa najvydarenejšie pokračovanie série. Hru som mal kompletne v češtine a tak názvy hradov, jednotiek a budov budú preložené.

O čom je reč?

Ak by ste náhodou nevedeli o čom je táto hra, dozviete sa to v nasledujúcich riadkoch. Takže máte vždy nejakého hrdinu s ktorým obsadzujete hrady a zabíjate nepriateľov. Popritom sa treba starať o vlastné hospodárstvo, musíte obsadzovať bane a získavať suroviny na výstavbu budov a jednotiek. V hre máte na výber medzi kampaňami za každý zo šiestich druhov hradov a samozrejme mojimi obľúbenými scenáriami. Bojovať budete na rôznych územiach a povrchoch, každý hrad má svoj typický povrch, na ktorom má určité výhody. Lúky, lesy, polia, savany, stepy alebo lávová zem, toto všetko v hre pochodíte a prostredie je veľmi pestré a nie je chudobné na rôzne predmety, domčeky, stromy alebo iné prírodné výtvory. Hra je rozdelená na ťahy, z čoho vyplýva, že je to ťahová stratégia.

Hrdinovia

V hre je veľké množstvo hrdinov, každá rasa má dva typy. Jeden typ je hrdina bojovník a druhý hrdina čarodejník (len si nemyslite, že s ním môžete čarovať koľko sa Vám zachce. Každý (aj kúzlaschopné jednotky) má totiž obmedzený počet many, ktorý sa ale dá postupne zvyšovať). Sú rozdelený aj podľa pohlavia, na mužov a ženy. S týmito hrdinami získavate skúsenosti a učíte ich nové "remeslá". Úroveň týchto remesiel sa stupňuje (základné, lepšie, expertné, majstrovské a veľmajstrovské) a každý hrdina sa môže naučiť 5 základných "remesiel", z ktorých sa každé rozčleňuje na ďalšie tri "rozvíjajúce remeslá", ktoré rozvíjajú a vylepšujú základné "remeslo". Celkovo je teda 20 typov remesiel (5 základných a 15 rozvíjajúcich). Vylepšiť remeslo si môžete len keď Vaše skúsenosti dosiahnú určitý počet a za jednu úroveň si môžete zlepšiť len jedno "remeslo". Aby ste teda mali všetko na maxime, treba nahrať úroveň okolo 95-99. Keď Vám teraz ale poviem, že veľké problémy budete mať s nahraním čo i len 25 úrovne, sen o hrdinovi- všetkoveľmajstrovi sa rýchlo rozplynie. A ako získavate skúsenosti? Najviac ich získate z bojov so silným súperom, najlepšie s nepriateľským hrdinom. Tiež ich však môžete kúpiť v určitom hrade alebo si zvýšite úroveň pri starom strome, ktorý za to požaduje peniaze ale aj s drahou surovinou. Na mapke sa to hemží zlatými truhlami, ktoré tiež poskytujú skúsenosti ale len ako výmenu za zlato. Čiže keď nájdete truhlicu, v ktorej je na výber 2000 zlata alebo 1500 skúsenosti, vybrať si môžete len jedno. Ako sa Vašim hrdinom postupne zvyšuje úroveň, tak sa zvyšuje ich maximálna hodnota zdravia a aj sila kúzel a útokov. Každý hrdina má na koni 6 voľných miest, do ktorých si môžete povkladať jednotky. Čo je novinka oproti ostatným dielom, po mapke môžete behať nielen s hrdinom, ale aj s hocijakou inou jednotkou, ktorá môže mať pri sebe taktiež 6 ďalších jednotiek. Táto obyčajná jednotka dokáže zbierať suroviny alebo bojovať s nepriateľom, no nedokáže obsadiť bane alebo privlastniť si hrad.
Ak som ešte nespomenul tú najlepšiu novinku, teraz sa ju dozviete. Počas boja nefiguruje hrdina ako "nedotknuteľná" postava, ktorá len zosiela kúzla, ale môže plnohodnotne bojovať nablízko či na diaľku a aj prijímať bolestné údery od nepriateľa. Ak Vám ho zabijú, nie je všetkému koniec, boj môžete vyhrať zo zvyšnými jednotkami a hrdina potom jednoducho ožije. Ak Vám ale zabijú hrdinu a aj všetky ostatné jednotky, ktoré mu patrili, súper (hrdina) si vezme Vaše artefakty a na mieste Vašej smrti ostane pomník. K tomuto pomníku potom treba prísť s ďalším hrdinom a keď ho donesiete do mesta, Váš zosnulý hrdina ožije. Jednotky ani artefakty Vám to síce nevráti, ale ak bol ten hrdina na vysokej úrovni tak sa to oplatí. Iná situácia je keď porazíte súperovho hrdinu a napíše Vám, že teraz sa nachádza vo Vašej väznici. Tam nedokáže spraviť nič zlé, no ak hrad v ktorom sa táto väznica nachádza dobije jeho vojsko na čele s iným hrdinom, oslobodí ho a môže si opäť voľne behať po slobode. Problém nastal v tom prípade, že som chcel pozrieť mojich zajatcov vo väznici a keď som na ňu klikol, vždy ma nemilosrdne vyhodilo do Windowsu .

Artefakty

Artefakty tvoria veľmi dôležitú časť hry. Ovplyvňujú všetko možné aj nemožné. Musíte ich však hrdinovi "zavesiť" na telo a ak ich máte priveľa, treba rozmýšľať čo sa Vám najviac zíde a čo nie, príp. dáte nadbytočné artefakty druhému hrdinovi. Tieto artefakty sa týkajú financií a zdrojov, napr. niektoré Vám zvýšia prírastok zlata alebo iných surovín za deň, iné súvisia so zvýšením útočnej sily hrdinu alebo jednotiek, ich morálky a šťastia, príp. súperovho nešťastia alebo ovplyvňujú vzdialenosť, ktorú hrdina prejde za jeden ťah na rôznych povrchoch. Nájdete ich porozhadzované po mapke, zvyčajne dobre strážené, alebo ich získate po zabití nepriateľského hrdinu, ktorý ich predtým nazbieral.

Hrady

Spomínal som, že v hre je 6 typov hradov, pričom každý má vlastných hrdinov, jednotky a budovy. Ich sila sa mi však nezdá veľmi vyrovnaná, lebo zatiaľ čo jeden hrad, napr. Rád, môže mať až 4 jednotky útočiace na diaľku, hrad Smrť má len jednu. Možno to však trošku vyrovnávajú silnejšie jednotky na boj zblízka, no aj tak to mohlo byť podľa mňa prepracovanejšie. Každý hrad bojuje (akože) proti druhému hradu, Život proti Smrti, Chaos proti Rádu a Príroda proti Sile. To je však iba vedľajšie členenie, v ozajstnom boji na "hradovej príslušnosti" nezáleží. Kúzla určené pre jeden typ hradu sa môže naučiť hocikto, taktiež nezáleží z akého hradu pochádza. Je tu ale jedna výnimka, hrdina z hradu, ktorý je protikladom (Život – Smrť) sa logicky nemôže naučiť tieto kúzla.

Život - jedná sa o obyčajnú ľudskú rasu, ktorej bojovníci pozostávajú z rytierov a vojakov s kušou, halapartňou, kyjakom alebo kopijou. Je tu aj mních, ktorý strieľa čarovné gule a anjel s kúzlom oživenia priateľskej jednotky. Kúzla "života" sú zväčša zamerané proti hradu Smrť. Medzi hrdinov patria rytieri a kňazi.

Smrť – opak života, jednotky pozostávajú z kostlivcov, zombií, duchov, upírov alebo diablov. Smrť má kúzla, ktoré sú primárne určené proti Životu. Hrdinovia sú zlý čarodejníci a temný rytieri.

Chaos – sprvu sa Vám bude zdať architektúra mesta trochu šialená, no ich jednotky sú silné (a taktiež strelené ) a Chaos je môj najobľúbenejší "národ". Takže medzi tie jednotky patria banditi, skreti, medúzy, ktoré zabíjajú pohľadom, ohnivé kone, pekelní džinovia, hydry a najsilnejšia jednotka v celej hre, čierny draci. Chaos má jedni z najsilnejších kúzel, pozostávajúcich z rôznych ohnivých útokov. Ich hrdinovia sú černokňažníci, ktorý ovládajú bližšie neurčený druh bojového umenia a ? (nedokážem si spomenúť, to preto lebo s chaosom som používal iba ich).

Rád – v tomto hrade je všetko pekne usporiadané, jednotky sú zamerané na boj z diaľky a používajú kúzla. Medzi ne patria hobiti, dračí a zlatí golemovia, titáni, mágovia a džinovia, ktorý používajú ľadové kúzla a zopár zmiešanín . Hrdinovia sú čarodejníci a bojovníci.

Príroda – najpestrejší hrad, ktorý sa skladá z príslušníkov magickej prírody, ako tigre, víly, elfovia, jednorožce, rozprávkové draky, ohnivý fénixovia alebo chauni a satyri. V kúzlach si príroda môže privolávať všetky zvieratá a aj elementy, pozostávajúce z vodného, ohnivého, vzdušného a kamenného, plus výnimočné rastliny a obrovskú kobylku. Hrdinovia sa delia na privolávačov a lukostrelcov.

Sila – najsilnejší, bojovný hrad má silné jednotky ako berserk, kyklop, zlý mág, "elektrický" vták, harpyja, nomád a iné. Kúzla tento hrad neovláda žiadne, je určený len na boj a má vysoký prírastok bojovníkov. Hrdinovia sú barbari.

Budovy

Síce na mapke vidíte len hrad, v jeho vnútre sa nachádza mesto, ktoré dopĺňate o rôzne budovy. Zo začiatku je najdôležitejšia radnica, ktorá produkuje každý deň určitý počet zlata. Potom je to samotný hrad, ktorého opevnenie môžete upgradovať a tak zvyšovať jeho obrannú silu pri napadnutí nepriateľom. Ďalej sú to budovy na výrobu jednotiek, 5-úrovňová čarovná veža a rôzne ďalšie budovy, zvyšujúce vlastnosti vojakov, hrdinov ale slúžia aj na prepravu (karavana). Ako som spomínal, Sila nemá kúzla, čiže ani čarovné veže a namiesto nich má chovné ohrady a iné budovy, zvyšujúce silu armády a prírastok vojakov.

Jednotky

Prejdem k jednotkám, ktorých systém výroby ma trochu sklamal. Každý hrad má osem typov jednotiek. Vyrobiť si však môžete len 5 typov. Prečo? Lebo to tak niekto chcel . Jednotky sú rozdelené do 4 úrovní po dve, pričom každá nasledujúca obsahuje silnejšie jednoty. Keďže prvá úroveň sa neráta a vyrobiť si môžete obidve jednotky, z každej ďalšej úrovne sa z dvoch možných dá vybrať len jedna jednotka. Dokopy ich teda máte 5 + 1 hrdina a tak Vám na koni ostáva jedno voľné miesto. Čo som ešte nespomínal, toto miesto môžete zaplniť ďalším hrdinom, ktorý sa taktiež vyrábajú v hrade a každý týždeň sa dopĺňajú. Nič Vám nebráni ani v tom, aby ste na jednom koni mali 7 hrdinov. Neprináša to však len výhody ale aj nevýhody, lebo získané skúsenosti sa rozdelia medzi každého hrdinu a potom si ich nevyšľachtíte tak rýchlo.

Výhody počas boja

Kúzla sú zväčša najväčšou oporou, no čo ak stretnete súpera, ktorý je proti ním odolný (čierny drak alebo iné stvorenia, ktoré sú odolné proti kúzlam súvisiacich s ich stavbou, napr. ohnivého džina nemôžete zabiť ohnivými útokmi)? V tom prípade najviac pomôže šťastie či smola, prvý úder a pod. Boj je tiež rozdelený na ťahy a ak má vaša figúrka malú morálku, môže sa stať, že zmešká svoj ťah alebo naopak, pri troche šťastia a chuti môže za jeden ťah ísť aj dva krát. Ako najlepší nápad sa mi však pozdával "prvý úder", ktorý vlastnili niektoré jednotky (napr. tiger) a ide o to, že ak je protivník na ťahu a pošle proti Vám svoju jednotku, skôr ako zaútočí mu uštedrí jednu ranu jednotka s prvý úderom. Počas jedného ťahu (ráta sa to ako ťah so všetkými jednotkami) dokáže každá jednotka raz zaútočiť (príp. pohnúť sa) a raz vrátiť súperovi úder. Niektoré jednotky však majú "vylepšenia", že vracajú každému kto do nich ďobne alebo že pre nich neplatí prvý úder, alebo protivník nevracia úder a pod., skrátka je to veľmi pestré a takmer každá jednotka disponuje odlišnými vlastnosťami a niekedy tieto maličkosti dokážu zvrátiť na oko prehratý súboj. Spôsob úmrtia jednotiek je stále rovnaký, nad ich hlavami máte čísla, určujúce počet ich životov.

Ťažba

Suroviny sú tu tie isté, zlato, drevo, kamene, síra, olej a "šperky" (niečo ako drahé kovy ), primárny zdroj sú bane a sekundárny rôzne kôpky na mapke. Najlepšie jednotky nestoja len zlato, ale vždy aj nejakú inú surovinu. Zdá sa mi, že je tu aj tržnica, kde si môžete vymieňať suroviny za zlato a naopak, prípadne úplne naopak .

Editor

Veľmi sa mi páčilo, že sa tu dá jednoducho a prehľadne vytvoriť vlastná mapka spolu s nepriateľmi a hrdinov môžete vyšvihnúť na hocijakú úroveň. Pekné spestrenie, keď Vás už nebude baviť stále len hrať.

Inteligencia

Nepriatelia rozmýšľajú veľmi múdro, až sa mi zdá, že sú absolútne dokonalí a počítač zrejme každý ich ťah prepočítava a ráta úspešnosť ich prípadného útoku. Málokedy sa mi stalo, že nepriateľský hrdina ma plánovane napadol a ja som vyhral. Zvyčajne keď sa počítač pustí do boja, tak má vypočítané, že nemôže prehrať a zväčša sa toho aj pridrží. Nie je to však také hrozné ako to vypadá a niekedy na Vás útočí aj zo zúfalstva alebo snahy odlákať Vašu pozornosť, aby iným hrdinom mohol prejsť druhou stranou na Vaše územie. Počas boja počítač používa stále rovnakú taktiku a vždy najprv útočí na Vašich strelcov alebo čarodejov, ktorí predstavujú reálnu hrozbu pre všetky jednotky na celom bojovom poli. Poprípade, ak nemáte týchto strelcov, tak počítač útočí na hrdinu alebo na najsilnejšiu jednotku v túžbe maximálne ju oslabiť, kým sa dostane k ťahu. Ak je však boj nerovný a vojská jednej či druhej strany sú oslabené natoľko, že nedokážu rovnocenne vracať údery, môže sa jedna strana vzdať. Preberme si to z pohľadu, že sa vzdá súperov hrdina. Ponúkne Vám "výkupne" a ak ho prijmete, presunie sa nepriateľský hrdina so zvyšnou armádou do svojho najbližšieho hradu. Ak ho neprijmete, nerovný boj pokračuje, a zdá sa mi, že zaň získate aj viac skúsenosti ako keby ste boli prijali "výkupné". Ak sa však chcete vzdať vy, musíte zaplatiť mastnú sumu zlata, ktorá obsahuje celkovú hodnotu vašej pozostalej armády. Potom sa taktiež presuniete do svojho najbližšieho mesta. Okrem nepriateľských hrdinov je na mapke ešte jeden súper, neutrálny ku každému, ale ak chcete vec, ktorú stráži alebo chcete len prejsť, vyjde najavo, že Vám zavadzia a treba ho odstrániť. Ak je tento protivník prislabý a neodhodlá sa ani na boj, ponúkne Vám tri možnosti: 1. bojovať, 2. použiť automatický boj, 3. nechať ho utiecť. Ak ste znudený a nechce sa Vám manuálne bojovať, alebo mať možné straty pri auto-boji, môžete ho nechať utiecť, no potom nezískate žiadne skúsenosti. Ak ich chcete získať a taktiež sa Vám nechce bojovať, môžete použiť rýchly boj, no pri ňom môžete mať straty, ktoré by ste pri ručne ovládanom súboji asi nemali. Tak si teraz vyberte . V hre však občas nastane aj malý problém, že keď vidíte proti sebe stáť silnú armádu, ihneď Vám prebehnú pred očami možné straty a koľko Vás bude stáť tento súboj námahy, no stane sa, že protivník sa nepochopiteľne vzdá! Čudné, no niekedy Vám kvôli tomu padne kameň zo srdca.

Grafická a zvukovo-hudobná stránka hry

Musím pripustiť, že graficky je hra na tom stále dobre, a zaradil by som ju medzi štandartnú úroveň. Síce pri putovaní krajinou je to horšie (no stále dosť dobré), ale pri samotných bojoch je konečne preč ten ošúchaný pohľad z predošlých dielov a vidíte pekne krásne všetko v 3D grafike. Postavičky sú tiež zvládnuté do detailov, ich animácie sú občas neprirodzené alebo trošku kostrbatejšie, no nie je to nič hrozné. Zvuky sú zvládnuté na jednotku, síce časom omrzia ako aj hudba, ktorá je taktiež príjemná, no mohlo byť viac skladieb. Veľmi často sa totiž opakujú a budú Vás držať stále v rovnakej nálade, ktorá sa začne blížiť nude.

Ako to dopadlo?

Výborne, až na zopár nedostatkov, ktoré som spomínal v recenzii. Je to rozhodne najlepší diel série (zatiaľ), ktorý síce neponúka mnoho nového, no všetko staré je solídne spracované, presne podľa potrieb dnešných ťahovkárov. Stále je to však len Heroes of Might and Magic, takže...

napísal peter5number 18.7.2005



Páči sa mi!

8.3
HEROES OF MIGHT AND MAGIC 4


+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
NOVÉ RECENZIE HRÁČOV
4.0
| Skull and Bones - 1. sezóna
[pridal SVK-RUSKO-R 14.4.2024 0]
9.5
| Felvidek PC Recenzia
[pridal PaPoČa 9.4.2024 18]
6.0
| The Last Of Us Part II
[pridal PrecedaVlasť 3.3.2024 4]
6.0
| The Last Of Us Part 2 remastered
[pridal PrecedaVlasť 27.2.2024 90]
6.5
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal PaPoČa 22.1.2024 21]
| Tomb Raider I-III Remastered
[pridal T0M0 16.1.2024 18]
9.3
| Alan Wake 2
[pridal Tiqer 20.12.2023 21]
| Witcher 4
[pridal Joey N 10.12.2023 0]
8.5
| Marvels Spider-man 2
[pridal Filip Basketak 27.10.2023 21]
8.9
| Remnant 2
[pridal Umelec roku 19.8.2023 11]
8.3
| Final Fantasy XVI
[pridal Tiqer 2.8.2023 27]
2.0
| Modern Warfare 2022 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
9.0
| Modern Warfare 2019 - minirecenzia
[pridal PrecedaVlasť 23.7.2023 0]
8.6
| Assassins Creed Valhalla
[pridal Lukášcico 11.7.2023 2]
| Preview na Final Fantasy 16
[pridal Sidh 26.5.2023 11]
8.2
| Star Wars Jedi: Survivor
[pridal Tiqer 12.5.2023 9]
9.5
| Resident Evil 4 (2023)
[pridal saimonkaca 5.4.2023 0]
10
8.7
| Resident Evil 4
[pridal Tiqer 4.4.2023 26]
9.0
| Lorelai
[pridal de Bielawa 1.4.2023 5]

SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19557)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk