SUDDEN STRIKE 5 |
SUDDEN STRIKE 5 |
Po viac ako 8 dlhých rokoch sme sa dočkali ohlásenia pokračovania legendárnej taktickej stratégie zo série Sudden Strike. V poradí už piaty diel sa v plnej kráse predviedol v rámci exkluzívnych Gamescom prezentácií, na ktorých sme, samozrejme, nemohli chýbať. Hoci sme si nemohli hru zahrať priamo my, priebehom celej príbehovej misie z kampane nás previedol jeden z členov vývojárskeho tímu. Vďaka tomu sme sa mohli plne zamerať na sledovanie všetkých nových mechaník a možností, ktoré hra ponúka. Akými zmenami si teda prešiel nový diel série?
Hra, rovnako ako v minulosti, kladie dôraz na príbehové misie, v ktorých sa hráčov snaží preniesť na reálne bojiská 2. sv. vojny. Konkrétne bude kampaň obsahovať 25 misií odohrávajúcich sa na bojiskách v Európe a v Severnej Afrike. My sme dostali možnosť pozrieť sa na misiu odohrávajúcu sa v zasneženej Európe a musíme ihneď podotknúť, že hra vyzerá po vizuálnej stránke výborne. Oproti predchádzajúcemu dielu badať výrazný posun v kvalite a detailoch objektov, ako aj v počtoch a rozmanitosti jednotiek. Tých bude v hre celkovo k dispozícii viac ako 300, pričom z toho takmer 190 tvoria vozidlá a zvyšok reprezentujú pešie jednotky.
Tvorcovia nám potvrdili, že v hre nájdeme aj ikonické tanky, ktoré na bojisku rozhodne nesmú chýbať. Na strane spojencov sa teda objavia stroje ako T-34 alebo Sherman, prípadne na nemeckej strane budete môcť nájsť ikonickú stíhačku Messerschmitt Bf 109. Ako ste si asi už domysleli, jednotky budú logicky rozdelené podľa príslušnosti k danej krajine, resp. do troch hlavných skupín: jednotky Osi, západných Spojencov a Sovietov. Zároveň bude možné dané frakcie ovládať v rámci príbehovej kampane, ktorá bude rozdelená na tri časti.
Dôležitou súčasťou hry sú velitelia, ktorých si budete musieť voliť pred začiatkom misie. Tých si ale budete odomykať postupne, vďaka čomu získate prístup k rôznym špeciálnym taktickým možnostiam. V princípe by ste mali mať pre každú frakciu veliteľa, ktorý je silný v defenzíve, ofenzíve a v strategickom štýle boja. Počas hrania sme mali možnosť nahliadnuť na veliteľov Sovietskej armády, podľa čoho môžeme súdiť, že pôjde o reálne predlohy. Výraznou novinkou, ktorá vám zjednoduší vaše velenie, je možnosť vytvárania bojových skupín (Smart Squad). Vďaka tomu viete efektívne označovať a presúvať presne definované kombinácie jednotiek bez otravného označovania po jednom, no zároveň viete viacero menších jednotiek rýchlo spojiť do jednej veľkej armády na nárazový útok a po prieniku cez obranné línie ich zas rýchlo rozdeliť do menších, taktickejších skupín.
Často budete chcieť využívať a kombinovať rôzne typy jednotiek, aby ste vedeli bojovať s pechotou ako proti pechote nepriateľa, tak aj proti obrneným vozidlám, prípadne z diaľky pomocou ostreľovačov vyvolať chaos v radoch nepriateľov. V rámci útočných jednotiek bude mať každý vojak k dispozícii dobovo relatívne presné vybavenie, teda napríklad granáty alebo protitankové strely. Máte ich ale často obmedzený počet, a to často len jednotky kusov. Vaše plány teda musia počítať s tým, že nemôžete všetky špeciálne zbrane minúť hneď pri prvom útoku v misii. A môžete si byť istí, že bojov vás bude čakať viac ako kedykoľvek predtým.
Pred štartom misie si ale budete vedieť pomôcť okrem špeciálnej schopnosti generála aj piatimi hernými kartami, ktorými si prispôsobíte herný štýl presne vašim potrebám a vášmu prístupu k boju. Misiu si môžete predstaviť ako jeden veľký sandbox, nakoľko mapy sú podstatne väčšie ako tie v Sudden Strike 4. V kombinácii s väčším počtom jednotiek nepriateľa sa dostanete do epických bojových situácií a rôznych momentov prekvapenia. Na mape sa bude nachádzať niekoľko úloh na splnenie. Niektoré budú označené zlatou farbou ako hlavné úlohy potrebné na splnenie misie, iné sú síce dobrovoľné, no zároveň sú dôležité pre získavanie prostriedkov potrebných na boj.
Hra vám neposkytuje tradičné finančné prostriedky za splnenie úlohy, ale zvyšuje vám vašu prestíž. Tú následne viete využívať na kupovanie nových jednotiek pechoty, tankov, anti-tankov, delostrelectva alebo protivzdušnej obrany. Nezabúdajte, že ak dobyjete požadovanú oblasť, nestačí investovať len do útočných jednotiek, ale treba posilniť aj obranu. Dobyté oblasti sa nepriateľ pokúsi obsadiť späť, takže musíte počítať s každou možnosťou. Jedinou oblasťou, ktorú nepriateľ nevie dobyť späť, sú hlavné príbehové body označené zlatou farbou. Pri obsadzovaní môže ísť o bezvýznamné osady, kempy, až po strategicky dôležité obranné systémy, zásobovacie trasy, železnice, mosty a pod.
Môže sa vám podariť aj ukoristiť nepriateľskú techniku a vozidlá, ak neutralizujete nepriateľa skôr, než stihne do vozidla nastúpiť. V týchto prípadoch oceníte napríklad stealth mechaniky, ako je plazenie a využívanie terénu na skrývanie sa. Následne viete využiť ostreľovačov a bez väčšieho odporu ukoristiť napr. tank. No často môže ísť aj o predpripravenú pascu, takže sa budete musieť mať na pozore.
Hra pekne pracuje aj s profilom terénu, kedy niektoré zbrane môžu byť efektívnejšie než iné. Tak ako v realite, tak aj v hre platí, že čím vyšší bod ovládate, tým väčšiu výhodu máte nad nepriateľom pod vami. Hra ale nemá len jednu správnu preddefinovanú cestu alebo spôsob, ako boj vyhrať. Vďaka tomu ponúkne výbornú znovuhrateľnosť, nakoľko so znalosťou terénu a objektov sa môžete rozhodnúť pri ďalšom prechádzaní pre diametrálne odlišný štýl boja. Zistíte, že výhodu poskytne každá informácia, ku ktorej sa viete dostať, takže do svojich jednotiek pridáte prieskumníkov. Dostávate sa do náročného boja, kde bolo ťažké preraziť obranné línie? Využijete výsadkárov a spôsobíte chaos za obrannou líniou, na ktorý musí nepriateľ reagovať a teda oslabí obranu. Jednoducho, postupne sa naučíte premýšľať viac ako veliteľ a začnete efektívne využívať všetky slabiny nepriateľa.
Hra okrem príbehovej kampane bude obsahovať aj klasický multiplayer, kde si môžete vyskúšať vaše taktiky proti reálnym hráčom. Ak ale nechcete hrať proti iným hráčom, no zároveň nechcete plniť príbehové misie, hra ponúkne aj tradičný herný režim proti AI na rôznych mapách a s rôznymi obťažnosťami. Hra teda poteší ako fanúšikov vojenských stratégií, tak aj RTS veteránov, ktorí si chcú pomerať sily s ostatnými hráčmi. Sudden Strike V vyzerá vizuálne veľmi pekne, mapy obsahujú množstvo drobných detailov a počas celej hernej ukážky sme si nevšimli žiadny problém so stabilitou alebo výrazné vizuálne bugy. Veríme teda, že v podobne dobrom stave sa dočkáme hry pri plnom vydaní, ktoré je naplánované na rok 2026.
![]() |
PC
Vývoj: Kalypso Media / Kite Games Štýl: Stratégia
| ||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|