Ako sa posunul Stranded Deep v Early Access?

Keď sa pred dvoma rokmi v Steam Early access objavila survival hra Stranded Deep, pritiahla pozornosť hráčov najmä svojou skvelou atmosférou. Pozrime sa ako sa doteraz vyvinul.

pridal francis 30.4.2017 o 11:03 pod hry
Ako sa posunul Stranded Deep v Early Access?

HRY > NOVINKY >

Keď sa pred dvoma rokmi v Steam Early access objavila survival hra Stranded Deep, pritiahla pozornosť hráčov najmä svojou skvelou atmosférou. Survival prvky a herné mechaniky boli vtedy len v plienkach, ale napriek tomu hra ponúkala unikátny zážitok v koži stroskotanca na opustenom tropickom ostrove. Vtedy len dvojčlenné austrálske štúdio Beam Team Games na hre od jej spustenia poctivo pracuje a vydáva pravidelné updaty plné nového obsahu a opráv.

Nebudeme si nič nahovárať. Simulátorov prežitia na opustenom ostrove je málo, a tých naozaj kvalitných ako šafranu. Stranded Deep dostal medzi hráčmi prezývku ,,Tom Hanks simulátor“ vďaka okatej inšpirácii autorov filmom Cast Away. Nájdete tu dokonca volejbalovú hlavu pomenovanú ako Woolie, alebo FedEx balík vtipne premenovaný na DeadEx. Tak ako vo filme, aj tu hlavný hrdina skončí pri leteckom nešťastí uprostred oceána bez akejkoľvek výbavy v malom gumenom záchrannom člne. Úvod hry je jediná naskriptovaná udalosť, ktorú tu nájdete. Stranded Deep je čistý sandbox, kde sa ostrovy, morské dno, fauna a flóra procedurálne generujú. Hra na začiatku vývoja ponúkala nekonečný svet tvorený malými ostrovčekmi. Autori tento systém prekopali a herná plocha je teraz pevne ohraničená bójami, za ktoré sa nedostanete. Jednotlivé ostrovy ale narástli na rozlohe niekoľkonásobne. Svet si viete nanovo vygenerovať alebo doplniť o vlastné ostrovy z editoru. Stále tak ide o obrovský priestor, kde sa pocit z uzavretosti len tak nedostaví.

Na začiatku hry sa po havárii lietadla preberiete v záchrannom člne neďaleko ostrova a vašou úlohou je doveslovať na súš. Tu sa hlásia o slovo klasické herné mechaniky aké poznáme z iných survival hier. S MacGyverovskou zručnosťou si z trsu mladej palmy vyrobíte špagát, z palice pohodenej na pláži porisko a zo šutra hlavicu sekery. S provizórnym nástrojom môžete teraz konečne zoťať palmu, narúbať z nej palice a palmové listy, ktoré využijete pri ďalšom craftingu a stavaní. Dostanete sa tak aj ku kokosovým orechom, pre ktoré by ste museli inak vyšplhať a riskovať pád z veľkej výšky. Na môj vkus je získavanie surovín až otravne realistické a autori mohli urobiť ústupky v prospech zábavnosti a ťažbu trochu zjednodušiť. Výdobytky modernej techniky si ale musí hráč poctivo vyhrabať z vrakov lodí, ktorých je v hre požehnane. Baterku, signalizačnú pištoľ, tlakovú fľašu, antibiotiká a adrenalín si bohužiaľ z dreva nevystrúhate.

Celú dobu si musíte strážiť úroveň života, hladu, smädu a únavy, ktoré sa vám zobrazujú na vašich digitálnych hodinkách. O všetky svoje potreby sa musíte starať. Potravu získavate zberom ovocia a kokosov alebo lovom. Pribudla taktiež možnosť pestovania plodín na provizórnej farme. Vodu získate z kokosových orechov, alebo pomocou destilačných zariadení, ktoré sú v craftovacej ponuke.

Ako sa posunul Stranded Deep v Early Access?
 

V hre nechýba samozrejme ani stavba obydlí, ktoré si postupne skladáte z rôznych častí. Momentálne ale neplnia inú funkciu ako estetickú, lebo vyspať sa môžete aj v primitívnom úkryte a úpal vám v aktuálnej verzii hry nehrozí. Po novom máte možnosť skonštruovať aj primitívny nábytok na zútulnenie vašej chatrče. V experimentálnej verzii hry je už dostupná aj ťažba a vypaľovanie hliny spolu s rozšírenými možnosťami stavby. Pre stavebný materiál slúži jednak príroda - drevo a listy, ale aj odpadky, ktoré nájdete vyplavené na pláži – kusy plechu, dosky, traverzy, igelitové plachty... Výsledné dielo tak skutočne pripomína improvizovaný príbytok stroskotanca. Rovnaký princíp platí aj pri stavbe pltí. Tu ale zamrzí možnosť postaviť si ,,houseboat“ (film Kon-Tiki) a budete sa tak musieť uspokojiť len so stavbou základne a plachty, prípadne motora.

Dôležitou súčasťou sveta Stranded Deep sú samozrejme zvieratá. V blízkosti skál sa pohybujú kraby, ktoré sa dajú ľahko chytiť a voda ukrýva množstvo druhov rýb, z ktorých je väčšina jedlá, ale nájdu sa medzi nimi aj jedovatí jedinci. Pozor si pod morskou hladinou musíte dať aj na ježovky, pretože vás dokážu vážne poraniť. Updaty postupne pridali množstvo nových zvierat . Okrem rýb a krabov môžete cez deň loviť čajky a v noci netopiere, ktoré odpočívajú v korunách paliem. Po niektorých ostrovoch sa potulujú prasatá a v tráve môžete stúpiť na jedovatého hada. Ulovené zvieratá musíte samozrejme stiahnuť z kože pomocou noža a upiecť na ohnisku alebo vyúdiť.

Lov je veľmi jednoduchý, čo je na škodu, lebo sa tak rýchlo vytráca potešenie z úspechu, a stáva sa len obyčajnou rutinou. Výnimkou je boj so žralokmi, a mečúňmi ktoré sú pomerne odolné, obratné a nebezpečné. Na otvorenom oceáne môžete dokonca natrafiť na Vráskavca ozrutného, ktorého ale zatiaľ uloviť nejde.

V hre nachádzajú tri druhy žralokov: žralok útesový, tigrovaný a biely. Prvý menovaný je neškodný. Žralok tigrovaný je už ale nebezpečný protivník, ktorý sa vyskytuje hlavne v plytších vodách a často stráži vraky lodí, ktoré ukrývajú drahocenný loot. Žraloka bieleho nájdete výhradné na otvorenej vode s väčšou hĺbkou alebo hliadkujúceho okolo bóji a hrdzavých morských pevností. Správanie oboch predátorov je ale prirodzené a na pomery videohier realistické. Keď vás zviera spozoruje, začne okolo vás krúžiť a ak sa hráč nachádza na plti, skúsi do nej pár krát naraziť a vyhodiť ho z rovnováhy. Ak sa nedajbože nachádzate vo vode, nesmiete žraloka spustiť z očí, lebo útoky od chrbta sú oveľa častejšie ako zoči-voči. Situácie kedy len o vlások uniknete s ukoristenou truhlicou z vraku lode pred ostrými čeľusťami sú naozaj napínavé. Niekoho ale možno zamrzí absencia permanentnej smrti, keďže si hru viete kedykoľvek uložiť v postavenom úkryte. Každopádne stretnutia s predátormi sú skvelým zážitkom.

Atmosféra je ale to, čím ma hra uchvátila. Nie že by bola grafika niečím výnimočná. Vizuál ostrovov a textúry sú priemerné, ale voda je spracovaná veľmi pekne. Momenty, keď sa plavíte na plti a cez kryštálovú hladinu presvitajú útesy s rybami vám vyčaria úsmev na tvári. Ak vám ešte k tomu pod nohami prepláva žralok, ide o herný zážitok, ktorý si určite zapamätáte. Trochu horšie to už je keď sa ponoríte pod hladinu, pretože v výnimkou lodných vrakov je morské dno zblízka fádne a nezaujímavé. Chýbajú mu farby. Simulujú sa tiež vlny, ktorých intenzitu si môžete v nastaveniach upraviť.

Stranded Deep už aj v Early access fáze ponúka veľmi zaujímavý zážitok. Najvýraznejším negatívom je zatiaľ absencia akéhokoľvek príbehu, alebo end-game. To sa pravdepodobne po vydaní plnej verzie hry výrazne nezmení. Ak ste ale niekedy snívali o tom, že stroskotáte na tropickom ostrove a necítite sa práve ako Bear Grylls, aby ste si to skúsili naozaj, tak sa vám Stranded Deep bude určite páčiť. Musíte ale rátať s tým, že vás hra príbehovo k hraniu nijako motivovať nebude. Vypľuvne vás na otvorenú vodu, a zbytok je na vás. Prípadne si môžete v intuitívnom editore vytvoriť vlastný kúsok raja na ostrove a užiť si na ňom virtuálnu dovolenku.

Ako sa posunul Stranded Deep v Early Access?

Stranded Deep prešiel od svojho spustenia na Steame veľký kus cesty. Autori ale nezaspali na vavrínoch, a hru neustále vylepšujú k lepšiemu. Na rozdiel od množstva iných early access hier to je na nej aj každým updatom vidieť.  Beam Team Games plánujú do budúcna aj kooperáciu viacerých hráčov, ale bližšie informácie zatiaľ neposkytli.

Hra je momentálne na Steame dostupná za necelých 15€. Po vydaní plnej verzie cena stúpne, ale už aj teraz má hra za tie peniaze čo ponúknuť, čomu svedčí aj skoro 800 000 predaných kópii.





Ako sa posunul Stranded Deep v Early Access?  Ako sa posunul Stranded Deep v Early Access?
Páči sa mi!






Ako sa posunul Stranded Deep v Early Access?
PC

Vývoj: Beam Team Games
Štýl: Simulácia / Survival
Web: domovská stránka hry
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19876)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk