Štrajkujúci dabingoví herci hovorili o neprijateľných podmienkach |
Krik, strata hlasu i vracanie počas dabovania najväčších videoherných hrdinov posledných rokov.
Asociácia SAG-AFTRA reprezentujúca dabingových hercov vo videohernom priemysle vyhlásila takmer presne pred mesiacom štrajk a jej členovia prestali prijímať ponuky od EA, Activisionu, Take-Two, Warner Bros. a ďalších, pričom celkovo už vraj bolo ovplyvnených 11 najväčších vydavateľstiev. Dôvodom sú údajné veľmi zlé podmienky na prácu, ktorá je náročná a pritom dôležitá. Pokým pred rokmi bolo nadabovanie aj najdlhších dialógov kvalitnými hercami skôr výnimkou, doba sa zmenila a nemí hrdinovia už dlhší čas nie sú v móde. Viacerí známi dabéri poskytli rozhovory CBC, aby hráčov oboznámili s podmienkami, v akých pracujú pri dabovaní známych postáv.
Hlasoví herci sú zvyknutí na prácu pre tvorcov animovaných filmov i seriálov, kde si už ale ich odbory vydobyli lepšie podmienky a niekedy pracujú v skupinách, takže môžu svoje hlasy nechávať oddychovať. Herné spoločnosti s týmto nepočítajú a zavolajú si jedného herca na maratón. V hrách s dialógovými voľbami je pritom textu naozaj veľa a hlasoví herci prichádzajú o zdravie.
Jennifer Hale, hlas veliteľky Shepardovej z Mass Effectu, to prirovnala k štvorhodinovej one-man-show, z ktorej značnú časť strávi krikom a hlasným rozprávaním kvôli akčným scénam. Jeden z takýchto maratónov ju pripravil o hlas na dva týždne. Jej kolegyňa a kamarátka musela po jednom z takýchto výkonov pod nôž a niekoľko mesiacov potom bola bez práce. Elias Toufexis, hlas Adama Jensena z Deus Ex, priznal, že často už po dvoch hodinách nahrávania akčných pasáží melie z posledného. David Hayter, známy ako pôvodný hlas Big Bossa zo série Metal Gear Solid, počas jedného z obzvlášť otrasných dní pozvracal mikrofón, keď v rýchlom slede napodoboval rôzne zvuky zvracajúcich ľudí.
SAG-AFTRA toto spojilo so snahou získať pre svojich členov malý podiel na finančne úspešných hrách, ako je to u filmu a televízie. Právnik zastupujúci vydavateľstvá to odmieta s tým, že by to bolo neférové voči programátorom, výtvarníkom a ďalším ľuďom podieľajúcim sa na tvorbe hier, ktorí majú iba svoje platy. Dabérka veliteľky Shepardovej kontruje, že mnohí fanúšikovia si kúpia hru kvôli nej, dabér Big Bossa argumentuje tým, že dospelého muža už dojalo stretnutie s ním k slzám. To sa programátorom asi nestáva...
NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- RECENZIA: Clair Obscur: Expedition 33 88
- Rusko plánuje znárodniť miestneho prevádzkovateľa hry World of Tanks pre podporu U 55
- GTA San Andreas má dostupný slovenský AI dabing 54
- The Elder Scrolls IV Oblivion remastered sa na Steame pekne rozbehol 129
- Článok: Razer BlackShark V2 X White Edition 10
- Nové gameplay videá z Battlefieldu 6 52
- Minecraft môže vyzerať aj takto 13
- Ponuka grafických kariet sa znovu rozšírila, RTX 5070Ti už ide pod 900 eur 127
- Mafia: The Old Country ukáže svoj gameplay v máji 38
- Predator: Badlands nečakane čerpá inšpiráciu zo Shadow of the Colossus 57 zobraziť viac článkov >