WAR MONGRELS

WAR MONGRELS

6.5

Commandos na poľský spôsob

Recenzia na PC verziu

Chýba vám poriadna taktická hra v štýle Commandos? Skúste Desperados III a Shadow Tactics: Blades of The Shogun a najlepšie aj s novou expanziou Aiko’s Choice. Tá funguje aj samostatne a rozoberieme si ju v inej recenzii. No dobre, ale čo iné hry tohto druhu z posledného obdobia? Commandos 2 HD Remake sklamal a inak je priestor pomerne prázdny. Moment, ešte je tu War Mongrels, ale vy už predsa vidíte, že to nedopadlo ideálne. Tak si teda rozoberme príčiny.

Začneme vzhľadom – ten by sa vám tu mohol pozdávať najviac. Lepší ako izometrický pohľad si k tomuto štýlu ani nemožno predstaviť, zaplať pánboh za to, že si to uvedomili aj poľskí vývojári Destructive Creations. Grafika je pekná, štýlová, mapy rozľahlé, s množstvom objektov a precíznymi detailmi. A keďže sa všetko odohráva v druhej svetovej vojne a minimálne v našom regióne nezasiahla cenzúra, uvidíte aj zástavy s hákovými krížmi a dokonca som zazrel aj nacistický pozdrav. Snaha o autentickosť sa cení. Kameru môžete otáčať, priblížiť, oddialiť, takže si vždy viete nastaviť optimálny pohľad, ktorý je pri stealth postupe veľmi dôležitý.

Hudbu si zamilujete, najmä obsiahnuté sláčikové nástroje znejú nádherne. Dabing je na úrovní, najčastejšie ho počujete v prestrihových scénach, ktoré majú formu karikatúr a niekedy sú tam nacisti zobrazení v podobe vlkov. Po tejto stránke teda spokojnosť  a už prvá scéna v kampani, kde sa ocitnete priamo uprostred boja nacistov a sovietov, vyvolá veľmi dobrý dojem. Ale to sa čoskoro zmení...

War Mongrels
War Mongrels V úvode kampane uvidíte pôsobivú vojenskú scénu.
V úvode kampane uvidíte pôsobivú vojenskú scénu.


War Mongrels S cenzúrou sa autori netrápia, nacistických symbolov je množstvo takmer na každom kroku.
S cenzúrou sa autori netrápia, nacistických symbolov je množstvo takmer na každom kroku.


War Mongrels Sú tu aj vyslovene akčné momenty. Napríklad nepriateľov kosíte guľometom.
Sú tu aj vyslovene akčné momenty. Napríklad nepriateľov kosíte guľometom.





Tucet misií v kampani vám určite vydrží cez 20 hodín. Jednak preto, že mapy sú skutočne na tento herný štýl veľké a už predsa dobre viete, že stealth postup vyžaduje pomalší, obozretnejší postup a precíznosť. Platí to aj tu, teda do veľkej miery, i keď tvorcovia použili neštandardnú súčasť, ktorá to v určitých okamihoch mení, ale o tom až o chvíľu. Základné pravidlá ale vychádzajú z Commandos a príbuzných hier, no zjavne najviac autorov ovplyvnili Shadow Tactics a Desperados III, teda už v úvode spomínané hry od Mimimi Games. Vidíte to predovšetkým pri plánovaní simultánnych akcií. To znamená, že hru zapauzujete a jednotlivým členom vášho tímu nastavíte pohyb, útok, špeciálnu schopnosť či iné činnosti.  Vrátite sa do reálneho času a v správnom okamihu všetko spustíte jediným tlačidlom. Vaše postavy potom súčasne vykonajú, čo ste im určili. Ideálne na spacifikovanie viacerých nepriateľov naraz a pokojne aj na rôznych miestach.

Inak tu platia známe zákonitosti. Čiže nepriatelia sú rozostavení tak, aby sa prekrývali ich pozície a ak by ste len tak zneškodnili hliadku, určite vás uvidí druhá, spustí alarm a už sa k vám valí kopa náckov zo všetkých strán.  Musíte sa teda snažiť nepriateľov odlákať, zmanipulovať alebo aspoň nachvíľu upriamiť ich pohľad niekam inam, aby ste mohli prekĺznuť, či odpraviť strážnika a ešte stihnúť hodiť jeho telo do kríkov. Na to vám slúžia obligátne fintičky a predmety, pričom každý z vašich zverencov dokáže vykonať a použiť niečo iné. Apropo, vlastne sme si ich ešte nepredstavili.

Začínate s dvojicou, ktorá nepredstavuje typických vojnových hrdinov. Sú to nemeckí zbehovia Manfred a Ewald, ktorým hrozí poprava za neuposlúchnutie rozkazu pri likvidácii civilistov. Vyviazli z toho len preto, že ich prevoz nákladným autom zmaril ruský útok. A chvíľu vlastne nie sú na žiadnej strane. Vývojári si určite užili nenápadné likvidovanie nacistov, ale aj sovietov. Je totiž známe, že Poľsko a Rusko majú oddávna pošramotené vzťahy. A prejavilo sa to aj pri oslobodzovaní Varšavy, kedy Červená armáda vyčkávala na druhom brehu rieky, zatiaľ čo  miestni povstalci bojovali z posledných síl s Nemcami. Narážky na „tých zlých Rusov“ popri iných, nie vždy vydarených dialógoch, postrehnete v hre častejšie, keď budete komunikovať s členmi poľského odboja. Tam patria aj ďalšie dve hrateľné postavy – Lukas a Lead. 

Pridá sa ešte dôstojník Rubble, šarmantná Greta a napokon Joachim. V jednotlivých misiách máte rôzne kombinácie týchto postáv, bežne len dvojicu. Vždy si to však vyžaduje spoluprácu a prestížny, dobre naplánovaný postup. Splniť hlavné, prípadne aj vedľajšie úlohy nie je jednoduché a stáva sa, že pritom vaši borci umierajú. Budete vďační za automatické a manuálne ukladanie kedykoľvek počas progresu. Iste, niektorým hráčom sa viac ráta, keď je to drsnejšie - ako za starých čias, keď vás jediná chyba vrátila na začiatok alebo aspoň o značný úsek späť. Nútilo vás to dávať si ešte väčší pozor. No tu môžete absolvovať každú misiu v režime výzvy, keď ju predtým aspoň raz prejdete.

A čože teda využijete na oblafnutie nepriateľov? Manfred upriami pozornosť hliadky pohodením svojich hodiniek alebo zapíska a nepriateľ ide za zvukom. Po objavení uniformy použije Manfred kamufláž ako dôstojník SS. Bez väčšieho hluku zabíja nožom, v krajnom prípade strieľa z pušky, ktorú zobral ako korisť spolu s nábojmi. Silák Ewald pohodí fľašu s dobrým pitím, alebo potom jej črepmi zabije aj dvoch- troch protivníkov naraz. Inak má smrtiacu päsť a môže si privlastniť samopal. Lukas sa vyšplhá aj na plošiny a zachytí na výstupkoch hákom s lanom, postaví nepriateľom do cesty pascu na medvede a privábi ich pohodeným kameňom. Ďalšie postavy si vypomáhajú pohodením balíčka cigariet, prskajúcou pyrotechnikou, niekedy aj spoľahlivou strelou zo snajperky,  Greta šarmom a flirtovaním s hliadkami, navyše vie liečiť.

Okrem toho môžete využívať rôzne objekty na nastraženie zdanlivých nehôd.  Vtedy smrť svojich spolubojovníkov nepriatelia dlho neriešia a nevyvolajú väčší rozruch. Takže napríklad spustíte zo stojana auto, zhodíte visiacu debnu a podobne. Niekedy sa postavy dajú umiestniť za stacionárny guľomet či použiť inú výzbroj v okolí. Bežne lozíte po strechách budov alebo sa skrývate vo vybraných budovách či kanáloch. Dôležitou pomôckou je sledovanie uhla pohľadu nepriateľov, kde by ste sa nemali vyskytovať vôbec, prípadne v ľahu pri zníženom dohľade. Nacistom  zas pomáhajú psi a dôstojníci, ktorí väčšinou citlivo reagujú na hluk a vedia prekuknúť prestrojenie.

War Mongrels
War Mongrels Greta používa svoje schopnosti aj vo väzení. Niekedy stačí zabaviť stráže.
Greta používa svoje schopnosti aj vo väzení. Niekedy stačí zabaviť stráže.


War Mongrels V realite by ste sotva hľadali dôstojníka na streche, ale keď už je tam, treba ho zabiť, lebo priveľa vidí.
V realite by ste sotva hľadali dôstojníka na streche, ale keď už je tam, treba ho zabiť, lebo priveľa vidí.


War Mongrels Rôznorodé bonusové materiály sú príjemnou odmenou.
Rôznorodé bonusové materiály sú príjemnou odmenou.





Teraz je čas vrátiť sa ku kontroverznému doplnku vášho postupu. Určite nebude voňať každému, pretože narušuje prirodzený stealth koncept hry. Dostanete totiž možnosť prepnúť si borcov do akčného módu. Vtedy sa zmení štandardné ovládanie, pohyb postavy ovládate klávesmi, myšou mierite a strieľate, a to bez prerušení a prepínania činností. Inak povedané, môžete behať, uhýbať sa a páliť ako v bežnej prestrelke. Na jednej strane sa to sem skutočne nehodí. Na druhej to však môže byť pomoc v núdzi, keď si neviete poradiť na nejakom úseku, kde ste už desaťkrát zlyhali. Jednoducho bez okolkov začnete zabíjať jedného nepriateľa za druhým. Ale pozor, zbehnú sa vojaci z blízkeho okolia a ak nemáte dosť nábojov alebo nestíhate uhýbať, váš pokus skončí fiaskom. V praxi však s trochou šikovnosti dokážete pobiť aj zo desať protivníkov, ktorí sa postupne vyroja. Potom zostanú blízke uličky a zákutia úplne vyľudnené a môžete tadiaľ pokojne prejsť.

Na vzdialenejších miestach na mape už ale opäť narazíte na hliadky, ktoré dovtedy neboli zalarmované a nezapojili sa do prestrelky. Tam môžete postupovať podobne alebo sa vrátite k stealth postupu. Samotná možnosť skúsiť to akčne nie je až taká zarážajúca ako fakt, že vás k tomu tvorcovia v niektorých častiach misií priamo nabádajú. Je dosť absurdné, keď sa máte nenápadne prešmyknúť k motorke a potom od vás aktualizovaná úloha chce, aby ste pobili všetkých zvyšných nepriateľov. Načo? I keď také kosenie nacistov guľometom je radosť, predsa len by takáto hra mala stavať skôr na niečom inom. 

Odhliadnuc od takýchto zadaní sú ale iné úlohy vcelku pestré a rozmanité. Napríklad na jednej mape treba najskôr prejsť cez prísne strážené okolie dediny k stodole. Tam zistíte, že sa dnu dostanete len s kľúčom, ktorý u seba nosí dôstojník. Po jeho získaní v stodole objavíte niečo iné, ako ste čakali, musíte sa dostať za hlavnú bránu, nenápadne k mostu, kde položíte nálož a potom ešte oslobodiť väzňov z vlaku smrti a... No skrátka a dobre, na jednu mapu je to dosť prešpekulovaná reťaz úloh a podobne to vyzerá aj na ďalších.

Prekvapivo si tieto radovánky z kampane môžete užiť aj v lokálnom a online multiplayeri. Vyberiete si misiu a postavy si rozdelíte s ďalšími hráčmi. V hre v tomto štýle je to ojedinelé, ale potešiteľné. Za zmienku ešte stojí zbieranie rôznych bonusových materiálov, ktoré si potom môžete kedykoľvek pozerať v menu hry. Sú to odomknuté prestrihové scény, vojnové denníky obsahujúce dobové, čiernobiele dokumentárne filmy, info panely hrateľných postáv,  plagáty, dokumenty, listy a historické fakty.

War Mongrels
War Mongrels Zinscenovanie nehôd spôsobí menší rozruch ako priamy útok.
Zinscenovanie nehôd spôsobí menší rozruch ako priamy útok.


War Mongrels Prejsť cez túto bránu vyžaduje šikovnosť alebo dostatok nábojov. Dá sa to obomi spôsobmi.
Prejsť cez túto bránu vyžaduje šikovnosť alebo dostatok nábojov. Dá sa to obomi spôsobmi.


War Mongrels Misií v kampani je pomerne dosť, sú rozsiahle a môžete si zvoliť náročnosť.
Misií v kampani je pomerne dosť, sú rozsiahle a môžete si zvoliť náročnosť.




Celkovo je obsah hry dosť rozporuplný. Na jednej strane zaujímavý dizajn a spracovanie máp a misií. Vcelku dobre navrhnuté postavy a ich schopnosti. K tomu spomenuté pozoruhodné bonusy. Ale zatiaľ čo niektoré úseky sú nápadité a je zábavné prechádzať ich, iné sú slabšie a menej premyslené. Potom je tu ten akčný bojový režim, ktorý je veľmi diskutabilný. AI vás prekvapí tým, že po vašom opakovanom úmrtí a nahraní pozície reaguje v tej istej situácii inak, rôznymi spôsobmi. Je nevyspytateľná. Napríklad zabijete vojaka, druhý stojaci neďaleko vás počuje hluk. Raz prejde rovno k vám cez kríky, pri opakovaní urobí obchádzku a prekvapí vás zboku, pri treťom pokuse natrafí na mŕtve telo a zavolá posily. Bolo by to pôsobivé, keby inokedy zalarmovaní nacisti pri poplachu nezostali všetci natlačení na zamknutej bráne, kde ich môžete postupne postrieľať ako zajace a podobne.

K tomu si pripočítajte pomerne závažné chyby. Hráči sa napríklad sťažovali na nefunkčné save súbory po aktualizácii. Mnohé z nich už autori odstránili, ale stále na nejaké narazíte. Už v tutoriáli sa mi stalo, že mi hra prikázala odviesť pozornosť hliadky hodinkami, ibaže to by iný vojak, popri ktorom som mal nenápadne prejsť, musel zostať otočený chrbtom. Pred jeho pohľadom sa uniknúť nedalo, až po reštarte, kedy už zotrval v predurčenej polohe v súlade s rozvrhom misie.

War Mongrels nie je najhorší pokus o poľskú odnož Commandos. Základ je dobrý, misie komplexné a s rôznou náplňou, audiovizuálna stránka kvalitná. Ale potom sú tu veci, ktoré akosi škrípu a neladia. Nie každý bude taký tolerantný, aby sa zmieril s určitými výstrednosťami a chybami, ktoré hre uberajú na atraktívnosti a zábave. Ale možno to chce len čas a nižšiu cenovku. Potom sa bude dať uvažovať o kúpe.


napísal uni 28.12.2021
Páči sa mi!
6.5
Ohodnotiť
WAR MONGRELS
+ kvalitné audiovizuálne spracovanie
+ bonusy a doplnkové materiály spojené s históriou
+ rozsiahle mapy a komplexné misie s pestrou náplňou
+ rôznorodé postavy a možnosť hrať s nimi v multiplayeri
- bugy
- AI niekedy zlyháva na plnej čiare
- kontroverzný akčný režim postáv môže pôsobiť rušivo
- nie veľmi zábavné dialógy
- niektoré menej vydarené úseky
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Ryzen 5 1600, 8 GB RAM, GeForce GTX 950, OS Win 7 +SP1 64-bit


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One
PS5
Xbox Series X|S

Vývoj: Destructive Creations
Štýl: Akcia
Dátum vydania: 19. október 2021
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19854)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk