UNDUNGEON

UNDUNGEON

6.0

Zachránite svet alebo vyzdvihnete temnotu?

Recenzia na PC verziu

Sedem alternatívnych realít sa zlialo do jednej, vesmír prestal byť nekonečným, všetko pomaly pohlcuje nenásytná priepasť, a tak sa z prázdnoty zrodil nový zvestovateľ... Takto nejako začína toto pixel-artové, približne päťhodinové (maximálne desať) dobrodružstvo vašej postavy, ktorú stvorila prázdnota osobne. Metafyzických otázok či iných existenčných otáznikov sa v príbehovo bohatom svete Undungeon nachádza požehnane. Hneď v začiatkoch tak máte možnosť povšimnúť si, kam putovala väčšina rozpočtu na vývoj hry a ďalším postupom sa v tom, žiaľ, len utvrdíte. Titul si zaslúži uznanie za budovanie sveta, avšak priemerný zvyšok hry, nanešťastie, so sebou stiahne dolu nielen príbeh, ale aj ostatné dobré nápady.

Undungeon je izometrická RPG zasadená vo fiktívnom, rozpadajúcom sa sci-fi svete, ktorý sa so svojou históriou nemá vôbec za čo hanbiť. Príbeh odohrávajúci sa na pozadí je totižto hrozivo prepracovaný a keď sa nebojíte čítania, rozhodne zažijete zaujímavú jazdu. Ako takzvaný Herald Void sa zrodíte z esencie hmotného sveta a prázdnota známa ako Void vás poverí získaním šiestich pečatí uložených v takzvaných jadrách. Vybavený hmotným telom, ktoré Void nemá, sa preto vydávate do Q-dimenzie. Po epickom pixel-artovom filmíku sa vaša smrtku pripomínajúca podobizeň objaví v centrálnom H.U.B., odkiaľ začína vaše putovanie.

Undungeon
Undungeon Ako ovplyvníte svojím zrodením tento svet?
Ako ovplyvníte svojím zrodením tento svet?


Undungeon Hub bude úkrytom pre vás aj iné NPC postavy, ale nájdete tu toho omnoho viac.
Hub bude úkrytom pre vás aj iné NPC postavy, ale nájdete tu toho omnoho viac.


Undungeon O kvantum dialógov veru núdza nebude.
O kvantum dialógov veru núdza nebude.





H.U.B. totiž slúži ako lokácia, v ktorej si budete overovať svoj doterajší progres, vyžívať sa v dialógoch a postupne aj budovať funkčnú oblasť, esenciálnu pre vaše ďalšie putovanie. Skladá sa z viacerých ostrovov, ktoré sa vznášajú nad temnotou postupne všetko pohlcujúcej priepasti. Práve preto, že odtiaľto sa vydáte rozhodnúť o osude sveta, stretnete tu niekoľko dôležitých postáv, akou je napríklad aj levitujúce oko kyklopa Vidicus. Ten sa stane akýmsi vaším sprievodcom a o všetkom čo sa deje vo svete, vás poučí v komunikátore. Podobne kreatívne navrhnutých postáv sa dočkáte požehnane, a tak narazíte aj na hovoriace nomádske jaštery, múmie, zamurovanú robotickú bohyňu či podivína, akoby vytrhnutého zo sveta Star Wars. 

Ostrovy H.U.B. budete spájať pomocou mostov, ktoré vytvoríte len vďaka špeciálnym kockám prvotnej hmoty a tie nájdete kade-tade po svete. Čím viac ostrovov spojíte, tým stabilnejším a odolnejším sa H.U.B. voči nekonečnej priepasti stane a zároveň sa stanú ostrovy aj funkčnejšími. Takmer na každom ostrove totiž nájdete buď nejaký tréningový alebo iný level, NPC postavu či interaktívnu mašinu. Takáto mašina vám buď pomôže v misii, alebo pre vás vyrobí nejaký orgán, vylepší výbavu, či recykluje iné materiály.

H.U.B. je však iba drobnou lokáciou určenou skôr na oddych a poverenie misiami. Vidicus vám hneď na začiatku odhalí dve možnosti, ktoré rozhodnú buď o zatratení sveta, alebo predĺžení jeho životnosti. A je už iba na vás, ako sa rozhodnete hrou postupovať. Prvotným cieľom, o ktorom vám povedal aj Void, je však nájsť a obnoviť šesť jadier stabilizujúcich rozpadajúci sa svet. Preto sa teleportom vydávate do rozsiahlej Q-dimenzie.

Oválovú mapu otvoreného sveta, respektíve Q-dimenzie, budete postupne skúmať po vrstvách, podľa toho, koľko jadier ste už objavili. Každé aktivované jadro pridá o kus väčší ovál k vašej prístupnej mape. Pohyb zvestovateľa po tomto svete využíva dva rôzne spôsoby presunu, ktoré by sa dali nazvať identickými so sériou Mount & Blade. Buď hráte v oddialenom pohľade pripomínajúcom stratégiu prebiehajúcu na kolá, kedy myškou ovládate pohyb formou akéhosi rýchleho cestovania po svete. Alebo sa pohybujete klasicky pomocou klávesov v lokácii, do ktorej ste na mape vstúpili.

Mapu postupne odkrývate pohybom po nej, a zároveň tak odhaľujete aj polohu jadier, tábory alebo iné zaujímavé miesta. Keď sa v tomto strategicky-taktickom móde objavovania sveta nehýbete, všetko navôkol je nehybné tiež. Avšak počas presunu sa hýbu aj okoloidúci nepriatelia a taktiež sa strieda cyklus dňa a noci. Herald spať nepotrebuje, preto je preňho presun pod rúškom noci bezpečnejší, nakoľko počas dňa môžete naraziť aj na náhodné prepadnutia nepriateľmi. Na nepriateľov však garantovane narazíte v klasických izometrických lokalitách kde už prehľadávate rôzne kaňony a púšte.

Práve proti akýmkoľvek nepriateľom vám pomôže výbava. Tú tvoria primárne útoky, štíty a úskoky, ktoré už tradične spotrebovávajú akúsi formu many. Bavíme sa však o sci-fi vesmíre, a preto sa dostanete aj k istej špeciálnej výbavičke. Nakoľko vaše útoky siahajú do vzdialenosti nula celých nič, budete sa spoliehať iba na boj zblízka. Po svete tak budete nachádzať alebo skupovať rôzne rukavice s pazúrmi, ktorými poškriabete nepriateľov na smrť. Na vytvorenie štítu, redukcie poškodenia či špeciálnych pascí vám budú slúžiť podobne získané časti výbavy vo forme prilby. A špeciálne brnenia vám zase dajú možnosť uskakovať pred útokmi efektívne a efektne.

Undungeon
Undungeon Prevteľte sa do zvestovateľa z priepasti zabudnutia a rozhodnite sa, kam posuniete tento svet.
Prevteľte sa do zvestovateľa z priepasti zabudnutia a rozhodnite sa, kam posuniete tento svet.


Undungeon Súboje sú kostrbaté, ale napriek tomu akčné a preplnené blikajúcimi efektmi.
Súboje sú kostrbaté, ale napriek tomu akčné a preplnené blikajúcimi efektmi.


Undungeon Úskoky budú pre vás esenciálnym prvkom počas súbojov.
Úskoky budú pre vás esenciálnym prvkom počas súbojov.





Akákoľvek výbava so sebou prináša unikátne pohyby, vizuálne pôsobivé efekty a špeciálne typy poškodenia. Citovú väzbu si však k výstroju nevytvárajte, nakoľko každá zbraň alebo zbroj má aj svoju výdrž. Výbava sa síce v H.U.B. dá opravovať, ale najmä zo začiatku sa budete spoliehať skôr na skupovanie rôznych kúskov, aby ste boli na súboj vždy pripravení. Obchody sú esenciálne najmä preto, že tu nakúpite nielen výzbroj, ale aj predmety na liečenie, vrhanie, či veci na výrobu ďalšieho výstroja. Vrhacie predmety vnímajte ako granáty, pasce na medvede a nože. Výmenný obchod je v nehostinnom kraji jedinou možnosťou, a preto čím viac zabijete, tým viac dostanete. Hlavnou komoditou budú pre vás hlavne orgány nepriateľov a iné predmety nutné na výrobu vlastných orgánov.

Vaša postava je totiž len akousi schránkou a jej celkový bojový potenciál budete zvyšovať jadrami, orgánmi a už spomínanou výbavou. Jadro je to, čo drží Heralda pri živote a po jeho zničení zomriete. Jadro môžete ľubovoľne obohacovať o špeciálne runy, ktoré zvýšia isté schopnosti. Avšak, nanešťastie, sa opäť pohybujeme v číslach nula celých prd k obrane alebo zlomok delený nulou k útoku. Jadrá si viete tvoriť aj vlastné, ale je otázne, či vám vôbec nekonečné zbieranie zdrojov za to stojí. Orgány, ktoré si viete tvoriť a vkladať priamo do tela, sú na tom podobne. Nápad je to dobrý, no trpí syndrómom kvantity nad kvalitu.

Všetka vaša draho nazbieraná výzbroj sa tak buď ľahko zničí, alebo o ňu v súbojoch rýchlo prídete. Obzvlášť vďaka súbojom samotným. Tie totiž kladú až nekresťanskú dôležitosť na úskoky, pretože väčšina nepriateľov, ktorých stretnete, má na rozdiel od vás možnosť útočiť aj na diaľku. Toto sa v kombinácii s mechanikou, vďaka ktorej sa nepriateľské poškodenie stopercentne znásobí po zásahu (maximálne až po 500%!!!), stáva extrémne frustrujúcim. Teda hra samotná nemusí mať ani extrémne náročných nepriateľov, ale jeden úder vás vie chytiť do nekonečného kruhu zomierania. Ak sa vašej postave stratia všetky životy, neznamená to, že hneď zomriete. Ale stratíte jeden z orgánov a tým pádom z už aj tak dosť neefektívneho balíčka vám vývojári zoberú ešte viac... Po strate všetkých orgánov nasleduje vaše jadro a potom je už váš osud spečatený.

Undungeon
Undungeon Obnovené jadrá vám umožnia teleportáciu do hub lokácie.
Obnovené jadrá vám umožnia teleportáciu do hub lokácie.


Undungeon Mapku budete objavovať putovaním po svete.
Mapku budete objavovať putovaním po svete.


Undungeon Nejaká tá reorganizácia vnútorností by mohla pomôcť.
Nejaká tá reorganizácia vnútorností by mohla pomôcť.





Tu sa potom ukáže roguelike prvok, ktorý vás oživí buď v pozícii poslednej návštevy H.U.B. lokácie, alebo pri zrkadle, ktoré viete nájsť voľne vo svete. Táto mechanika by sama osebe nebola zlou, avšak ak sa dostanete do uzavretej lokácie v H.U.B., cez ktorú sa nevite prebojovať a, samozrejme, ožijete opäť v H.U.B., dostali ste sa tak do nepeknej situácie. Hra sa však zo začiatku zdá byť celkom ľahkým, až oddychovým zážitkom s nádhernou grafikou a vizuálne nalešteným súbojovým systémom. Veľmi prudko sa obťažnosť zmení z akčnej oddychovky na izometrické Dark Souls.

Najdôležitejšou súčasťou vášho balíčka schopností sa tak okrem úskokov, správne načasovaných útokov a aktivovaných štítov, stane správne narábanie so zdrojmi. Shift kláves vám dá istú taktickú výhodu, nakoľko vás hodí do menu voľby vašej výzbroje a zároveň zamrazí svet okolo vás. Ak si teda potrebujete premyslieť svoj ďalší krok, odporúčam spoliehať sa na toto taktické menu. Potom už len správne nastaviť zdravie regenerujúce predmety, medzi ktorými sa nachádzajú aj postavu vylepšujúce elixíry (+0.5% útok...), vybrať ideálny vrhací predmet, granát a ide sa na vec.

V súbojoch vám vedia občas pomôcť aj po svete zverbovaní žoldnieri, nomádi, či iné NPC postavy. Ich pomoc oceníte, avšak ak náhodou zomrú v súboji, sú preč už navždy. Potom je už len na vás skúmať svet, hľadať novú výbavu, ktorú aj tak o chvíľu stratíte, poohliadnuť sa po nejakom tom spoločníkovi a hlavne obnoviť všetkých šesť jadier. Tie sú vždy zakončené súbojom s nejakým genericky vyzerajúcim bossom a odmenou vám je potom jadro, ktoré poskytne teleport do H.U.B. lokácie.

Undungeon
Undungeon Vizuál upúta hneď zo začiatku vďaka epickej intro sekvencii.
Vizuál upúta hneď zo začiatku vďaka epickej intro sekvencii.


Undungeon Kláves shift poskytne taktickú výhodu na organizáciu vašej výbavy aj uprostred súboja.
Kláves shift poskytne taktickú výhodu na organizáciu vašej výbavy aj uprostred súboja.


Undungeon Priepasť zabudnutia je neustále prítomná v hube, ktorý budete prepájať energetickými mostami.
Priepasť zabudnutia je neustále prítomná v hube, ktorý budete prepájať energetickými mostami.




Prostredie sveta je síce krásne, ale vzhľad každej lokácie je v podstate identický. Veľa variácií nenájdete. Každé náhodné prepadnutie nepriateľmi pri putovaní po mape vás hodí do rovnakej arény, a to nech už sa nachádzate kdekoľvek. Striedanie dňa a noci je pekným oživením a lokácie aspoň vďaka tomu dynamickému nasvieteniu pôsobia živšie. Hudba hneď na začiatku hry pôsobila ako zaujímavý alternatívny rock, ktorý bude celú akciu hnať vpred. Avšak ani za svet si neviem spomenúť, kedy som mimo intro sekvencie naposledy hudbu vôbec počul.

Undungeon je vizuálne pútavý zážitok, ktorý napriek hĺbke svojho sveta pôsobí vo výsledku veľmi plocho. Detailne premyslené univerzum, pôsobivé a vyšperkované animácie, ale aj nádherný pixel-artový vizuál môžu hre závidieť mnohé iné indie projekty. Ak sa teda vývojári pokúšali o vytvorenie animovaného filmu, určite to zvládajú na výbornú. No keď sa pozriete na hernú stránku projektu, tak sa celá táto nablýskaná fasáda začína rozpadať. Obťažnosť, kvantá textu bez jedinej nahovorenej repliky, nezmyselné a bezvýsledné levelovanie vašej postavy, kostrbaté ovládanie a mnoho iného, nanešťastie, podkopáva celý produkt. Undungeon je titul s mnohými dobrými nápadmi, myšlienkami a potenciálom pre skutočne unikátny projekt. Avšak sťahuje ho práve nedotiahnutá hrateľnosť a mechaniky, ktoré by si zaslúžili ešte zopár mesiacov práce.


napísal Taiven 9.3.2022
Páči sa mi! (+1)
6.0
Ohodnotiť
UNDUNGEON
+ krásny pixel art vizuál
+ komplexný príbeh
+ dobré mechaniky, ako sú orgány a vylepšovanie jadra
+ vtipné dialógy a dizajnovo pútavé postavy
+ tajuplné a vťahujúce intro
+ hudba a audio
- osekaný obsah
- extrémna obťažnosť vďaka zvyšovaniu poškodenia
- nehodiaci sa roguelike žáner
- jednotvárny a prekomplikovaný svet a príliš veľa textov
- minimálne vylepšenia postavy
- napriek kratšej hernej dobe repetitívna hrateľnosť



RECENZIE HRÁČOV
PC
Xbox One

Vývoj: tinyBuild / Laughing Machines
Štýl: RPG
Dátum vydania: 18. november 2021
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Remake (0)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19837)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk