DOOM RPG

DOOM RPG

9.5

Klasika sa vracia na mobilné telefóny a je lepšia než ktokoľvek čakal.

Recenzia na Mobil verziu

Stavím sa, že o tejto hre ste ešte určite nepočuli. Stavím sa, že ste nikdy nehrali ani jeden diel, či už to bolo na PC, zabudnutých konzolách (Jaguar, SNES, N64) či konzolách nových generácii. Stavím sa, že ste práve otvorili svoj podpriestorový internetový prehliadač a túto stránku otvorili len omylom. A stavím sa, že svojím štvrtým zeleným okom pozeráte ako blázon, pretože tomuto rozsypanému čaju (my to voláme slová) vôbec nerozumiete. Tak teda vitaj medzigalaktický čitateľ a počúvni si príbeh, ktorý píše naše dejiny už 13 rokov.

The beginning

Je to neuveriteľné, ale klasika DOOM je tu s nami naozaj tak dlho. Nebudem sa nostalgicky rozpisovať o histórii, pretože už to za mňa urobil Spacejunker. Podstatné je, že značka DOOM sa vždy vyznačovala kvalitou a vždy bol s napätím očakávaný každý nový diel alebo datadisk. A tak ako ide technológia dopredu, začína sa DOOM dostávať na miesta, kde by to ešte pred rokom bolo nemysliteľné. DOOM totiž útočí na naše mobilné telefóny a je to útok drvivejší ako ohnivá guľa Cacodémona a hrateľnosť ostrejšia ako zuby Pinkyho. Preto sme sa rozhodli, že jej treba dať priestor aj vo veľkej recenzii a neodbiť ju len pár riadkami. DOOM si totiž takúto pozornosť určite zaslúži. DOOM nás pohltí MUHAHAHahaha. No stačí už.

What’s the story?

Nebudeme si klamať a povedzme si na rovinu, že DOOM nebol nikdy o príbehu a aj porno so Sylviou Saints má hlbšiu myšlienku (kto tvrdí, že DOOM 3 mal hlbší dej, ešte poriadnu hru so zápletkou asi nehral), ale DOOM sa na to aspoň nikdy nehral (aj keď ten D3, no neviem). Jednalo sa vždy o masaker najhrubšieho zrna a pointu ani nikto nehľadal. Podobne je tomu aj u DOOM RPG. Dozvedáte sa, že ako mariňák UAC ste poslaní na Mars, kde sa dejú podivné veci a treba zistiť/eliminovať/zachrániť, čo sa dá. Toľko k hardcore príbehu. Na DOOM je to na začiatok až, až.

DOOM RPG

Úsmev a cvak, teda prásk.
DOOM RPG

Tento sa tvári že niečo robí, ale už ho sledujem dlho a ani sa nepohol.
DOOM RPG

Takto to vyzeralo v mojej a je2ryho izbe po večernej party.

Why RPG?

Že prečo má mobilná verzia koncovku RPG? Voľakedy dávno pradávno sa na 8 a 16 bitoch zrodila legenda zvaná Dungeon Master. V hre sa nepohybovalo plynulo, ale po štvorcoch, resp. skokoch. Túto vlastnosť má aj DOOM. Že prečo sa nepohybujeme plynulo? Mobilné telefóny síce ušli míľové kroky v technológiách, no na to pravé mobilné hranie z klávesnice si musíme predsa len ešte počkať. Na telefóny existujú samozrejme aj plne scrolovacie FPS ako Alpha Zone, Wolfenstein3D alebo Robot Aliance, ale práve zlé ovládanie z tlačidiel z nich tvorí veľmi zle hrateľné veci. John Carmack urobil veľmi dobre, keď programoval kód a koncipoval hrateľnosť (áno sám Carmack, programátor ostatných verzií). Okrem toho, že sa pohybujeme po skokoch, beží celá hra na ťahy. Je teda vždy dosť času si každý krok rozmyslieť, navoliť správnu zbraň a stratégiu. Tam, kde sa programátori snažia dohnať FPS z PC, použil Carmack skvelý oldschoolový trik. 1:0 pre Carmacka.

RPG nie je samozrejme len o poskakovaní po štvorcoch (grafika pri presúvaní je ale plynulo animovaná, čiže dojem je ucelený a nehrozí dezorientácia). RPG je aj o zbieraní skúseností a vylepšovaní vlastností hrdinu. Nechýba ani automatická mapa podobná z veľkej predlohy. Bezmenný mariňák začína len so slabým zdravím a brnením. Je slabučký, nepresný a neohybný (Strength, agility, accuracy). Zabíjaním nepriateľov dostáva body skúsenosti a pri naplnení určitej hodnoty povýši o level. Vlastnosti stúpnu a na konci je z neho vraždiaca beštia.

Enemy at the gates

Teraz si dáme si menšiu logische spiele ako hovoria Maďari. Spočítajte si nepriateľov z pôvodného D1 a D2. Základný zombík, guľometčík, IMP, Lost soul, Pinky, Cacodemon, Pain Elemental, Revenant, Mancubus, Archvile, Hell Knight. Vynásobme to celé troma. Pripočítajme jedného starého známeho s raketami ako blesk a jedného neznámeho nemŕtveho a nepekného. Teraz ešte zoberme 3x psa z Wolfenstein3D. Ak ste počítali správne, vyjde vám číslo 38 (slovom tridsať osem) rôznych nepriateľov. Pričom každý má svoju slabšiu a silnejšiu verziu odlíšenú aj farebne. Napr. okrem Impa je ešte Impling a IMP Lord. Pinky má Bull Demona a Belphegora. Viem, že nejakí nepriatelia sa sem nedostali (shotgun guy alebo pavúky), ale 38 druhov nepriateľov je ohromné číslo. 2:0 pre Carmacka.

Shooting the star

Arzenál zbraní zostal tiež takmer bezo zmien. Klasickú motorovú pílu síce nahradila sekera, ale ostatné zbrane zostali pôvodné. Pištoľka, brokovnica, rotačný guľomet, dvojhlavňová brokovnica, plazmomet, raketomet a samozrejme BFG. Pribudli aj nové ako hasiaci prístroj na (čuduj sa svete) hasenie ohňa a použiteľný aj na ohnivé príšerky. A ako špecialitku si môžete po nájdení špeciálneho obojka odchytiť aj vlastného psa obranára. Okrem toho, že má skvelý útok, všetok damage prejde naňho, čo je dobré pri nízkej hladine vášho zdravia. Nevýhodou je však útok len na kontaktnú vzdialenosť jedného štvorca. 3:0.

DOOM RPG

Starý známy.
DOOM RPG

Ja že tu nemam čo robiť? No choď sa rozcvičiť moj!
DOOM RPG

Z nepriateľov lietajú potoky pixelovej krvi.

Touch me

Ďalším, a samozrejme nie posledným kladom je interaktivita. Zo začiatku sa pohybujeme po základni, kde je plno vedcov a iných vojakov a z každým sa dá prehodiť niekoľko dialógov. O tom, ako by boli najradšej doma alebo niekde inde, hlavne nie tu, alebo len o tom, že nemáte zacláňať a radšej si ísť po svojom. Vedci vám môžu prideliť rôzne úlohy, ako ísť sa pozrieť na reaktor, nájsť strateného vedca (ktorý vlastne nie je vôbec stratený (bacha, dejový zvratok)), alebo len vyčistiť určitú oblasť, alebo nájsť konzolu s kódom ku dverám. V hre je tiež super tajná oblasť, do ktorej sa dostaneme len vtedy, keď zozbierame 4 kódy skryté v tajných miestnostiach po celej základni. Hru treba najprv dohrať a až potom sa dostaneme do tejto tajnej oblasti, ale je ju možné pri nepozornosti aj minúť. S radosťou, že sme tajný kód a aj dvere našli, ich otvoríme a tam čaká ďalšie prekvapenie. Dvere, do ktorých treba vložiť Fibonachiho postupnosť. Wow. Prejdenie mi trvalo niečo cez 9 (áno deväť) hodín čistého času a ešte hodinu som sa poflakoval po komplexe a zabíjal nepriateľov len sekerou. To sa stále bavíme o hre na mobilný telefón! Herná doba, ktorú môže závidieť nejedna hra z PC alebo konzol. 4:0 a ďalej už nemá význam rátať.

Okrem vkladania kódov a pokecov s ľuďmi je možné ešte rozstreliť barely s výbušninou a ušetriť náboje na nepriateľov, sekerou rozseknúť zablokované dvere, zbierať užitočné predmety ako megazdravie, berserker, malé a veľké lekárničky či obojky na psov. V DOOMoch však absentoval inventár a veci sa teda nedali odložiť na horšie časy. Nie však v DOOM RPG. Čokoľvek zoberiete, uloží sa pekne do inventára a môžete to použiť v pravý čas. Všetky potrebné údaje a logy z rozhovorov v rámci jednej úrovne sa ukladajú do zápisníka, čiže vždy viete, čo treba robiť. Z niektorých nepriateľov vypadávajú kredity (peniaze), ktoré však možno nájsť aj v tajných miestnostiach a za určitú sumu potom môžete v špeciálnych automatoch prikúpiť lekárničku alebo náboje a za tučnú sumičku aj upgradovať vlastnosti hrdinu. V hre je aj skrytý pokazený automat, ktorý predáva všetko za polovičné ceny.

Audio/Video


Aj po audiovizuálnej stránke DOOM RPG exceluje. Použité bitmapy sú samozrejme z pôvodných dielov a kto by čakal len pravouhlé chodby, tak sa veľmi mýli. Jednotlivé úrovne sú síce bez prevýšenia (prvé bezvýznamné mínus), ale geometria jednotlivých úrovní je skvelá. Neopakovateľný je moment, keď sa dozviete od vedca, že síce nevie prístupový kód ku dverám, ale že má niečo spoločné s architektúrou daného levelu. Prepnete teda na automapu a hneď je všetko jasné. Mapa je poskladaná tak, že zobrazuje číselný kód ku dverám.

Ak si všimnete obrázky, tak na nich vidno, že chýbajú textúry podlahy a stropu. Miesto textúry len jedna farba. Tu píšem druhé bezvýznamné mínus, pretože verzia pre BREW 2.0 systémy má aj textúry podlahy a aj stropu. Neverím, že by to Java J2ME 2.0 nezvládla, ale budiš. Po tom čo som videl v akcii Abyss engine od Fish Labs neverím, že by toto bol pre Javu nejaký vážny problém.Už sme si pomaly zvykli, že čo je na mobil, to je lepšie bez zvuku. DOOM RPG zasa presvedčí, že to nemusí byť úplne pravda. Úvodné menu vás prekvapí pôvodnou hudbou z DOOMa a pozadu nezostávajú ani vlastné SFX zbraní. Samozrejme nečakajte žiadny soundblaster, ale každá zbraň má vlastný efekt a dokonca aj vibrácie umocňujú pocit zo streľby.

DOOM RPG

Prosím len nie Mars, prosím len nie Mars! "Voice: Next destination, Mars." Kua!
DOOM RPG

UAC, vykostíme a prinesieme aj na váš stôl.

Godlike DOOM

Hra nepatrí, ako by správny Angličan povedal medzi „for me, behind me“, teda „pre mňa za mňa“ tituly, ale jednoznačne do „A MUST HAVE!“. Škoda, že ju zatiaľ neponúkajú naši mobilní operátori a dá sa len objednať na domovskej stránke za 2 dolče alebo skúsenejší googlisti samozrejme vedia ako...

Takmer 10 hodín hrania, skoro 40 druhov nepriateľov, 10 zbraní, 10 rozľahlých úrovní. Vynikajúce RPG prvky, interaktivita, znovuhrateľnosť, skryté priestory a bonusy, inventár, automapa, štatistiky, rozhovory a nakoniec aj ten príbeh. Kompaktný a unikátny celok. DOOM znova žije.


napísal fendi 14.2.2006
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
9.5
Ohodnotiť
DOOM RPG
+ DOOM v mobile
+ herná doba
+ nepriatelia
+ rpg prvky
+ zbrane

- chýbajú prevýšenia levelov
- J2ME má na viac
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Mobilné telefóny s podporou J2ME 2.0 alebo BREW 2.0


RECENZIE HRÁČOV
DOOM RPG
9.6
LUK    10.3.2007
Všetci určite poznáte Dooma. Je to veľký fenomén, ktorý vyrobila firma Id Software a začal už od rok...prečítať celé
Mobil

Vývoj: Fountainhead Entertainment
Štýl: Akcia / RPG
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| DOOM RPG 14.2.2006
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19536)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk