THE ALTERS |
THE ALTERS |
Vesmír je pôsobivý, ale zvládnuť jeho nástrahy nie je jednoduché. O tom sme sa už presvedčili v mnohých filmoch a hrách. The Alters prináša ďalšiu strastiplnú expedíciu vo hviezdach, ktorá zahrňuje známe komplikácie a mechaniky, ale predsa len ide na vec inak a do značnej miery odlišne ako iné tituly. 11 bit Studios priniesli svoju unikátnu víziu boja o prežitie, ktorá spája prvky viacerých žánrov do fascinujúceho celku.
Hlavným protagonistom ste vy a vy a zase vy. A tým nechceme zdôrazňovať, aká jedinečná je vaša osoba, hoci vlastne aj je - už tým, že je to jediný preživší z posádky na nehostinnej planéte. No nie nadlho osamelý. Niežeby ste nadviazali priamy kontakt s mimozemšťanmi alebo stroskotali ľudia z ďalšej expedície. Nemáte ani svojho robota či umelú inteligenciu, čo by mudrovala prostredníctvom komunikačného zariadenia. Vám sa ponúkne celkom iné riešenie – vytvoríte svoje alternatívne verzie, teda klony, s ktorými musíte spolupracovať pri riešení problémov. Tento nápad síce nie je z vašej hlavy a hlavný hrdina Jan Dolski spočiatku vôbec nie je nadšený predstavou, že naokolo budú pobehovať jeho dvojníci, ale zdá sa, že je to jediný spôsob ako prežiť.
Vaše prvé kroky v skafandri povedú k futuristickej základni, ktorú rýchlo nájdete a ako jediný preživší sa stanete jej kapitánom. Vzápätí zistíte, že vaše nové útočisko je solídne vybavené a zahrňuje niekoľko slušne zariadených miestností kontajnerového typu, ku ktorým čoskoro môžete pristavovať ďalšie. Plus ich viete aj prehadzovať, aby ste čo najlepšie využili síce pomerne veľký, ale v prvých fázach hry značne limitovaný priestor. Našťastie, bude sa dať upgradovať a rozširovať, ale priebežne budete riešiť, ako tam pomestíte všetky potrebné miestnosti. Staviate totiž vo vymedzenom kruhu, ktorý predstavuje útroby základne a nie je to náhoda, ale nevyhnutnosť. Celý komplex je totiž jedno obrovské koleso a dokáže sa presúvať do iných častí planéty.
Lenže najskôr treba spojazdniť systémy a potom riešiť aj iné komplikácie, na ktoré už potrebujete výpomoc ďalších Jánov – vašich klonov. Nie sú to však len bezduché kópie, ale postavy s vlastnými osobnosťami, ktoré navyše viete pred ich vytvorením nadefinovať tak, aby boli mimoriadne zručné vo vybraných činnostiach. Aby ste to dosiahli, potrebujete unikátnu surovinu rapidium a musíte sa prehrabávať vo svojich spomienkach a vytvárať prostredníctvom nich odchýlky, ktoré zmenia DNA štruktúru vašich dvojníkov. A tých potom môžete poveriť rôznymi úlohami.
Získate tak zručného mechanika, ktorý sa hodí hlavne na opravy častých kazov na základni. Alebo baníka, ktorý rýchlejšie ťaží suroviny na povrchu planéty. Botanika, ktorý sa postará o plodiny v skleníku, z ktorých sa v kuchyni pripravia pokrmy. Vedca, ktorému v laboratóriu vyberiete množstvo projektov na výskum, vrátane kľúčových súčastí misií, aby ste sa posunuli ďalej v príbehu. Plus ďalšie špecializácie. Nie sú však obmedzení svojím zameraním a môžete im pokojne prideliť aj činnosti, na ktoré síce nie sú predurčení, ale zvládnu ich, hoci nie tak rýchlo. Dokonca, keď dokončia svoje primárne úlohy, aj sami sa ohlásia, že chcú pomôcť s nejakou inou záležitosťou, ktorú treba vykonať. A vy im to odobríte alebo ich necháte oddychovať.
Pritom však musíte počítať s tým, že vaše klony dodržujú pracovnú dobu, potrebujú jesť, odpočívať a musíte dbať na ich fyzický stav aj duševnú pohodu. S každým z nich budete komunikovať už pri ich precitnutí v inkubátore a voľby pri rozhovoroch sú zásadné. Musíte totiž ďalším Jánom vysvetliť, kto sú, prečo ste ich stvorili a aký to má všetko zmysel. A nie každý to nesie ľahko. Dostať ich do psychickej pohody a udržiavať v dobrom stave je dosť fuška. Ak ich urazíte, ponížite či znervóznite, začnú byť čoraz viac podráždení, nevrlí, deprimovaní. Povedie to k zhoršeniu vzájomných vzťahov, odvrávaniu, spomaleniu pracovných výkonov a v krajnom prípade k rebélii. Musíte sa s nimi aspoň priebežne rozprávať, vyhovieť ich požiadavkám, napríklad keď chcú lepšie jedlo alebo väčší komfort, podarovať im predmety z vašej (spoločnej) minulosti. Pritom vám dajú aj lekcie do života. Príjemné je tráviť čas v spoločenskej miestnosti, kde si môžete spoločne pozrieť (skutočne vytvorené) filmy, zahrať pivný pingpong - minihru s loptičkou a pohármi a dvojníkom to zlepší náladu. Potom sa spolužitie stane príjemnejším a vaši spolubývajúci spoľahlivejší a efektívnejší. Ale nie nadlho.
Akoby nestačilo, že vám hrozí záhuba, do toho sa vaši spolubývajúci začnú medzi sebou hádať alebo biť a vy sa máte postaviť na stranu niektorého z nich. Alebo vám vyčítajú, čo ste urobili, pričom pri niektorých rozhodnutiach je vždy niekto z nich spokojný a iného to vytočí možno až do nepríčetnosti. Komusi začne preskakovať alebo sa stane nekontrolovateľným kvôli nejakej závislosti a vy ho musíte upokojovať a niečo vymyslieť, inak na to doplatia všetci. Chtiac - nechtiac sa z vás stane psychológ či psychiater a k vaším alter verziám sa občas musíte správať ako k pacientom a dbať o to, aby neboli rozrušení. A nie vždy sa vám to podarí a budete v strese aj vy. Ale... keď s nimi budete dostatočne dlho, napokon vám prirastú k srdcu a možno aj po dohraní hry budú chýbať.
Nie ste však odkázaní len na debaty s vaším alternatívnymi ja, pri ktorých sa občas cítite ako schizofrenik - hoci sa fyzicky líšia aspoň účesmi, bradou a doplnkami. Na základni je okrem iných dôležitých priestorov aj komunikačná miestnosť, kde postupne nadviažete spojenie so spoločnosťou, pre ktorú pracujete a rôznymi ľuďmi zo Zeme. Získate od nich nové informácie, často vám zadávajú nové misie a za to vám sľubujú záchranu. Lenže tá nepríde tak skoro, čas neúprosne beží a vaším zásadným problémom je smrtiace slnko, ktoré v určitých intervaloch ožaruje povrch planéty. Na jednom mieste sa tak môžete zdržať určitý počet dní, ale potom treba základňu premiestniť na nové, aspoň dočasne bezpečné miesto. Inak je po vás. No keď sa k tomu pridajú rôzne komplikácie, niekedy je to naozaj len o fúz. Vlastne skoro vždy.
Ste takmer neustále pod časovým a psychickým tlakom. Musíte preskúmať a vyriešiť komplikácie, ktoré vám bránia pokračovať v ceste a získať dostatok organického paliva. Popritom udržiavať morálku a dbať na potreby a rozmary svojich dvojníkov. Súčasne riešite ťažbu surovín a výrobu, ako aj nedostatok skladových priestorov. Neustále si musíte všímať úroveň radiácie na základni a vyrábať filtre, aby nezamorila vaše osídlenie. Intenzívne je to hlavne počas magnetických búrok, kde navyše nestíhate vyrábať opravárenské sady, lebo vám kolabuje jedna miestnosť za druhou. A ak niečo trochu dlhšie zanedbáte, včas nevyrobíte a nevyskúmate, je úplný koniec. Zabije vás slnko, zlynčujú vaši spolubývajúci, zničí nekontrolovaná radiácia, základňa úplne skolabuje kvôli primnohým poruchám naraz, zničia vás anomálie v teréne. V krajnom prípade to nakoniec nezvládnete. Našťastie, hra sa pomerne frekventovane ukladá a po zlyhaní si môžete nahrať niektorý predošlý deň na základni. Ale aj tak je to neraz iritujúce. Skvelá zábava tak chvíľami ide ruka v ruke s frustráciou.
Manažment základne je vlastne výdatne vylepšenou verziou výstavby, akú poznáme z Xcom hier alebo napríklad Fallout Shelter. No okrem toho vás čakajú aj výpravy na povrch planéty v skafandri a z pohľadu tretej osoby. Hlavným dôvodom sú suroviny, rôzne nerasty a organické látky, ktoré potrebujete najmä na budovanie, opravy a správny chod zariadení. Ale niekedy natrafíte aj na trosky, kde nájdete špecifické predmety a pomôcky. Zdroje získavate tromi spôsobmi. V malom množstve sa dajú jednoducho pozbierať a o niečo väčšie sú ložiská, kde ich získate manuálnym vŕtaním. Najbohatšie zásoby sú však pod povrchom, kde ich musíte najskôr presne lokalizovať umiestňovaním skenovacích tyčí. Následne umiestnite vrtnú vežu (ktorú ste predtým vyrobili na základni) a tyče s obmedzeným dosahom, ktoré po prepojení so základňou privádzajú energiu. Potom môžete priamo pracovať na vrtnej veži alebo tým poveriť iného Jána.
Do úvahy ale treba brať kapacitu skladov, ktoré musíte priebežne pristavovať. A tiež vašu kondíciu. Pracovať môžete dovtedy, kým máte dosť energie (postupne nastupuje únava a spomalenie) a nezačne vás ohrozovať vonkajšia radiácia. Vtedy sa treba čo najskôr vrátiť na základňu, čo zjednodušuje rýchly transport medzi vrtnými vežami a útočiskom. Regenerujete sa spánkom v kapitánskej izbe, čím súčasne ukončíte deň, a zároveň sa vtedy hra automaticky ukladá. V teréne sa môžu vyskytovať nebezpečné anomálie alebo natrafíte na miesta, kam sa nedá bežne vyliezť. Tam využijete vyrobené pomôcky, ako je záchytný hák alebo rýpadlo na prerazenie barikády, Niektoré z týchto vecí stačí zhotoviť raz a sú permanentné, prípadne ich treba upgradovať, iným musíte vyrábať a dopĺňať dávky. Výber uskutočníte prostredníctvom praktického kruhového menu.
V okolí základne sa dobre orientujete prostredníctvom mapy, kde sa automaticky zaznačujú objavené priestory a ložiská. Jednotlivé zložky hry, náročnosť ekonomiky a akčné elementy, si môžete upraviť pri štarte hry aj počas progresu. Hospodárenie ale bude napriek tomu stále fuška, len v teréne obmedzíte hrozbu anomálií, ktorá je však zvládnuteľná bez väčších problémov. V každom prípade, niekedy aj na malé chyby veľmi doplatíte, alebo kvôli krátkemu zdržaniu hru nezvládnete. Vtedy si musíte nahrať niektorú automaticky uloženú pozíciu, vrátiť sa o niekoľko dní späť a urobiť veci trochu inak. Vyžaduje to dosť veľkú trpezlivosť a precíznosť, nič pre tých, čo sa ľahko vzdávajú. Na ovládanie je ideálna myš a klávesnica, ale ak uprednostňujete aj na PC gamepad, hra vám i v tomto vyhovie, pričom je zahrnutá podpora vibrácií.
Grafika hry je parádna, či už hovoríme o samotnej základni alebo prieskume okolia. Vo vašom sídle sa plynule pohybujete cez jednotlivé miestnosti, ktoré sú trojrozmerné, zväčšené na celú obrazovku a majú patričnú hĺbku. Keď sa venujete nejakej činnosti, čas sa zrýchli a vidíte to aj na animácii. Súčasne viete využiť pohľad na zmenšenú štruktúru, kde vidíte všetky priestory a aj polohu ostatných Jánov. Vonku si užijete parádnu atmosféru planéty, ktorá je síce nehostinná a pustá, ale sú tam úžasne spracované bralá, jaskyne, praskliny s lávou a rôzne doplnkové súčasti. Pekne vyniknú vrty, ktoré umiestňujete, ako aj samotná základňa. A nad tým je pochmúrna obloha s hmlou, ktorá tomu dodáva pôsobivý a súčasne trochu strašidelný nádych. Ozvučenie je reprezentované príležitostnými ruchmi v okolí, kvalitným dabingom a trochu záhadnou hudbou na pozadí, čo vystihuje stiesňujúce, ale fascinujúce priestory planéty. Veľmi pekným momentom je vytvorenie a naspievanie chytľavej skladby s vašimi klonmi. Pri hraní novinárskej verzie hry sa vyskytli ojedinelé technické chyby, hlavne v závere, na ktoré ale autori vopred upozornili a už by sa nemali vyskytovať pri oficiálnom vydaní.
The Altars je ďalším majstrovským dielom od 11bit Studios. Je to úžasný, originálny žánrový mix, kde si užijete ako manažment základne, tak aj prieskum prostredia. Survival prvky sa prelínajú s adventúrou a ocitnete sa v rôznych pozíciách, od bádateľa, cez staviteľa, až po psychológa. Komplexná interakcia s vašimi klonmi je pôsobivá, aj keď chvíľami ste z nich otrávení, obzvlášť, keď vás priam vydierajú a oberajú o vzácny čas, ktorého veľa nemáte. Ale nakoniec sa vám za nimi bude aj cnieť. Poradiť si so všetkými situáciami a aspektmi hry je vzrušujúce, no náročné, fascinujúce a deprimujúce zároveň. Aj malé chyby sa vypomstia. Stojí však za to všetky úskalia pretrpieť a vychutnať si naplno jednu z najoriginálnejších hier posledných rokov. A prípadne ju rozohrať znovu, lebo pri jednom prechádzaní nevyskúšate všetky možnosti a príbeh hodný aj sfilmovania môže byť do istej miery formovaný inak.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: 11 bit studios / 11 bit studios Štýl: Managementová
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|