PROJECT MOTOR RACING |
PROJECT MOTOR RACING |
Z pomerne nečakaného titulu, od ktorého asi nikto nemal veľa očakávaní, sa nakoniec vykľulo jedno z najväčších prekvapení v oblasti pretekárskych simulátorov. Ak sa ale pozriete podrobnejšie na tvorcov, tak zistíte, že na hre pracuje síce nové štúdio, no jeho zakladateľom je Ian Bell stojaci za sériou Project CARS. Fanúšikovia pretekárskych simulátorov teda isto spozornejú, no čaká vás aj druhé prekvapenie. Vydavateľom hry je GIANTS Software, ktorý je známy svojou dnes už legendárnou sériou Farming Simulator. Na prvý pohľad sa môže zdať táto kombinácia štúdií pomerne úsmevná. Hoci GIANTS majú množstvo skúseností s vývojom a simuláciou, konceptu s prevzatím simulácie z farmárskych strojov sme ani my spočiatku veľmi neverili.
Zo žartov o traktoroch na trati sme ale veľmi rýchlo vytriezveli a bolo už po prvých metroch cítiť, že Project Motor Racing berie pretekanie veľmi vážne. Tvorcovia mali predošlé skúsenosti so serióznou pretekárskou simuláciou už z Project CARS, no je cítiť aj značný vplyv GIANTS a ich enginu. Hra je postavená na GIANTS Engine 10, teda na rovnakej verzii, ktorá poháňa aj najnovší Farming Simulator. Ten v sebe okrem veľmi prepracovanej simulácie ukrýva aj modernú grafickú pipeline, ktorá je dobre optimalizovaná pre PC aj konzoly v podobe PS5 a Xbox Series X/S. No čo je najdôležitejšie, ponúka už od vydania plnú podporu modov a zároveň prisľubuje stabilitu a dlhú technickú podporu, ktorou sú GIANTS Software dobre známi.
Žiaľ, z konzol bude podpora modov dostupná len pre Xbox. Navrhovať budete môcť vlastné autá, trate, prípadne vykonávať len vizuálne úpravy alebo vytvárať nové pretekárske série a ligy. Je cítiť, že hra už od svojich počiatkov myslí na komunitu a máme silné tušenie, že táto stratégia by mohla mať úspech. Hra ponúkne pri vydaní až 27 oficiálnych tratí a 18 lokácií po celom svete, takže o zábavu nebudete mať núdzu. Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že ide o menší počet, vynahrádza to ich kvalita. Každá trať si pri tvorbe prešla presným laserovým meraním, vďaka čomu herný model zachytáva aj tie najmenšie detaily.
My sme dostali možnosť zahrať si hru v rámci Gamescom prezentácie, pričom sme mali k dispozícii demo verziu pre verejnosť, ako aj verziu, ktorá pôjde už do plného vydania. Verzia pre verejnosť mala obmedzené možnosti, trochu horšiu kvalitu grafiky a podobne. Novinárska verzia už bola o niečom inom. Úroveň simulácie, ktorou hra disponuje, je fantastická. Pre bežných hráčov, ktorí si chcú len zapretekať, možno obsahuje až zbytočné množstvo informácií a vysokú komplexitu, no ak ste fanúšikmi motošportu, podobne ako ja, budete z hry unesení, čo všetko vie ponúknuť. Hoci sme mali len obmedzený čas, vďaka nezáujmu ostatných novinárov zo skupiny sme mohli využiť celých 20 minút na hranie namiesto pôvodne alokovaných piatich. To vám už dá dosť postrehov a vnemov.
Prvá vec, ktorá nás zaujala, je, ako ľahko sa hra ovláda na ovládači. Hardcore simulátory sa väčšinou hrajú gamepadom veľmi zle a prakticky vás nútia siahnuť po kvalitnom volante, no Project Motor Racing pôsobil pri ovládaní gamepadom pocitovo podobne ako Gran Turismo alebo Forza Motorsport. Riadenie bolo presné, komfortné pre rýchle zmeny smeru, no stále ste mali pocit plynulej jazdy a cítili ste, čo sa s autom deje. To, že hra má hlbokú simuláciu prakticky všetkého, sme očakávali, no to, že od vás vyžaduje napríklad správne zahriatie pneumatík, aby ste už po pár kolách nestratili výkonnosť, je úžasný detail, ktorý poteší nejedného fanúšika pretekania. Ak spravíte chybu a dostanete napríklad hodiny, môžete si všimnúť, ako sa vám pri šmýkaní po asfalte prakticky trhajú pneumatiky a ako ste trať na danom mieste znečistili žmolkami z pneumatík. Tie tam, samozrejme, vydržia aj do ďalších kôl, takže pri prejazde cez ne ucítite miernu stratu gripu a budete počuť, ako malé gumené časti narážajú na podbehy a podvozok.
Po zbesilom výlete mimo trať ale zničíte primárne zadné pneumatiky, takže s rýchlym časom sa môžete prakticky okamžite rozlúčiť. Už po prvých zákrutách na zničených pneumatikách cítite, že auto začne mať pretáčavé tendencie, v zákrutách už nemôžete ísť na plný plyn a prakticky okamžite prehrejete pneumatiky do neprijateľných teplôt, ktoré sa už nijako nepodaria schladiť. A toto je len jedna z mnohých mechaník, ktoré hra ponúka a simuluje. Úplne iný svet sa vám otvorí, ak presadnete za volant s kvalitným force feedbackom. Hral som už veľa pretekárskych hier, no Project Motor Racing by som vďaka jeho First Principle Physics a vysoko presnému FFB, ktoré boli vyvíjané spolu s profesionálnymi jazdcami, označil za hru s asi najpresnejším prenosom síl do volantu v porovnaní s reálnym svetom. Samozrejme, existujú hardcore racing simulátory, no z podobnej kategórie hier sa im približuje najviac.
Vo volante dokážete veľmi presne cítiť povrch, po ktorom prechádzate, smer vibrácií, riadenie je chirurgicky presné a komunikatívne. Jednoducho hra vás pohltí a vy dokážete cítiť, že pravým predným kolesom prechádzate cez vrúbkovaný obrubník, prípadne že na pravej strane pneumatík máte nalepené nečistoty. Je náročné tieto pocity popísať, no hra v nás zanechala po otestovaní s volantom taký dobrý dojem, že to bola asi jediná hra z celého Gamescomu, ku ktorej sme sa vrátili vo voľnom čase, aby sme ju mohli ešte ďalej testovať. Hra ponúkne viac ako 70 licencovaných áut z 10 tried pretekárskych vozidiel. Vozidlá pokrývajú široké časové obdobie - od historických áut, cez výkonné cestné stroje, až po moderné pretekárske špeciály. My sme mali možnosť zajazdiť si s Lamborghini Huracán GT3 Evo2 na ikonickej trati SPA-Francorchamps, kde sme otestovali aj simuláciu počasia a jazdnej stopy.
Samozrejme, počasie je plne dynamické, strieda sa deň a noc, no čo je hlavné - menia sa aj podmienky pre pretekanie. Klesá teplota vozovky, mení sa úroveň gripu, prípadne počas dažďa musíte voliť alternatívne jazdné stopy, aby ste sa vyhli šmykľavým farebným čiaram po asfalte alebo obrubníkom. Jednoducho všetko, čo poznáte z reálneho motoršportu, viete využiť počas hrania. Prestane pršať, jazdou postupne vysychá ideálna stopa, no v momente, keď vybočíte do vlhkej časti trate, klesne vám teplota v pneumatikách a stratíte priľnavosť. Detaily sú teda to, na čom záleží. Hra ponúka aj kariérne príbehové módy pre jedného hráča, kde si môžete manažovať svoj tím, budovať továreň, zháňať sponzorov, prípadne nakupovať a opravovať vozidlá. Ak nechcete hrať sami, môžete sa vydať cestou cross-play ranked pretekania. Konzoly aj PC ponúkajú rovnaké nastavenie ovládania, takže nikto nebude vo výhode.
Ak ale chcete autentický motošportový zážitok, hra ponúka režim Authentic, kde sa už nesnažíte vyhrať za každú cenu, ale prežiť za každú cenu. Žiadne reštarty a čaká vás maximálna náročnosť AI protivníkov, poruchy, reálne tresty a následky, poškodenia. Spolu s reálnou simuláciou celého prístupu k pretekaniu teda dostanete množstvo náročných rozhodnutí, ktoré vás prinútia zvažovať, či sa vám vôbec oplatí riskovať predbiehací manéver, alebo radšej mať istotu štartu do ďalšieho podujatia. Peňazí nebudete mať nazvyš, takže budete musieť uvažovať aj ekonomicky. Tešíme sa teda, čo nám ukáže plné vydanie, ktoré je naplánované na 25. novembra 2025, no zatiaľ nám hra dáva prísľub nekompromisnej pretekovej simulácie, ktorá ide do boja vyzvať stálice žánru.
![]() |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: GIANTS Software / Straight4 Studios Štýl: Racing
| ||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|