CALL OF DUTY: BLACK OPS 7 |
CALL OF DUTY: BLACK OPS 7 |
Každoročné Call of Duty je už tu a teraz znovu pokračuje v podznačke Black Ops. Tá tu bola aj minulý rok a teraz pokračuje, aj keď v inej časti príbehu a v inom čase. Tentoraz bude časť viac futuristická a viac netradičná vo viacerých smeroch.
Tentoraz to bude Black Ops 7, ktoré nás zavedie do roku 2035, 10 rokov po udalostiach, v ktorých skončila druhá časť a kedy syn Masona bojuje o budúcnosť planéty proti novému nepriateľovi. Čakať tak môžeme mierne futuristické technológie, bojových robotov, drony, špeciálne sily a všetko, čo k vojne v budúcnosti patrí.
Nečakajte od toho bežnú uzemnenú vojnovú hrateľnosť, ale nadsadenú Black Ops akciu, teraz postavenú na technológiách, explóziách a rýchlom tempe. Znovu tu bude štandardný príbeh, multiplayer s menšími, ale aj väčšími 20x20 bojmi, pridá sa zombies kooperácia s návratom bojov na kolá a tiež arkádovým prídavkom Dead Ops, nakoniec je tu kampaň. Kampaň, ktorá je v Black Ops posledné roky vždy iná, niekedy aj chýba, ale tu je a je ... kooperačná.
Kooperačná kampaň s endgame extrakciou
Od kampane čakajte niečo iné ako zvyčajne, hlavne preto, že je tu kooperácia. Čo by nebol problém, ale kooperácia tu nie je len ako doplnok kampane, ale kampaň a jej celá hrateľnosť je stavaná na kooperácii. Je tu síce decentný príbeh, prestrihové scény a všetko, čo by ste od kampane čakali, ale hrateľnosť je v štýle Destiny a Division. Teda ponúka jednoduché úlohy s prioritou dostať sa k nim cez haldu nepriateľov, niekedy je to aktivovanie niečoho, niekedy čakanie a obrana, občas sú tu aj malé puzzle prvky. V zásade je tu minimum predskriptovania, na aké sme zvyknutí v singleplayer kampaniach.
Celé zasadenie kampane je pritom doslova ako „na drogách", keďže v strede všetkého je toxín Cradle, ktorý manipuluje s ľudskou psychikou a premieta strach do halucinácií. Práve ten objavuje tím mladého Davida Masona na výprave do stredomorskej lokality Avalon. Išli tam preveriť zverejnené video, ktoré naznačovalo návrat Raula Menendeza, ale namiesto toho narazili na nového nepriateľa - tajomnú Emmu Kagan, ktorú hrá Kiernan Shipka (herecké obsadenie je inak znovu veľmi solídne, vedené Michaelom Rookrom a celkovo si tak prestrihové scény užijete).
Emma Kagan nie je typický vojenský veliteľ, ale technologická líderka presvedčená, že kontrolovaný strach je jediná cesta k stabilite. A vy ju tak musíte zastaviť, ale, samozrejme, nebude to jednoduché, keďže plyn je všade a reálne lokality sa mixujú s nereálnymi a tím len ťažko hľadá skutočný cieľ. Niekedy ste v bežnom svete, ale v okamihu sa prostredie zmení a ste inde. Na druhej strane, lokality sú tak rozmanité a otrhávajú hru od bežných štandardov a je tým iná ako ostatné.
Ako kooperačná kampaň to funguje prekvapivo dobre. Ako sólový zážitok je to výrazne slabšie - hra neumožňuje ukladať pozíciu uprostred misie, ani si ju nezapamätá. Pri smrti vás síce vracia na neďaleké checkpointy, ale ak hru vypnete, idete celý level odznova. Zároveň, čo je v kampani zvláštne, je paradox, že zombíkov tiež môžete hrať sólo, ale tých pauzujete. K tomu mínus je aj úplne zmiznutie vášho tímu. Je to vždy čudné, keď sa vám tím objaví len v prestrihovej scéne. AI spolubojovníci by sa tu hodili.
V hrateľnosti čakajte co-op štýl síce bez levelov, ale nepriatelia majú indikátory zdravia a vydržia veľa, takže do nich budete páliť celé zásobníky, podobne ako v spomínanom Division alebo Destiny. Headshoty sú síce najistejšia cesta, ale ani tam nestačí jedna rana. Postupne sa počas hry levelujete, získavate lepšie zbrane, skiny (všetko aj pre multiplayer) a odomkýnate si špeciálne možnosti. Napríklad hák, super skoky, rýchle presuny, oživovanie tímu, granátomet alebo dronovú vežu. Niekedy si môžete aj vyberať a zobrať si to, čo sa lepšie hodí k vášmu štýlu hry. Mimochodom, novinkou je možnosť hrať z pohľadu tretej osoby.
Misie miestami ukončujú bossovia, ktorí sú často netradiční a gigantickí a vždy musíte hľadať ich slabé miesto, aby ste ich zlikvidovali. Nakoniec celú hru ukončí úplne samostatná časť Endgame, kde zostanete v Avalone a budete môcť opakovať aktivity, získavať korisť a zvyšovať levely. Je to zároveň aj iný štýl hrateľnosti, ktorý kombinuje Destiny patrol zónu s extrakčnými prvkami. Zatiaľ je ponuka dosť repetitívna, ale je to stavané ako live časť hry a zostáva čakať, ako bude rozširovaná.
Celú kampaň prejdete za 6-8 hodín, záleží, ako rýchlo budete napredovať. Nie je tu však výber obťažností, takže ak to bude pre vás ťažké alebo ľahké, neupravíte to. Ako kooperačnú kampaň by som to zhodnotil na 7/10, je decentná a až na detaily je to presne štýl týchto co-op online titulov aj s potrebou vystrieľania celých zásobníkov do jedného nepriateľa. Ale ako singleplayer je to skôr na 3/10, aj to len pre niektoré levely a príbehové prvky. Celkovo, ako experiment to nie je zlé a keby bola aj singleplayer kampaň, ako doplnok, bol by to zaujímavý prídavok. Takto ako náhrada single to končí rozporuplne.
Zombies
Zombíci sa tentoraz vracajú späť ku kolovému štýlu, kde vždy dostanete lokalitu a v nej musíte aktivovať zariadenia, zarábať si zabíjaním zombíkov, medzi kolami kupovať nové zbrane, vybavenie a postupovať ďalej. Stále môžete hrať sólo alebo v kooperácii. V kooperácii je režim, prirodzene, jednoduchší, keďže tlak nepriateľov sa delí medzi viacerých hráčov, zatiaľ čo sólo má obmedzené možnosti oživenia a trestá chyby oveľa rýchlejšie, ale stále sa to dá hrať dobre a lepšie ako single kampaň. Tu aspoň stačí len jedna rana do hlavy.
Zombíci teraz ponúkajú štyri režimy, kde základný Standard režim ponúkne plnohodnotnú Ashes of the Damned kapitolu s veľkou mapou a príbehom. Drží sa tradičnej štruktúry vĺn s postupnou eskaláciou a potrebou odomkýnania si postupu vpred. Otvárate si tak nové oblasti, získavate lepšie zbrane, vybavenie a aj prístup k vozidlu. Celé prejdenie môže trvať hodinu až dve podľa toho, ako rýchlo odomykáte zóny. Ak sa vám to bude zdať príliš ľahké, náročnejší Cursed režim ponúka výraznejšiu výzvu.
Ak budete chcieť len rýchlu hru na kolá, vrátil sa Survival režim, zatiaľ s jedinou mapou Vandorn Farm. Tá ponúkne niekoľko budov a sériu základných úloh, ale cieľ je jednoduchý - prežiť a dostať sa do čo najvyššieho kola. Rovnako si tu kupujete zbrane, vybavenie a otvárate priestory. Celé je to len v menšej a kompaktnejšej podobe.
Nakoniec prišiel aj oddychový Dead Ops Arcade 4 režim. Ponúka rýchle prechádzanie sériou arén, v ktorých likvidujete vlny nepriateľov a zbierate bonusy. Pritom tentoraz budete môcť hrať buď v tradičnom pohľade zhora, alebo v novom FPS režime, ktorý mení tempo, ale stále zachováva arkádový charakter (pripomína Serious Sama). Režim obsahuje cez dvadsať tématicky odlišných oblastí a stále sa zvyšujúcu náročnosť. Celé je to tak rýchly a viac zábavný doplnok, vhodný skôr na krátke hranie alebo ako odľahčenie popri hlavných mapách.
Ako celok je Zombies pekný návrat ku klasickým možnostiam tejto časti, ktoré tu v podobnej forme neboli od Black Ops 2. Pridáva najrozsiahlejšiu mapu v histórii režimu, aj keď menším sklamaním je zatiaľ len jedna mapa pre Survival, ale ďalšie prídu už v prvej sezóne. Hodnotenie - 8/10.
Multiplayer
Multiplayer je stále základom hry a znova je dobre spracovaný. Zachováva si rýchlosť a štýl Black Ops 6, aj keď mení prostredie a presúva sa do budúcnosti. Ponúka kombináciu menších arén pre intenzívnu akciu a väčších máp pre rozsiahlejšie boje. Nechýbajú klasické režimy, ako Team Deathmatch, Domination či Hardpoint. Okrem toho je tu Core Moshpit, Gunfight a veľký režim Skirmish pre 40 hráčov. Všetky sú oproti BO6 doplnené o futuristické technológie, bojové roboty, drony a prídavné schopnosti, ktoré menia dynamiku zápasov.
Pri štarte je dostupných 16 menších máp pre 6v6 a dve väčšie pre 20v20. Pribudol aj režim Overload založený na prenášaní zariadenia do cieľových zón. Ak ste hrali betu, časť obsahu už poznáte, autori však hrateľnosť ďalej upravili. Pritom mapy sú dobre navrhnuté s dôrazom na prehľadnosť, bočné cesty a niekoľko centier konfliktov, aby podporovali rôzne štýly hry a zároveň nepôsobili chaoticky ani preplnene.
Chaotické nie sú ani samotné zápasy, ich dynamika je rýchla, ale nie extrémna. Time-to-die je nastavený tak, aby ste mali šancu reagovať aj po prvom zásahu, čo pomáha aj menej skúseným hráčom a hneď ich to od hry neodradí. Menšie mapy ponúkajú rýchly respawn a priebežné presúvanie bojových zón, zatiaľ čo 20v20 mapy prinášajú výsadky z neba s wingsuitom priamo do akcie, vozidlá a súboje tímov o kontrolné body v štýle Battlefieldu.
Systém pohybu zostal podobný ako v predchádzajúcej časti, kde bol predstavený omnimovement, teda skoky a kĺzanie sa do všetkých smerov pri mierení aj streľbe. V Black Ops 7 sa k tomu pridali parkourové prvky a wall jumpy, alebo hák, ktoré rozširujú možnosti pohybu po bojisku. V kombinácii s plynulejšími animáciami pôsobí pohyb prirodzene a umožňuje kreatívnejšie riešenie prestreliek alebo únikov.
Levelovací systém je tentoraz zjednotený naprieč kampaňou, multiplayerom aj Zombies, takže XP, zbrane a kozmetika sa prenášajú medzi všetkými režimami. Môžete tak viac hrať iné režimy a do multiplayeru prísť lepšie vybavení. Zmenou prešiel aj matchmaking - autori upustili od striktného skill-based matchmakingu a zaviedli otvorenejší systém s perzistentnými lobby (ale aktuálne len mierne otvorenejší, možno záleží od počtu hráčov online). Zápasy sa hľadajú rýchlejšie, ale môžete sa častejšie stretnúť so skúsenejšími hráčmi. Na druhej strane, aj s menej skúsenými a vychutnáte si ich.
Multiplayer je ako celok stabilný, technicky dobre nastavený a pôsobí konzistentne už od prvého dňa. Je to aj tým, že multiplayer autori neprerábali a oproti Black Ops 6 dostal len menšie vylepšenia, ako futuristické schopnosti, nové prvky do pohybu, otvorený matchmaking a dobre navrhnuté mapy. Ak vám sedelo tempo minulej hry, multiplayer v Black Ops 7 vás nesklame. Hodnotenie - 9/10.
Vizuálne je hra decentná a hlavne v multiplayerových mapách prehľadná a ostrá. Väčšie prostredie Avalonu, a tým aj väčšie mapy, majú menej detailov, ale pôsobia konzistentne. Black Ops séria k tomu tradične stavia na výrazné farby a efekty, a tu sa to v prostredí budúcnosti ešte zvýrazňuje ako čistými farebnými prostrediami, tak svetlami. Autori k tomu ukázali, že vedia prepracovať farebné futuristické mapy, temné hororové scény aj pokrútenú realitu a ponúkajú tak veľký mix štýlov.
Technicky si hra drží stabilné framerate. Na PC nie je vizuál extrémne náročný a môžete zapnúť aj Ray tracing na odlesky, ktoré nie sú veľkou záťažou, ale ani výrazným prídavkom do vizuálu. Je škoda, že sa Ray tracing nevyužíva na globálne osvetlenie. Nechýba DLSS alebo multiframe frame generation, ktoré tu funguje dobre a bez viditeľných artefaktov. Na RTX 5080 vie hra v 4K ísť cez 200 fps, hoci následné prechody do prestrihových scén sú viditeľným skokom do trhaného obrazu.
Ovládanie je už štandardne kvalitné a presné, či už myšou a klávesnicou alebo s gamepadom. Zostal aj dynamický systém pohybu s mierením počas skokov a šmykov. K tomu pribudli parkourové odrazy a beh po stenách, ktoré rozširujú možnosti pohybu, ale nepresúvajú hrateľnosť na extrémny akrobatický štýl. Novinkou je možnosť prepnúť kameru do tretej osoby, ktorá síce nepôsobí ako hlavný režim, ale ponúka alternatívny spôsob hrania v častiach obsahu.
Zvuk je znovu vylepšený, mix zvuku je tentoraz čistejší a lepšie rozlíšite streľbu,alebo aj kroky nepriateľov. Na to sa nakoniec autori teraz aj zamerali. Herci v kampani a zombies odvádzajú dobrú prácu.
Celkovo je Black Ops 7 menej štandardným prídavkom do série, ale môže zaujať svojím postavením a špeciálne môže zaujať kooperačných hráčov, ktorí tu nájdu viac ako zvyčajne. Kooperačná je ako kampaň, a to v štýle Division a Destiny, tak kvalitný zombie režim, ktorý sa vracia k základom. Multiplayer ponúka dostatok rozmanitých a dobre spracovaných máp, ako aj vyváženú rýchlosť hry a teraz s futuristickými doplnkami. Pre tých, ktorí chcú štandardný singleplayer alebo uzemnený bojový multiplayer, táto časť nebude.
RECENZIE HRÁČOV |
|
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Activision / Treyarch Štýl: Akcia
| |||
|
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| |||