40 rokov série Super Mario |
Prvá hra Super Mario Bros. vyšla v Japonsku 13. septembra 1985 na Famicom a neskôr sa dostala aj na západ na konzolu NES. Odvtedy si Super Mario podmanil herný svet.
Prvá hra Super Mario Bros. vyšla v Japonsku 13. septembra 1985 na Famicom a neskôr sa dostala aj na západ na konzolu NES. Od tohto momentu sa Mario stal nielen tvárou Nintenda, ale aj jedným z najvýraznejších symbolov celej hernej kultúry. Od 2D plošinoviek cez 3D revolúciu až po preteky, športy či tvorbu vlastných levelov - séria prešla dlhú cestu.
Ku 31. marcu 2025 sa po celom svete predalo už 452 hier zo série Mario, čo z nej robí jednu z najúspešnejších značiek v histórii zábavného priemyslu. Nasleduje prehľad 40-ročnej histórie Mario série prostredníctvom takmer 30 dôležitých hier a 2 filmov:
Super Mario Bros. (1985 - Famicom/NES)
Super Mario Bros. predstavila Mária ako hlavného hrdinu platformovej akcie. Hráči skákali cez Goomboch, používali power-upy ako Super Mushroom a Fire Flower, objavovali skryté warp rúry a bojovali proti Bowserovi. Intuitívna hrateľnosť, prelomová úroveň dizajnu a ikonická hudba učinili hru nadčasovou. Jej vydanie na NES položilo základy pre všetky budúce plošinovky a etablovalo Mária ako kultúrnu ikonu.
Super Mario Bros.: The Lost Levels (1986 - Famicom Disk System)
Táto verzia bola extrémne náročná a pôvodne nevydaná mimo Japonska. Pridávala nových nepriatešov, triky a nekompromisné levely, ktoré testovali trpezlivosť hráčov. Hra ukázala, že séria sa nebojí posúvať náročnosť a ponúknuť hráčom výzvu nad rámec bežných plošinoviek.
Super Mario Bros. 2 (1988 - NES)
Na Západe vydaná verzia bola pôvodne iná hra (Doki Doki Panic) prepracovaná do Mario sveta. Americkému Nintendu sa totiž japonská dvojka zdala príliš podobná prvej časti, a tak sa západnou dvojkou stala vlastne iná hra. Hráči mohli voliť medzi Mariom, Luigim, Toadom a Peach, pričom každá postava mala unikátne schopnosti. Hra priniesla väčšiu rozmanitosť v hrateľnosti a odklon od tradičných mechaník skákania a zberania mincí.
Super Mario Bros. 3 (1988 - NES)
Hra rozšírila koncept levelov o mapy svetov, nové power-upy vrátane Tanooki Suit a Frog Suit, a bohatú škálu levelov, ktoré ponúkali tajomstvá, bonusové minihry a väčšiu variabilitu npriateľov. Dodnes je považovaná za jednu z najlepších plošinoviek všetkých čias, ktorá nastavila štandardy pre dizajn a znovuhrateľnosť.
Super Mario Land (1989 - Game Boy)
Prvý Mario titul pre handheld priniesol kratšie, rýchlejšie levely, nových nepriateľov a princeznú Daisy. Limitovaná grafika Game Boyu síce neumožnila hre tak vyniknúť, ale stále mala kopu originalitu aj šarmu, pričom ukázala, že Mario môže úspešne existovať aj mimo obývačiek s konzolami.
Super Mario World (1990 - SNES)
16-bitová revolúcia priniesla Yoshiho, otvorené mapy a komplexnejšie levely s viacerými tajnými cestami. Plynulá animácia a rozmanitá hudba vytvorili nový štandard pre série 2D plošinoviek a položili základy pre budúce 3D experimenty.
Super Mario Kart (1992 - SNES)
Prvá Mario Kart hra predstavila ikonický kartingový štýl. Zaviedla Battle Mode, power-upy, preteky na zaujímavých dráhach a multiplayer pre dvoch hráčov. Séria sa stala základom vlastného podžánru pretekárskych hier a dodnes je synonymom zábavy pre všetky vekové kategórie, pričom nové časti trhajú rekordy predajov.
Super Mario Bros. (1993 - hraný film)
Hraná adaptácia s Bobom Hoskinsom a Dennisom Hopperom sa stala legendárnou skôr pre nesprávne dôvody. Temný, kyberpunkový štýl a minimálna vernosť hrám spôsobili komerčný neúspech a kritiku, no zároveň vytvorili kuriózny záznam o tom, ako Hollywood chápal (alebo nechápal) videohry v 90. rokoch. Ústredná dvojica hercov bola počas natáčania kvôli strašným zážitkom často pod vplyvom a pre Nintendo šlo o taký prepadák, že 30 rokov nechcelo o filmových adaptáciách ani počuť.
Super Mario All-Stars (1993 / SNES)
Kolekcia pôvodných 8-bitových hier (Super Mario Bros., Lost Levels, SMB2, SMB3) prerobených do 16-bitovej grafiky s vylepšenou hudbou a animáciami. Slúžila ako vstupný bod pre novú generáciu hráčov, ktorí nemali prístup k NES verziám.
Super Mario 64 (1996 - Nintendo 64)
V generácii Nintendo 64 sa aj Mario dostal do tretieho rzmeru. Otvorené levely, precízna kamera a 120 hviezd definovali nový štandard. Mario sa stal plne trojrozmernou postavou, s ktorou hráči mohli voľne skúmať variabilné levely. Hra posunula hranice platformových hier a ovplyvnila celý žáner. Po jej vydaní sa objavili mnohé ďalšie, ktoré z týchto princípov aj úspechu chceli ťažiť.
Super Mario Advance séria (2001 - 2004, Game Boy Advance)
Reštarty klasických titulov pre handheld, s novými levelmi, vylepšenou grafikou a prídavnými funkciami. Hráči tak mohli zažiť klasiku kdekoľvek a séria sa stala dostupnou pre novú generáciu mobilných hráčov. Našli ste tu vylepšenú Super Mario Bros. 2 a k tomu aj upravenú verziu klasickej automatovej hry Mario Bros.
Super Mario Sunshine (2002 - GameCube)
Tropické dobrodružstvo s vodným batohom F.L.U.D.D., ktorý umožnil Mariovi kĺzať, striekať vodu a lietať. Ostrov Isle Delfino bol živý, plný tajomstiev a znečistených oblastí, ktoré si hráč musel vyčistiť. Hra bola experimentálna, ale inovatívna a vizuálne pôsobivá. V dobe vydania možno až tak nezažiarila a aj predajne zaostávala za vysokými očakávaniami Nintenda, ale dnes už má tiež kultový status.
New Super Mario Bros. (2006 - Nintendo DS) - recenzia
Návrat k tradičnému 2D platformingu po rokoch, ktorý ťažil z neuveriteľne populárneho handheldu. Nové power-upy, ako je napríklad Mini Mushroom, a moderná grafika prilákali mladých aj starých fanúšikov. Hra bola komerčne úspešná a položila základy pre novú sériu 2D a zrod multiplayerových zážitkov.
Super Mario Galaxy (2007 - Wii) - recenzia
Mario sa prvýkrát vydáva do vesmíru. Sférické platformy, manipulácia s gravitáciou a orchestrálne soundtracky priniesli unikátnu 3D skúsenosť, ktorá redefinovala možnosti platformových hier. Hralo sa to úplne inak ako čokoľvek ostatné v rámci žánru dovtedy na trhu, hra sršala nápadmi a hodnotenia (spolu s predajmi) vystrelili až niekam do stratosféry.
New Super Mario Bros. Wii (2009 - Wii) - recenzia
Wii už síce malo jednu 3D Mario hru, ale DS-ko ukázalo, že aj v 2D je stále sila. Po prvýkrát umožnila súčasnú hru až štyrom hráčom naraz na jednej obrazovke v lokálnom multiplayeri. Chaos, zábava a kooperatívne stratégie ukázali nový potenciál série pre multiplayerové zážitky.
Super Mario Galaxy 2 (2010 - Wii) - recenzia
Nestáva sa často, aby Nintendo na jednu generáciu konzol prinieslo viac 3D Marioviek, ale Galaxy hry boli výnimka. Po úspechu prvej časti prišlo pokračovanie, ktoré pridalo nové transformácie (Cloud Mario, Rock Mario) a významnú rolu pre Yoshiho. Hra bola vizuálne aj hrateľne bohatšia, často označovaná za jednu z najlepších hier Nintendo Wii. A nielen tam. Dodnes patrí medzi najlepšie hodnotené hry všetkých čias.
Super Mario 3D Land (2011 - Nintendo 3DS) - recenzia
Nový handheld Nintenda priniesol vyšší výkon a zvládal nielen 3D bez okuliarov na displeji, ale tiež krajšie 3D hry. 3D efekt handheldu uľahčil odhadovanie vzdialenosti a presné skákanie. Kombinácia klasického 2D pocitu s 3D perspektívou priniesla nový štýl Mario hier na prenosnú platformu a tiež vlastne odštartovala novú podsériu.
New Super Mario Bros. 2 (2012 - Nintendo 3DS) - recenzia
New Super Mario Bros. séria sa ujala na Wii, ale to už bolo za zenitom. Aj nová 2D Mariovka tak prišla na 3DS handheld. Hra sa zamerala na zbieranie mincí a výzvu nazbierať jeden milión. Vrátili sa obľúbené aj nové power-upy, viac než 80 nových levelov a typická plynulosť série. Trochu bolo cítiť únavu série a hra tiež priniesla vyššiu náročnosť.
Super Mario 3D World (2013 - Wii U) - recenzia
Z Wii U sa nikdy nestal taký hit ako z Wii, ale konzola aj napriek tomu priniesla viacero kvalitných hier, ktoré stoja za pozornosť. Kooperatívna 3D plošinovka pre štyroch hráčov priniesla nové schopnosti postáv, mačacie obleky a detailné levely. Keďže sa konzola dobre nepredávala, hra si nenašla až také publikum. Neskôr sa však vrátila a oslovila už viac hráčov.
Mario Kart 8 (2014 - Wii U) - recenzia
Takto sa rodia legendy. Vylepšená fyzika, antigravitácia a náročné, vizuálne pôsobivé dráhy. Hráči sa mohli pretekať na stropoch, vodopádoch či zdolávať prekážky vo vzduchu. Základná verzia Wii U sa stala platformou pre komunitné turnaje a položila základ pre megaúspešnú Deluxe verziu na Switchi. K nej sa ale ešte dostaneme.
Super Mario Maker (2015 - Wii U) - recenzia
Možno sa koncept 2D Maria zdal niekomu už vyčerpaný. Čo ďalej? Dať hráčom možnosť robiť si to podľa seba. Revolučný editor, ktorý umožnil hráčom vytvárať vlastné Mario levely, experimentovať s rôznymi štýlmi a mechanikami z celej série a zdieľať ich online. Hra sa stala komunitným fenoménom a ukázala, že Mario nie je len o prechádzaní levelov, ale aj o tvorbe a kreatívnom hraní.
Super Mario Run (2016 - smartfóny) - recenzia
Prvý mobilný Mario titul, ktorý využil známy koncept automatického behu a ovládania jednou rukou. Hráči museli načasovať skoky, wall jumpy a špeciálne triky, aby zbierali mince a dokončili levely. Hra priniesla Mario svetu nových hráčov a mobilnú prístupnosť. V hodnoteniach však až tak dobre nedopadla.
Mario Kart 8 Deluxe (2017 - Nintendo Switch) - recenzia
Takto sa to robí, do psej matere! Hra už na Wii U ukázala kvalitu, no nemala tam hráčov. Nintendo to skúsilo znova a dalo jej druhú šancu na Switchi. Výsledok dnes poznáme - Najpredávanejšia hra Switchu (s predajmi viac ako 70 miliónov kusov), rozšírená o nové DLC a turnajové režimy. Multiplayer, Battle Mode a neustále dopĺňané trasy ju udržiavali na vrchole motokárových hier.
Super Mario Odyssey (2017 - Nintendo Switch) - recenzia
Otvorené, rozmanité kráľovstvá od starobylých ruín po neónové mestá. Nová mechanika Cappy umožnila Mariovi prevziať kontrolu nad nepriateľmi, predmetmi a dokonca dinosaurami. Hra bola odmenená kritikou i hráčmi, kombinujúc slobodu, objavovanie a klasický Mario feeling. Zaradila sa medzi najlepšie hry Switchu a zároveň aj najlepšie hodnotené hry vôbec.
Super Mario Maker 2 (2019 - Nintendo Switch) - recenzia
Pokračovanie editora z Wii U s novými nástrojmi, štýlmi (vrátane Super Mario 3D World) a online režimami. Milióny používateľských levelov a komunitné výzvy posunuli tvorbu Mario hier na novú úroveň. A hráčom sa tam podarilo vytvoriť aj naozaj unikátne veci, napríklad level, ktorý bol vlastne funkčnou kalkulačkou.
New Super Mario Bros. U Deluxe (2019 - Nintendo Switch) - recenzia
Kompletný prerobený obsah z Wii U vrátane dovtedy samostatnej expanzie New Super Luigi U z roku 2013 a nových postáv. Podporuje kooperáciu až štyroch hráčov a prináša tradičný 2D plošinový zážitok so všetkými modernými vylepšeniami.
Super Mario 3D All-Stars (2020 - Nintendo Switch) - recenzia
Kolekcia troch ikonických 3D Mario hier - Super Mario 64, Super Mario Sunshine a Super Mario Galaxy - vydaná pri príležitosti 35. výročia série. Hry boli upravené pre moderný Switch, s vyšším rozlíšením, aktualizovaným ovládaním a hudobným prehrávačom. Kolekcia umožnila novým hráčom zažiť trojicu legendárnych 3D dobrodružstiev v jednom balíku a priniesla nostalgický zážitok veteránom série.
Super Mario 3D World + Bowser’s Fury (2021 - Nintendo Switch) - recenzia
Vylepšená verzia kooperatívneho 3D Worldu z Wii U pre štyroch hráčov, doplnená o novú samostatnú minikampaň Bowser’s Fury. Táto časť otvára Mario sériu smerom k otvoreným svetom a dynamickým výzvam s možnosťou kombinácie kooperácie a skúmania.
Super Mario Bros. Wonder (2023 - Nintendo Switch) - recenzia
Tradičný 2D Mario, tentoraz s úplne novými Wonder Flowers efektmi. Hráči sa menia na Elephant Mario alebo iné transformácie a objavujú unikátne levely plné vizuálnych prekvapení. Podporuje až štyroch hráčov a prináša nový štýl klasického platformingu, kde môže ten istý level pri opätovnom prechádzaní vyzerať inak, keď (ne)zoberiete Wonder Flower.
The Super Mario Bros. Movie (2023 - animovaný film) - recenzia
Animovaný film od Illumination a Nintenda sa stal celosvetovým hitom. Vizuálne verný hrám, plný odkazov a humorných momentov. Na rozdiel od horšie prijatého hraného filmu z roku 1993, tentoraz príbeh, animácia a humor fungujú dokonale a priblížili Mária novým generáciám.
Mario Kart World (2025 - Nintendo Switch 2) - recenzia
Najnovší titul série pre Switch 2 prináša otvorený pretekársky svet, nepretržité preteky cez rôzne biomy, mód Knockout Tour a až 24 jazdcov naraz. Kompletná evolúcia konceptu Mario Kart, ktorá spája tradičné pretekanie s novou dimenziou explorácie a opäť boduje hlavne v multiplayeri.
Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 (2025 - Nintendo Switch / Switch 2) - recenzia
Remaster oboch klasických 3D skákačiek z Wii éry v 4K, s upraveným ovládaním, novým Storybook obsahom a hudobným prehrávačom. Prináša legendárne vesmírne dobrodružstvá novej generácii hráčov s rokmi overenou a hlavne nadčasovou hrateľnosťou.
| NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Alza spustila Black Friday zľavy 126
- RECENZIA: Call of Duty Black Ops 7 49
- Nový Stargate seriál je v príprave, pracujú na ňom aj ľudia z pôvodných sérií 37
- PlayStation predstavilo svoje Black Friday zľavy 59
- Cloudflare sa ospravedlňuje, že zrušil pol internetu 28
- Steam má za rok 2025 tržby 16,2 miliardy dolárov, Gabe Newell si pritom prebral no 57
- Mafia: The Old Country dostane Free Ride Update už zajtra 20
- Filmová recenzia: Potkani: Príbeh zo sveta Zaklínača 14
- Nejdú vám rôzne stránky? Vypadli Cloudflare servery 36
- RECENZIA: Syberia - Remastered 17 zobraziť viac článkov >














































