DCS: BLACK SHARK

DCS: BLACK SHARK

10

Revolučný simulátor bez kompromisov

Recenzia na PC verziu

Čo môže byť u simulácií také revolučné? Čo ich môže výrazne posunúť na inú úroveň? Vždy to bolo zlepšenie tu a tam v rôznych aspektoch, zlepšenie grafiky, fyziky, pridanie rôznych funkcií, modelov a podobne. Vždy to bol krôčik vpred, vždy sa niečo vylepšilo, v mnohých prípadoch to prinášalo údiv v komunite priaznivcov simulátorov. Tento krát však ale nejde o žiadne krôčiky vpred, nejde o nejaké vylepšovanie tu a tam, tento krát nebudete v údive, ale rovno vás zamrazí z toho, čo na vás čaká v hlbinách bojiska od profesionálov z Eagle Dynamics.
 
Kamov-50 prezívaný ako Čierny žralok je hlavným hrdinom tohto príbehu podľa skutočnej udalosti. Vlastne nie skutočnej, skutočné je len divadlo a herci, scenár je už kompletne vymyslený. Divadlo je naozaj veľké, 330 000 km2 veľmi detailne vymodelovanej krajiny Kaukazu obsahujúce časti Ruska, Gruzínska a niečo málo Turecka. Tu si zahrajú všetci herci moderného bojového umenia od námorníctva, cez pozemné vojská vrátane samotných vojakov, až po pilotmi ovládané i robotizované vzdušné sily. Scenár vás určite vtiahne, pohltí svojou hĺbkou, dá vám motiváciu zhadzovať tony smrteľných výbušnín na hlavy nepriateľov. Atmosféra sa pohybuje od adrenalínovej, cez akčne bojovú, až po vyslovene hororovú.
 
Nikto si nevie predstaviť, aké to je letieť cez nepriateľské územie plné protilietadlových systémov, neviete, kto sa kde nachádza, akú má výzbroj, či vás už vidí, za ktorým kopcom či inou prekážkou vás ticho zameriava hladná smrť. To treba zažiť, tú neistotu, strach z neznáma, keď vyslovene úzkostlivo hľadáte akýkoľvek kontakt na radare varujúc pred smrteľným nebezpečenstvom, akékoľvek pípnutie varovného systému alebo záblesk smrti neďaleko vás. Na zemi navzájom bojujúce pozemné sily, hrubou silou zúriace tanky, manévrujúce obrnené transportéry, odhodlaní vojaci bojujúci o svoje holé životy, lode trhajúce neúprosné vlny mora, stíhačky vrážajúce do zvukovej bariéry, bombardéry plávajúce v oblakoch, či vrtuľníky plížiace sa pomedzi stromy. Tá elektrizujúca atmosféra typická pre bojiská, kde ste len jedno malé koliesko v obrovskom čiernom stroji, kde výsledok jednej bitky neznamená nič a kde každá jednotka od ponorky číhajúcej pod hladinou, až po posledného radového vojaka môže zmeniť výsledok celej vojny, to jednoducho dostane každého.
 

DCS: Black Shark
DCS: Black Shark Niekto útočí na predátora, ešte netuší s kým sa zahráva.
Niekto útočí na predátora, ešte netuší s kým sa zahráva.


DCS: Black Shark Kolóna neďaleko je prenasledovaná.
Kolóna neďaleko je prenasledovaná.


DCS: Black Shark Žralok si zobral, čo je jeho.
Žralok si zobral, čo je jeho.





Ktokoľvek, kedykoľvek, čímkoľvek môže ovplyvniť v kampaniach váhu síl a tým samotný priebeh bojov v nasledujúcich misiách. Áno, kampane sú semi-dynamické, takže každá reakcia sa v rozmedzí určitých limitov prenáša do ďalších tak, aby to negatívne neovplyvňovalo rozmanitosť či stereotypnosť misií. Vďaka novému systému tvorenia kampaní nenarazíte na dve totožné misie a ani dve totožné kampane, čo zabezpečuje relatívne nekonečnú replaybilitu misií aj samotných kampaní. Raz sa vám nemusí podariť zneškodniť sklad munície, zásobovaciu trasu, most či konvoj, poškodiť pristávaciu dráhu letiska a podobne a už si môžete byť istí, že sa vám to vráti a odzrkadlí v nasledujúcej misii. Tých máte neúrekom nielen v prepracovaných kampaniach, ale aj samostatne hrateľných, alebo si môžete všetko vytvoriť sami podľa svojho gusta. Keď by ste ale chceli len tak bojovať bez zbytočných slov, máte možnosť. Instant Action vás vystrelí do víru bojov okamžite, že ešte nestihnete ani poriadne zahriať motory. No ak by ste boli prehriati, ak budete mať chuť si len tak vychutnať v kľude vietor spod rotorov, tak v tom prípade na vás čakajú rôzne atmosférické videá zostrihaných záberov. Zaujali vás, alebo dokonca motivovali? Tak v tom prípade oceníte možnosť si nejaké spraviť sami, podeliť sa oň a vyraziť dych ostatým svojim leteckým umením.
 
Naozaj, či veríte, alebo nie, tu sa odlíšia piloti od umelcov. Neskutočná, neuveriteľná, nekompromisná, nevídaná fyzika letu, letový model, aký nemá obdoby, niečo, čo tu ešte nebolo, vám dovolí ukázať, do ktorej skupiny patríte práve vy. Celá fyzika, všetky kalkulácie, celý letový model je preratávaný na každý jeden list rotoru zvlášť. Každý zo šiestich listov sa podľa toho správa, ohýba, deformuje, vytvára vztlak či láme pod silou preťaženia. Všetko je ovplyvnené všetkým. Každá časť konštrukcie helikoptéry je ovplyvňovaná vztlakom, aerodynamikou, zotrvačnosťou, záleží aj od stupňa poškodenia, polohy v závislosti od ťažiska a podobne. Teplota vzduchu, jeho hustota závislá na nadmorskej výške, rýchlosť, smer pohybu, či vlhkosť a podobne diktujú tenkú hranicu medzi kontrolou nad helikoptérou, smrteľným nebezpečím, ale určujú napríklad aj maximálny možný aktuálny výkon motora.

Po prvý krát v histórii leteckých simulátorov je kompletne nezávisle fyzicky simulovaná každá časť motora od nasávania vzduchu, kompresora, tlakovej komory, cez samotnú tlakovú turbínu, hlavnú turbínu, až po výstupné otvory. Ako inak, potom do kalkulácií pribúdajú tlaky v kompresorových komorách, otáčky samotných turbín, teploty vzduchu, hmotnosť vrtuľníka, množstvo paliva v nádrži a jeho poloha v závislosti od ťažiska, tlak oleja a podobné veličiny sú absolútnou samozrejmosťou zasahujúcej do rovníc fyzikálneho modelu. Palivový systém sa skladá zo štyroch kompletne fungujúcich častí, spotreba paliva je ovplyvňovaná aj napríklad jeho pozíciou v nádržiach pri manévrovaní, v helikoptére nájdete štyri nezávislé elektrické okruhy poháňajúce jednotlivé systémy a každý okruh so svojimi vetvami, napätím, frekvenciou, dokonca i samostatne simulovaný palubný počítač helikoptéry vo vašom vlastnom počítači. Kalkuláciám naozaj neujde nič, ani jediná guľka či ďalekonosná vypálená raketa.
 
Každá jedna guľka je pod prísnym dohľadom balistického modelu určujúci dráhu, po ktorej guľka poletí, kam nepriateľa zasiahne a dokonca aj či, ako a pod akým uhlom sa odrazí, alebo ho prerazí. Záleží na materiáli, uhle dopadu, rýchlosti strely, jej type, jednoducho vás zamrazí pri tej nádhere presnosti ako model balistiky približuje realitu deštrukcie zase o skok bližšie. Explózie priblížia dielo skazy, rúcanie objektov odkrýva jej následky a padajúce telá vojakov ukážu jej smutnú tvár. Všetko od obyčajných panelákov, cez mosty, až po letiace rakety sa dá zničiť. Všetko reaguje na zásahy guliek, oheň, či tlakové vlny a väčšina z týchto objektov má prepracovaný model poškodenia. Hlavne bojová technika podlieha kompletným schémam zapojenia zariadení, hydrauliky (napríklad každý systém hydrauliky sa skladá zo systémov hydraulických púmp, nádrží, filtrov, ventilov, potrubí, riadiacich elementov, atď), mechaniky a elektroniky, všetko na seba naväzuje tak ako má (podľa presných schém zapojenia), takže ak poškodíte ktorúkoľvek časť systému, ostatné poruchy v zbytku systému na to zareagujú. Samozrejme, že to nie je poznať len na správaní či ovládaní bojovej techniky, ale aj na jej výzore. Odlietavajúce kusy konštrukcie, poškodené údržbové panely, roztrhnutá pneumatika, zlomený rotor, to všetko vám ukáže vašu nepozornosť alebo znázorní, čím a kam ste boli zasiahnutí, prípadne o čo ste pri nízkom prelete zavadili.

DCS: Black Shark
DCS: Black Shark Neúnavná hliadka.
Neúnavná hliadka.


DCS: Black Shark Čo si dnes ulovíme na večeru?
Čo si dnes ulovíme na večeru?


DCS: Black Shark Okamžite rozbiť formáciu!!
Okamžite rozbiť formáciu!!





Terén je totiž veľmi členitý, detailný, prešpikovaný najrôznejšími objektmi. Môžete sa skrývať medzi panelákmi v mestách, podlietavať rôzne mosty, uhýbať sa vežiam, stožiarom, krúžiť okolo dymu vychádzajúceho z komínov tovární, prevetrávať lesy, sledovať premávku na cestách, grafikon dodržujúce vlaky či autobusy a mnoho iného. To všetko tvorí živý svet, scénu, ktorej ľahko uveríte, prepadnete jej a neraz sa budete kochať jej nádherou. Scenérie ako západ slnka, hmla pokrývajúca údolia hôr, sneh zakrývajúci vrcholy kopcov a vietor naháňajúci kvapky dažďa či vločky snehu rozbúchajú nejedno žraločie srdce. Ďalej k uveriteľnosti prispieva aj fakt, že letiská majú svoje vlastné rádiové navigačné body, každé na inej frekvencii v závislosti aj od okolitého terénu slúžiace na vašu navigáciu v blízkosti letísk. Tieto frekvencie môžete nielen sledovať, ale aj nastavovať, hľadať a vtedy neraz natrafíte aj na komerčné frekvencie. Vypočujete si hudbu z rádia, reláciu, alebo čokoľvek, čo si uložíte aj vo forme súborov do adresárov. Aj samotné rádiové signály, ich šírenie a správanie je prepočítavané v reálnom čase, takže na ich parametre majú vplyv denná doba (ionosférický efekt), typ terénu (drsný, dláždený, voda, atď), vzdialenosť k vysielaču i jeho výkon. Kedykoľvek môže byť rádiový prenos prerušený z rôznych prírodných i umelých príčin.
 
Grafika Black Shark je rozhodne momentálnou špičkou v žánri. Nádherné vymodelované objekty, realisticky i efektné sa odrážajúce svetlo od skiel objektov, detailné textúry, realistické nasvietenie, dych berúce výbuchy, chvenie vzduchu pod náporom unikajúcej teploty z motorov, nádherný západ slnka, realisticky sa meniaca denná doba i počasie, to všetko vás chytí a môžete si byť istí, že zvuky nezaostávajú za grafikou ani jednu jedinú ozvenu. Dopplerov efekt je samozrejmosťou, oneskorenie zvuku vplyvom vzdialenosti, výpočet jeho rýchlosti v priestore, trojrozmerné zvuky tlmené diaľkou, deformované smerom, odkiaľ si k vám razia cestu, jednoducho budete presne vedieť podľa zvuku rozpoznať, čo sa kde deje. A nielen to. Podľa zvuku sa dajú presne určiť otáčky motora, v akom uhle máte nastavené listy, pod akou záťažou je prevodovka, dokonca aj chvenie z kokpitu helikoptéry budete vedieť podľa zvukov odhadnúť.
 
Je to aj kvôli tomu, že v ňom aj napriek krásnym externým pohľadom strávite najviac času, zo začiatku hlavne na zemi. Pokiaľ si nenastavíte automatické štartovanie, tak vám bude trvať celé dni, kým sa naučíte len základnú predštartovú prípravu. Každý jeden gombík, páčka, koliesko či prepínač, všetko je funkčné a všetko budete musieť využívať, buď cez klávesové skratky, ktorých sú stovky (okolo 500) alebo priamo interaktívne v kokpite. Kým len naštartujete prvý motor, tak budete musieť vykonať približne 15 úkonov, kým druhý tak ďalších 10 úkonov a na kompletné naštartovanie helikoptéry vrátane celej prípravy na let budete potrebovať približne 80 úkonov, čo zaberie niekoľko minút. To je však len začiatok. Potom tu máme neuveriteľne realisticky prepracované komunikačné, varovné, obranné, navigačné, zbraňové systémy, radar a mnoho iného, ktoré vyžadujú minimálne tak rozsiahle znalosti ako spomenutá predletová príprava. Black Shark nie je pre každého, ale len pre ozajstných simulátorových nadšencov. Vlastne nie tak celkom, vlastne vôbec nie. Autori z Eagle Dynamics mysleli aj na ostatných. Na nich čaká arkádový mód ponúkajúci kompletne zjednodušené ovládanie i samotné hranie a samozrejme aj zmenenú taktiku. Vtedy sa stáva Čierny žralok prístupný pre každého a nestráca nič zo svojej prepracovanosti, nijako to nesťahuje jeho kvality, stále je všetko veľmi dobre vyvážené, hrateľné, zábavné.

DCS: Black Shark
DCS: Black Shark Flotila v plnom útoku.
Flotila v plnom útoku.


DCS: Black Shark Klapky vysunuté, čakám na príležitosť odhodiť balíček.
Klapky vysunuté, čakám na príležitosť odhodiť balíček.


DCS: Black Shark Ďalšie zakrádajúce sa budúce obete S-300.
Ďalšie zakrádajúce sa budúce obete S-300.





Boje nemusíte prežívať sami, môžete loviť kooperatívne aj v žraločích svorkách, alebo nekompromisne hrýzť jeden do druhého. Ak chcete loviť osamote, nič sa nedeje, umelá inteligencia je viac ako len pozadie do bojovej vravy. Vaši wingmani sú svojimi manévrami, využívaním výhod i nevýhod bojovej techniky vašou oporou, zatiaľ čo nepriatelia ukážu taktikou i reakciami všetky vaše nedostatky a najmenšie chyby v rozhodovaní. Každá jednotka reaguje samostatne alebo v tíme, využíva výhody formácie i všetky svoje zbraňové systémy súčasne, reagujú inak na rozdielne hrozby, čo zvyšuje realistickosť pozemných, leteckých i námorných bojov. Totiž každé jedno rozhodnutie musí byť rýchle a ešte rýchlejšie prevedené. Ak budete mať príslušné vybavenie plus prepracovaný TrackIr, tak to nebude problém. Pohyby hlavou sú prenášané vo všetkých osiach vrátane nakláňania i približovania veľmi precízne, takže k dokonalému pocitu z letu helikoptérou vám bude chýbať už len preťaženie. Navyše všetko sa dá veľmi detailne nastaviť a prispôsobiť kompletné ovládanie do najmenších detailov. 600-stranový manuál s príjemným tutoriálom bude nutnosťou naštudovať.
 
Black Shark neposúva len hranice, ale úplne nanovo redefinuje žáner simulátorov, vytvára úplne novú dimenziu, ako sa priblížiť realite, ako ukázať tú "nádhernú romantiku" moderného bojiska. Poskytuje úplne nový rozmer, ako spoznať aspoň z bezpečia domova lietanie na helikoptére, možnosti, hranice, taktiku, vybavenie, strach, adrenalín, agresivitu bojiska. Všetko vo vynikajúcom a modernom technickom kabáte s možnosťami ďaleko presahujúcom štandardy a s výbornou prezentáciou, rozsiahlymi možnosťami, prepracovanými editormi, nahrávaním videí, ústretovým multiplayerom, komplexným ovládaním a skvelým arkádovým režimom. Ak ste sa chceli niekedy stať obávaným predátorom, zbystrite svoje zmysly, zavetrite korisť. Dámy a páni, lov sa začína!

DCS: Black Shark
DCS: Black Shark Ochrana základne je rovnako dôležitá ako ničenie nepriateľských.
Ochrana základne je rovnako dôležitá ako ničenie nepriateľských.


DCS: Black Shark Spoza domu začal páliť protiletecký systém. Uvidíme kto z koho.
Spoza domu začal páliť protiletecký systém. Uvidíme kto z koho.


DCS: Black Shark Tu vzdušná hliadka, Čierne Žraloky majú čistý revír.
Tu vzdušná hliadka, Čierne Žraloky majú čistý revír.





napísal Andrei 6.11.2009
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
10
Vo svete
8.2
Ohodnotiť
DCS: BLACK SHARK
+ kvalitné AI
+ multiplayer
+ grafika a zvuky
+ letový model, fyzika a deštrukcia
+ model balistiky
+ ovládanie a TrackIr
+ prepracovaný kokpit
+ dynamické kampane
+ editor misií a kampaní
+ nekonečná replayabilita
+ fyzika pre rádiové signály
- obmedzujúca protipirátska ochrana
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 2 GHz, 2 GB RAM, GPU 256 MB RAM
Doporučená konfigurácia: CPU Core2Duo/X2, 3 GB RAM, GPU R4850/GF8800 512 MB


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Flying Legends / Eagle Dynamics
Štýl: Simulácia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 17. apríl 2009
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19544)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk