THE BANNER SAGA

THE BANNER SAGA

7.5

Severská sága s mrznúcim príbehom

Recenzia na PC verziu

Na severe panuje mrazivá atmosféra a nie je zapríčinená len zimou, ale aj novou hrozbou, ktorá by mohla zničiť svet. Osud krajiny je vo vašich skrehnutých rukách. Ak si budete dobre počínať, stanete sa ospevovaným hrdinom a možno sa dostanete aj do Valhally.

Zdalo sa, že drsné podmienky v krajine Vikingov už nemôžu byť horšie, ale odrazu zmizlo slnko a prišli podivní nájazdníci - dredge. Po zasnežených končiaroch sa začal šíriť teror, strach a panika. Nádejou na záchranu sú karavány, ktoré zhromažďujú tých, čo prežili, aby spoločne našli nové útočisko a spôsob, ako odvrátiť koniec sveta. Putovanie však komplikujú nestabilné vzťahy medzi dvomi rasami, ktoré dokážu spolupracovať len z nevyhnutnosti. Ľudia musia kráčať bok po boku rohatých gigantov varl a krehká aliancia sa môže každú chvíľu rozpadnúť.

Na hráča čaká neľahká úloha, viesť hneď dve karavány, vysporiadať sa s nepriateľmi, ktorí prídu do cesty a navyše riešiť narušené vzťahy členov družiny.  Kolóna sa stretáva s rôznymi potulnými skupinami vo voľnej krajine, ale nečakané situácie sa odohrávajú aj v mestách. Riešení sa spravidla ponúka hneď niekoľko a rozhodnutia ovplyvňujú ďalší beh udalostí. Okoloidúcim môžete zakrútiť krkom, poskytnúť pomoc, ignorovať ich, alebo prijať medzi seba. Viac členov karavány na jednej strane znamená silnejšiu skupinu, no na druhej viac hladných krkov. Spravidla máte zásoby na niekoľko dní, ktoré najčastejšie doplníte na mestskej tržnici. Tam sa dajú prikúpiť aj artefakty pre hrdinov. Platidlom za všetko sú však cenné body reputácie, ktoré sa pracne získavajú plnením úloh a v boji.

The Banner Saga
The Banner Saga Varl sú húževnatí, silní, ale často majú problém s pohybom na bojisku.
Varl sú húževnatí, silní, ale často majú problém s pohybom na bojisku.


The Banner Saga Sídla sú spracované jednoducho a majú vyznačené prístupové miesta.
Sídla sú spracované jednoducho a majú vyznačené prístupové miesta.


The Banner Saga Postup karavány je monotónny a len príležitostne spestrený niečím nevšedným.
Postup karavány je monotónny a len príležitostne spestrený niečím nevšedným.





Karavána v mestách má prístup len do niekoľkých priestorov, ktoré sú označené nápisom na makete sídla. Zvyčajne je to okrem tržnice ešte hala hrdinov, s možnosťou vylepšovať postavy a tréningová miestnosť, kde sa bez ujmy naučíte bojové taktiky. K tomu vás čaká miesto na oddych, kde sa na úkor zásob a strateného času doliečujú ranení a pridaná je mapa. Na pláne síce vidíte jednotlivé oblasti krajiny, slúži však iba na orientáciu v teréne. Smer karavány neovplyvníte a kráča len na autormi vytýčené miesto. Po krátkom pobyte v meste, kde niekedy dochádza k rozporom s jeho obyvateľmi, pokračuje výprava ďalej, až kým nenarazí na ďalšie sídlo, alebo sa nevyskytne nečakaná udalosť. Karavána kráča automaticky a pritom sa zobrazuje počet uplynulých dní, stav zásob, počet civilistov, bojovníkov a varlov. Tieto presuny sú po čase dosť monotónne, aj keď ich občas spestrí objav božích kameňov a náhodné stretnutia. Väčším rozptýlením sú vzájomné rozhovory kľúčových členov družiny a boje, ktorým ale môžete niekedy predísť.

Hoci má karavána neraz aj stovky ozbrojených členov, do boja nastúpi iba šestica zvolených postáv. Vyberáte si zo sortimentu hlavných aktérov príbehu, ktorých počet v neskoršej fáze hry presahuje dve desiatky a každý môže mať jeden artefakt. Nemusíte zhromaždiť všetkých a nie vždy sú s vami natrvalo. Na základe vašich volieb sa k vám pridajú alebo odlúčia, prípadne sa ich násilne zbavíte, napríklad ak predstavujú potenciálnu hrozbu pre výpravu. Zvolená šestka sa objaví na bojisku, kde sa postupuje v ťahovom režime.

V úvode bitky obvykle máte možnosť rozostaviť postavy. Potom už postupujete s hrdinami na striedačku so súperom. Každá postava sa v kole môže pohybovať a potom použiť štandardný útok, alebo špecialitu. Schopnosti a zbrane sú fixné, nedajú sa meniť a závisia od povolania postavy. Niektorí hrdinovia majú obojručnú sekeru alebo veľký meč, iní krátky meč a štít. Je dobré mať v poli aj pár lukostrelcov a ojedinele sa objaví magická postava. Ak má nepriateľ vysokú hodnotu obrany, seknutie alebo strela namierená na jeho telo má len obmedzený účinok. Preto je dobré, viesť prvé útoky na brnenie a keď sa oslabí, nasledujúce výpady na telo spôsobia masívnejšie zranenie.

Hodnotu úderu a počet životov určuje základný parameter, ktorým je fyzická sila. Okrem toho majú postavy aj ďalšie atribúty, z ktorých je zvlášť zaujímavá sila vôle. Jedná o energiu, ktorú môže postava v boji použiť na vybranú činnosť. Buď pridáva pri pohybe kroky navyše, alebo sa uplatní pri špecialitách, ale môže aj výrazne zvýšiť účinok bežného útoku. Je vyjadrená hviezdičkami a pri použití sa míňa. Dá sa však doplniť trúbením na roh v hornej časti obrazovky, ktorý sa plní energiou porazených protivníkov. Správne investovaná sila vôle umožní aj slabému bojovníkovi vykonať ničivý úder. Ak ňou znásobíte účinok schopnosti, napríklad varlovho baranidla, odhodí nepriateľa do diaľky a poškodí aj tých, čo stáli nablízku. Vaše postavy, ktoré padli v boji sa po víťazstve oživia, ale potrebujú pár dní na regeneráciu. V krajnom prípade sa môžu zapojiť do ďalšej bitky aj so zraneniami, ale majú zníženú fyzickú silu a teda aj menej života.

Po bitke zinkasujete reputáciu, ktorú použijete na nákupy, ale aj na zvyšovanie levelov hrdinov. Povýšiť sa dajú postavy s určitým počtom zabití a body sa investujú do ľubovoľných atribútov. Druhú úroveň dosiahnete po dvoch zárezoch, ďalšiu po piatich a tak ďalej. Pritom treba vždy investovať aj čoraz viac bodov reputácie, inak povyšovanie nie je možné. Tu si všimnete hneď niekoľko nedostatkov, súvisiacich s bojom a levelmi.

V prvom rade, reputácie bude neskôr veľký nedostatok, aj keď by ste úplne prestali nakupovať. Jednoducho jej nebude toľko, aby ste vylepšili všetky postavy a to aj vtedy, keď dookola nasadzujete len vybraných hrdinov. Ku konci hry som mal niekoľko hlavných postáv, ktorým som ani pri najlepšej vôli nemohol zvýšiť level, lebo nebolo za čo. Ďalšia výčitka s tým úzko súvisí a tvorcovia si ju zaslúžia za nespravodlivé delenie skúseností v boji. Vývojári vôbec neberú do úvahy, akou mierou sa kto pričinil o víťazstvo v boji a koľko spôsobil nepriateľom škody. Zohľadňujú len zabitia. Takže ak štyria hrdinovia s námahou načnú silného protivníka, ale dorazí ho úderom z milosti piaty, profituje z toho len ten jediný - posledný.

Na bojisku sa veľmi zle pohybuje s varl postavami. Veľká sila na úkor počtu krokov je na mieste, lenže rohatí sú takí širokí, že si vzájomne bránia v pohybe a priblíženiu k nepriateľovi . Ak je v teréne navyše nejaká prekážka, v niektorých kolách sa nedokážu vôbec pohnúť. To značne obmedzuje taktické možnosti. Trochu čudne pôsobí aj fakt, že z početnej výpravy sú v boji len niekoľkí jednotlivci. Je jasné, že by v ťahovom boji nemohlo byť dvesto postavičiek, ale pokojne sa mohol na radových vojakov vzťahovať systém z Heroes of Might & Magic. To znamená, že jedna postava by mala číselnú označenie a reprezentovala niekoľko desiatok bojovníkov a pri zranení by ich počet ubúdal. Hrdinov by sa to týkať nemuselo. Napriek týmto neduhom sa nedá povedať, že by boje boli zlé, už preto, že obsahujú unikátne prvky (sila vôle, útoky mierené osobitne na telo a brnenie), ktoré ich robia nadštandardnými . Majú však viditeľné rezervy.

Samotný príbeh hry začína dobre, potom sa vyskytne nový element, ktorý sľubuje gradáciu a viac napätia, napokon však upadá a vrcholí vlažným finále. Pre hráča sú zaujímavejšie dialógy a početné voľby, ktoré riešia vzťahy členov výpravy, aj keď iba zriedka ovplyvnia hlavný dej. V závere zistíte, že vás vlastne prestala zaujímať záchrana sveta, len chceli ste vedieť, ako to dopadne s postavami, s ktorými ste sa postupne zžili.

The Banner Saga
The Banner Saga Vyzerá to ako epický boj, ale takmer všetky postavy sú v tomto prípade len sprievodnou kulisou.
Vyzerá to ako epický boj, ale takmer všetky postavy sú v tomto prípade len sprievodnou kulisou.


The Banner Saga Neraz sa musíte rozhodnúť, čo spravíte v danej situácii.
Neraz sa musíte rozhodnúť, čo spravíte v danej situácii.


The Banner Saga Hrateľných postáv je pomerne dosť, ale do boja nastupuje len hŕstka.
Hrateľných postáv je pomerne dosť, ale do boja nastupuje len hŕstka.





Dialógy a sprievodné udalosti dostali v hre skutočne veľa priestoru. Aby sa tvorcovia mohli v plnej miere venovať ich obsahu, maximálne zjednodušili formu. Preto sú hlavné rozhovory len v podobe statických obrázkov, kde niekto nanajvýš mrkne okom. Ostatné udalosti sú dokonca iba rozpísané v oknách s náznakom situácie. Kvantum čítania a pekné, ale neosobné obrázky, sú dôvodom, prečo si mnohí hráči k ságe nenájdu cestu. Rozhovory mohol oživiť aspoň dabing, ktorý by navyše pomohol lepšie identifikovať postavy. Lenže nahovorený je len rozprávač, ktorý raz za niekoľko hodín povie pár viet a znovu sa nadlho odmlčí. Na monitore tak panuje mrazivé ticho, príležitostne prerušené atmosférickou hudbou.

Cupitanie minipostavičiek pri postupe 2D krajinou je roztomilé, ale po niekoľkých hodinách veľmi okukané a tak vizuálne najviac zaujmú boje. Izometrické bojiská sú rôznorodé, doplnené dekoratívnymi objektmi a postavičky sa celkom pekne pohybujú. Celkovo však má hra veľmi jednoduché spracovanie v štýle webových hier pre nenáročných. Ovládanie je riešené jednoducho a pohodlne pomocou myši, len potvrdzovanie každého kroku v boji zbytočne zdržuje. Hra funguje bez väčších problémov a keď mi príležitostne zamrzla, využil som poslednú automaticky uloženú pozíciu.

The Banner Saga je netradične spracovaná hra, ktorá originálnym spôsobom kombinuje prvky RPG a ťahovej stratégie. Výsledok je pozoruhodný, ale nie dokonalý. Niektoré veci si autori príliš uľahčili, iné nedomysleli. Jednoduchá schéma spočiatku dobre funguje, ale potom sa zacyklí. Ak vás neodradí ležérny dej, nenáročné spracovanie a more písaných dialógov, pri ságe strávite viac ako 10 príjemných hodín, ale do finále sa dostanete už len zo zotrvačnosti.


napísal uni 4.2.2014
Páči sa mi!
7.5
Vo svete
8.2
Ohodnotiť
THE BANNER SAGA
+ taktika a nové prvky v ťahových bojoch
+ mnoho individuálnych rozhodnutí s dôsledkami
+ dobrá atmosféra
- nedotiahnutý vývoj postáv a boje
- príbeh postupne upadá a má slabé finále
- iba symbolický dabing, bez nahovorených dialógov
- priveľa písaného textu a statických obrazoviek, málo animácií
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: Windows XP+ SP 3/MAC OSX 10.7.5 , 2 GB RAM, 3 GB na HDD


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Stoic
Štýl: Stratégia / RPG
Web: domovská stránka hry
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19585)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk