Oxfordské štúdie zistili, že nie násilný obsah, ale frustrujúca hrateľnosť spôsobuje agresivitu hráčov |
Jedna z nich nechala hráčov hrať upravený, nenásilný Half-Life 2. Výsledky sa ale nedostavili.
Nový výskum pripravili a zrealizovali Oxford Internet Institute a Univerzia v Rochestry. Síce netvrdia, že násilný obsah hier nemá žiadny vplyv na hráčovu agresivitu, ale oveľa podstatnejšou sa ukázala byť frustrácia z vlastnej neschopnosti alebo zo stroskotaní na chybách samotnej hry.
Súčasťou výskumu bolo šesť samostatných štúdií. Najzaujímavejšou z nich bola asi štúdia, ktorá použila originálnu aj upravenú verziu FPS Half-Life 2. Jedna skupina testovaných ľudí teda dostala za úlohu hrať Half-Life 2, v ktorom nepriateľov nezabíjali, iba ich označili a oni nenásilne zmizli. Agresivita tejto skupiny hráčov sa však nijako významne nelíšila od agresivity tých, ktorým bola predložená originálna hra. Výskumníci teda konštatovali, že odstránenie násilného obsahu z hier by neprinieslo taký efekt, v aký mnohí odporci násilia vo videohrách dúfajú.
Avšak výskumný tím si zároveň všimol výrazne menšiu mieru agresivity u hráčov, ktorí absolvovali herný tutorial. Tí mali potom neboli zmätení z ovládacích prvkov a priebeh hry mali celkovo viac pod kontrolou.
"Hráči majú psychologickú potrebu byť v hre ktorú hrajú naozaj dobrí", konštatoval dr. Andrew Przybylski z Oxford Internet Institute pre BBC News. "A ak sa hráč cíti byť poškodený ovládaním hry alebo herným dizajnom, dostavujú sa u neho známky agresivity naozaj rýchlo. Neuspokojená potreba zvíťaziť sa tak ukázala byť oveľa dôležitejším faktorom než prítomnosť násilného obsahu."
Richarda Wilsona, výkonného riaditeľa britskej siete obchodov s videohrami TIGA, táto správa ani najmenej neprekvapila: "Ak vývojári pripravia pre hráčov efektívny gameplay, znížia tým u nich pocit podráždenosti a iritácie. A o to sa dobrí vývojári pokúšajú tak či tak. Väčšina videohier aj tak nie je primárne o násilí."
Pre hráčov samotných asi tiež nebude žiadnym prekvapením, že bugy a kolísajúca náročnosť sa na ich hardvéri podpisujú výraznejšie, než hocako dobre animovaná krv striekajúca z tepien protihráčov. Koľkí z vás už potrestali neschopný gamepad, joystick či myšku?
| NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY TÝŽDŇA |
- Tomb Raider: Legacy of Atlantis a Tomb Raider: Catalyst oficiálne predstavené 108
- Budú toto tituly z vianočnej rozdávačky Epicu? Bude rozdávať aj RDR2? 49
- Nové zľavy pred Vianocami 30
- Hogwarts Legacy je teraz zadarmo na Epic Store 33
- Mobily so 4GB pamäťou sa vrátia, niektoré hi-endy zrejme klesnú na 12GB 87
- Avatar: Oheň a Popol má zatiaľ najnižšie hodnotenia zo série 40
- RECENZIA: Terminator 2D: NO FATE 58
- Half-Life 3 má byť launch hrou pre Steam Machine, vydanie cieli na jar 2026 71
- Takto vyzerá Witcher 3 s AI filtrom 49
- Warner Bros. oficiálne zamietol ponuku Paramountu, Netflix rozbehol promo kampaň 28 zobraziť viac článkov >













