XCOM

XCOM

Reštart známej série v FPS poňatí

Dojmy

Votrelci prilietajú z vesmíru. Votrelci útočia z hlbín oceánov. Votrelci otravujú z Čiech. Votrelci sú proste všade. Aspoň teda podľa série X-Com, ktorá v roku 1994 stála pri zrode vzniku žánru ťahových stratégií s RPG parametrami a pomáhala tento vývojový smer vo veľkej miere sformovať. Prvé dva diely boli prijaté takmer absolútne pozitívne, ďalšie priame či nepriame pokračovania už dopadli o niečo horšie. Do univerza, kde na Zem útočí mimozemská pliaga a jedinou záchranou ľudstva je tajná organizácia X-COM vstúpi 2K games a pokúsi sa reštartovať sériu po svojom.

Hra tentokrát neponesie žiadny podtitul ani iné označenie a hoci bola najprv predstavená ako X-com, oficiálny názov už je bez pomlčky. Licencie sa pevne chopili chlapíci z 2K Marine, ktorí stoja napríklad za BioShock 2, čo o smerovaní titulu napovedá viac ako dosť. Áno, Xcom v roku 2011 prestane byť stratégiou a vrhne sa do populárneho prúdu FPS akcií. Behajú vám pri spojení slov Xcom a FPS zimomriavky po chrbte? Nám behali tiež a návšteva prezentácie na E3 nám ich veru celkom zahnať nepodarila.

Za čo treba 2K na začiatok pochváliť je prezentačná miestnosť. Priamo s hrou to nesúvisí, ale dali si naozaj záležať. Typická americká kuchyňa z 50-tych rokov, s dobovou chladničkou, mixérom a inými spotrebičmi. Oldschoolove kachličky a jednoduché červené plastové stoličky len podčiarkovali predstavu ospalého amerického mestečka z polky minulého storočia. A nie nadarmo - to je presne obdobie, v ktorom sa nový Xcom bude odohrávať.


 

Predstavte si idylické 50-te roky v USA. Je po vojne, v Amerike vládne spokojnosť, dni sú krásne, dolár silný, hamburgery poriadne šťavnaté. Iba málokto však tuší, že za týmto pozlátkom sa skrýva niečo veľmi, veľmi skazené. Krajina je vystavená stupňujúcim sa útokom, za ktoré nemôžu ani komunisti z Ruska, ani komunisti z Kuby, ani komunisti z Číny. Na Ameriku si robia chute nepriatelia úplne inej kategórie. Preto vzniká supertajná organizácia XCOM, ktorá má za úlohu útoky vyšetriť a zabrániť ich predpokladanému vyvrcholeniu.

Tu skončil úvodný pokec a my sme mali možnosť na vlastné oči sledovať jednu z misií. Tajná organizácia bude mať k dispozícii ako svoj hlavný stan nepoužívaný vojenský hangár, ktorý máte možnosť preskúmať v klasickom FPS pohľade. Prechádzka naznačila, že Xcom nebude celkom iba o strieľaní, ale zo svojich predchodcov si zoberie čosi aj zo strategickej a plánovacej stránky. V jednotlivých miestnostiach pod vašim velením ako usilovné včeličky pracujú rôzne špecializovaní agenti. Niektorí monitorujú komunikáciu, iní sa starajú o vývoj, ďalší naopak novovyvinuté veci testujú. Technologický strom vynálezov by mal závisieť od vášho progresu v hre, v počte získaných materiálov a dôkazov a podobne. Ako novinky boli hlavnému hrdinovi predstavené dve vychytávky – kvapalná napalm bomba, ktorá zapáli všetko vo svojom dosahu a silná elektrická zbraň s veľmi obmedzenou zásobou munície. Najdôležitejšou miestnosťou hangáru je briefing room, ktorému kraľuje obrovská mapa USA rozdelená na jednotlivé štáty. U každého štátu je vidieť, ako je spokojný s vašou doterajšou činnosťou a ako štedro prispieva na chod organizácie. Ak si pamätáte, niečo podobné (ale v globálnej mierke) figurovalo aj v pôvodných Xcom tituloch.

Agent Carter si z globálnej mapy môže vybrať niekoľko typov úloh. Záchranné, výskumné, alebo čisto rambo úlohy teoreticky sľubujú, že misie by sa nemuseli podobať ako vajce vajcu. Dosť už ale teórie, Xcom obdržal správu o útoku v zastrčenom americkom meste, treba okamžite vyraziť do terénu! V nablýskanom autiaku sa spolu s vami na miesto činu doviezla dvojica agentov. Tí budú vašimi vernými parťákmi počas celej hry (aj keď... čítajte nižšie) a kontrolu nad ich chovaním prevezme AI. Počas prezentácie som si nevšimol, že by bolo možné spolubojovníkov nejakým spôsobom ovládať alebo im zadávať príkazy.

XCOM

 

Vystúpenie z auta má za následok dve veci: okamžite vám udrie do očí, že autori sa ozaj snažia o maximálne verné podanie USA v polovici minulého storočia. Nemajú to na svedomí iba použité modely áut, domov, nábytku a podobne, ale hlavne paleta farieb, ktorá je plná rôznych odtieňov a pôsobí „optimisticky“. Spojitosť s prezentačnou miestnosťou (kuchyňou) je teda na mieste a všetko do seba zapadá ako roztrúsené časti skladačky. Druhou vecou, ktorú si nepochybne všimnete, je kvalita grafiky samotnej. Technické spracovanie zaspalo dobu, možno aj viac ako 5 rokov a hra jednoducho vyzerá zastaralo. Pozerať sa na to dá, ale od tvorcov BioShocku 2 sme čakali ďaleko, ďaleko viac.

„Grafika nie je všetko“ poviete si. Lenže ani práca agentov v teréne nevyzerá na veľkú zábavu. Ospalé mestečko zaliate slnkom je vyľudnené a nič nesvedčí o žiadnom útoku mimozemšťanov. Z opodiaľ stojaceho domu sa v tej chvíli ozve výkrik. Trojica agentov sa rozbieha smerom k domu, preskakuje (škaredé), záhradky, prechádza (škaredými) miestnosťami opustených domov, obieha okolo (škaredého) nábytku a po krátkej chvíli už stojí na prahu domu. Že niečo nie je v poriadku napovedá slizká čiernomodrá stopa vedúca k dverám. Carter vyťahuje z vrecka foťák a sliz zaraďuje do svojej zbierky. Ako nám hovorí jeden z dizajnérov hry, práve fotenie rôznych úkazov bude jedným zo spôsobov získavania nových projektov na výskum.

Xcomáci otvárajú dvere a naskytne sa im „príšerný“ pohľad. Čierny sliz za sebou zanechávajú tvory podobní slimákom, ktoré majú schopnosť teleportovať sa. Guče tmavej hmoty lietajú sem-tam po dome a keďže klasická brokajda na nich má veľmi malý účinok, vyťahuje Carter zápalné bomby a elektrozbraň. S tými to už ide o poznanie lepšie. Chaotický a pramálo zaujímavý boj s gučami sa zvrhne na pokus o záchranu domácej paničky. Agenti sú samozrejme úspešní, ale jeden z nich za to zaplatil životom (nemali byť s nami počas celej hry?) Nasleduje opätovné fotenie dôkazov a (teraz už len) dvojica hrdinov odchádza smerom k svojmu autu.


 

Zlovestné bzučanie však prekazí plány na piknik s jedným či dvoma pivkami po práci. Na scénu nastupuje zariadenie známe z prvých obrázkov a traileru. Energetické lúče, ktoré majú schopnosť dezintegrovať všetku hmotu, nebezpečne oblizujú okolie agentov, tí sa rozbiehajú k autu a pália po zariadení zo všetkých zbraní. Neúspešne. Mimozemský artefakt sa približuje, vysiela ďalšiu dávku energie mierenú priamo na Cartera. V tom obraz stmavne a prezentácia sa končí.....

Môžeme teda v prípade Xcom hovoriť o plnohodnotnom mixe stratégie a FPS a potenciálne veľmi úspešnej hre? Uvidíme, zatiaľ o strategickej časti vieme príliš málo a to, čo sme videli z akčnej časti, nás príliš nepresvedčilo. Technické spracovanie by potrebovalo na to, aby sa dostalo zo šedivého priemeru, aspoň dva vylepšovacie mimozemské artefakty a to nehovoríme o hrateľnosti, ktorá by tých implantátov navyše tiež pár zniesla.


napísal je2ry 22.6.2010
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
X-Com - E3 2011
| X-COM - E3 2011
[3.6.2011]
Xcom - Gameplay
| XCOM - GAMEPLAY
[26.8.2011]
XCOM - E3
| XCOM - E3
[11.6.2010]
XCOM - DevDiary
| XCOM - DEVDIARY
[23.9.2011]
Bureau - teaser
| BUREAU - TEASER
[20.4.2013]
The Bureau - teaser
| THE BUREAU - TEASER
[23.4.2013]
XCOM


PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: 2K Games / CENEGA / 2K Marine
Štýl: Akcia
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 23. august 2013
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Hdd disk (8)
Čaute Môžem sa spýtať, ktorý z týchto dvoch HDD d...
|Ps plus premium (3)
Nevie niekto kedy bude dostupné cloud hranie pre C...
|Predamyoke pre xbox/pc turlebe... (1)
Kúpene v alze , v záruke. Profesionálne zariade...
|Predaj notebooku - hp omen sha... (1)
Ahojte. Ponúkam na predaj výkonný herný notebook ...
|Vaše odporúčanie pre vhodný up... (12)
Nazdar všetci, chcel by som sa spýtať na váš názor...
|Vojna na ukrajine (3181)
Sem môžete dávať správy o Ukrajine. Najlepšie by b...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2022 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk