SUPER MARIO MAKER

SUPER MARIO MAKER

Vytvorte si vlastnú Mario hru

Dojmy
WiiU

Koncept 2D skákačky, aký predstavuje séria Mario Bros., je evergreenom. Každá generácia konzoly od Nintenda prináša novú časť, ktorá do mixu pridá dostatok nových prvkov, aby opäť oslovila milióny fanúšikov, no zároveň stavia na známych základoch a princípoch. Ak takúto hru hráte, môžete sledovať ako pristupuje k nováčikom a aj skúseným hráčom. Začiatky sú jednoduché, no veteráni už v úvode tušia, kde nájdu nejaký skrytý predmet. Jednotlivé mechanizmy sa postupne nabaľujú, čím vzniká jedinečný zážitok, od ktorého sa nebudete vedieť odtrhnúť ani po desiatkach hodín.

V Nintende desiatky rokov pracovali na vylepšení týchto princípov. Pracovali na nástrojoch, ktoré by umožnili vytvárať čo najzábavnejšie 2D levely čo najjednoduchším spôsobom. A to tak, aby stále ponúkali tú obrovskú variabilitu, ktorá hráčov zabaví aj potrápi, podľa toho, čo všetko budú chcieť objaviť. A teraz vám to tvorcovia vložia do vašich rúk. Takto nejako zhruba vznikol Super Mario Maker, ktorým chce Nintendo zároveň osláviť 30. narodeniny fúzatého a mierne obézneho talianskeho inštalatéra.

Na podujatí Nintendo Post E3 Tour v Katowiciach sa len sypali slová chvály na hru z úst novinárov, ale aj od verejnosti. Dokonca sa nešetrilo na superlatívoch a zazneli aj slová ako „ultimátny zážitok“, či „žiadny ďalší Mario nie je potrebný“. Mohli by sa zdať ako prehnané, no pri hraní skutočne občas narazíte na momenty, kedy si poviete, že tu to môže skončiť a všetko ostatné už zvládnete s hrou sami. No potom si spomeniete na mnohé mechanizmy a nové nápady, ktoré by ešte v budúcnosti mohli prísť.


Super Mario Maker predstavuje veľa vecí v jednom balení. Je to tradičná 2D platformovka, je to obrovský editor, no a je to aj puzzle hra, ktorá okrem prstov často potrápi aj vašu hlavu. Prakticky je to čokoľvek len chcete, aby z hry nakoniec bolo. Neexistuje jediná cesta, ako ju hrať. V podstate to vyplýva zo základnej dichotómie, či chcete tvoriť alebo skôr skákať. V oboch prípadoch si však prejdete štyrmi legendárnymi hernými a aj vizuálnymi štýlmi, z ktorých každý disponuje vlastnými pravidlami. Pri skákaní aj pri stavaní.

V jednej hre nájdete svety Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World a New Super Mario Bros. U. Prvá otázka tak, samozrejme, smerovala na to, či ich v hre budeme môcť aj prepojiť v rámci jedného levelu. Odpoveď nie je prekvapujúca, no aj tak zamrzí, že je záporná. Na druhej strane, každý z týchto svetov umožňuje použiť a zažiť všetko, čo ste kedy v týchto Mario hrách mali možnosť vidieť - každý jeden blok levelu, každého nepriateľa, každý mechanizmus a nechýbajú ani power-upy.

V reči čísiel to pôsobí ešte lepšie. Použiť môžete len o niečo menej ako 100 rôznych objektov, nepriateľov a iných prvkov, ktorých vlastnosti môžete modifikovať. Nepriateľov môžete zväčšiť, prípadne ich schovať do niektorého z boxov, dodať im nejakú vlastnosť, alebo len jednoducho pridať krídla. No a ešte môžete aj ovplyvniť smer ich pohybu po leveloch. Do toho všetkého prichádzajú power-upy pre hlavnú postavičku, ktoré sú všeobecné (napríklad huby), alebo jedinečné pre každý herný štýl (list zo SMB3). Taktiež dokážete power-upmi vybaviť aj nepriateľov. A v každom z herných svetov dokážete použiť  šesť štýlov levelov.

Celkové možnosti hry sú skutočne obrovské a umožňujú vám doma pretvoriť prakticky ktorýkoľvek level známy z vyššie menovaných hier. No taktiež sa môžete nechať unášať fantáziou a tvoriť čokoľvek, čo vám len príde na um. Mohlo by sa zdať, že toľké možnosti bude náročné zvládnuť, no opak je pravdou. Prakticky všetko zvládnete dotykom na GamePade. Celý herný svet je rozdelený na štvorce ako na štvorcovom papieri, s ktorým ste pracovali v škole. Všetky bloky naň umiestňujete jednoducho dotykom a upravujete ich veľkosť a aj atribúty. Chcete zmeniť obyčajnú rastlinu na dynamickú? Stačí ňou mierne zatriasť po displeji a hneď má inú podobu.

Herné menu je rozsiahle, no pohodlné a jednoducho si ho na displeji viete vyrolovať von a zvoliť z neho presne to, čo potrebujete. Ak potrebujete stavebné bloky levelu, vyberiete si tie. Ak nepriateľov, vyberiete si ich. Ak sa vám aktuálny level páči, no máte dojem, že by mu pristal iný vizuálny štýl, priamo v menu si ho môžete prepnúť. Taktiež si nastavujete veľkosť levelov, kde je ich začiatok, kde je koniec. Všetko jednoduchým dotykom, ťahaním, ťukaním alebo trasením. Je vidieť, že si tvorcovia na intuitívnom ovládaní dali záležať.

Samozrejme, jednotlivé levely si netvoríte len sami pre seba. To by bola chvíľu zábava, no časom by všetko vzrušenie z kreovania vlastných výtvorov opadlo. Prichádza rad na zdieľanie. To je podobné ako v poslednej Mario vs. Donkey Kong hre. Aby ste mohli level zdieľať, musí sa dať prejsť, čo musíte najskôr sami dokázať. Takto dokážete sami vytvoriť 10 svetov v štýle Super Mario Bros., ktoré sa budú skladať z jednotlivých levelov. Presne ako to poznáte z hier.


Ako asi čakáte, sú tu niektoré ďalšie pravidlá, ktoré chcú nahrávať komunite, aby sa rozvíjala správnym smerom. Budete môcť sťahovať cudzie levely a hodnotiť ich, rovnako ako niekto iný bude hodnotiť tie vaše. Stiahnutý level môžete ďalej upravovať, no nedokážete ho opäť zdieľať. No a nakoniec tu nájdete aj niektoré špeciálne výzvy. No o nich a ďalších veciach v hre sa dozvieme až neskôr.

Bolo by asi zbytočné opisovať, ako sa takto vytvorené levely hrajú. Sú to princípy, ktoré sami dobre poznáte. No vďaka kreativite a odpútaniu sa od tradičných zásad môžu teraz ľudia vytvoriť niečo, čo by Nintendo pravdepodobne nikdy nezaradilo medzi bežné levely. Napríklad také, kde budete potiť krv, podobne ako na tých, ktoré poznáme z Nintendo World Championship (ktoré sme, bohužiaľ, nemali možnosť vyskúšať). Alebo také, kde musíte postupne objavovať skryté predmety a učiť sa pravidlá tohto levelu. A dokonca sme vyskúšali aj jeden poriadne zákerný level, ktorý sme nedokázali prejsť ani po niekoľkých opakovaniach. Pritom stačilo hneď na začiatku skočiť na prvú automatickú plošinku a potom sa len pozerať, ako sa vám všetky nebezpečenstvá samé vyhýbajú. Ale pozor, naozaj sa nesmelo ani pohnúť.

Už testovacia hrateľná verzia Super Mario Maker, ktorú sme si mohli vyskúšať, ponúkla snáď stovky levelov. Zahrali sme si len niektoré, ktoré sme vybrali náhodou. Krátke aj dlhé, ľahké aj ťažké. Každý mal iné čaro a práve to nás na hre najviac zaujalo. Vlastne ani neviete, čo vás po kliknutí čaká. Môže to byť peklo, môže to byť vtipné, môže to byť čokoľvek. A ak je vo vás ukrytý skôr tvorca ako hráč, podobne neobmedzené možnosti si môžete užívať aj vďaka editoru. Dočkáte sa v septembri.


napísal matus_ace 27.7.2015
Páči sa mi!
SUPER MARIO MAKER


WiiU

Vývoj: Nintendo
Štýl: Logická
Dátum vydania: 11. september 2015
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

SECTOR MAGAZÍN
#113


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Ako mozme hrt forzu 7 dvaja (2)
Zdavim. Viete mi poradit ako si nastavim na xbox o...
| Pc vs. konzola - dotazník (4)
Zdravím, mám na vás malú prosbičku. Ak vám dotazní...
| Uplay pomoc (3)
Dobrý deň komunita mám taký tpoblém s uplayom že v...
| Aké sú vaše dojmy z prvého die... (1)
Určite sa tu nachádza mnoho fanúšikov, ktorí verím...
| Monitor k ps4 - ps5 ? (7)
Ahoj čede , chcel by som poradiť aký monitor si k...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk