Advertisement

SHADOW OF THE TOMB RAIDER

SHADOW OF THE TOMB RAIDER

Lara ako ju poznáme

Dojmy

Oplatí sa vôbec meniť niečo, čo z hľadiska matematiky funguje a priláka milióny hráčov? Jeden tábor bude volať po zmene, druhý sa jej bude brániť ako čert krížu. To je rokmi zabehnutá pravda, ktorá sa neraz potvrdila v prípade mnohých silných značiek a potvrdí sa aj teraz s vydaním ďalšej časti rebootovanej série Tomb Raider. Do samotného vydania ešte nejaký ten piatok zostáva, no my sme mali možnosť hru si vyskúšať už teraz a dojmy z nej hovoria jasne. A to bez ohľadu na to, či ste ju sami hrali, alebo nie.

S aktuálnym Gamescom demom sa mi totiž viaže zaujímavá skúsenosť. Snáď len pár minút po tom, čo som vyšiel spoza zatvorených dverí, kde sa novinárom prezentovalo demo, som dostal správu od kamaráta, lebo zároveň vyšlo nové gameplay video zo Shadow of the Tomb Raider. Pýtal sa ma, či je to naozaj tretí raz tá istá hra. A aj keď som mal za sebou čerstvú ukážku, nevedel som mu veľmi dobre odpovedať. V zásade aj áno aj nie. Square Enix a Eidos zobrali naozaj to, čo fungovalo v dvoch inkarnáciách predtým, no pridali aj niečo málo nové. Málo po hernej stránke. Po stránke postáv a príbehu toho bude viac, čo badať už teraz.

Začali sme s malou a neskúsenou Larou, ktorá na tajomnom ostrove prežila traumu. Zocelila sa na Sibíri. Teraz je už vlastne tou skúsenou vykrádačkou hrobiek, ktorú staršia generácia poznala kedysi. A chystá sa na svoje doteraz najväčšie dobrodružstvo, ktoré kombinuje všetko, čo posledné dve hry priniesli a do toho primieša aj koniec sveta. Shadow of the Tomb Raider totiž rozvinie príbeh, v ktorom musí Lara zabrániť mayskej apokalypse. Nechýba však prepojenie príbehu na jej zosnulého otca a ani organizácia Trinity, ktorá má opäť v niečom svoje prsty.


Priamo na prezentácii hry sme si mohli vyskúšať demo, ktoré si môžete pozrieť vo videu (z Xbox One X a, bohužiaľ, bez zvuku hry, kvôli chybe pri grabovaní) a je v ňom vlastne zo všetkého trochu. Je tam kratučký náčrt príbehu, v ktorom sa ocitáte v Strednej Amerike a téma je ešte viac zvýraznená oslavou sviatku mŕtvych. To je však všetko. Len taký teaser príbehu, aby autori neprezradili viac, ako musia (čo je na podobných výstavách už ojedinelé). Potom nasledoval krátky zostrih toho, čo si v plnej verzii zahráme na vlastnej koži, no tu boli tieto pasáže len pre doplnenie kontextu a išlo sa na akciu.

Aj keď treba uznať, že to nie je úplne presný opis toho, čo sa dialo v deme. To bolo celé založené na „raidovaní hrobky“, takže akcie tam bolo pomerne málo. Zato však nechýbalo prekonávanie prekážok, pascí a iných nebezpečenstiev. A to všetko so štandardnou modernou Tomb Raider hrateľnosťou, ktorej nesmie chýbať skúmanie prostredia, zbieranie surovín a tiež skúsenostných bodov. Takže sme sa túlali jaskyňou, hľadali skryté predmety a snažili sa odhaliť niečo o pozadí príbehu zo starobylých mayských odkazov. V tomto ohľade sa oproti Rise of the Tomb Raider snáď nič nezmenilo a ak sa vám tá hra páčila, tu by ste mohli dostať presne niečo podľa svojho gusta.

Lara je však skúsená nielen v boji, ale tiež v akrobacii a lezení po skalách, čo je neoddeliteľnou súčasťou modernej série. Neustále tak má po boku svoj cepín (ak ste sledovali video, viete, že som naň v jednom momente trochu zabudol), no tiež neraz si poradí aj svojpomocne. A ak nám niečo táto demo ukážka naznačila, je to fakt, že lezenia si užijeme habadej. A spolu s ním nebudú chýbať rôzne hádanky v prostredí, kde sa budeme snažiť preskákať na zdanlivo nedostupné miesto. Niekedy len pomocou svalov, inokedy s pomocou ponúknutých mechanizmov. A sú tu aj momenty, keď si tieto mechanizmy budete musieť sami pripraviť.

Osobne ma však trošku hnevá, že autori stále nedokázali opustiť koncept QTE v hraničných momentoch. Uplynuli už roky od doby, kedy som osobne niečo takéto pokladal za zaujímavé z hľadiska hrateľnosti. Musíte odušu stláčať tlačidlo, keď sa postava na poslednú chvíľu zachytí o nejakú rímsu. To nie je hrateľnosť. Navyše aspoň tých pár momentov v deme bolo veľmi predvídateľných. Jednoducho viete, kedy na vás niečo zaútočí. Rovnako ako viete, kedy sa vám tá rímsa zlomí. Taktiež mi nastražené pasce pripadali až príliš očividné.

Na druhej strane je ale pravdou, že som sa pri deme nenudil a bavil ma aj level design, ktorý bol stavaný najmä vertikálne, no vedel odbočiť aj horizontálne, keď si to situácia vyžadovala. Aj kvôli tomu sme prakticky stále museli myslieť na luk a lano vo svojej výbave, ktorými sa dá dostať tam, kam by to inak nešlo. Ale to tiež nie je niečo, čo by sme nepoznali z minulosti. Naopak plávanie pod hladinou otvorí nové možnosti skúmania prostredia a už teraz je jasné, že sa bude hromada pokladov skrývať práve v tajných jaskyniach a niekde na dne, kde si však budete musieť strážiť kyslík, ak sa nechcete utopiť.

Okrem toho sme si hru vyskúšali aj v rámci prezentácie Nvidie pri príležitosti predstavenia ich RTX grafík v inom deme. Nová Lara vyzerá krajšie ako kedykoľvek predtým. Prepracovanejšie modely a animácie sú už samozrejmosťou, no tentokrát robí rozdiel hlavne nová RTX raytracing technológia od Nvidie. Demo bolo ešte úmyselne pripravené tak, aby boli možnosti nového nasvietenia čo najlepšie odprezentované. Scéna bola plná objektov, teda drevených dosiek, ktoré vrhali všemožné tiene. Popravde na tom ale v samotnej hre asi až tak nezáleží. My sme boli naladení Nvidia konferenciou a pôsobivosť grafického spracovania nám tak ihneď udrela do očí. Po niekoľkých hodinách hrania si na to ale zvyknete a vnímate už najmä hrateľnosť.


Navyše novú technológiu nebudú vedieť staré karty používať. Bude sa preto musieť dať nejako vypnúť a vývojárom neostáva nič iné, ako spraviť hru pôsobivú aj bez nových technológií. Nemali sme čas ani priestor nejako bližšie skúmať systém, na ktorom sme hrali. Iba je zrejmé, že bola použitá niektorá z nových RTX GeForce grafík. Nevieme však posúdiť vplyv na výkon. Popravde ale všetky predchádzajúce Tomb Raider hry vyzerali na svoju dobu viac než dobre, a to na skoro každom nastavení. Celkovo sa preto o grafické spracovanie nie je dôvod obávať.

Je škoda, že nám Square Enix na Gamescome neponúkli akciu, keďže sami hovoria, že Lara je teraz nebezpečnejšia ako kedykoľvek predtým. Rovnako sme si nemohli pozrieť výrobu vecí a ROG elementy na vylepšovanie rôznych zručností, no nepredpokladáme, že sa v týchto oblastiach niečo zmení. A opäť sa tak vraciame tam, kde sme boli na začiatku článku. Hra berie dobre známe prvky, ktoré zafungovali, a pridá niečo nové. Nie revolučné, ale aspoň trošku svieže. Vyzerá to tak, že ak sa vám páčili priami predchodcovia, tu si prídete na svoje. Ak nie, pravdepodobne ani toto nebude titul pre vás. V oblasti technických kvalít a produkčnej hodnoty však hra opäť kope prvú ligu, čo v deme dokazuje audiovizuálne spracovanie, dabing a aj hudba. Vydanie hry je naplánované už na 14. septembra.


napísal matus_ace, Rolan 22.8.2018
Páči sa mi! (+4)
SHADOW OF THE TOMB RAIDER


PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Square Enix / Eidos Montreal
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 14. september 2018
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector Magazín #117


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Xbox game pass pc (4)
Prosim mam otazku ked si platim predplatne na xbox...
| Hori wireless mini ps4 (0)
caute, neviete niekto ci je v EU dostupny Hori WIR...
| Hry ktoré si musí zahrať každý (11)
Ahojte. Za pár dní si idem kúpiť herné PC a neviem...
| Ssd (7)
Zdravíčko nejde mi SSD..v biose mi ukazuje disable...
| Vyber klavesnice a myši (5)
čaute , dajte mi nejake tipy na dobremechanicke kl...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk