SHADOW OF THE TOMB RAIDER

SHADOW OF THE TOMB RAIDER

9.0

Z Lary sa stáva Tomb Raider

Recenzia na Xbox One verziu

Je to už päť rokov, ako Crystal Dynamics reštartovali príbeh Lary Croft v modernom štýle. Vzdali sa skúsenej Lary a začali úplne od začiatku, od jej prvej úlohy a snahe o prežitie na ostrove Jamatai. Následne pokračovali v titule Rise of the Tomb Raider, kde už skúsenejšia Lara išla na svoju prvú vlastnú výpravu na Sibír do tajomného mesta Kitezh. V oboch ukázali veľmi kvalitný nový herný štýl Lary, ktorý miešal uzavreté prostredia, otvorené lokality, skúmanie prostredí, ale aj akciu. Možno až príliš drsnú akciu na ešte neskúsenú Laru.

Crystal Dynamics však po Rise of the Tomb Raider začal pracovať na Avengeroch, a tak sa tretia časť zrodu Lary Croft dostala do rúk Eidosu Montreal, autorov Deus Exu. Tí dostali úlohu uzavrieť prerod neskúsenej Lary Croftovej na skutočného Tomb Raidera. Už teraz môžeme povedať, že nesklamali. A aj keď niektoré veci nedotiahli tak, ako Crystal Dynamics, v iných veciach veľmi dobre vylepšili pôvodný koncept. Vylepšili ho smerom, ktorý viac padne fanúšikom pôvodných titulov. Totiž utlmili počet prestreliek a maximalizovali objavovanie prostredí, lezenie a pohrali sa s hrobkami. Našli veľmi dobré vyváženie všetkých elementov.

V Shadow of the Tomb Raider vtiahnu Laru do Mexika, kam sa dostáva sledovaním odkazov svojho otca a aktivít Trinity organizácie. Tu ale Lara spraví niečo, čo nemala. V snahe ochrániť jeden artefakt pred Trinity ho zoberie z posvätného miesta a spúšťa tým mayskú apokalypsu, ktorá vyvrcholí zničením sveta. Ako ona, tak aj Trinity teraz bojujú s časom na nájdenie ďalšieho artefaktu, ktorý by to zastavil. Trinity ho chce pre seba, totiž ak spoja oba artefakty, môžu si upraviť svet podľa seba. Lara chce naopak odčiniť svoju chybu a všetko zastaviť.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider Lara a jej výprava do Mayskej ríše.
Lara a jej výprava do Mayskej ríše.

Shadow of the Tomb Raider Tentoraz sa bude veľa skúmať a liezť po stenách, plávať a aj potápať sa.
Tentoraz sa bude veľa skúmať a liezť po stenách, plávať a aj potápať sa.

Shadow of the Tomb Raider Chýbať nebudú boje, ktorých však bude menej a primárne budú stealth zamerané.
Chýbať nebudú boje, ktorých však bude menej a primárne budú stealth zamerané.

Čaká nás príbeh s výčitkami Lary, jej trápením nad tým, čo spravila, a zároveň príbeh, ktorý posúva Laru vpred. Lara sa totiž postupne prestáva obzerať za otcom, jeho odkazmi, rodinou a svojou minulosťou a zameriava sa už hlavne na seba a svoju úlohu. Je to rozdiel oproti prvým dvom hrám a je to síce dobrý smer pre ďalšie časti hry, ale na to, že táto hra uzatvára jej vznik, mohlo to tu byť hlbšie vyrozprávané. Bude tu však niekoľko pekných scénok a aj zaujímavé uzatvorenie.

Väčšiu hĺbku tak dostáva samotný psychický stav Lary, ktorá začína o sebe pochybovať. Toto spolu so zameraním sa na svoju úlohu budete priebežne sledovať popri jej 20-30 hodinovej ceste krížom cez Mexiko a džungľu v Peru. Znovu čakajte kombináciu priamočiarych levelov a niekoľkých otvorených oblastí, v ktorých dostanete voľnosť a dodatočné vedľajšie misie a možnosti. Otvorených oblastí je tu síce menej ako v predchádzajúcej hre, ale zato sú väčšie a s dodatočným obsahom. Nechýbajú aj povinné a nepovinné vedľajšie hrobky s logickými úlohami, s ktorými sa skutočne pekne autori pohrali. Je ich dostatok a sú najlepšie v modernej trilógii. Nie sú extrémne zložité, ale vždy sú zaujímavé a iné.

Ako som už spomínal, noví autori to tu namixovali trochu inak ako Crystal Dynamics, prestrelky a presnejšie nevyhnutné prestrelky už tvoria len minimum herného času, autori tu dali dôraz na stealth možnosti tichého likvidovania nepriateľov. Drvivú väčšinu hrateľnosti tu bude tvoriť skúmanie prostredí, skákanie, lezenie, teraz pribudol aj nový typ zlaňovania ešte rozširujúci možnosti lezení a aj úloh, ktoré si autori na Laru pripravili. Pekne to doplní aj množstvo potápania sa. Celé to budú prelínať akčné scény s behom a skákaním na šikovnosť. Väčšinou spôsobené pohromami, ktoré Lara spustila. Či už zemetrasenie, záplavy, zosuv blata... reflexy tam budú dôležité.

videorecenzia

Zo zbraní Lare nechýba jej ikonický luk, ktorý je jej základnou zbraňou v trilógii, ale postupne dostane aj pištole, nôž, samopal, brokovnicu. Nebude to veľká ponuka arzenálu, ale každá zbraň sa bude dať vylepšovať craftovaním, budú pribúdať nové typy striel, nové možnosti hádzacích zbraní. Je to podobné ako v predchádzajúcej hre, ale tu viac obmedzené, keďže autori akciu utlmili a primárnymi zbraňami na likvidáciu sú nôž a luk. Snažili sa primárne cieliť na zakrádanie sa, kde sa Lara bude natierať blatom a skrývať v húštinách a kríkoch, aby postupne likvidovala nepriateľov. Vo veľkých prestrelkách má totiž malé šance prežiť, ale ak máte radšej násilný spôsob prechádzania levelov, môžete to skúsiť. Len treba rátať s tým, že zbrane sú ťažkopádnejšie na na používanie a zameriavanie. Tieto akčné časti sa mi zdali mierne nedotiahnuté a vidieť, že primárne sa na ne autori nezameriavali.

Niekoľko otvorených bojov však nebude chýbať. Hra ich nevyhnutne nepotrebovala, ale občas oživia hrateľnosť a ukážu aj temnú stránku Lary. Tá tu nebude bojovať len proti ozbrojencom Trinity, ale aj domorodcom a zvieratám.

Tématicky budú boje väčšinou prebiehať v noci a budú ako kontrast so svetlým, farebným a veľmi príjemne zobrazeným zvyškom hry. Lara totiž nájde stratené mayské mesto s civilizáciou, ktorá stále žije pokojne uprostred hôr ich spôsobom života. Všade sú tu farby, zlato a relikvie. Ich mesto bude jedným z plne otvorených prostredí v hre, ktoré budete môcť skúmať, preberať úlohy od ľudí, pomáhať im a možno pomôcť zachrániť niektorých. Totiž ľudia si tu zachovali staré zvyky, medzi ktorými sú aj krvavé obety bohom. Nájdete tu aj vedľajšie hrobky, ktoré budete môcť odomknúť vyriešením logických úloh. Budete posúvať rôzne vozíky, smerovať svetlá, otáčať mechanizmy, previazania lanom nebudú chýbať. Ale doplnia to aj čisto pátracie úlohy, kde budete musieť nájsť informácie, ktoré vám otvoria cestu vpred. Budete rozbíjať steny, hľadať staré fresky, informácie a spájať si ich, aby ste našli tajné dvere. Jednoducho, bude to Lara ako sa patrí.

K novej Lare patrí aj zbieranie zásob, kde budete trhať bobule z kríkov, súčiastky a rôzne veci, či už na liečenie, výroba vylepšení na zbrane, alebo na predaj u obchodníkov. Tí vám v mestečkách môžu za peniaze predať ďalšie zbrane, náboje a vybavenie. Nevyhnutne to nemusíte riešiť, záleží aj na tom, akú máte nastavenú obťažnosť bojov. Čím vyššia, tým viac sa musíte zásobovať ešte pred bojmi a na boje sa pripravovať. Totiž čím si dáte vyššiu, tým je menej nábojov v prostrediach, nepriatelia sú ťažší a napríklad neuvidíte ani ich obrysy. Navyše si môžete nastaviť aj obťažnosť objavovania prostredí, v ktorých už pri vyššom nastavení nebudete mať zafarbené časti stien, na ktoré môžete ísť, zmizne ukazovateľ cesty v survival Instinct pohľade. Nakoniec si viete nastaviť aj komplikovanosť hrobiek, kde sa dá úplne vypnúť zobrazenie dôležitých vecí. Je to veľmi dobre spracované a sami si tak vyberiete, ktorú časť hry chcete mať náročnú.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider Jonah bude Laru sprevádzať aj v tretej hre.
Jonah bude Laru sprevádzať aj v tretej hre.

Shadow of the Tomb Raider Stealh je hlbšie zapracovaný.
Stealh je hlbšie zapracovaný.

Shadow of the Tomb Raider Niekedy sa akčným bojom nebude dať vyhnúť.
Niekedy sa akčným bojom nebude dať vyhnúť.

Nakoniec nechýbajú ani upgrady postavy, v ktorých Lare za skúsenosti môžete odomykať ďalšie možnosti a to v bojovej, stealth oblasti a aj v objavovaní. Pribudnú jej tak nové možnosti likvidovania nepriateľov, lepšia výdrž pod vodou, lepšie zameriavanie, liečenie a veľa ďalšieho. Lare sa tak budú postupne rozširovať možnosti. Ak ich nestihnete rozšíriť do konca hry, nevadí, aj po ukončení sa môžete vrátiť do džungle a pokračovať vo vedľajších misiách a hľadaní hrobiek. Alebo ak budete chcieť hrať znovu, je tu New Game Plus, kde si zachováte skúsenosti a vybavenie Lary. Skutočne, čo sa týka obsahu, je to pekná ponuka, ktorá bude ďalej každý mesiac rozširovaná novými hrobkami a príbehovými misiami. Je to iný prístup ako bol pri Rise of the Tomb Raider, pri ktorom prišli tri veľké DLC balíky. Tu bude viac menších.

Vizuál v hre je parádny. Je to iný štýl ako v predchádzajúcich dvoch hrách, už to nie je studené a drsné, ale farebnejšie a príjemnejšie. Teda sú tu farby, ktoré sa viac hodia do džungľového prostredia a tajných miest Mayov plných zlata. Je to veľmi dobre dotiahnuté a atmosféru z toho priamo cítiť na každom kroku. Hlavne je príjemný pohľad na Laru, jej detailné spracovanie od textúr cez detaily tváre, vlasov a šiat, tak aj výrazov pri rozhovoroch, ktoré sú parádne. Camilla Luddington sa znovu posnažila ako s motion capturingom, tak aj dabingom. Mimochodom, bude zaujímavé sledovať, či bude aj v štvrtej hre, keďže ako povedala, zmluvu mala podpísanú na tri hry.

Kvalitne je teraz prepracované aj nasvietenie s veľmi peknými kontrastami svetla a aj temné jaskyne. Hlavne ak máte HDR obrazovku, užijete si to. Rovnako sa veľmi dobre pohrali aj s podvodnými priestormi, v ktorých sa odohráva aj značná časť hry. Znovu nechýba ani zachytenie brutality, či už smrtí Lary, alebo tu aj brutality Mayov a kresťanov. Jednoducho hra vám bude priebežne pripomínať, že to nie je výlet do prírody.  Všetky prostredia prerývajú prestrihové animácie, ktoré sú veľmi kvalitné a ktorých je tu dosť a možno zo začiatku až príliš veľa s príliš malou voľnosťou. Je to dané aj príbehom, ale v prvej tretine hry mi chýbalo väčšie otvorené prostredie.

Ak by sa vám grafika veľmi páčila, hra má v sebe zapracovaný fotografický režim na upravovanie scén a aj tváre Lary, ktorá sa vám usmeje, ale aj zamračí, ako si len nastavíte. Plus na PC je tu samozrejme zapracovaný Ansel s väčšou voľnosťou a filtrami.

Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider Lara bude spoznávať krutosť starých Mayov.
Lara bude spoznávať krutosť starých Mayov.

Shadow of the Tomb Raider Upgradovanie prvkov a ani výroba predmetov nebude chýbať.
Upgradovanie prvkov a ani výroba predmetov nebude chýbať.

Shadow of the Tomb Raider Naštvať Laru nie je najlepší nápad.
Naštvať Laru nie je najlepší nápad.

Celkovo je Shadow of the Tomb Raider veľmi kvalitná hra, síce inak namixovaná ako predošlé, ale veľmi pekne zameraná na podstatu Tomb Raidera, a teda lezenie, objavovanie, prehľadávanie hrobiek a tentoraz už menej na počet mŕtvol. Akciu síce tvorcovia úplne nevynechali, ale je jej menej a je to lepšie vyvážené. Celé je to pre Laru veľmi dobrý posun vpred k skutočnému Tomb Raiderovi. Ako po hernej stránke, tak aj vo vývoji postavy. Možno je škoda príliš priameho začiatku alebo nedotiahnutých akčných prvkov, ale inak Eidos Montreal hrou potvrdili, že majú na to, aby pokračovali a ďalej rozvíjali túto značku.

Takže Eidos, nabudúce dáme Egypt?

napísal saver 17.9.2018
Páči sa mi! (+28)