CALL OF CTHULHU

CALL OF CTHULHU

Príbeh nielen pre fanúšikov Lovecrafta

Dojmy

Hneď na úvod dávam na vedomie, že nie som žiadny lovecraftovský guru a ani hororové hry nie sú práve moja šálka kávy. No Call of Cthulhu ma veľmi milo prekvapil. Nemusíte sa tu obávať žiadnych hlúpych jump scare prvkov a ani nemusíte mať strach z toho, že ste, čo sa týka univerza, úplný nováčik. Osobne som si dvojhodinové demo neskutočne užil a považujem to za jeden z najpôsobivejších zážitkov tohtoročného Gamescomu.

Príbeh tejto v hre je veľmi silný a autori sa nám sami priznali, že to bola jedna z prvých vecí, ktoré mali na hre hotové. Focus Interactive je štúdio so sídlom vo Francúzsku a pochválili sa nám aj tým, že im už viacero ľudí povedalo, že práve príbehom ich hra pôsobí ako kvalitný francúzsky film. Neočakávajte preto žiadny prvoplánový Hollywood. Hra vás hneď od začiatku veľmi dobre uvedie do deja, poskytne vám množstvo informácií či už v dialógoch, alebo cez rôzne zápisníky a poznámky. Dej sa pohráva s nadpozemskými silami a rieši aj také veci, ako je Boh, viera a budúcnosť samotného ľudstva. Všetko je to dômyselne skryté za prípad podivnej vraždy a v hre vás čakajú momenty natoľko bizarné a nevysvetliteľné, že mentálne zdravie vašej postavy bude vystavené ťažkým skúškam.


Hra začína hororovým výjavom v tajomnej krajine. Učí tam základné ovládanie a napríklad aj to, že svetlo je dôležité. Po chvíli zisťujeme, že to bol iba sen a prebúdzame sa v pokojnej pracovni. Dostávame sa do topánok bývalého vojaka Eduarda Pierce, ktorý teraz už dlhé roky pôsobí ako súkromný detektív. Z rôznych náznakov po okolí zisťujeme, že  postava má problémy s alkoholom a v pracovni zvykne stráviť pod jeho vplyvom dlhé hodiny a noci. Hneď teda čelíme rozhodnutiu, či sa napiť z pohára whisky na stole, alebo odolať túžbe a nechať si čistú hlavu. Autori prízvukujú, že hra je plná podobných malých rozhodnutí, ktoré ale môžu mať nevídané následky.

V čase, keď sme hrali toto demo, bol ešte večer ďaleko a možno aj preto sme sa rozhodli nechať pohár s alkoholom na pokoji. Nasledoval telefonát od osobného lekára, ktorý je z firmy zamestnávateľa a vraj stratil naše údaje. Tu vám hra umožní upraviť atribúty vašej postavy. Nájdete tu klasiky ako sila a inteligencia i menej štandardné veci, ako je medicína, elegancia a vyšetrovacie schopnosti. Ako sme zistili neskôr, všetko to má značný dopad na hrateľnosť a otvára nové možnosti. Už toto samotné priaznivo zvyšuje znovuhrateľnosť titulu. Prehľad o zdravotnom stave je zjavne dôležitý pre zamestnávateľa a v telefonáte si tak vypočujeme kritiku na našu osobu a to, že si máme už dať pokoj s tým pitím a riešiť viac prípadov.

Pri telefonáte, ale aj pri následnom preskúmavaní pracovne a čítaní rôznych odkazov, stále počúvame hlas svojej postavy. Tá má veľmi dobrý dabing. Spoločne so skvelou mysterióznou hudbou to vytvára perfektnú atmosféru. K tomu všetkému ladí aj vizuálny štýl. Hry od Focus Interactive možno nevyzerajú najmodernejšie, ani nepoužívajú najnovšie technológie, no majú svoj špecifický štýl a sú hlavne prepracované do posledného detailu. Zároveň je vidno, že sú vývojári s použitými nástrojmi dobre zohratí, a preto máte z titulu vyladený pocit, bez bugov a prepadov vo výkone. To je pri takejto hre obzvlášť dôležité, keďže váš zážitok sa umocňuje tým, ako sa s ňou zžijete. Určite teda nechcete, aby vás z toho vytrhli nejaké technické problémy. Po krátkej chvíli niekto zaklope na dvere, v miestnosti sa rozvíri prach a presvitajúce slnečné lúče iba umocnia efekt prekvapenia. Kto to asi tak môže byť?

Nechcem vám prezradiť obsah celého dialógu, no v zásade od vás návštevník žiada vyšetrenie tajomného prípadu. Týka sa rodiny Hawkinovcov, ktorá žila v odľahlej rybárskej oblasti a bola podozrivo zavraždená. Zaujímavá je hlavne smrť ženy menom Sára, ktorá mala vo zvyku maľovať zvláštne obrazy. Dialógové možnosti sú pestré a je len na vás, koľko času strávite pri konverzácii. Potom preskúmate poskytnuté dôkazy a zistené fakty. Snažíte sa to nejako celé dať dokopy, no na vyriešenie prípadu si budete musieť prezrieť miesto činu zblízka.

Dospejete k niekoľkým hypotézam, no potom vám neostáva nič iné, ako si zbaliť svoje veci, na mape pozrieť, kam to vlastne idete a opustiť pohodlie kancelárie. Váš hrdina sa rozhodne prijať prípad jednak kvôli tomu, že potrebuje peniaze a prácu, no zároveň v ňom vzbudí osobnú zvedavosť. Tu sa končí prvá kapitola hry, na ktoré je hra rozdelená a tie za sebou nadväzujú lineárne. V priebehu každej kapitoly ale môžete zvoliť rôzne rozhodnutia a nakoniec tak dospieť k jednému zo štyroch záverov.

Oblasť, do ktorej vaša postava vycestovala, sa nazýva Darkwater a časy svojej slávy má už dávno za sebou. Od istej doby sa veľryby prestali v priľahlých vodách vyskytovať a nachádzame tu pochmúrne mestečko plné čudných ľudí. Vaším cieľom je pre začiatok nájsť sklad, ktorý má ukrývať kľúč k prípadu. Samotné okolie mesta nie je veľké, no ponúka veľa predmetov, ktoré môžete preskúmať a postáv, s ktorými sa pozhovárate. Navyše sme napríklad v jednom z domov narazili na lekársku knihu, ktorej prečítanie zvýšilo úroveň našej medicíny. Hra takto odmeňuje za dôkladné preskúmanie prostredia.

Onedlho zisťujeme od jedného z domácich, kde sa hľadaný sklad nachádza. Z rozprávania ľudí a možno aj kvôli zvyku z iných hier by sme čakali, že bude niekde v širokom okolí. V skutočnosti je iba pár metrov od nás. Podiskutovali sme o tom s autormi a tí nám povedali, že prostredie hry úmyselne nie je rozľahlé a prázdne, ale skôr menšie a nabité všemožnými vecami. Nechcú totiž, aby ste sa bezcieľne dlhé minúty túlali po okolí v snahe niečo nájsť. Práve naopak, odpoveď sa vám vždy skrýva pod nosom, ibaže musíte vedieť, kde hľadať.

Pri hraní Call of Cthulhu by ste sa rozhodne nemali ponáhľať. Hra vás nabáda k tomu hrať s trpezlivosťou a premyslieť si každý jeden krok. Vstup do skladu bol zatarasený dvojicou bezkrkých ochrankárov, ktorí nás nechceli za žiadnu cenu pustiť dnu. Všade sa tu skrývalo veľa detailov, možností v dialógoch a zo samotného mestečka sme cítili, že má svoj vlastný príbeh. Nerád by som vám to všetko prezradil, pretože najlepšie je, ak si to človek zažije na vlastnej koži a utvorí si vlastný obraz o tom, aký život tu funguje.


Na preniknutie do skladu sa ponúkali minimálne 4 rôzne varianty a ja som očkom sledoval aj postup ostatných novinárov. Mohli ste skúsiť zaklamať strážnikom, vyhrážať sa, či ich odlákať s pomocou miestnych opilcov. Tých ste ale museli podplatiť fľašou z miestneho baru. Barman však, samozrejme, nie je ochotný predávať alkohol cudzincom a museli by ste si najskôr získať jeho dôveru. Od domácich sa taktiež dozviete o podzemných tuneloch, ktoré prepájajú budovy v meste.

Sám by som bol zvedavý na všetky možné spôsoby, ako sa dostať k cieľu, no pri hraní som sa rozhodol nájsť práve podzemné chodby. Ako som však zistil, mojím veľkým šťastím bolo, že som na začiatku hry investoval nejaké body do sily svojej postavy. Iba vďaka tomu sa mi totiž podarilo zdvihnúť poklop jedného z tunelov. Hrateľnosť je teda naozaj veľmi pestrá a každý detail, hoci len zvolená dialógová možnosť, vám môže niektoré cesty postupu uzatvoriť, zatiaľ čo iné sprístupní.

Dostali sme sa teda dovnútra a po ceste ešte zažili rôzne udalosti, ktoré sú v tomto štádiu hry nevysvetliteľné. Vo vnútri skladu nás čakala tajomná krvavá scéna a tu sa prvýkrát ukázala mechanika skúmania dôkazov. Vtedy sa prepnete do špeciálneho režimu, v ktorom objavujete jednotlivé malé detaily a skúšate z nich v hlave poskladať príbeh. Sledujete priezračné postavy členov zavraždenej rodiny, ktoré postupne menia svoju pozíciu ako odhaľujete dôkazy a skúmate okolie. Ste tak svedkami rekonštrukcie scény, ktorá sa tu udiala a tá má nejako zapadať do celého prípadu.

Zrazu do skladu vchádza skupina policajtov s komisárom na čele. Toho sme stretli už a predtým, no vtedy nám ešte nebol ochotný pomôcť. Nenechali sme sa však tak ľahko odbiť a dokonca sme aj našli zaujímavé dôkazy. Podivný je hlavne obraz, pôvodom z obydlia zavraždenej rodiny a nikto pritom netuší, ako sa sem dostal. Komisár sa teda rozhodne s nami pri vyšetrovaní spolupracovať a vydávame sa do tajomnej vily - bývalého obydlia Sáry, jej manžela a syna.

Dostávame sa k poslednej kapitole dema. Znova je tu veľa dôkazov, dialógov a hlavne tajomný dom. Ten ukrýva veľa tajomstiev a len čaká na to, kým ho preskúmame. Po ceste narazíme aj na komorníka, ktorý tu ostal napriek smrti pánov domu. Príbeh sa stále viac a viac zamotáva, objavujeme ďalšie hrôzostrašné obrazy a skúmame izby bývalých obyvateľov.

Call of Cthulhu v nás zanechal veľa otáznikov a jeho atmosféra nás strhla. Pokojne by sme pri tejto hre presedeli aj ďalšie hodiny a nechali sa unášať hutným príbehom. Pri hraní navyše naozaj treba zapojiť mozog a správne reagovať a všímať si každú drobnosť, aby ste sa posunuli ďalej. Dúfame, že sa autorom aj ostatné kapitoly takto vydarili. Pri takýchto tituloch totiž hrozí, že sa v určitom momente zaseknete a nebudete mať chuť pokračovať. Doterajšiu pasáž sme si však naozaj užili a ak ste lovecraftový fanúšik, zážitok bude ešte o to lepší. Vyzerá to tak, že Focus má vo svojom arzenáli ďalšiu silnú príbehovú hru a dočkáme sa jej už 30. októbra.


napísal rolan 15.9.2018
Páči sa mi! (+5)
CALL OF CTHULHU


PC
PS4
Xbox One

Vývoj: Focus Home / Cyanide
Štýl: Adventúra / RPG
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 30. október 2018
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (2)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19454)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk