FORZA MOTORSPORT

FORZA MOTORSPORT

V znamení zmien a noviniek

Keď Dan Greenawalt v roku 2000 pitchoval projekt novej pretekárskej hry pre Microsoft, asi ani len netušil, kam ho tento projekt zavedie. Vtedy bol len jedným zo 4 ľudí, teraz, o 23 rokov neskôr, je tu Forza stále. Je väčšia, lepšia, robia na nej stovky ľudí a hrajú ju milióny. A rovnako je tu stále aj Dan, ktorý na sérii stále pracuje a po možnosti zahrať si novú časť, jednoducho nazvanú Forza Motorsport, nám hru aj bližšie predstavil. A naozaj môžeme potvrdiť, že toto bude doteraz najväčšia Forza s najväčším pokrokom. Čakáme na ňu už dosť dlho, no zdá sa, že to čakanie stálo za to.

Prvá vec, ktorá vám v prípade novej hry udrie do očí, je grafika. Nie je to ale len o nej, je to aj o zvuku a celkovom dojme. Nová Forza je jednoducho krásna hra plná detailov a so snahou sa čo najviac priblížiť k realite. Táto audiovizuálna pozlátka však podľa Dana nie je ich cieľom, ale len prostriedkom na dosiahnutie cieľa. Tým je vytvorenie pohlcujúceho zážitku pre hráčov, ktorí sa postupne môžu zamilovať do áut. Z toho smer si zatiaľ mohli vyskúšať len pomerne málo, okrem tutoriálu naša preview verzia obsahovala len prvý a dosť krátky pohár so základnými autami. Pomaly každý deň, keď som bol doma, som si konzolu zapol a nervózne kontroloval, či tu už nie je viac, do čoho by som sa mohol pustiť. Zdá sa, že s tým pohlcujúcim zážitkom sa im to teda podarilo.

Pozlátka je vždy fajn, ale nie je to tá hlavná vec, ktorú od hier chceme. Často vidieť aj v diskusiách, že sa niektorí rozplývajú nad grafikou niektorých hier, ale hĺbka ich už veľmi nezaujíma. To čakanie v prípade tejto hry malo dôvod aj v tom, aby tu tá hĺbka bola čo najväčšie. Za tie roky vývoja nová hra v sérii prinesie viac zmien a inovácií ako všetky doterajšia časti dokopy. A to hlavne v oblasti fyziky, ktorá je presnejšia, detailnejšia a reaktívnejšia, takže reflektuje oveľa viac vecí, ktoré sa v hre dejú, či už z pohľadu hráčov alebo aj kódu (počasie, teploty...). Aj preto je nová hra postavená na šikovnosti a ako sa zlepšujete, bude vaše schopnosti viac odmieňať.


Z kariéry som tak mal zatiaľ k dispozícii len ten jeden spomínaný pohár, takže aj základy toho, čo hra ponúkne. Absolvujete úvodnú jazdu v novej Corvette E-Ray, no potom už musíte ísť pekne od podlahy. Vyberiete si jedno z prvých základných áut podľa toho, čo vám sedí – štýl, pôvod a podobne. Teda u mňa to bolo zdanlivo jednoduché, no stále rýchle Subaru, aj keď sám jazdím na americkom Dodgi, ale v hrách chcem niečo ovládateľnejšie. No a potom jazdíte, bodujete a chcete sa dostať v kariére do ďalších tried, ďalších šampionátov. Zlepšujete sa a tým sa zlepšuje aj váš level ovládania auta. Tu sa ukazuje, že Horizon je o slobode a Motorsport o skille a súperení.

Naozaj to lepšie ako kedykoľvek predtým pomáha tomu, aby ste sa chceli zlepšovať. Vždy som vo Forzách chcel prekonať priateľov v online tabuľkách, prekonať aj samého seba. Veľa tratí som jazdil naozaj často, aby som to dosiahol. Desatinu po desatine. To isté budete chcieť robiť aj tu, bude vás to baviť a bude vás to aj odmeňovať. Hra bude mať pomerne dosť obsahu, cez 500 áut a 20 tratí s rôznymi variáciami, ale nemá byť postavená na obsahu. Autori mali pocit, že nakoniec predchádzajúce hry skončili pri tom, že v nich hráči zbierali autá. Tu to má byť o tom, že ich môžete mať koľko chcete, ale zároveň si nakoniec vyberiete tých pár a v nich sa budete stále zlepšovať.

Tomu zodpovedá aj zmenený prístup k upgradom a tuningu áut v novej hre. Tým, že autori chcú, aby ste viac času trávili s menej autami, budete mať o to väčšie možnosti sa v nich vŕtať, hľadať tie správne nastavenia, ktoré budú zodpovedať vašim potrebám a aj vášmu jazdeckému štýlu. Postupne budete meniť časti za iné, vďaka čomu získate vyššiu rýchlosť, lepší grip alebo lepšiu ovládateľnosť. Súčastí a aj nastavení je tu naozaj veľa a dá sa v nich stratiť. Výhoda je, že ak na toto všetko veľmi nie ste (ale aspoň to vyskúšajte, hre to naozaj pridáva na hĺbke), dokážete si pomôcť automatickými vylepšeniami či nastaveniami.

Tomu zodpovedá aj nová kampaň. Preview verzia ukázala, čo hra ponúkne, ale nemohol som si to ešte vyskúšať. Autori tu zvolili holistický prístup zameraný na učenie a progres. Postupne sa budete učiť ovládať autá, učiť ich upravovať aj vylepšovať, aby ste potom prešli na iné auto, keď si to nejaká nová tour vyžiada. Týchto tour je už teraz v hre dosť veľa a sú zamerané na rôzne triedy, kategórie a podobne. Navyše autori plánujú hru ďalej rozširovať a v nasledujúcich rokoch prinášať nový obsah, takže nás každý mesiac čaká nejaká nová tour. Na konci každej dostaneme nejakú špeciálnu odmenu, takže toto nie je hra, s ktorou by ste o pár mesiacov skončili. Navyše to teraz nie je o tom, že začínate s pomalým autom. Tu už začínate s relatívne rýchlymi autami, no časom sa zrýchlite vy svojim učením a aj auto jeho vylepšeniami.

Nebude to však len o obsahu, ale postupne sa bude celá hra meniť a rozvíjať podľa toho, ako budú hráči hrať. Znamená to, že nový engine je od základu postavený tak, aby sa dal časom jednoducho updatovať a vylepšovať. Takže hra tu bude s nami dlhšie, bude sa rozrastať obsahovo, no taktiež sa bude technologicky zlepšovať, aby stále pôsobila aktuálne. Zároveň má engine vyťažiť čo najviac z konzol a aj z PC, pričom sa vývojári zamerali aj na hi-end zostavy a naozaj výkonný hardvér.

Veľkými zmenami si prešla herná fyzika, ktorá je tiež vybudovaná od základov a je detailnejšia ako kedykoľvek predtým. Je postavená na prepojený ch systémoch jednotlivých častí, z ktorých sa auto skladá a čo vlastne tvorí jazdný model. A to na všetkých autách samostatne, či je to niečo z 30. rokov alebo úplne nové LMP. Aj veci, ktoré tu boli predtým sú teraz detailnejšie, napríklad pneumatiky. Hra teraz stojí na systéme pneumatík, ktorý sníma 8 bodov kontaktu pneumatiky s cestou a podľa toho sa správa. Rovnako je vylepšená aj frekvencia prepočítavania hernej fyziky, ktorá je 6x rýchlejšia. Takže napríklad tých 8 kontaktných bodov pneumatík sa 360x za sekundu.


Vo výsledku hra ponúka naozaj zábavné jazdenie s rozsiahlymi možnosťami nastavení a potom je už len na vás, ako si to sami nastavíte. Môže to byť realistická simulácia alebo aj niečo smerované skôr k arkáde, aj keď teda čistú arkádu z toho nedostanete, keďže je celá hra stále založená na realistickej fyzike. Rovnako si tu viete nastaviť obrovské množstvo iných vecí v rámci prístupnosti. No a aj náročnosť a na jej základe aj odmenu, ktorú dostanete. Chcete v pretekoch viac zarábať? Poposúvajte niekoľko ukazovateľov, posuňte sa na štartovom rošte dozadu a podobne.

Čo sa týka umelej inteligencie, už tu nenájdeme doteraz známy systém Drivatarov. Autori rovnako prekopali aj celý systém AI a vytvorili ho od základov. Je postavený na machine learningu, ktorý sa pokúšal jazdiť tak rýchlo, ako je len ľudsky možné pri obrovskom množstve rôznych kombinácií v hre. Neznamená to ale, že by AI jazdila nejako prehnane rýchlo a presne. Musím povedať, že sa v preview builde viac drží ideálnej stopy ako som zvyknutý z predchodcov (respektíve tam AI volila viac prístupov k stope), ale na druhú stranu jazdí realisticky a tak, ako by ste od pretekárov čakali. Závisí ale od nastavení a aj od toho, ako to autori do vydania ešte doladia.

Okrem kariéry hra ponúkne aj multiplayer, ktorý bude rovnako smerovaný širokému publiku, od casual jazdcov v open multiplayerových pretekoch až po profesionálov v hodnotenom Spec racingu. Môžete si nastavovať vlastné pravidlá, pokojne si dať 24-hodinovku v pomerne 1:1 k skutočnosti na nejakom slávnom okruhu. Môžete si vytvárať aj súkromné preteky pre seba a priateľov a tie nastaviť ako len chcete. Spec racing zase ponúkne preteky vybalansovaných áut, aby mali všetci pretekári rovnaké podmienky. Môžete absolvovať voľné tréningy, kvalifikáciu a následne preteky. Budete zisťovať najlepšie nastavenia, aby ste maximalizovali svoju šancu na úspech v pretekoch. Výhodou tiež je, že sa do pretekov môžete pripájať aj ako skupina s priateľmi. Ste dajme tomu štvorica, tak si nájdete preteky s dostatočným počtom voľných miest a spoločne sa pripojíte.

Dan Greenawalt nám prezradil aj niečo o plánoch pre komunitné možnosti hry: „Základ tejto hry je najlepšia Forza Motorsport, akú sme kedy vytvorili, a dúfam, že ste to počas pretekania pocítili. Tieto základné mechaniky sú na takej úrovni, akú sme ešte nikdy nedosiahli. To nám poskytne platformu, pomocou ktorej budeme budovať komunitu, takže vybudujeme základňu, v rámci ktorej budú všetci hrať, potom sa komunita rozšíri, a keď sa začne prejavovať rozdiel v skilloch, môžeme začať budovať funkcie, ktoré podporia týchto vysoko kvalifikovaných hráčov, ako aj niche komunity. Ide však o budovanie od základov, a nie o snahu budovať ju zhora nadol.“

Nová Forza Motorsport vychádza už 10. októbra a ja sa už neviem dočkať, kedy budem mať k dispozícii nejaký ďalší obsah z hry, do ktorého by som sa mohol pustiť. Hra vyzerá veľmi dobre, hrá sa ešte lepšie a naozaj to môže byť najlepšia a najbohatšia Forza doteraz. Obsahu som tak veľa k dispozícii nemal, ale ten prvý šampionát som si užil. Rovnako som sa mohol vŕtať v rôznych menu, hrať sa s nastaveniami auta, takže ho vylepšovať v rámci nejakých úvodných možností. To všetko tu funguje skvele. Až tak dobre, že už teraz môžeme začať hovoriť o adeptovi na najlepšiu pretekársku hru roka.


napísal matus_ace 11.9.2023
Páči sa mi! (+9)
FORZA MOTORSPORT


PC
Xbox Series X|S
Game Pass

Vývoj: Microsoft / Turn 10 Studios
Štýl: Racing
Dátum vydania: 10. október 2023
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (9)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (20133)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk