PRIHLÁS

EUROPA UNIVERSALIS V

EUROPA UNIVERSALIS V

Nový vek kultovej grand stratégie

Dojmy

Paradox Interactive sa po rokoch vracia s pokračovaním svojej ikonickej série – a tentoraz s poriadnou obmenou. Europa Universalis V už na prvý pohľad nepôsobí ako obyčajný upgrade štvrtej časti, ale skôr ako nový začiatok, ktorý prepája známe prvky s modernými systémami inšpirovanými inými titulmi štúdia. Ak ste sledovali „Tinto Talks“ na fórach Paradoxu, určite viete, že EU5 nie je len kozmetická evolúcia. No a teraz sme mali možnosť si hru konečne aj sami zahrať. K dispozícii sme ju mali týždeň pred predstavením, čo je dostatok času na poriadne hlboký ponor do jej možností, no zároveň sme si nemohli vyskúšať všetko, čo hra prinesie.

Niektoré možnosti neboli dokončené, iné ešte hra neobsahovala vôbec, prípadne sa ich autori chystajú celé prepracovať. Práve z tejto rozpracovanej novinárskej verzie sú aj zábery okolo, na ktorých si však môžete pozrieť len začiatok hry. Na screenshotoch a videách sa zatiaľ nemôžu ukazovať éry po začiatku hry – takže vidíte len vek tradícií a renesanciu, takže zhruba obdobie 100 rokov. Hra začína v roku 1337 a postupne vás prevedie 6 historickými epochami, v ktorých môžete zanechať svoju stopu na vývoji dejín a záleží len na vašej šikovnosti, ako bude vaša krajina prosperovať. Postupne sa prepracujete až k veku revolúcií a ten končí v decembri 1836, takže hra prinesie naozaj rozsiahly časový záber.

Autori si podľa vlastných slov takýto začiatok vybrali hlavne z dôvodu, že sa v tejto dobe dialo ohromné množstvo historicky významných udalostí – vojna v Škótsku, Storočná vojna, koniec hladomoru v Číne a za rohom číhal napríklad aj mor. Je to tak poriadne turbulentná éra, čím sa hra stará o to, aby ste od začiatku mali plné ruky práce. Samozrejme, závisí od toho, ktorú z herných krajín si vyberiete. Na čele Španielska, Turecka či Zlatej hordy sa musíte obracať, ale ak si vyberiete nejaký ostrovný národ v juhovýchodnej Ázii, bude váš herný zážitok pokojnejší. Hrateľnosť tak vo veľkej miery závisí od toho, za koho sa rozhodnete hrať. Ale to už fanúšikovia série dávno vedia.


Ťažko teraz hodnotiť onboarding hráčov, lebo to je práve jedna z vecí, ktoré v našej novinárskej verzii chýbali. Neboli dokončené misie, na umelej inteligencii sa tiež ešte popracuje, ale už teraz vedela pracovať pomerne schopne. Chýbal bohužiaľ aj tutoriál, tak ťažko povedať, ako sa hra pokúsi predstaviť svoju komplexnosť novým hráčom. Herné hinty budú ešte upravené, takže tie tiež nemá zmysel zatiaľ hodnotiť, ale musím pochváliť systém automatizácie. Ak si netrúfate na riadenie každého jedného aspektu svojej krajiny, niektoré časti môžete dať automatizovať. Stále budete rozhodovať v kľúčových scenároch, ale nebude to len na vašich ramenách. Dobývanie, výskum, obchod aj hospodárenie môžete v niektorých podčastiach alebo aj celé prenechať na AI a mať voľné ruky na to, čo vás baví.

Mali sme tak možnosť zahrať si v zásade len „sandbox“, teda vybrať si krajinu, starať sa o ňu a postupovať dejinami bez misií. Na úvod si vyberiete úroveň náročnosti od základnej až pre ostrieľaných veteránov. Potom si vyberiete svoj preferovaný herný štýl a ide sa na výber krajiny. Potom je to všetko len vo vašich rukách a bude toho naozaj veľa. Toto  je komplexná hra, takže sa nováčikom z toho všetkého možno aj trochu zatočí hlava. A veteráni? Tých to čaká poriadna dávka noviniek a zmien, ktoré si budú musieť osvojiť. Nie je to Hearts of Iron 4 ani Crusader Kings III. Je to čisto Europa Universalis – iná ako doteraz. Priblížim vám tie najväčšie rozdiely.

Prvou veľkou novinkou je POPs systém, akýsi mikrokozmos spoločnosti. Zatiaľ čo v EU4 bola populácia provincie len abstraktné číslo, v EU5 je rozčlenená na jednotlivé skupiny obyvateľstva (POPs), ako v Victoria 3 alebo Imperator: Rome. Líšia sa kultúrou, náboženstvom, spoločenskou triedou a ďalšími atribútmi. Hráč ich musí udržiavať lojálnych, nakŕmených a spokojne integrovaných do systému. Podarí sa vám to a máte spokojné všetky vrstvy spoločnosti. Nepodarí sa vám to a môžu nastať problémy. Máte viacej provincií? Sledujte ich zásoby surovín, nie všetky sa totiž vedia postarať o seba. A keď príde hlad, môžu prísť aj vzbury a nepokoje. Prípadne aj smrť. Mor sa hre nevyhýba a je na vás, ako sa k nemu postavíte. Môžete krajinu uzavrieť pred obchodníkmi z cudzích krajov, ale to zdvihne nevôľu vašich obyvateľov.

Politické posuvníky sa vracajú. Čo to znamená? Starí veteráni si možno spomenú na politické „slidery“ z prvých dielov série. Tie sa vracajú v podobe Systému spoločenských hodnôt (Societal Values). Postupne sa odomykajú nové osi, medzi ktorými balansujete. Nie všetky posuvníky budú k dispozícii hneď na začiatku, ale budú sa odomykať postupne. Činnosti členov kabinetu a niektoré vaše voľby ich posunú vami preferovaným smerom. Poradcov si ale vyberajte dobre. Mení to tak štýl hrateľnosti, možno aj trošku sprehľadňuje, nie priamo zjednodušuje, ale nemali by s tým mať problémy ako nováčikovia, tak ani veteráni série. Tí to v istej podobe koniec koncov poznajú.

Už som vyššie spomenul, že teraz nie ste na všetko sami, ale môžete si pomôcť a delegovať niektoré (alebo aj všetky) aspekty riadenia krajiny na umelú inteligenciu. Nepredstavujte si to tak, že sa hra hrá sama, ale naozaj vás to vo výraznej miere môže odbremeniť a podľa vašich preferencií a potrieb. EU5 ponúka pokročilú automatizáciu správy štátu. Nepotrebujete riešiť všetko – AI vám pomôže so stavbou, obchodom, ba aj vojnou. Ak je na vás napríklad obchod príliš zložitý, môžete ho kompletne prenechať počítaču a sústrediť sa na diplomaciu či expanziu. Pritom umelá inteligencia starajúca sa o vašu automatizáciu je na rovnakej úrovni ako riadenie AI štátov.

Zabudnite na obchodné uzly a manažovanie obchodníkov. Produkcia a spotreba tovarov sú v centre ekonomiky – budovy vyrábajú suroviny, ktoré sa predávajú alebo vymieňajú s okolitými štátmi. Niektoré tovary sú potrebné na fungovanie iných budov, čo vytvára vrstvený systém závislostí, na ktorom je EU5 vystavaná. Ale pri obchodovaní si musíte dávať aj pozor na to, ako sa vám v ňom darí. Predsa len hra prichádza aj s možnosťou bankrotu. Nebudete správne obchodovať, budete peniaze rozhadzovať a veľmi skoro môžu začať prichádzať problémy. Stabilita je teraz rozpočtová položka, nie abstraktný stav.


Nie je to však len o tom, čo všetko v novej časti prichádza, ale niektoré systémy v nej nebudú vôbec. EU5 opúšťa systém bodov (mana) pre administratívu, diplomaciu a vojnu. Stále sú tu atribúty panovníkov a poradcov, ale majú priamy vplyv na efektivitu a úspešnosť akcií, nie na to, či vôbec môžete niečo spraviť. Výsledky sú teda viac viazané na podmienky a štruktúru vašej ríše než na abstraktné počítadlá. To lepšie zodpovedá vašim vlastným výsledkom a vášmu hraniu.

To všetko sú veci, ktoré niečo povedia skôr hráčom, ktorí už sériu Europa Universalis poznajú. Ako sa ale hra hrá, keď ju nepoznáte? Ak sa chcete pustiť do hrania Europa Universalis 5, pripravte sa na to, že prvé rozhodnutia môžu ovplyvniť celý priebeh vašej kampane. Ešte predtým, než vyšlete prvého diplomata či armádu, musíte si ujasniť, kto bude riadiť váš štát – výber poradcov totiž zásadne ovplyvňuje jeho chod. Rovnako dôležité je pochopiť zložitú diplomatickú situáciu: kto je hrozba, kto potenciálny spojenec? Pomôžu vám špióni, diplomati, ale aj svadby, cez ktoré môžete uzatvárať spojenectvá. Ďalším krokom je kontrola vplyvných stavov a ich privilégií – pretože ak si ich nenakloníte, môžu ťahať za nitky namiesto vás. A napokon príde na rad ekonomika: rozhodnutia o zdanení či investíciách môžu vašu legitimitu buď upevniť, alebo podkopať.

Úvod je síce nabitý informáciami, no práve tu sa začína budovať sila vašej budúcej ríše. Nový systém si vyžaduje čas na adaptáciu. Autori odporúčajú, aby si hráči vybrali štát, ktorý poznajú, ideálne nie príliš veľký, ale s dynamickým okolím. Osmanská ríša je dobrým príkladom – štartuje s malou armádou a rýchlo sa rozbehne vďaka predskriptovaným udalostiam. Chcete najsilnejšiu krajinu na úvod hry? Siahnete po Yuan Empire. Čím sa vraciam k tomu, čo som písal v úvode. Hrateľnosť si vo veľkej miere tvoríte sami už tým, za koho sa rozhodnete hrať.

Asi ste si všimli, že sú dojmy skôr o tom všetkom, čo je na novej hre nové, iné, rozdielne či upravené. Tých zmien nie je málo a rozhodne sú naozaj výrazné. Aj napriek tomu, že sme si mohli vyskúšať peknú porciu obsahu hry, mid-game a late-game obsah je stále v takej miere rozpracovaný, že je náročné si z neho vytvárať nejaké závery. Netuším, čo sa nakoniec do finálnej hry dostane v podobe, v akej som to mal možnosť hrať teraz. Rovnako nebolo možné vyskúšať ani multiplayerovú súčasť hry, takže ani v tomto ohľade vám neprezradím veľa o tom, čo nás čaká.

V mnohých ohľadoch tak musíme veriť slovám autorov, ktorých sme mohli pred hraním hry aj vyspovedať a pri takýchto hrách je vždy dôležitá téma ich modovanie, takže sme neobišli ani túto tému. Takmer všetko v hre je v textových súboroch, umožňuje extrémne jednoduché modovanie všetkého od diplomacie po UI. Hra má hot-reload funkciu, takže možno zapínať a vypínať mody aj počas hry, nielen z hlavného menu. Čo sa týka multiplayeru, ak hostiteľ má mod, hráči si ho môžu stiahnuť priamo cez Steam Workshop. Vývojári tvrdia, že možnosť modifikácie v EU5 bude o úroveň vyššie než v EU4 a uvidíme, aké možnosti hra ponúkne pri vydaní.

Rovnako sa stále pracuje aj na audiovizuálnej stránke hry, ktorá si jasne nesie dedičstvo svojich predchodcov, takže hra vyzerá ako Europa Universalis, akurát modernejšie a bohatšie. Na optimalizácii sa ešte nezačalo pracovať, takže túto stránku ťažko hodnotiť. Hudba pri hraní je príjemná, tvorí pekný podmaz, ak si nechcete pustiť niečo vlastné. Zvukové efekty taktiež dokresľujú dianie na obraze. Nič z toho nepôsobí rušivo, ale naopak dotvára atmosféru. A aj keď má hra ešte ďaleko do dokončenia, niektoré dojmy sú už teraz jasné. Europa Universalis V je hra, ktorá si vyžaduje trpezlivosť a čas, no odmení sa hĺbkou, flexibilitou a dôslednou simuláciou komplexného sveta. Nie je určená pre úplných nováčikov, ale pre stratégiou ostrieľaných hráčov ponúka čerstvý vietor do známych plachiet.


napísal matus_ace 7.5.2025
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
EUROPA UNIVERSALIS V


Europa Universalis V
PC

Vývoj: Paradox Interactive / Paradox Tinto
Štýl: Stratégia
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Pc pre kamosa 1100-1200€ (18)
Ahojte. Kamos si chce kupit pc a dat si ho poskl...
|Steam deck oled - neustále akt... (0)
Zdar chcem sa spýtať, či nemá niekto podobnú skúse...
|Nintendo switch - zrusenie vir... (0)
Ahojte, kto ste patchovali konzolu, tak sa vam ...
|Predam bayonettu 1 na nintendo... (0)
Mal som k Bayo 2 kod pre bayonettu 1, mam to prejd...
|Dilema pri kúpe gpu. (30)
Čaute, mám dilemu, konkrétne mám ponuky na GPU a t...
|Filmy filmy filmy film... (47226)
O filmoch. Hádam chápete....
|Screenshots (62687)
Vkladajte sem vaše zaujímavé screenshoty z hier. O...
|Sector hraje ... (125444)
:diskoška o HRACH, ktore prave hravate, ale aj o t...
|Off-topic (135165)
Čokoľvek, čo budete chcieť povedať, možete spraviť...
|Serialy (16910)
prison break, lost, jericho, battlestar galactica ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (38671)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk