NHL 2004

NHL 2004

8.7

Všetci fanúšikovia hokeja s napätím očakávali novú NHL 2004 od EA Sports, ktorá je bezkonkurenčne najlepším simulátorom hokeja na PC (sú aj iné?,beholder). Čo je nové v 2004? Oplatí sa hru aj kúpiť, alebo môžeme čakať len vylepšenú grafiku? Čítajte ďalej.

Nová NHL 2004 ma najprv prekvapila dátumom vydania, prišlo podľa mňa príliš skoro, pretože aktuálne zostavy sú len odhadované a niektorých hráčov tam ani nenájdeme (teraz hrajú v NHL napr. Svatoš, Sejna, Stana...). Ale väčšinu z nás titul predsa len potešil. Poďme sa pustiť do rozboru.

Už dávno sa nikto neteší iba na samotnú úvodnú animáciu, ktorá ukazuje ukážky z hry a zvykne byť graficky kvalitne spracovaná. Stačí sa len obzrieť za staršími časťami s parádnymi animáciami priamo z NHL, skvelá rocková hudba ešte znásobovala dynamický pocit z NHL. Pravdupovediac už ma to otravuje, keď si tam hráč zaväzuje šnúrky a povie: "it‘s in the game" alebo český hráč tam vypotí: "je to ve hře". Menu sa tiež zmenilo, ale je o niečo lepšie ako v minulom roku. Hlavné plus je nastavovanie pozadia podľa obľúbeného klubu, takže celé menu sa zmení podľa klubových farieb.

NHL 2004
NHL 2004
NHL 2004

Väčšina herných módov v hre už je notoricky všetkým známa. Sú tu klasické priateľské zápasy, sezóna NHL, ktorú môže hrať viacej hráčov na jednom počítači. Pribudla možnosť zahrať si 3 európske ligy a to DEL, Elitserien a SM-liiga. Na výber sú tradičný turnaj a národný turnaj. Hra cez internet ponúka len priateľské zápasy a to s max. 4 hráčmi. To isté ponúka aj sieťová hra, v ktorej podľa mňa chýba turnaj alebo spoločná sezóna. Pripojuje sa cez IP adresu, čo sa mi nezdá ako najlepšia možnosť, pretože si musíte zistiť najprv IP adresu a tá sa potom nedá ani uložiť. No napriek tomu je veľká zábava hrať so súperom na inom počítači. Hlavným lákadlom na NHL 2004 je určite Dynasty mód! Veľmi ma tento ťah EA Sportu potešil, pretože presne toto mi chýbalo v predchádzajúcich častiach.

Čo to vlastne je? Ide totiž o manažérky mód, v ktorom riadite celý klub. Sú tu použité prvky RPG, riadite financovanie, zmluvy hráčov, vylepšovanie šatní, zlepšovanie lekárov, scoutov.... je toho naozaj dosť. Napriklad pekný je Draft, tu záleží, akých máte scoutov a oni pre vás zisťujú parametre hráčov, to sa v následnom drafte na konci sezóny premietne a vy si podľa toho vyberáte mladých hráčov. Samozrejme, to ešte nie je všetko. S týmito hráčmi musíte ešte nakoniec uzatvoriť aj zmluvu. No nie je to skvelé? Je to skvelé! Čo ponúka hra ďalej? Napríklad to, že hráči sa zlepšujú, prípadne aj zhoršujú. Veľmi záleží na morálke, ktorá stúpa samozrejme výsledkami. Financovanie klubu je tu riešené jednoduchým spôsobom. Príjmy a výdavky, do plusu z návštevnosti divákov a TV práv, do mínusu platy hráčov, náklady na údržbu a platy zamestnancov. Podľa potreby môžete manipulovať aj s cenami lístkov.

Hneď pri nastavovaní ovládania vás doslova šokuje množstvo kláves, ktoré všetky budete musieť používať v hre. V tomto prípade je lepšie použiť gamepad, pretože niektoré klávesy sa nedajú použiť ako na gamepade. Pribudli tu funkcie ako chytrá prihrávka, hákovanie, Bruise Control, čo je narazenie na mantinel, alebo znehybnenie hráča, najčastejšie zaháknutím hokejky. Ďalej je tu Activate Fight, ktorým môžete spustiť bitku, alebo ignorovať potrebu vytĺcť si pár zbytočných zubov. Na ovládanie si treba zvyknúť, je dobré začať od starých kláves a postupne pridávať ďalšie. Keď si zvyknete na všetky klávesy, tak vám to bude pripadať rovnako prirodzené ako staré 4 klávesy – hit, zrýchlenie, nahrávka a streľba. S ovládaním urobili príjemnú zmenu oproti starým dielom, takže netreba hneď nadávať a treba to skúsiť.

NHL 2004
NHL 2004
NHL 2004

Väčšina hráčov si bude chcieť urobiť vlastného hráča a to takého, ktorý bude najlepší v NHL. Vytváranie hráča je už tradičné, len sa objavili niektoré zmeny. Po zvolení osobných údajov si urobíme trošku image, no vlastné fotky sa tam zase nedajú vkladať, čo trochu sklame. Po nastavení face, ktorých tam je kopec na výber, môžeme si zvoliť značku prilby, hokejky a korčulí. Potom nastavíme všetky hodnoty na 100 a hráč je hotový. Nová vec je zobrazovanie hráčovho požadovaného platu, takže v dynasty móde vás bude stáť nejaké milióny v rozpočte. Ďalšia skvelá vec l zábavke je vytvorenie si celého vlastného mužstva a aj úprava domáceho štadiónu. Nastavení sa tu ponúka skutočne veľa. Od mesta, v ktorom sa budú hrať zápasy, cez farby čiar, mantinelov a sveteľnej tabule, až po pokriky z hľadiska a zvukov gólov a koncov tretín, vlastné dresy a logo tímu je samozrejmosť. Stačí si už len vybrať správnych hráčov do tímu a môžeme si zahrať ligu za náš tím. Jediné, čo mi  vadilo, že sa  dali vyberať dresy klubu len z klubov NHL, takže sa len kombinujú dresy a hodí sa na ne nové logo (sectorácky dres žiaľ nenájdete).

Niektoré veci sa zbytočne skomplikovali! Chcete si nastaviť manuálne striedanie? Nech sa páči, ale na ďalší zápas si to musíte nastaviť znova! Chcete simulovať zápas a pozrieť sa na detaily zápasu? Tak takúto možnosť tu nenájdete! Chcete si vytvoriť profil a uložiť nastavenie kláves? Tak ani tohto sme sa nedočkali! Jednou z väčších chýb je aj strata nastavení kláves, totiž keď sa strieda viacej hráčov na jednom počítači, tak treba vždy navoliť odznova. Chcete si uložiť replay, ako ste dali pekný gól? Tak dokonca aj toto by ste tu zbytočne hľadali. Chcete si prehodiť inú formáciu cez hru? Stačí si len nastaviť ktorú a čakať, kým sa to samé prepne, pretože v 2004 verzii už aj odpadli jednoduché klávesy F1-F8 na striedanie. Pritom, ale môžete mať puk a chcieť si rýchlo prehodiť formáciu, pár gólov som aj takto inkasoval. Prečo to tak je? Jednoduché maličkosti nedokážu autori za 11 rokov trvajúcej série dokončiť?!

Grafika NHL 2004 je aj tento rok o krok vpred oproti minulej časti (veď by bolo čudné, keby nie, no nie?). Opäť sa dá vychutnať úvodná animácia pred zápasom, teraz môžete pozerať aj na hľadisko. Tváre hráčov sú už takmer reálne, čiže podľa tváre spoznáte aj hráča. Hudba je tu podobná ako v minulom roku, čiže sa nesie v rockovom štýle a myslím, že je veľmi dobrý výber.  Z zvukov sú tentoraz napríklad pokriky divákov takmer na reálnej úrovni, stačí si dať hlasnejšie repráky a máte pocit, akoby ste boli na štadióne.

NHL 2004
NHL 2004
NHL 2004

Poďme už k samotnej hre. Je tu opäť nastavenie AI, ktorým sa mení rýchlosť hry, únava hráčov, presnosť streľby a veľa podobných vecí. Využijete dva typy prihrávok, ktorých silu ovplyvníte dobou stlačenia klávesy, u strely to platí rovnako. Viac ako v predchádzajúcich NHL využijete nastreľovanie pukov na zadný mantinel, pretože dobre organizovaná obrana vás pustí veľmi ťažko hlavne na vyšších obtiažnostiach. Obtiažnosť hry je podľa mňa dosť prehnaná. Na Easy dáte až príliš ľahko veľ gólo. Na Medium to je už však horšie, obrana hrá veľmi tvrdo a pozične veľmi dobre. Veľa faulujú, samé hákovanie a vás vylučuje rozhodca za každú blbosť. Na medium padá menej gólov, ale ešte sa to hrať dá. Najťažšia obtiažnosť je ako keby v reále hral výber All Stars versus Slovan Bratislava. Možno sa mi to len zdalo, ale skoro vôbec ma nepustili k streľbe, všetko blokovali, puk mi brali už pred modrou. A súper hral ukážkové akcie. Ale easy a medium si myslím, že sa dá hrať bez problémov. Prihrávkam by mal pomáhať počítač, takže keď chcete nahrať doprava a hráč je trošku vzadu, tak mu nahrá. Niekedy je to ale naopak. Namiesto svojmu hráčovi nahrá napr. brankár presne na hokejku súpera, ktorý z prvej nezaváha. Taktiež na vyrazené puky často brankár pozerá a čaká, kým mu príde hráč zasunúť puk za chrbát. Ďalšia vec, ktorá ma naštvala bolo, keď súper vyhodí puk za moju bránu, brankár stojí a zdvíha ruku a zatiaľ sa mu puk odrazí od korčule za chrbát. Určite si poviete: Tak to máš teda blbé! Vyriešil som to tak, že som vypol icing a brankár už nedvíhal ruku a sústredil sa na puk. Brankári sa však všeobecne správajú celkovo trochu čudne. Sem tam som dostal také góly, že keby tam bol malý chlapec, čo sa aspoň udrží na korčuliach, tak by taký gól nedostal. Pripadá mi to, ako keby brankár nevedel, kde je puk. A niekedy ani hráči nie sú na tom lepšie. Hrám presilovku, chcem to zakončiť strelou od modrej, nahrám spoluhráčovi a on stojí na mieste aj keď puk prejde kúsok od neho. Určite to na hrateľnosti nepridá. Našťastie sú aj veci čo môžu pridať na zábave ako padajúce prilby, fľaša s vodou na bránke, rozbíjanie plexiskiel a nový štýl bitiek. Bitky sú teraz akčnejšie a kľudne môžete zhodiť rukavice a vybiť súperovi pár zubov. Nečakajte nič ala Mortal Kobat je to len jednoduchý boj s pár pohybmi, a v praxi to vyzerá ako bezduché trieskanie do klávesnice alebo gamepadu.  Zišlo by sa viacej variácií úderov (snáď nejaké kombá).

Nová vec v hre je Bruise control, ktorou sa hra viacej podobá reálnemu hokeju. Tvrdé hity, narazenia na mantinel, zaháknutie súpera sú skutočne super. Tieto kontakty sú následne v prerušení hry ponúkané ako replaye. Vypichovanie puku alebo hákovanie sa v hre veľmi často používa, niekedy by som povedal že až moc. Góly sa dajú dať asi najľahšie samostatným nájazdom, čo si myslím, že síce nie je najreálnejšie ale zábave to prospieva. Aj keď zas také ľahké to nie je. Môžete si zvoliť, či chcete dať blafák, zasunúť puk za brankára, alebo vystreliť tesne pred ním. Všeobecne góly padajú z rôznych pozícií a nie ako predtým, že len z 3-5 miest pred bránkou. Strela od modrej môže prekvapiť každého brankára, hlavne vtedy, keď pred ním prebehujú hráči. Tečovanie striel je ale ťažké a popravde som tak ani jeden gól nezvládol dať, aj keď sa hráči sem-tam snažia tečovať samostatne. Možno len smola alebo nešikovnosť.

Čas hry sa predĺžil, pretože presilovky a posledné minúty každej tretiny sa odohrávajú v reálnom čase. Niekomu sa to nepáči, ale mne sa to zdá ako dobrý krok. Pretože predtým, keď bola tretina nastavená na 5 minút, tak počas presilovky stačilo 3x za sebou vyhodiť puk a bolo po presilovke. Teraz sa dá zatlačiť súpera počas celej presilovky a tu padá veľa gólov. Tak ako v predchádzajúcej NHL aj tu sa hráči zmenia na HERO a bojujú, ako keby im išlo o miliónové prémie. Na ľahších obtiažnostiach stačí často len vystreliť od modrej s hráčom, ktorý má herovskú hviezdičku a on sa o všetko postará. Najviac sa mi to páčilo v hre po sieti, keď si všetci myslia, že vyrovnanie v 19:40 im bude stačiť, ale taký gól v 19:55 vie každého poriadne vytočiť J. Veľmi veľké rezervy sú vo vylučovaní. Počítač fauluje prakticky stále, väčšinou aj hákuje a ja, poctivec, ktorý hrá čisto, som častejšie vylučovaný ako počítač. Prečo to neplatí rovnako? Tak toto je pre mňa veľká záhada.

Zhrnutie – výsledný dojem mám rozpačitý. Hra ponúka veľkú zábavu, skvelý pocit z hokeja, nádherné súboje pri mantineloch, krásne góly, krásne zákroky brankárov, možnosť manažovať svoje mužstvo, vytvoriť si vlastný tím, skvelé bitky, parádne prepracovaný draft... No na druhej strane zase veľa maličkostí, ktoré dokážu hráča pekne znechutiť. Nový spôsob ovládania hre len pomohol a hra sa stala viac reálna. Tlieskanie divákov po vyhodení puku v oslabení sa dá tiež pekne vychutnať, rocková hudba vás udrží vtom, aby ste hrali čo najdlhšie. Takže si myslím, že tento rok je NHL o poznanie lepšia a keby neboli také kiksy v banálnych veciach, tak by bol pocit z hokeja dokonalý. Takže keď rozmýšľate o hraní NHL, prípadne jej kúpy, jednoznačne po tom skočte a vychutnajte si to!!! Je to parádny zážitok!

Plusy:

+ vylepšená grafika

+ hudba si udržala svoj vysoký štandard z minulých ročníkov