SPLINTER CELL: PANDORA TOMORROW

SPLINTER CELL: PANDORA TOMORROW

9.4

Je to práve rok, čo svetlo sveta uzrel Splinter Cell, stealth akcia s výbornou grafikou a peckovou hrateľnosťou. Hra, ktorá si určite získala srdcia mnohých hráčov a nebyť Metal Gear Solidu 2, ktorý zhodou okolností vyšiel v tom istom období, dozaista by sa zapísala do análov gamerskej kroniky. Nič to ale nemení na tom, že kto sa k prvému Splinterovi nedostal, môže naozaj ľutovať, pretože prišiel o poriadny KUS zábavy, ktorú by mu nesprostredkovalo ani desatoro Quakov umocnených na n-tu. Dnes, po ročnom leháre a ničnerobení sa Sam Fisher vracia, aby v Splinter Cell: Pandora Tomorrow vyriešil ďalšiu patovú situáciu a opäť tak raz zachránil tento skazený svet.

Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Po odvrátení tretej svetovej vojny a odstránení Gruzínskeho prezidenta Kombayna Nikoladzeho, ktorý za celosvetovou vlnou nepokojov stál, si môže jednotka Third Echelon, pokojne úžívať nerušeného odpočinku. Nič však netrvá večne a keď separatistom z Východného Timoru, vedeným Suhadim Sadonom, začnú vyrastať rožky a pohrozia svetu biologickými zbraňami, NSA nenechá nič na náhode a aktivuje Third Echelon bunku, skúseného profíka Sama Fishera. V single-playeri sa tak vydáte po Sadonových stopách naprieč celou zemeguľou a navštívite lokácie, ako blšák v Jeruzaleme, či vojenský tábor v Indonézii. Prvý diel sa odohrával prevažne v interiéroch, ktoré boli síce bohato detailné, ale rapídne znižovali priestor na využívanie špeciálnych pohybov a hračiek. V Pandora Tomorrow na vás čaká množstvo priestranstiev a exotických prostredí, takže sa budete môcť s novými (ale aj starými) pohybmi, ako napríklad SWAT move, dosýtosti vyblbnúť. V Indonézii sa budete opatrne plížiť hustou a vysokou trávou, ktorú využijete aj, ako skládku omráčených resp. mŕtvych tiel, aby tu a tam nevzbudili nejakú pozornosť. V rýchlovlaku smerujúcemu z Paríža do Nice, budete prezmenu nebezpečne rúčkovať po jeho hranách a smrť sa stane vašim dobrým priateľom, keď si to pár metrov od vás bude šinúť ďalšie TGV. Tento level príde v kampani vcelku skoro, ale jedná sa pravdepodobne o najlepšiu misiu zo všetkých, ktoré vám PT ponúkne. Čo je, ale zarážajúce je počet týchto levelov; veď uznajte, 8 misií je vhodných tak akurát pre datadisk a nie pre plnohodnotnú hru. Ale nelámajte hneď palicu nad touto hrou, tu platí, že kvalita prevyšuje kvantitu a všetky misie sú vskutku dlhočizné a výborne hrateľné, takže tých 10 hodín strávených pri hre si dosýtosti užijete.

Hrateľnosť hry je prakticky totožná s tou, ktorú sme si mali možnosť osahať v pôvodnom Splinterovi, čo znamená veľmi pozitívnu informáciu. Budete sa opäť tichúčko zakrádať jednotlivými lokáciami a vyhýbať sa vždy čulým a podozrievavým strážam (občas aj civilistom), ktorí v prípade vášho prezradenia spustia alarm, čo väčšinou vedie k predčasnému ukončeniu misie. Pritom vyvolanie poplachu nie je žiadna veda, rýchlejšia chôdza, robenie nadmerného rámusu či pohyb po presvetlených miestach urobí svoje. Okrem toho si na vás nepriatelia pripravili aj iné nechutné prekvapenia, ako napríklad skryté protipechotné míny (viditeľné len keď máte nasadený thermal vision) či detektory pohybu, ktoré robia postup hrou o dosť ťažší. Ale aj vy nejdete do boja len s jedným nožíkom a holým zadkom, vaša výbava pozostáva s hračiek tretieho tisícročia. Do každého záťahu ste hodení s obligátnou pištolkou s tlmičom (na tiché odstraňovanie osvetlenia) ako aj s lojálnou SC20K útočnou puškou, ktorú može Sam použiť na tichý sniping, keď je v misii povolené zabíjať, ale aj na vystrelenie všakovakých špecialitiek ako diverzná minikamera, dymovnica alebo elektrošokové náboje. S ostatných špiónskych špecialít, ktoré boli prítomné aj v jednotke, spomeniem šperháky, káblik s miniatúrnou kamerou na konci (pre bezpečný look za zavreté dvere) a samozrejme kombo okuliarov s nočným/termo videním. S takouto výbavičkou je splnenie zadaných úloh prechádzkou ružovým sadom.

Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Príbeh Pandory Tomorrow je akosi kohéznejší oproti predchodcovi a niektoré herné elementy sú tentokrát zprehľadnené. Napríklad v Splinter Cell ste museli skrývať všetky telá obetí mimo dosah aj keď sa už v danom leveli nenáchádzala žiadna živá duša. Pandora tu vnáša trochu poriadku a skrývanie tiel do nepriepustnej tmy je tentokrát nutnosťou. V hľadaní vhodného miesta vám tentokrát pomôže aj lišta vašej viditeľnosti, ktorá sa v prípade, že nesiete na chrbte náklad, zmení a ukáže vám, kde je to pravé miesto na ukrytie nadmerného biologického korpusu. Taktiež, vo väčšine misií platí, že vyvolanie alarmu neznamená hneď vašu porážku a tým pádom si môžete dovoliť až tri štádia poplachu, pričom po nejakom čase sa stav ohrozenia anuluje a to vám umožní aj menej opatrný postup v hre.

Avšak, podobne ako to bolo u Splinter Cell, aj hranie Pandory Tomorrow sa často zvrhne na zbrklé opakovanie taktiky pokus-omyl. Misie su absolútne lineárne a pevne naskriptované takže v prípade, že váš mozok ochutná olovo alebo olovo prezmenu okúsi nesprávna osoba, jednoducho urobíte pár clickov a už sa tej chyby nedospustíte. To ale neznamená, že sa niektorými tuhými pasážami dostanete, ako horúci nôž maslom. Obtiažnosť hry je solídne vybalancovaná, ale zároveň nie je prehnaná, takže sa dá každý zákys v pohode prekonať.

Umelá inteligencia nepriateľov je taká istá ako bola u Splinter Cell, čo znamená, že stráže sa presúšajú po tých istých trasách, takže nie je problém tieto chodníčky vypozorovať a vo vhodnom okamžiku zaútočiť. V prípade, že urobíte hluk alebo odhalíte svoju polohu, stráž si príde inkriminované miesto obzrieť a ak vás tam objaví, nemilosrdne vás pokropí spŕškou guliek alebo eventuálne spustí alarm. Aj keď je Fisher človekom z mäsa a kostí, teda projektily v jeho tele mu na zdraví nepridajú, v misiách kde je povolené zabíjať je frontálny útok často jednoduchší, ako pomalé plíženie sa a diverzné výpady. Fakt, že sekvencie, kde nemôžete použiť tvrdú silu, sú omnoho ťažšie, ako tie s povolením vraždiť, hovorí veľa o AI. Misie Pandory Tomorrow, aj keď sú striktne lineárne a naskriptované, sú neuveriteľné rafinované. Každá z nich ponúka hneď niekoľko pamätných momentov, pričom ich náplňou je množstvo rozličných cieľov. Design týchto misií taktiež doznal pokroku oproti svojmu predchodcovi a tak vás neprekvapí prítomnosť väčšieho množstva rozbiteľných lámp, teda nie je problém si vytvoriť absolútnu tmu pár dobre mierenými výstrelmi. Môžete snipovať nepriateľov, priplížiť sa zo zadu a omráčiť ich alebo odlákať ich pískaním (jeden s mála nových Fisherových trikov).

Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Splinter Cell: Pandora Tomorrow

Ovládanie hry ostalo po starom, takže fanúšikom pôvodnej hry nebude robiť problém. To isté, ale platí aj pre nováčikov, takže manuál môžete nechať pokojne ležať v krabici. Splinter Cell Pandora Tomorrow vyzerá minimálne tak impozantne, ako jeho predchodca, čo znamená, že grafika je jednoducho vynikajúca. Prekrásne svetelné efekty a excelentné animácie radia túto hru medzi jedny z najkrajších. Sam Fisher spolu s ostatnými postavami recykloval väčšinu animácií z pôvodnej hry, takže grafika nemusí byť nutne dychberúca, ako keď ste ju uvideli po prvý krát, ale aj tak je načo valiť bulvy. Niektoré nové prostredia sú extrémne pôsobivé a nové grafické efekty sú parádne. Na plynulé rozbehanie hry si pripravte vcelku kvalitnú mašinku okolo taktu 2000 Mhz a samozrejme dostatok pamäte. Majitelia starších grafických kariet (týka sa to, ale aj GeForce MX série) si budú musieť nechať zájsť chuť, pretože hra vyžaduje podporu pixel shaderov a staršie grafiky su už skrátka out.

Zvuky a hudba sú taktiež excelentné, obzvlášť záhrobný hlas Sama Fishera, nadabovaný opäť hercom Michaelom Ironsidom, ostatné postavy už takým profesionálnym dabingom nevynikajú, ale aj tak sa jedná o solídny nadpriemer. Veľmi sa mi páčili slovné prestrelky medzi Samom a jeho šéfom, ktoré napomáhaju vykresleniu charakteristických čŕt hlavných postáv. Trochu zarážajúcim je, ale fakt, že aj keď vás hra zavedie do rozličných kútov sveta, všade sa stretnete iba s plynulou angličtinou bez akéhokoľvek náznaku skomolenia. Hra okrem Single-playeru ponúka nemenej zaujímavý multi-player, ktorý prináša toľko noviniek, že si ho pre istotu rozpitváme v samostatnom článku, ale už teraz vám môžem povedať, že je sa načo tešiť.

Keby som mal Splinter Cell Pandora Tomorrow hodnotiť len z hľadiska singlu, hra by stále bola obrovským trhákom, ktorý by dozaista predčil svojho predchodcu. Každá z misií je po okraj naplnená akciou, plížením a nástrahami, a ako celok pôsobia misie neuveriteľne kompaktným dojmom. Ale je tu ešte fascinujúci a komplexný multiplayer, ktorý Pandore Tomorrow dáva nevídanú prídavnú hodnotu. Celkovo je teda Splinter Cell: Pandora Tomorrow viac, než len prostou kópiu svojho predchodcu a mne nezostáva nič iné, len ju každému poriadnemu hráčovi odporučiť.

napísal blade 30.3.2004
9.4
SPLINTER CELL: PANDORA TOMORROW