ALIAS

ALIAS

6.5

Má Sydney Bristow dostatok síl, aby premohla Sam Fishera? Môže konkurovať Alias legendárnemu Splinter Cellu?

Recenzia na PS2 verziu

Herné tituly založené na filmovej predlohe mali vždy tendenciu končiť fiaskom. Predloha bola vždy dominantná a samotná hra nedokázala vystúpiť z jej tieňa. Nech sa autori akokoľvek snažili o sprístupnenie hry širokej hráčskej komunite, v konečnom dôsledku bola iba pre pravých fanúšikov predlohy. Práve predloha bola akousi brzdou, ktorá nedovolila hre odpútať sa od nej a autori sa svojou tvrdohlavosťou držali predloženého scenára. Na druhej strane zato môže marketing a v neposlednom rade aj licenčná zmluva viažúca sa na prevedenie predlohy do elektronickej podoby. Autori si zaiste nechcú rozhnevať spoločnosť, ktorá im za tučný peniaz predala licenciu a určite nechcú sklamať fanúšikov. Myslí sa v takomto prípade aj na hráčov, ktorí nie sú oboznámení s predlohou? Aký je pomer fanúšikov a hráčov, ktorí sa chcú baviť a nie slintať nad svojimi obľúbenými postavičkami? Odpoveď na kladené otázky sa v tejto recenzii nedozviete, na tomto mieste bude rozobratá hra, ktorá sklamala.

Možno ste zahliadli v programe nemenovanej televízie, že vo večerných hodinách sa vysiela/vysielal špionážny seriál Alias. Mnohí majú isto nastavené videorekordéry, aby nepremeškali ani jednu epizódu a mohli sa pokochať krivkami mladého tela herečky Jennifer Garner (Pearl Harbor, Daredevil). Iným podobne, ako mne je televízia ukradnutá a spomínaný seriál a nielen ten,  mi uteká pomedzi prsty. Preto som postupoval k hodnoteniu opatrne, ale jeho výsledná hodnota hovorí za všetko.

Alias je úspešný televízny seriál, v ktorom je postavou agentka Sydney Bristow (Jennifer Garner). Jej kariéra začala prácou pre tajnú organizáciu SD-6 v domnení, že je oddelením CIA. Pred známymi je však zamestnankyňou medzinárodnej banky. Tesne pred svadbou sa rozhodne so svojím malým tajomstvom zveriť snúbencovi Dannymu. Tento krok však bol neprípustný, SD-6 ho označí za nepohodlného a Danny zaplatí  životom. Sydney sa dozvedá, že táto organizácia nepracuje pre CIA, ale proti nej. Zabitie milovanej osoby ju prinúti prijať prácu dvojitej agentky a v spolupráci so CIA sa snaží zničiť organizáciu SD-6. Sydney vyrastala v rodine agentov, otec Jack je takisto dvojitým agentom a matka Laura pracovala pre KGB (fakt ideálna rodinka,beh).

Alias
Alias
Alias

Hra Alias vystupuje podobne ako Sydney pod falošným menom a identitou. Podľa autorov sa jedná o stealth akciu, avšak zaradenie čistá akcia s náznakom stealth prvkov by jej pristalo viacej. Poďme však po poriadku. Do hry vás uvedie intro, v ktorom je Sydney zatknutá nepriateľskými vojakmi pri plnení misie, po ktorom nasleduje obzretie sa „pred 72 hodinami“. Otec Sydney zvolal krízový štáb a prvá úloha na seba nenechá dlho čakať. Už počas prvého brífingu sa objavia všetky známe postavy (Jack, Dixon, Marshal, Vaughn). Agentovi Jacobsovi sa podarilo dostať do blízkosti Anny Espionsovej a zistiť podrobnosti o tajnej zbrani nazvanej Machine. Od posledného hlásenia sa neozval a tajný projekt musí byť odhalený. Sydney dostáva úlohu zistiť, čo je vôbec Machine.

Príbeh pre hru napísal scenárista seriálu J.J.Abrams, nemožno ho označiť za výnimočný, ani vyslovene zlý. Hľadanie záhadnej zbrane začne ku koncu hry naberať na obrátkach a príbeh je ľahko predvídateľný, čo je veľká škoda. Rovnako za veľké mínus hodnotím aj odhalenie identity najväčšieho záporáka, hneď na samom začiatku. Aspoň vieme, proti komu stojíme, že? Alias obsahuje 11 rozsiahlych misií, odohrávajúcich sa po celom svete. Prakticky každá z nich sa odohráva v inom meste. Všetky majú však spoločný postup a dá sa povedať, že aj úlohu. Na prvom mieste je prieskum a splynutie s okolím, na čo vždy poslúži množstvo sexi prestrojení, ktoré v zápätí vystrieda priliehavé špiónske oblečenie. Pri riešení úloh ste v neustálom kontakte s technikom a vynálezcom Marshallom a Dixonom, ktorý s vami ide aj do terénu. Stavba jednotlivých levelov je priamočiara a k cieľu vedie vždy iba jedna cesta. Absenciou alternatívnych ciest si autori vykopali pod sebou jamu. Stealth prvky vystrieda veľmi rýchlo akcia a po nacvičení pohotových chmatov si už na tichý pohyb ani nespomeniete. Sydney má širokú škálu pohybov, ľavým analógom ovládate rýchlosť pohybu a ďaľšími dvoma tlačítkami donútite postavu k stealth kráčaniu alebo podrepu. Nechýba prilepenie sa k stene a vykláňanie sa spoza rohov. Pri tichom pohybe využijete špeciálny útok, ktorým sa ticho a hlavne navždy zbavíte nepriateľa (efektné lámanie väzov s patričným zvukom). Spočiatku som používal techniku tichého prechádzania lokáciami s čo najmenším počtom obetí. Hra vám však nedovolí vychutnávať si pocit utajenia. Dostanete sa do situácií, kde sa k slovu prihlási akcia a bojové umenie. Sydney ovláda boj na blízko brilantne a jej pohybové kreácie by jej mohol závidieť hociktorý gymnasta. Na boj sú určené tri tlačítka, špeciálny a klasický útok a blok.

Alias
Alias
Alias

V hlavnom menu hry si môžete v sekcii tréning prečítať vytváranie kombo úderov, osobne si však myslím, že hra je až príliš jednoduchá, aby ste sa venovali komplikovanejším kombináciám. Úplne postačí naučiť sa odzbrojenie nepriateľa a na ostatné môžete kľudne zabudnúť. Boj s holými rukami prebieha akosi automaticky, nemôžete kontrolovať údery nohou alebo rukami. Hra sama rozhoduje, či uštedrí Sydney nepriateľovi kopanec alebo úder päsťou. So špeciálnym útokom je to podobné. Tu takisto nemáte kontrolu nad údermi a chvatmi. Boje sú až príliš automatické a strácajú na atraktivite. Je to však škoda, pretože medzi nimi nájdete úder protivníkovou hlavou o roh stola, prehadzovanie nepriateľov alebo wrestlingové mlátenie o steny a stĺpy. Počas bojov si môžete hocikedy pomôcť zbraňami, ktoré sa váľajú doslova všade. Nemám tým na mysli kalašnikov za každým druhým rohom, ale Sydney vie bojovať s fľašou, metlou, oceľovými trubkami, šabľami, sekáčikom na mäso alebo panvicou. Je jedno, akú zbraň máte v rukách, účinok bude prakticky rovnaký a opotrebuje sa po niekoľkých úderoch, až sa nakoniec magicky vytratí. Vidieť tak sekáčik po dvoch úderoch s ozobaným ostrím je na plač. S realitou sa autori veru nemaznali. V hre predstavuje najsilnejšiu zbraň samopal. To je aj jediná streľná zbraň, ktorá má 15 nábojov a nedá sa nabíjať! Dokonca  ani muníciu do nej nezoženiete. Streľba zo samopalu býva neohrabaná, často zlyhá automatické zameriavanie a drahocennou muníciou vyzdobíte skôr stenu než nepriateľa.

Vráťme sa ešte k stealth prvkom. Aj keď bude denným chlebom v tejto hre akcia, občas sa naskytnú príležitosti prejsť okolo nepriateľov nepozorovane. V takýchto momentoch sa objaví druhé okno (niečo na štýl XIII) s prichádzajúcim vojakom alebo záberom na kameru. Druhý pohľad výdatne pomáha pri prekonávaní mnohých prekážok. Ak sa náhodou stane, že vás strážca objaví, nič sa nedeje. Pár šikovných úderov a je na zemi. S vyvolaním poplachu si starosti nemusíte robiť. Na scénu pribehnú dvaja ozbrojení muži a poplach vzápätí skončí. Mŕtvy vojak nepredstavuje takisto hrozbu, jeho telo po nejakom čase samo zmizne a pri odhalení mŕtvoly je občas vyvolaný poplach. Stačí sa zbaviť dvoch nových a nutno dodať, že zrejme teleportujúcich sa strážcov a pokračujete v hre ďalej. Je to smiešne, od špionážnej hry očakávam realitu. Autori však dali prednosť akčnosti a jednoduchosti. A tak nie je problém prežiť dávku so samopalu, potom sa utiahnuť do bezpečia a počkať, kým sa život sám neobnoví. Nepriatelia vás nikdy nebudú prenasledovať do miestností ani iných častí budov, ktoré sú oddelené dvermi.

Sydney je špeciálny tajný agent a bez poriadneho špiónskeho vybavenia nevystrčí nohy z domu. Termovízia, nočné videnie a šperhák je dnes už štandardom, tými pravými nástrojmi sú elektroimpulz na odstavenie kamier, modem na hackovanie, zariadenie na nahrávanie zvuku alebo na prerušenie laserových lúčov. Všetky tieto špeciality sú v menu detailne popísané a ich možnosť použitia je signalizovaná malou ikonou v ľavom hornom rohu. Často je so šperhákom a modemom spojený časový limit, kde sa najprv musíte dostať z pút a potom nalogovať na tik-tik-bang bombu. Logovanie prebieha v hľadaní správnej kombinácie štyroch písmen v trojmiestnem kóde. Tieto malé minihry sú veľmi zábavné avšak pri časovom limite často neviete, čo od vás hra chce a tak nasleduje reštart. Ukladať pozície môžete na vyhradených miestach a ich použitie nie je limitované. S touto možnosťou je spojená aj jednoduchosť celej hry. Okrem priamočiarej stavby levelov, v ktorých nemožno zablúdiť, sa vám neustále dopĺňa život a save pointy sú skoro na každom kroku. Ku koncu hry obtiažnosť trocha stúpne, ale nie je to nič, čo by ste nezvládli. Alias sa vám podarí dohrať za dve popoludnia intenzívneho hrania.

Alias
Alias
Alias

Technická stránka hry je priemerom. Grafika pôsobí na niektorých miestach odfláknutým dojmom. Sydney si pocestuje po celom svete a tak sa dostanete do rôznych honosných budov, kancelárií, ale aj na púšť alebo do zasneženého Ruska. Okrem spomínaných predmetov/zbraní je prostredie interaktívne a tak si môžete pustiť vodu, kopírku (mimochodom kopíruje aj keď nikto pri nej nestojí,paráda), spláchnuť na WC atď. Veľmi pozitívne hodnotím pohyby Sydney, ktoré pôsobia veľmi verne. Postavy v hre hovoria hlasmi hercov zo seriálu, čiže sa jedná o kvalitný dabing, ktorému sekunduje výborná hudba.

Alias je veľmi čudný titul. Je prezlečený do kostýmu, v ktorom sa ukrýva niečo iné. Je ako mačka vo vreci. Hra pôsobí veľmi plytko a málo atraktívne. Nijako vás za postup neodmeňuje, neobsahuje žiadne bonusy a má veľmi nízku znovuhrateľnosť. Jej jednoduchosť a priamočiarosť je určená skôr pre skalných fanúšikov, ktorí hry veľmi nehrávajú. Ak chcete stealth počkajte si na Hitman: Contracts a na akčný Alias zabudnite.

Jednoduché tipy na hranie:
-nepanikárte pri spustení alarmu
-save pointy môžete použiť koľkokrát chcete