BURNOUT 3: TAKEDOWN

BURNOUT 3: TAKEDOWN

9.5

Žijete dostatočne rýchly život, aby ste udržali krok s najrýchlejšou hrou pod slnkom? Tu neplatí fair play, zákernejší vyhráva!

Recenzia na PS2 verziu

Prílišná realita premietnutá do herného titulu je pre mnohých iritujúcim, nestráviteľným sústom a k takejto hre sa väčšina otáča chrbtom. V arkádach nadávame na zjednodušený fyzikálny model, v simulátoroch na prílišnú realitu, absenciu deštrukčného modelu či nutnosť volantu. Zdá sa nám príliš úzka cesta? Zanadávajme si. Nevieme udržať auto na ceste so zošliapnutým plynom? Zanadávajme si. Čo vôbec hľadáme v racingoch? Realitu, tam kde nie je a jednoduchosť, kde nie je žiadaná? Nezabúda sa na hrateľnosť? Žáner racingov prechádza malou evolúciou, ktorú predstavujú modifikovateľné súčiastky a s nimi spojené vylepšovanie vlastností áut. Súťaže, krásne ženy, nablískané športiaky bez škrabancov. Ak sa pozriete na Burnout 3: Takedown, nenájdete tu krásky, žiadny tuning a nablískané vozidlá sa až veľmi rýchlo menia na pojazdnú kopu šrotu. Tento titul nemôže uspieť! Hneď na začiatok treba poznamenať, že aj keď Burnout 3 patrí do kategórie racing titulov, nie je určený iba pre fanatikov. Úspech tohto titulu tkvie vo vysokej a nákazlivej hrateľnosti a obrovskej porcii zábavy. Celý titul sa riadi refrénom z úvodnej skladby „Sme lenivá generácia.“ a dáva to pocítiť od prvých okamihov. Žijeme dostatočne rýchly život, aby sme udržali krok s najrýchlejšou hrou pod slnkom?

Adrenalínová séria Burnout bola vždy o pretekoch v bežnej premávke na verejných komunikáciách s vynikajúcim deštrukčným modelom a pôsobivým spracovaním. Burnout 3 kráča už po dobre vyšlapanej cestičke a výsledok je z trojice najlepší. Viete si predstaviť jazdu rýchlosťou 300km/h počas ktorej dáte bodíček súperovi, ten skončí vo zvodidlách a vy sa so škodoradostným úsmevom rútite do protiidúceho autobusu? Burnout 3 je o rýchlosti a agresívnom vyraďovaní súperov mimo trať. Ostatné herné mechanizmy zostávajú rovnaké ako pri iných racingoch, teda prísť na bodovanom mieste do cieľa (najlepšie na prvom), nehavarovať (spočiatku budete končiť v okoloidúcich autách častejšie, ako by ste chceli) a dosahovať najlepšie časy.

Chrbticou Burnout 3 je herný mód World Tour, ktorý tvorí 173! pretekov, rozdelených na tri kontinenty (Ázia, Európa a Amerika). Uvedené číslo sa neobmedzuje iba na prechádzanie tratí systémom štart - cieľ, ale tvoria ho ďalšie herné módy. Budete jazdiť na čas, súťažiť s jedným protivníkom (vždy proti silnejšiemu autu), ďalej je tu herný mód Eliminator (posledný prehráva), Grand Prix - séria tratí a každé medailové miesto je odmeňované bodmi, ktoré sa zratúvajú. Tie najzábavnejšie módy sú však Crash a Road Rage. Tu sa vo vás prebudia driemajúci piráti ciest a otestuje sa vaša agresia smerovaná na okoloidúce autá. Kľúčom k dosiahnutiu najlepších výsledkov je efektné vyraďovanie protivníka, plná nádrž burnoutu (nitra), znalosť trate a byť čo najrýchlejší. Ale, čo v prípade, že má protivník pri móde Face Off silnejšie auto? Dajte mu Takedown a zasmejte sa mu v spätnom zrkadle! Narážajte, búrajte a nenechávajte vychladnúť burnout!

Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown

Čo je to Takedown? Okrem podtitulu je to vyblokovanie auta, ktoré končí haváriou a hlavne stratou času. Takedowny hrajú významnú rolu pri ktoromkoľvek hernom móde (okrem Crash), nielenže spomaľujú protivníka, ale vám pridávajú body za agresiu a plnia nádrž burnoutu. Čím viac takedownov, tým ste rýchlejší! A tu predsa ide o rýchlosť! Takedown má niekoľko úrovní od štandardného (wall takedown), cez bodíček do auta, autobusu, pick upu, ťahača (car, bus, van, big rig takedown), až po lahôdkové havárie, ktoré sa ukladajú do fotoalbumu (Signature Takedown). Tieto sú pri náhľade trate zaznačené a približne viete, kam treba naviesť protivníka, aby ste dostali jeho fotku do albumu. Takedowny majú rozličné bodovanie a s ich rastúcim počtom stúpa aj horúci teplomer burnoutu. Ak nie je žiaden protivník na blízku, môžete si burnout doplniť kontrolovanými šmykmi, prefrčaním vo vysokej rýchlosti pri okoloidúcich autách alebo skokmi.

Počas Takedownu sa kamera elegantne presúva k protivníkovi a spomalene sleduje jeho koniec pod kolesami áut, v stĺpoch nadzemky alebo mimo trať. Potom sa vracia späť k hráčovi a hra pokračuje ďalej. S Takedownami stúpa adrenalín, pretože neustále zrýchľujete a pomaly strácate prehľad o situácii pred kapotou vášho auta. Nesmiete však zabúdať na jednu vec, že aj protivník vám s radosťou oplatí Takedown (revenge). Nie je nič horšie, ako dostať bodíček pred cieľom a napáliť to v plnej rýchlosti do fasády budovy. Počas vašej havárie však nie ste bezmocní, ale vymrštený vrak je možné dodatočne korigovať a vrátiť ho späť na trať, najlepšie do cesty ďalšieho protivníka a dosiahnuť Aftertouch Takedown. Tento úkon je náročný na orientáciu, pretože pri niektorých krkolomných haváriách neviete, kde je sever. Aftertouch je zadosťučinením a signálom, aby ste prestali mlátiť ovládačom o zem.

Agresia je pri hraní Burnout 3 nevyhnutná, čo korunujú herné módy Road Rage a Crash. Road Rage neberie ohľad na nikoho a úlohou hráča je nazbierať predpísaný počet Takedownov, ste však obmedzený časom. Musíte byť nielen rýchly, ale aj pozorní, auto sa vám ničí pri každom náraze čoraz viacej. Pri tomto hernom móde sú protivníci rovnako rýchly ako vy, takže ich máte vždy pred nosom a s každom akceleráciou zrýchlujú aj oni. Crash je už známym módom z predchádzajúcich dielov, cieľom je vytvoriť čo najväčšiu a s najväčšími škodami dopravnú haváriu na preplnených križovatkách. Po trati sú rozostavené rôzne bonusy znásobujúc vaše výsledné skóre a veľmi dôležitý akcelerátor burnout. Nie je nič krajšie, ako po náročnom dni zasadnúť za volant a vletieť v plnej rýchlosti do križovatky cez mostík, dopadnúť pred kolónu kamiónov, tie vás odtlačia pred crashbreaker, kedy nastáva explózia a vy korekciou havárie navediete vybuchnutý vrak do ďalšieho pruhu, kde už čakajú v zástupe autobusy, aby ste odpálili ďalší crashbreaker. Záverečný účet s prehľadom vrakov je len čerešničkou na torte skazy a chaosu. Obtiažnosť protivníkov postupne stúpa, stávajú sa agresívnejší a rýchlejšími. Časy a finančné čiastky, ktoré musíte dosiahnuť, aby ste uspeli v móde Crash a Face Off sú ťažšie dosiahnuteľnými. Pamätajte, že iba za zlaté medaily je možné odomknúť tie najlepšie autá.

Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown

V Burnoute 3 sa boduje absolútne všetko, tým nemáme na mysli konečnú pozíciu pri pretekoch, body pri Grand Prix, ale aj počet Takedownov, počet zlatých medailí (tie sú veľmi dôležité, ak si chcete odomknúť absolútne všetko), agresia jazdy, najrýchlejšie kolo, najvyššia škoda pri móde Crash... S každým jedným bodom, s každým jedným Takedownom ste bližšie k novým súťažiam a rýchlejším autám. Odmenou vám budú špeciálne súťaže, kde sa budete po uliciach a tratiach preháňať na monoposte F1. S riadením tohto monštra budete mať na začiatku problémy, stojí to však za ten nezabudnuteľný zážitok z jazdy, po ktorej sa vám všetko okolo na chvíľu zastaví. Burnout (nitro) je súčasťou každého auta v hre, je to jedno či je to športiak, rodinný van, pick up alebo smetiarske auto. Garáž Burnoutu 3 obsahuje 67 áut v niekoľkých kategóriách. Nájdete tu rodinné autá, jeepy, staré muscle vozy, upravené pretekárske autá, vytunované špeciály, sériovo vyrábané športiaky, ťažkotonážne ťahače a autobus pomenované čudnými názvami (Compact DX, Dominator, Coupe Type I...). Vozový park totižto nie je licencovaný a niet sa čo čudovať, Burnout 3 sa môže pochváliť najlepším deštrukčným modelom bez rozdielu platformy. Výrobcovia automobilov by neradi videli svoj sériovo vyrábaný model rozflákaný do posledného plechu. Autá v jednotlivých kategóriách sa líšia medzi sebou maximálnou rýchlosťou a váhou, ktorá je dôležitá pri vyberaní zákrut vo veľkej rýchlosti. Ťažšie auto je problém vytlačiť mimo trať.

Deštrukčný model má niekoľko úrovní a zatiaľ čo pri rýchlostných súťažiach máte po náraze na ceste opäť nablízkané auto, pri Road Rage je každý náraz podpísaný na deformujúcich sa plechoch a pri Crash móde končí aj malý bodíček hodinami. Autám pukajú, vypadávajú sklá, praskajú koncové svetlá, otvárajú sa dvere, prevaľuje kapota, strecha, odletujú kolesá a ešte krajšie vybuchujú. Havária v Burnoute je ohňostrojom odletujúcich súčiastok, iskier a lietajúcich vrakov kedysi pojazdných áut. Veľmi ťažko sa popisuje pocit, keď vám pri vjazde na most z bočnej cesty znenazdajky vybehne do dráhy autobus a vy sa zabárate do jeho boku. Veľmi ťažko sa popisuje radosť, keď po úmorných 10 minútach dobehnete protivníka a pred záverečnou zákrutou mu dáte Takedown. Agresívnu a veľmi rýchlu jazdu musíte zažiť na vlastnom gamepade. Ručička tachometra sa pri monoposte F1 zastavuje na 320km/h, kedy je obraz značne rozmazaný a máte problémy sa v tej rýchlosti vyhýbať mestskej premávke. Burnout 3 je v porovnaní s konkurenciou namydleným bleskom. Základný model v Burnoute dokáže natrhnúť zadnicu aj McLarenu. Do auta, ktoré má bežnú cestovnú rýchlosť pod 200km/h už nebudete chcieť sadnúť a pri ďalšej povinnej prehliadke vášho auta budete požadovať od servisného technika, aby vám pod volant nainštaloval tlačítko burnout.

World Tour sa jazdí na 12 tratiach, ktoré sú rozdelené pre všetky súťaže. Tie najdlhšie trate určené pre Grand Prix sú ďalej delené a menšie úseky pre herné módy Face Off, Road Rage a Crash. Stavba tratí je prispôsobená veľmi rýchlej jazde, cestu lemujú domy alebo zvodidlá, o ktoré je možné zabrzdiť, nemusíte sa starať o rýchlosť, ktorou vletíte do zákruty. Každá jedna kritická zákruta je zdiaľky identifikovateľná blikajúcimi ukazovateľmi smeru a okoloidúce autá upozorňujú na seba zapnutými svetlami. Každý jeden svetadiel má svoje špecifiká, v USA nájdete široké cesty, v Európe tunely, mestečká a v Ázii rušné centrá a visuté mosty. Na cestách je samozrejme premávka a do hlavného ťahu ústia menšie ulice, z ktorých veľmi často vybiehajú autá. Na trati je obrovské množstvo miest, kde sa môžete elegantne zbaviť protivníka (začiatok tunelu, roh budovy, oddeľujúce zvodidlá v strede cesty...). Prostredie je veľmi bohaté na detaily a ani pri vysokej rýchlosti grafika nestráca nič zo svojej atraktivity. Burnout 3 je postavený na engine vlastnej výroby RenderWare (tento engine využíva obrovský počet hier, napr. séria GTA) s prepracovaným deštrukčným modelom. Autá sú vymodelované do posledného detailu a pri preplnených križovatkách sa pozastavujete nad faktom, ako je možné, že sa to hýbe absolútne plynule. Pri hraní máte neustále rozmazaný obraz a z obrazovky doslova vyletujú iskry a odpadávajúci plech. Jediný nedostatok pri grafike je absencia nočnej doby, jazdí výhradne za svetla (východ slnka, zamračené, poludnie). Rozdiely medzi PS2 a Xbox verziou sú minimálne. Verzia pre Xbox má hladšie textúry s vyšším rozlíšením.

Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown
Burnout 3: Takedown

Zvuková stránka nijako nezaostáva a ak máte možnosť napojiť konzolu na reproduktorovú sústavu 5.1, môžete si gratulovať. Zvuk nitra vám bude trhať subwoofer a dunenie pri havárii otrasie celou miestnosťou. Široká škála zvukov padajúceho skla, odpadávajúcich plechov a nárazov je veľmi verná, až máte pocit, že za oknom sa stala naozaj dopravná nehoda. Hrať Burnout 3 potichu je ochudobňovanie sa o jedinečné zážitky. World Tour je komentovaná ukecaným DJom Strykerom, ktorý mixuje jednotlivé skladby počas pretekov. Jeho komentáre sú humorné, ale ak ich počujete po stýkrát, už zábavné nie sú. Našťastie komentár možno vypnúť. Hudobný soundtrack tvorí 44 rýchlych punk rockových trackov, kompletný výpis nájdete tu. Jednotlivé skladby sú rovnako nákazlivé ako hrateľnosť a refrén od Autopilot, Jimmy Eat World alebo The FUps si budete ešte dlho nôtiť po dohraní preteku. Skladby si môžete vypínať a vytvoriť si tak vlastnú sadu trackov, ktoré budú hrať pri jednotlivých herných módoch. Niektoré skladby a komentár DJ Strykera si môžete vypočuť na oficiálnej stránke Burnout 3. Criterion Games nezabudli ani na hru viacerých hráčov a Burnout 3 podporuje nielen splitscreen, ale aj online. Všetky herné módy (Race, Road Rage, Crash) môžete hrať vo dvojici. Nič sa nevyrovná tímovej spolupráci pri rozmetaní áut v križovatkách.

Burnout 3: Takedown je čistou zábavou s okamžitou hrateľnosťou a veľmi vysokou návykovosťou. Z dosahovania zlatých medailí v súťažiach vás nevytrhne ani hlad, ani krik manželky (priateľky). Burnout 3 by sa mal predávať s varovaním, že spôsobuje závislosť!

napísal spacejunker 27.9.2004
9.5
BURNOUT 3: TAKEDOWN