RATCHET & CLANK: UP YOUR ARSENAL

RATCHET & CLANK: UP YOUR ARSENAL

9.4

Boje o záchranu vesmíru pokračujú... Ratchet & Clank sa vrátili a rovno s celou partiou.

Recenzia na PS2 verziu

Konzolový svet je priam stvorený na hosťovanie všakovakých skákačiek-behačiek a platformoviek a hry ako Jak, Sly, Rayman alebo Ratchet & Clank sú toho len virtuálnym dôkazom. Každá z menovaných gamesiek pritom ponúka odlišný typ akcie a zábavy, takže výber je naozaj pestrý a v duchu pravidla koľko ľudí toľko chutí si dozaista vyberie aj ten. Keď kolega Rišo pred nedávnom rozpitvával vecičku menom Sly 2, v texte opovážlivo spomenul niekoľko slov typu top platformovka roka, number one skákačka a podobne. Po niekoľkodňovej olympiáde s pokračovaním Ratchet & Clank s podtitulom Up Your Arsenal mu však musím oponovať vskutku širokým arzenálom a jeho postuláty len jemne nahlodať párom dobre mierených rán z upgradovanej hydry, vezia 5.1.

Možno sa to zdá čudné, ale aj akčná mindless plošinovka môže ponúkať vcelku zaujímavý a v prevažnej miere vtipný príbeh. Po dlhoročných akciách spojených so stereotypnou záchranou toho či oného sveta sa dvojica čítajúca ušatého hnedého ufóna Ratcheta a malého plechového low-end-looking robota Clanka (pravdepodobne lacná napodobenina Aiba) rozhodne venovať aj inej činnosti a to točeniu špionážneho akčného seriálu (niečo ako VIP :). Program má samozrejme veľký úspech a naši hrdinovia si tak naplno vychutnávajú plody svojho úsilia. Relatívna pohoda však náhle vyprší, keď sa do ich sluchových orgánov dostane naliehavá správa o útoku neznámej tlupy na istú planétu. Ratchet spolu s Clankom v duchu veľkých činov pre dobro univerza nelenia a behom okamžiku si to už šinú vo svojej nablýskanej rakete priamo k inkriminovanému miestu ležiacemu kdesi v zapadnutom kúte galaxie.

Po prílete a odvrátení hrozby však zisťujú, že tento útok nebol len akýmsi výkrikom do tmy a v skutočnosti predstavoval len zlomok toho, čo malo prísť. Dr. Nefarious, šialený a značne poruchový evil-robot, ktorý až alergicky neznáša všetky živé formy, sa po dlhom nočnom žúre a následnej ťažkej opici rozhodol, že túto živú háveď vymaže z povrchu galaktického, aby tak uvoľnil priestor jedinej forme života, a to robotickej. Naši hrdinovia sa tak opäť dostávajú do akcie a spolu s ďalšími postavami sa pokúsia naplneniu vízie Dr. Nefariousa stoj, čo stoj zabrániť. Možno, že dej pôsobí trošku nudne, ale to sa rozhodne nedá povedať o jeho prezentácii. Všetky prestrihové-scény sú totiž nesmierne zábavné a pri ich pozeraní sa nejeden hráč bude uškŕňať od ucha k uchu. Osobne som sa najviac bavil pri sledovaní kapitána Qwarka, jediného človeka, ktorý sa kedysi postavil zoči-voči Nefariousovi a stal sa tak medzigalaktickým hrdinom, ale ani dvojica Dr. Nefarious a jeho verný sluha (ktorý až nápadne pripomína jednu z postavičiek zo seriálu A je to!) nebola od veci a predovšetkým sluhov preklad Nefariousového prejavu do posunkovej reči bol jedným z pamätných momentov hry, na ktoré si určite spomeniem aj po piatich rokoch. Ok, dosť bolo deja, ten je v takomto type hry predsa len druhoradý a zameriam sa radšej na jednotlivé svety a predovšetkým akciu v nich.

Ratchet & Clank: Up Your Arsenal
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal

Autori si skutočne dali záležať na jednotlivých planétach a postupne tak navštívite obrovskú škálu svetov, od obligátnych púštnych, cez džungľovité a urbanistické, ale nakuknete napríklad aj do sveta podmorského vzdialene pripomínajúceho mestské usadlosti gunganov v Star Wars jednotke. Rozmanitosťou sa nešetrilo ani pri náplniach misií a prakticky s každou novou úlohou prichádza aj nejaká tá novinka. Tešiť sa môžete na zbesilé jazdy v bugine (ktorej kanón mimochodom ovláda jednooká opica), niekoľko bond-style misií za Clanka, divoké prestrelky vo vznášadle, špionážnu misiu v prezlečení za nepriateľa, či v neposlednom rade na obtiažne súboje s bossmi, ktoré dostatočne preveria vaše skákacie schopnosti. Apropo, bossovia. Počas hry na nich narazíte pomerne často a každý z nich predstavuje ozajstnú výzvu. Súboj s kapitánom Qwarkom je ešte brnkačka, ale už taká osemoká zelená megazrúda s raketometom prišpendlíkovaným na chrbte vás donúti nejeden krát okúsiť príchuť tamojšieho prachu. Za originalitou bossov samozrejme nezaostávajú ani noname protivníci, ktorými sú jednotlivé svety doslova poprepchávané. Zo začiatku budete v prevažnej miere katovať len drobné jednooké čudá, ale postupne sa k nim pridajú aj väčší organickí bratia s hviezdometom (tiež len s jednou bulvou) a samozrejme kopa šrotu v podobe robotov tých najrozmanitejších veľkostí a tvarov.

Popritom však každý svet oplýva aj svojim špecifickým druhom fauny a flóry, takže napríklad na planéte Florana sa stretnete s vodnými zmutovanými hadmi a indiánmi z kmeňa hotentótov a už v zmieňovanom podmorskom svete si pre zmenu podáte ruky s kanálovými monštrami, ktoré pravdepodobne vznikli magickým spojením splaškov s rôznymi exkrementami. Samozrejme, že proti tejto zberbe nepôjdete len s holými rukami, ale s arzenálom hodným nobelovej ceny. Okrem kvalitného hasáku, ktorý je akurát tak dobrý na rozbíjanie debien (o tom si povieme o chvíľu) a prípadne skrutkovanie sa vám do rúk dostanú len samé užitočné hračky. Brokovnica a rýchlopalná pulzná puška ešte nie sú to pravé orechové, ale akonáhle prekonáte sériu úvodných misií, váš batoh sa postupne obohatí a také vecičky ako lávomet, bleskomet hydra, plazmomet či dokonca vysávač alebo vrhač malých útočných vežičiek. Aby ste sa, ale zbraní nenabažili tak rýchlo, autori zaviedli do hry tvrdú menu a tak si každú zbraň budete musieť pracne kúpiť v jednom z nákupných automatov, pričom tie najbizarnejšie kúsky sú k dostaniu len u špeciálnych predajcov, ktorých nájdenie dá niekedy naozaj zabrať. Peniažteky pritom nerastú po stromoch, ale musíte si ich vydobyť jednak z nepriateľov a jednak rozbíjaním tu a tam povaľujúcich sa debien.

V súvislosti so zbraňami sa musím zmieniť o RPG elementoch, ktoré vonkoncom nepôsobia rušivo a príjemne obohacujú žáner akčnej plošinkovky. Každá zbraň má totiž päť verzií, pričom do rúk sa vám dostane vždy len ta základná. Ak však budete danú zbraň používať často, jej teplomer sa pomaly začne napĺňať a po dosiahnutí maxima sa vaša hračka upgraduje na vyššiu úroveň, v ktorej má už vylepšenú účinnosť, zameriavanie a pod. Čo je dôležité je to, že tieto upgrady nie sú len na okrasu, ale znateľne vylepšujú vlastnosti zbrane, takže rozdiel medzi v.1 a v.3 je naozaj viditeľný. Podobný RPG element bol aplikovaný aj na zdravie hrdinu, ktoré sa s vyhranými resp. prehranými bitkami zlepšuje a keď ste začínali z 12 jednotkami zdravia, v polovici hry vám bude aj 40 pripadať málo. S tým súvisí aj fakt, že hra plynule zvyšuje na obtiažnosti a keď ste prešli úvodné misie s jedným prstom v nose a druhým v uchu, v neskorších častiach hry prepotíte nejedno tričko, kým vyčistíte určitú zónu a posuniete sa tak ďalej. Musím povedať, že som bol dĺžkou hry milo prekvapený a verte mi, že singleplayer časť vám vydrží na poriadne dlhú dobu (oproti ostatným herným titulom súčasnosti).

Ratchet & Clank: Up Your Arsenal
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal

Samotnou kapitolou je však multiplayer, ktorý zhltol nemalé sústo financií určených na pokračovanie a je to na konečnom výsledku poriadne poznať. Okrem všade prítomného deathmatch a capture the flag módu prináša Ratchet & Clank predovšetkým novinku v podobe siege, akejsi mini varianty obľúbenej možnosti onslaught v PC hite UT2004. Hráči sa rozdelia na dva súperiace tímy, pričom každá skupina dostane do vienka jednu základňu. Okrem základní sa na mapách vyskytujú aj neutrálne stanovištia, ktorých obsadenie vám zabezpečí nielen nový respawnovací bod a obrannú vežičku k tomu, ale občas aj nejaký ten predmet či vozidlo ako darček. Hlavnou úlohou každého tímu je teda eliminácia protivníkovej obrany a následné vymazanie nepriateľského zdroja energie (ukrytého v útrobách základne) z povrchu planetárneho. Multiplayer si môžete zahrať až štyria v režime splitscreen avšak tá pravá zábava prichádza až s možnosťou online hrania, kedy do bojov na jednej mape môže zasiahnúť až osem hráčov. Tak či onak, mulťák predstavuje ozajstný prínos do tejto gamesky a svojou vyváženosťou poskytuje kvantá výbornej zábavy v kruhu rodiny.

Z technického hľadiska ťaží Ratchet & Clank z konzole PS2 maximum, čo je aj na samotnej hre sakramentsky vidieť. Svety sú priam umelecky zvládnuté a každý z nich je pastvou pre oči. Podobne sú na tom všakovaké efekty a výbuchy, k tomu špičkové modely postáv a animácie a človek si pripadá, akokeby sledoval interaktívny animák z dielne Pixaru alebo Dreamworksu. Výbornú atmosféru už len dokresľuje perfektný dabing, bohaté a sýte zvuky a v neposlednom rade aj adrenalínová muzika, ktorá vás správne naladí na prichádzajúcu porciu akcie. Darmo, keď sa jedná o tretie pokračovanie Ratcheta a Clanka, tak niet divu, že je všetko dotiahnuté priam k dokonalosti.

Ratchet & Clank: Up Your Arsenal
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal

Staršia generácia hráčov sa podľa mňa pozerá na žáner akčných platformoviek s nevôľou a odporom, čo je ale poriadna chyba. Ide o akúsi zaslepenosť, ktorá bráni týmto osobám okúsiť zábavnosť titulov ako Sly, Jak či dnes recenzovaného pokračovania už teraz trojdielnej série Ratchet & Clank. A práve posledný zmieňovaný ma rozhodne nesklamal a opäť ponúkol kráľovsky dobrú zábavu takže myslím si, že ďalšie slová sú už zbytočné. Jednoznačne brať!

napísal blade 25.1.2005
9.4
RATCHET & CLANK: UP YOUR ARSENAL